• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Klara sig utan gasol , bara 12v

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Håller på att se om man kan vara utan Gasol i husbil , Bara använda 12v och inverter när man har Litiumbatterier , Finns det någon som lyckats
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.595
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, menar du att använda batteri till kompressorkylskåp (som är rätt vanligt när man har mycket batteri) men menar du även matkokning och inte minst värme via inverter också eller? För det är i princip inte möjligt att driva så energikrävande saker med batterier i normala "hemanläggningar".
Däremot så kan ju batteriet driva tryckpumpar till dieselvärme och spisel, men då är nog gasol att föredra.

Varför ta bort något så bra, effektivt och fortfarande relativt billigt som gasol.

M. mycket v. h. JANKRO.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Frugan är lite rädd för gasol , både ur förgiftning och explosionsynpunkt, Vi har haft båt med gasolbrännare , vi stängde av den när vi fått upp värmen , och skruvade igen kran
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.887
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Håller på att se om man kan vara utan Gasol i husbil , Bara använda 12v och inverter när man har Litiumbatterier , Finns det någon som lyckats
Säkert, finns rätt många fritidsbåtar utan gasol, där ersätter diesel värmen, motorn fixar varmvatten, och rödsprit spisen, 12V till kylen.
Men det är ju så bekvämt o enkelt med gasol, och konvertera bort den är inte gratis.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.260
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Frugan är lite rädd för gasol , både ur förgiftning och explosionsynpunkt, Vi har haft båt med gasolbrännare , vi stängde av den när vi fått upp värmen , och skruvade igen kran
Förgiftning av gasol är nog mera sällsynt än att bli förgiftad av dieselavgaser i en husbil. Är gasolanläggningen monterad rätt så är det ventilerat där gasolförbrukare och armaturer finns så eventuellt läckande gasol kommer att rinna ut ur bilen (till skillnad från en båt där gasolen riskerar att rinna ner i kölsvinet och blanda sig med luft och bli explosiv), och med årlig test av gasolanläggningen torde eventuella läckor upptäckas.

Hur är det med avgaserna från dieselförbrukarna som kan monteras i husbil? Ingen risk att de ställer till med otyg om vinden ligger fel? Hade vi inte ett exempel för en tid sedan på någon installation av dieselvärmare som det blev något fel på där avgaserna hamnade inne i bilen?

Och hur är det med lukten från dessa förbrukare nuförtiden? För ett par decennier sedan hade vi båt och jag monterade en dieselvärmare. Den doftade inte så angenämt när den användes men det har kanske avhjälpts sedan dess?

//Michael, medlem
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.396
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Förgiftning av gasol är nog mera sällsynt än att bli förgiftad av dieselavgaser i en husbil. Är gasolanläggningen monterad rätt så är det ventilerat där gasolförbrukare och armaturer finns så eventuellt läckande gasol kommer att rinna ut ur bilen (till skillnad från en båt där gasolen riskerar att rinna ner i kölsvinet och blanda sig med luft och bli explosiv), och med årlig test av gasolanläggningen torde eventuella läckor upptäckas.

Hur är det med avgaserna från dieselförbrukarna som kan monteras i husbil? Ingen risk att de ställer till med otyg om vinden ligger fel? Hade vi inte ett exempel för en tid sedan på någon installation av dieselvärmare som det blev något fel på där avgaserna hamnade inne i bilen?

Och hur är det med lukten från dessa förbrukare nuförtiden? För ett par decennier sedan hade vi båt och jag monterade en dieselvärmare. Den doftade inte så angenämt när den användes men det har kanske avhjälpts sedan dess?

//Michael, medlem
Vad jag kommer ihåg så var det en hemmagjord arbetsbod som flera personer dog i.
Det stämmer att det läckte ut avgaser i den. Hade dom haft ett kolmonoxid larm hade dom troligen överlevt. Gaslarm finns för gasol också.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Håller på att se om man kan vara utan Gasol i husbil , Bara använda 12v och inverter när man har Litiumbatterier , Finns det någon som lyckats
Jag har byggt om och använder i dag mycket lite gas... Värmen från diesel, kylen går på 12v, varmvattnet kan jag köra på gas, 12v eller 230v.och till matlagningen använder jag just nu gas men har köpt en induktionsplatta som jag kommer att testa denna vinter..
För detta har jag just nu 600w vinklingsbara solpaneler och 350A litium batteri skall jag bli av med gas till matlagningen så måste jag öka till minst 500A lithium batteri och minst 2-300 mer w i solpaneler... Och min tanke är att bara behöva ha med en p6:a gas inför varje vinter nere vid Medelhavet... :spinny:
;)
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Om det funkar med induktionplatta så är jag på banan,dvs i mål, provat hemma, men det är ute på camping som gäller.Vi får se
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
915
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Borde väl gå att räkna på hur mycket energi det går för att laga käk, koka kaffe, duscha mm och om en hyfsad batteribank orkar med det. Men energiinnehållet i en 10kg gasolflarra borde väl klå ett lithium på 10 kg, eller...?

Men har man plats o lastvikt över kan man väl alltid bygga på batteribanken.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Jag har byggt om och använder i dag mycket lite gas... Värmen från diesel, kylen går på 12v, varmvattnet kan jag köra på gas, 12v eller 230v.och till matlagningen använder jag just nu gas men har köpt en induktionsplatta som jag kommer att testa denna vinter..
För detta har jag just nu 600w vinklingsbara solpaneler och 350A litium batteri skall jag bli av med gas till matlagningen så måste jag öka till minst 500A lithium batteri och minst 2-300 mer w i solpaneler... Och min tanke är att bara behöva ha med en p6:a gas inför varje vinter nere vid Medelhavet... :spinny:
;)
Du får höra av dig om du lyckats, jag hör av mig när jag testat
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Borde väl gå att räkna på hur mycket energi det går för att laga käk, koka kaffe, duscha mm och om en hyfsad batteribank orkar med det. Men energiinnehållet i en 10kg gasolflarra borde väl klå ett lithium på 10 kg, eller...?

Men har man plats o lastvikt över kan man väl alltid bygga på batteribanken.
Ju fler dagar solen lyser... Ju mer klår ett litium batteri 10kg gas...
Tidigare gjorde jag av med en p11 på 3 veckor... Förra vintern lyste solen många 3 veckors perioder där jag fick "gratis" el :spinny:
;)
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
232
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Om det funkar med induktionplatta så är jag på banan,dvs i mål, provat hemma, men det är ute på camping som gäller.Vi får se
Vi har en induktionsplatta som vi använt i sommar när vi står på 220v. Rätt så ofta så löser säkringen i stolpen ut om vi kör plattan på full effekt och samtidigt har någon annan förbrukning, t ex spolar varmvatten. Dom 10 A vi då använder motsvarar väl någonstans runt 180 A i ett 12v system. Kaffe går väl kanske bra att koka, men värre med potatisen även om man kanske bara kör med halv effekt på plattan.

För oss blev det så att vi inte kör plattan med mer än 70% effekt som mest, det tar något längre tid att koka upp kaffevattnet men det spelar ingen roll.
 
Toppen