• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

KCR Effektbox

B

Burstner 1702

Guest
Sv: KCR Effektbox

Var uppmärksam på att bilen blir underkänd vid besittning om du har en sådan Box monterad
Och hur ställer sig försäkringsbolaget vid ett ev motorhaveri
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: KCR Effektbox

Var uppmärksam på att bilen blir underkänd vid besittning om du har en sådan Box monterad
Och hur ställer sig försäkringsbolaget vid ett ev motorhaveri

Jag förstår inte varför man får en 2:a för att man pluggar in en box..
Allt borde väl vara okej om alla bilens värde CO mm. Håller sej inom gällde regler.
De finns andra som trimmar och förbättrar bilen effekter på olika sätt..
Får man då en 2:a ???
Försäkringsbolag har sina regler när det gäller motorförsäkringen..
De handlar om bilen ålder alternativ bilen antal mil.
Sök info innan man pluggar in KCR box...ett är säkert de blir bättre effekt i bilen.
Ha de Leffe S
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: KCR Effektbox

Visst kan man få starkare och effektivare motor med en KCR-box. MEN, ett stort MEN, problemet är ju att diverse kväveoxider bildas som är illa för miljön!
Det är ju därför Stuttgart med flera tyska städer vill införa dieselförbud!
Att mäta kväveoxidhalter är inget som bilbesiktningen klarar av att mäta. De ska sen något år tillbaka istället inte godkänna bilar med monterad box!
//Göte J
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: KCR Effektbox

Hem
NYHETER
REPORTAGE
TEST
MENY SÖK LOGGA IN
Bild Nästa artikel
ANNONS:


Frågeställaren undrar vad som händer i bilbesiktningen bilen chiptrimmas.
Bilfrågan: Får jag chiptrimma min bil?
Publicerad 9 november 2016
BILFRÅGAN
TEXT
Redaktionen
Facebook
Twitter
Gasa (10)
Bromsa (17)
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vad händer med försäkringen och hos bilbesiktningen om jag chiptrimmar min bil? Jag ändrar ju bilens originalvärden som den har registreringsbesiktigats med.
Staffan

Svar:
Det är inte tillåtet att förändra motorns effekt eller utförande utan att låta bilen genomgå en registreringsbesiktning för att säkerställa att ändringen uppfyller gällande krav på avgasutsläpp.
De flesta erbjudanden om ”Chiptrimningar” är olagliga. Det är endast trimsatser framtagna av respektive biltillverkare som kan godkännas vid en registreringsbesiktning.
Exempelvis Volvo erbjuder ”Chiptrimning” till flera bilmodeller och alla deras mjukvaror är avgascertifierade. Ett intyg om detta ska uppvisas vid en registreringsbesiktning.
Om det vid en kontrollbesiktning kan fastställas att en bil är olagligt chiptrimmad ska den underkännas.
Morgan Isacsson, Bilprovningen

Diskutera: Vad tycker du om chiptrimmning?

Utdrag från vi bilägare

Hejs
Claes 105
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: KCR Effektbox

Visst kan man få starkare och effektivare motor med en KCR-box. MEN, ett stort MEN, problemet är ju att diverse kväveoxider bildas som är illa för miljön!
Det är ju därför Stuttgart med flera tyska städer vill införa dieselförbud!
Att mäta kväveoxidhalter är inget som bilbesiktningen klarar av att mäta. De ska sen något år tillbaka istället inte godkänna bilar med monterad box!
//Göte J

Det har gällt ända sedan fordonen blev helfordondsgodkända, det är bara det att det inte har tillämpats i någon högre grad tidigare. Fast det har ibland vid enstaka tillfällen underkänts fordon med box sedan 10-15 år tillbaka (en kompis råkade ut för det för mer än tio år sen)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.250
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: KCR Effektbox

När det blir ombesiktning, blir det en vanlig tvåa, eller krav på reg besiktning för att återställa bilen till sitt godkända utförande?
 
Toppen