• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

KCR Effektbox

F

F.d. 52920

Guest
Ett litet tips !
Hej har ökar effekten på bilen i dag.
Man rycker ur kontakten som sitter på Trycksensorn
i änden på Rail-rör (spridarröret) kopplar sedan in den ena kontakten
från nya KCR boxen.Den andra kontakten kopplas på sladden som lossades
från Trycksensorn.
Fanns bara 2 kontakter på Boxen det går knappt att koppla fel.

Plastkpa1.Small.JPG


Effektbox2.Small.jpg


Effektbox1.Small.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: KCR Effektbox

Hej Folke!
Berätta vad du fått ut av inkopplingen av boxen, bättre acceleration, mindre bränsleåtgång ..... Kanske du behöver lite tid på dig men jag väntar
:wink:
Vad kostade boxen?
Dina bilder är som en bättre arbetsbeskrivning, toppen.
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: KCR Effektbox

Har bara provkört ett par mil ännu så länge,men det första jag märkte var
acceleration,den sticker iväg som bara den,och att den verkar bra mycket starkare på 5an växel.
Om en väcka skall jag ge mig ut på en längre resa ca 300 / 400 mil o då skall bränsleförbrukningen kollas,men jag tror inte den kommer att sjunka så
drastiskt ty den drog inte mera än ca 0,9milen på landsväg innan,och 1 liter vid stadskörning,
Fick också ett tips (råd) från en Fiat verkstad att överfylla växellådan
med 1 liter olja för att spara 5 ans växel.Så nu kör jag med 1 liter extra
olja i lådan.

Återkommer med rapport om bränsleförbrukningen efter resan!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8036

Guest
Sv: KCR Effektbox

Vill bara informera om att det finns åtminstone lika bra alternativ som KCR-boxarna men till halva priset. Se tråd:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t19106/?highlight=boxpower

Jag med flera har denna tyska Vector box monterad i Fiats 2.8 JTD (bägge hk-alternativen) med mycket gott resultat. Denna box är TUV-godkänd.

Tycker att KCR tar alldeles för mycket för sina boxar. Enligt insatta personer finns det prylar för ca 75 kronor i boxen, plus utveckling, plus tillverkning men där är långt till nästan 7000 spänn.

Eftersom KCR tycks vara allenarådande i Sverige vill jag bara upplysa om att det finns alternativ.
 

Wally

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Växjö
HBK-Nr
82
Medlemskap
2025
Sv: KCR Effektbox

Det säkraste är nog att köpa en en powerbox från KCR.
De andra atrenativen är väligt luddiga vad som gäller och en del verkar vara som en porrsida man kommer till när man ska kolla ......om det ens komma in på deras prislista


nej Jag kommer köpa en från KCR..... det känns tyggare om det blir problem


Vem vill blir blåst på tusenlapper utan vidare
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: KCR Effektbox

Var och en köper naturligtvis vad man vill och efter sin egen övertygelse men det är ganska naivt att tro att det skulle bara vara KCR som kan göra bra boxar.
Jag har som sagt kört med en tysk VECTOR box i snart två år. Och dom är som sagt TUV-godkända och uppfyller de senaste EU-avgaskraven.

Jag kan inte se någon anledning att slänga ut flera tusenlappar för ingenting.

Luddiga och porrsidor???????????????
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: KCR Effektbox

Skipper
Är den boxen du har ställbar i sex olika effektsteg?
KCR har den finessen och det är för att den även ska kunna justeras så man får bästa ekonomi. Om jag förstått rätt så kan det vara en förutsättning för att man inte ska få problem om man har automatlåda.

Fast håller med om att KCR är dyr. Men man ska veta att dom har kanonbra support som man kan ringa till och få hjälp. Omproggramering kan också lätt göras om man får driftproblem eller byter bil. Då behöver endast kabelanlutningen bytas.

Behöver nog inte säga att jag har KCR på vår bil och är nöjd med den.
 
F

F.d. 10180

Guest
Sv: KCR Effektbox

Hej! Är ny i husbilsklubben
Vi har Fiat ducato motor på 84h satte dit effektbox resultatet blev till 110h men den träder inte in förän 2000 varv då händer det saker varmt rek:
Verkstan
 
Senast redigerad av en moderator:

Rolf HBK-72

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
72
Medlemskap
2024
Sv: KCR Effektbox

Vi har funderat på ev husbilsbyte. Men vi avvaktar ett tag till. Kan man sätta i en effektbox, eller vad det heter, i en Citroen C25 Turbidiesel-1990? Det skulle i så fall göra bilen ännu mer trivsam,
Frågar Marie o Rolf i Valdemarsvik
 

Jack E

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
74
Medlemskap
2024
Sv: KCR Effektbox

Jag skulle också vilja veta. Har en Pilote 660 halvint. Funderar på att försöka få tag på en
C 25 TD, samt en KCR-box.
Vill gärna ha svar på denna fråga???
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: KCR Effektbox

Hej

Vad har du för årsmodell på din bil?
KCR-boxen går inte att montera på bilar som inte har eletronisk insprutning.
Går alltså inte att montera på mekanisk insprutning.
Eftersom du skriver att du har en 2,5 TD så tror jag att du har mekanisk på din bil och då kan du inte montera KCR-box. Tyvärr!

Ha de
 
G

GunDogs

Guest
Sv: KCR Effektbox

Hej Kingen.

Apropå bokstavsbeteckningar i modellnamn, vad står idTD för. Har en Bürstner 2,8 idTD -01 och jag har inte hittat någon effektbox som matchar den beteckningen. Du har ju samma motor så jag tänkte att du vet.

Hälsning
GunDogs
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: KCR Effektbox

Hej GunDog

Jag vet inte vad beteckningen står för vet bara att vi har mekanisk insprutning så vi kan inte sätta dit någon KCR-box på våra bilar.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: KCR Effektbox

Detta är min uppfattning att förkortningen 2,8 idTD -01 är lika med:
2,8 liters cylindervolym, Injektion Direkt Turbo Diesel (direktinsprutad turbodiesel), 2001.
 
F

F.d. 18550

Guest
Sv: KCR Effektbox

Hej, Jag har precis monterat en på min Burstner A574 2,8 jtd -02. Märker bättre vrid och lättare motorarbete vid normal hstighet 90 -95 km/h. Priset var 4900:- och mycket enkel montering. Eftersom det redan var bra drag i motorn så blev jag inte så hemskt imponerad. Det är dock 30 dagars prövningstid på den så jag känner mig rätt trygg.

Mvh

åke
 
Toppen