• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

KCR Effektbox

andersson

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Skövde
HBK-Nr
36354
Medlemskap
2024
Sv: KCR Effektbox

Hej!
Hur fick du dit extra oljan till växellådan? Nyfiken för det är dags för lite service.
// andersson
 
S

suneAl

Guest
Sv: KCR Effektbox

Köpte en effektbox av ProMotech på Internet för 4.900:- och monterade in den.
Boxen satt jag fast med buntband under höger framstrålkastare. Köpt från BOSSING.
Gjorde samtidigt omdrevning av 5:ans växel, ökade med 300 varv.
Vilken skillnad på FIAT:en 2,8 JTD har nu c:a 128 hk + 20 hk + 25 hk = 173 hk
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: KCR Effektbox

Köpte en effektbox av ProMotech på Internet för 4.900:- och monterade in den.
Boxen satt jag fast med buntband under höger framstrålkastare. Köpt från BOSSING.
Gjorde samtidigt omdrevning av 5:ans växel, ökade med 300 varv.
Vilken skillnad på FIAT:en 2,8 JTD har nu c:a 128 hk + 20 hk + 25 hk = 173 hk

Vad har du för "vinst" på denna investering?
Du har lagt 8.000.- på en 128 hk 2,8 JTD för att vinna vad?
Hastighet, komfort eller vad? :spinny:
Själv köper jag "prylar" utan att veta......:rolleyes:
 
S

suneAl

Guest
Sv: KCR Effektbox

Vinsten är att man EJ har någon överväxel samt drvmedelsförbrukningen gick ner med 0,2 l / mil.
Vilken skillnad köra en omdrevad bil mot tidigare. Går som tåget.

Vad är 8.000:- när man har lagt ner 900.000:- på hela Husbilen ?????

mvh/suneAl
 
S

suneAl

Guest
Sv: KCR Effektbox

Ju starkare motoreffekt så behöver den arbeta dessto mindre. Det är förklarningen till bränsleförbrukningen.
Man skall ha klart för sig att Husbilen är ALLTID LASTAD "MAX".
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: KCR Effektbox

Vad är 8.000:- när man har lagt ner 900.000:- på hela Husbilen ?????

mvh/suneAl

Så sant, så sant....det är mindre än 1 %...efter 4000mil är kalaset betalt och det viktigaste du är nöjd!;)

Ha en trevlig sommar!
 
F

F.d. 5169

Guest
Sv: KCR Effektbox

Har en Fiat -08 med en 3 liters 160Hk maskin och 6 vxl, mycket bra vrid i maskinen,
har konstaterat att den vid hastighet runt 90 - 100 km/ tim ligger på upp till 1,3l/mi.l
Om jag drar ner hastigheten till 80 - 90 så drar den ca: 1,5dl mindre.
Själv tycker jag det är bra,bilen väger 5 ton.

Fråga nu till dom som kan det här, eller har erfarenhet (ärlig/a ) sådan :)
Skulle man kunna få ner bränsleförbrukningen med en Effektbox typ (KCR ) eller en chip-trimmning ? och hur mycket för att kunna motivera ett inköp för ca 5 - 7000 kr som det verkar kosta ( i alla fall KCR-boxen )
mvh/
Leif J
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: KCR Effektbox

Du vinner mer på att dra ned snitthastigheten med 5 km/tim eftersom vindmotståndet ökar enormt med ett så stort vindfång som en husbil. Risken med en effektbox är att du gasar mera och då får du istället en ökning av förbrukningen.
 
F

F.d. 5169

Guest
Sv: KCR Effektbox

Ok, tackar, så är nog mitt resonemang också, det är ju bara så att man många gånger på grund av trafiksituationen blir en liten bromskloss, och eftersom jag kör en del (vanlig bil ) så vill man ju hålla undan lite, speciellt på dom enfiliga instängslade vägavsnitten.
Och då trycker man på lite, och vips, så har man kört upp det man sparat tidigare :)
mvh
Leif J
 
F

F.d. 29824

Guest
Sv: KCR Effektbox

Leif

Om du har intresse av att prova en box, så kan jag ordna det åt dig jag jobbar på Ferrita i Köping. Ring mig på 0221-18077.
mvh Ulf
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: KCR Effektbox

Knarevik har nog helt rätt, enklaste sättet att spara bränsle är att gasa lite försiktigare.

Såg ett program på TV (tror det var 5:th gear) för ett tag sedan där de testade en effeketbox på en bilmotor, först körde de utan box i 70 km/h så långt det gick innan motorn stannade, de monterade sedan en effektbox som skulle sänka förbrukningen och körde i samma hastighet på samma rundbana. Det visade sig att motorn drog lite mer bränsle med effektboxen, men de fick nog ut högre effekt.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: KCR Effektbox

En nyare motor med datorprogram för insprutningen tror jag ej behöver extärn efektbox.på vår förra bil fanns en box som pajade och på Fiat sa dom det behövs ej vi programmerar upp den till samma efekt som förut,(för en liten summa).
Nu har vi en Fiat 3,0 Multi Jet 157 hrk,, samma motor i Iveko men med 177 hrk, hamnar den i Ivekon är den väl uppdaterad ??? nån som vet SÄKERT???.
Bernt
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: KCR Effektbox

Köpte en effektbox av ProMotech på Internet för 4.900:- och monterade in den.
Boxen satt jag fast med buntband under höger framstrålkastare. Köpt från BOSSING.
Gjorde samtidigt omdrevning av 5:ans växel, ökade med 300 varv.
Vilken skillnad på FIAT:en 2,8 JTD har nu c:a 128 hk + 20 hk + 25 hk = 173 hk



Du får inte mera hästkrafter i bilen för att du drevar ner den det som händer är ju "bara" att du får mera ork pga. att utväxlingen ändrats .
Skall du få mera hästkrater så måste man ju göra något med motorn/styrningen/turbotryck/större intercooler/avgasystem .

Eller var grundar du dessa 20 /25 hkr extra på ?


Jag var och pratade med Niklas Kvick på (K)CR och jag har pratat med honom en del sedan "ungdomens år" och prata väl för dom boxarna men jag skulle få ge 6700:- och ingen rabatt alls så det blev en från : Cartuning4u - Onlineshop » Chiptuning och den kostade då 172 euro och har 9 olika steg .
Jag kör inte på högsta steget för att då blir acclerationerna/gaskompenseringrna lite onödigt kraftiga när man kör med farthållaren i .
Jag har ju 147hk/310 nm original och detta skulle ge 170hk/360nm samt sänktes vridmomentskurvan så den drar bra från 1500 rpm .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: KCR Effektbox

Nu har vi en Fiat 3,0 Multi Jet 157 hrk,, samma motor i Iveko men med 177 hrk, hamnar den i Ivekon är den väl uppdaterad ??? nån som vet SÄKERT???.
Bernt
Motoren i Fiat og Iveco er i utgangspunktet den samme, men i Iveco så er det en annen turbo og intercooler med større kapasitet. Dette gjør at de kan gi på mer diesel slik at de får ut 30 hk mer.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: KCR Effektbox

Funderar på att chiptrimma vår Renault Master 2005, dCi 2,5 115hk. KCR ska ha 6900. Har försökt förstå Cartuning4u's info men verkar bara finnas på tyska som inte är min starka sida, och många varianter att välja på - vet inte vad jag ska leta efter. Nån som har erfarenhet av Renault och Cartuning4u - eller av någon annan leverantör till Renault motorer?
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: KCR Effektbox

Funderar på att chiptrimma vår Renault Master 2005, dCi 2,5 115hk. KCR ska ha 6900. Har försökt förstå Cartuning4u's info men verkar bara finnas på tyska som inte är min starka sida, och många varianter att välja på - vet inte vad jag ska leta efter. Nån som har erfarenhet av Renault och Cartuning4u - eller av någon annan leverantör till Renault motorer?

Jag kan starkt rekomendera deras chip och dom skall väl fungera lika bra i en Renault som i en Fiat .
Det är väl detta du skall ha om du nu inte vill ha fjärrkontroll till den Cartuning4u - Onlineshop » Chiptuning » C4U- Power Digital Master 2.5 dCi 115 PS

för då blir det denna , dock samma effekt
Cartuning4u - Onlineshop » Chiptuning » C4U Power Digital FB Master 2.5 dCi 115 PS
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: KCR Effektbox

Många av oss kör ju på olja från Midland. Tänk på att motorgarantin inte gäller om man utrustar motorn med ex. KCR-box. Det kanske finns de som plockar bort boxen vid ett motorhaveri men för oss hederliga människor är det inget alternativ.
 

lappi

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
187
Medlemskap
2024
Sv: KCR Effektbox

Vi har en KCR i vår Renault Master -06 med 3,0 motorn. Just nu 5000 mil på mätarn. från 135 hk till ca 155-160. Helt underbar att köra med extra vrid. Går allra bäst vid 2000 rpm lika med ca 100 km/tim. Bränsleförbrukning enligt färddator ca 0,85-0,9 men räknat på mätt sträcka med gps ca 1 dl mer, så lita inte på färddatorn.............
Vid en "snabbtur" hade bråttom, från Paris till Puttgarden med 115 km i snitt på färddatorn hade vi 1,25 l i verklig förbrukning, (1,15 färddator)
Så, sätt in en box om Ni kan, kanske inte lönar sig för minskad förbrukning, men bussen blir mycket trevligare att köra.

Lappennnnnnnnnn
 
Toppen