• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Klara sig utan gasol , bara 12v

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej !
Husbilens gasolspis funkar,men jag önskar att en utav brännarna hade högre effekt, för att snabbt kunna steka tex en ryggbiff.

BBa

Hej, som Michael S påpekar så kan man byta ut huvudmunstycket i alla fall i en brännare för att få lite mer klös, för de är rätt "snålställda".
Om man har lite kunskap så går det även att borra upp gamla munstycket någon tiondels m.m. eller så, om man vet vad man gör.....
Det påverkar bara maxlågan för minisparlågan går oftast i serie genom ett annat munstycke och påverkas inte.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack JANKRO .... Och Bone apeti...

Vadå krångla till sig.?? Om jag inte har helt fel så handlar ju de mest frekventa inläggen här på hbk om att husbils ägaren har problem med gasol kyl/frys.... Och många har också problem med gasspisen och/eller truman..

Kan bero på liiite undermålig underhållsservice efter kanske trettio rätt bekymmersfria år :msn_embarrassed:, likväl som när den "nya" åtta år gamla gräsklipparen helt plötslig inte vill starta på vårkanten för första gången fast den är nästan ny.... :msn_wall: ?????

M.v.h. JANKRO.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Procentuellt sett är det betydligt mer problem med lifepo4 system, att dömma av inlägg på forumet.
Skall vi säga att 98% av alla husbilar har gasolsystem, och 2% av husbilarna har lifepo4 batterier.
Av dessa med lifepo4 är det sannolikt en minoritet som slängt ut sitt gasolsystem.

Lägg därtill att det per definition inte finns frågor som rör gamla och åldrade lifepo4 system, i motsats till gamla gasolsystem.

Vill man ha bekymmersfrihet finns det inget bättre än gasol för matlagning, kyl/frys och uppvärmning.
I vårat fall , vi tillhör kanske dom där 2% då som endast har gasol till spisen och vi ska försöka bli kvitt gasol , men det blir inte lätt
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.180
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi värmer oss med diesel, kör kompressorkyl på 12V och lagar mat med gasol (6 kg fast monterad tank). Gasolutrymmet är isolerat från omgivningen och har hål i botten samt snabbavstängningskran (stängs varje natt) och inomhus CO (kolmonoxid) varnare som aldrig utlöst. Det har gått att fylla den lilla gasoltanken i hela Europa utan problem (krävs några adaptrar). Har fungerat perfekt i 8 år.

Anledning till ovanstående var att det inte finns gasol i Norska fjällen där vi brukade stanna upp till en vecka.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Fom idag började jag att inte använda någon gas alls....
Värmen har diesel
Varmvatten laddar mina solpaneler eller generatorn när motorn är igång
Och maten lagas nu bara via min induktionshäll...

Så nu får ni gissa på hur många dagar tror ni jag klarar det utan att använda någon gas..?

Jag har 350A lithium batteri
600 w solpaneler skall öka till 700w om 1,5 månad
Och en dc-dc booster 60A
 
Senast ändrad:

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Fom idag började jag att inte använda någon gas alls....
Värmen har diesel
Varmvatten laddar mina solpaneler eller generatorn när motorn är igång
Och maten lagas nu bara via min induktionshäll...

Så nu får ni gissa på hur många dagar tror ni jag klarar det utan att använda någon gas..?

Jag har 350A lithium batteri
600 w solpaneler skall öka till 700w om 1,5 månad
Och en dc-dc booster 60A
Hur rymmer du så mycket solpaneler ?
Suveränt är det iallafall att slippa gasol.
Du får återkomma med hur det går/gick
Jag håller ju på att testa på gården men tror i dagsläget att max 2-3dar tror jag det nog det funkar, har för lite solpanel
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Hei!
Vi har en Carthago Van, 2020 mod. Den bestilte vi med Thruma diesel luft/vannvarmer og kompressor kjøleskap.
Vi ville ha den levert med diesel koketopp, men det kunne ikkE Carthago levere. Vi fikk den levert med 120w solceller
og 2x 100 ah Lithium batterier.
Det har fungert utmerket, har ikke hvert koblet til 230v, og gassforbruket er minimalt. Plukket ut stålflasken og satt inn
en 10 kg. Kompositflaske som fortsatt holder liv i gasskokeren ut denne sesongen.
Meget godt fornøyd, har ikke besøkt en campingplass siden
Beste hilsen fra Regent.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Hei!
Vi har en Carthago Van, 2020 mod. Den bestilte vi med Thruma diesel luft/vannvarmer og kompressor kjøleskap.
Vi ville ha den levert med diesel koketopp, men det kunne ikkE Carthago levere. Vi fikk den levert med 120w solceller
og 2x 100 ah Lithium batterier.
Det har fungert utmerket, har ikke hvert koblet til 230v, og gassforbruket er minimalt. Plukket ut stålflasken og satt inn
en 10 kg. Kompositflaske som fortsatt holder liv i gasskokeren ut denne sesongen.
Meget godt fornøyd, har ikke besøkt en campingplass siden
Beste hilsen fra Regent.
Ni är nära att bli gasolfri ni också .Jag har samma utrustning som er, får uppsöka el var 8 dag, provar nu med induktionplatta och airfryier och nu verkar batterierna bara räcka i 2-3 dar, testar hemma på gården, sen måste jag ladda, man behöver mera solceller. Muskatten blir nog den förste som löser detta
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Hei!
Vi har en Carthago Van, 2020 mod. Den bestilte vi med Thruma diesel luft/vannvarmer og kompressor kjøleskap.
Vi ville ha den levert med diesel koketopp, men det kunne ikkE Carthago levere. Vi fikk den levert med 120w solceller
og 2x 100 ah Lithium batterier.
Det har fungert utmerket, har ikke hvert koblet til 230v, og gassforbruket er minimalt. Plukket ut stålflasken og satt inn
en 10 kg. Kompositflaske som fortsatt holder liv i gasskokeren ut denne sesongen.
Meget godt fornøyd, har ikke besøkt en campingplass siden
Beste hilsen fra Regent.
Du klarar dig nog också på en pc5 , beroende hur många månader du är i bilen
 
Toppen