• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

KCR Effektbox

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: KCR Effektbox

Istället för att köpa dyr effektbox kan man säga till på verkstaden vid nästa service att ställa om bilens dator för ökad effekt.
 

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Sv: KCR Effektbox

Hej!
Har just köpt en Elnagh 59 med 2,8JTD. Original 127hk o 300 i vrid. Ändrades till 150hk o 350 i vridm. Det gör en avsevärd skillnad både i acc. o styrka! Kan köra i snäva rondeller på 3:an i 20km/tim där jag förut var tvungen att använda 2:an. Detta med en KCRbox. Sommarpris 5.400:- inkl. moms. Monterade själv på ca 30 min. Busenkelt!
Har haft KCR i två dieselpersonbilar förut utan ngra som helst problem. Visserligen finns det billigare boxar, men köper Ni en KCR så vet Ni att det fungerar! Dessutom sparar man bränsle o motorn går annu tystare än förut.
Sommarhälsningar
Tomas:)
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: KCR Effektbox

Går inte att optimera en 90:a har ej den electroniken då får det bli handpåläggning med skruvande i pumpendirekt och det är betydligt krångligare.
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: KCR Effektbox

Jag har en KCR i min Box Star Ducato - 2010, fungerar bra med fint vrid när jag drar mina hästkärror kors och tvärs i landet, förbrukningen har jag ingen koll på... som förut ca är min egen gissning.

CYA RW
 

Bilagor

  • IMG_3595.JPG
    IMG_3595.JPG
    449 KB · Visningar: 5

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.250
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: KCR Effektbox

Finns det något neg. med KCR box?

Oja, massor.

-Färddatorn visar fel förbrukning.

-Ev automatlåda får ej korrekt information om hur högt moment motorn producerar i varje ögonblick. Detta för att man har gått förbi motordatorn och lurat den. Man riskerar att automatlådan överhettar pga slirande kopplingar.

-Man chansar på att det finns tillräckliga marginaler i växellådan och koppling/svänghjul att hantera det ökade momentet.

-Spridarna slits snabbare med höjt bränsletryck.

-Man chansar på att kolvar, kolvbultar, kolvringar tål den ökade värmen och de större förbränningskrafterna.

Det blir större belastning på dessa komponenter om man, som med en "Box", sprutar in mer bränsle under samma tidsperiod som man som standard sprutar in en mindre mängd.

Det är bättre att hålla spridarna öppna under längre tid, då kan man styra förbränningen ("knuffen" på kolven) att verka under längre tid.
Då kan de mekaniska påkänningarna bli lägre än med "box trim".
Detta kan man uppnå med en välutvecklad ny kalibrering av motordatorn.

För ca 2000 kr kan jag få 60 HP och 100 Nm mer i min diesel personbil, jag avstår!
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: KCR Effektbox

Vi har en KCR i vår Renault Master -06 med 3,0 motorn. Just nu 5000 mil på mätarn. från 135 hk till ca 155-160. Helt underbar att köra med extra vrid. Går allra bäst vid 2000 rpm lika med ca 100 km/tim. Bränsleförbrukning enligt färddator ca 0,85-0,9 men räknat på mätt sträcka med gps ca 1 dl mer, så lita inte på färddatorn.............
Vid en "snabbtur" hade bråttom, från Paris till Puttgarden med 115 km i snitt på färddatorn hade vi 1,25 l i verklig förbrukning, (1,15 färddator)
Så, sätt in en box om Ni kan, kanske inte lönar sig för minskad förbrukning, men bussen blir mycket trevligare att köra.

Lappennnnnnnnnn

Jag har oxå Renault Master - 06 med 3,0 motor..och satt in KCR box efter ett år, kört nu 13450 mil bilens maxvikt är 3900 kg.. de funkar perfek.bättre vridmoment..bättre ax...Enligt min färddator kör jag på 0.80 vid normal körning och det stämmer när jag tankar opp HB och ser hur många mil jag har kört på den diesel jag har förbrukad....så denna investeringen har jag aldrig ångrat. Så något övrigt slitas på motorn har jag inte märkt..som vissa andra påstår.
Ps: jag hörde av en HB ägare som hade en KCR box i sin bil...han fick en 2:a på bilbesiktning..sant eller inte ?? Är det någon annan som har råkat ut för detta ?
Min KCR box sitter väl synlig ingen har sagt något om den.
Leffe S
 
Senast ändrad:

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: KCR Effektbox

Ett litet tips !
Hej har ökar effekten på bilen i dag.
Man rycker ur kontakten som sitter på Trycksensorn
i änden på Rail-rör (spridarröret) kopplar sedan in den ena kontakten
från nya KCR boxen.Den andra kontakten kopplas på sladden som lossades
från Trycksensorn.
Fanns bara 2 kontakter på Boxen det går knappt att koppla fel.

Plastkpa1.Small.JPG


Effektbox2.Small.jpg


Effektbox1.Small.jpg
Grattis ..du kommer inte att ångra dej..bättre tryck i motorn..lägre förbrukning av diesel..
Jag kör på 0.80 milen..kört med KCR box i 10 år..Och 13450 mil.
Leffe
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: KCR Effektbox

Någon som jobbade inom bilprovningssektorn påpekade för en tid sedan att det gått ut ett påbud att om man upptäckte en box så skulle det bli en 2:a direkt. En del kanske blundar med ena ögat när de gör kontrollen.
EssoJ
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
567
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Sv: KCR Effektbox

Hej,

Ingen har nämnt de högre lagertrycken.
Framförallt är det vevlagren, som får ta "smällen".
Risken är att oljefilmen bryts igenom och det blir metall mot metall.
Oljan ska inte bara smörja utan även transportera bort värme.

WillerWalle
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: KCR Effektbox

Det säkraste är nog att köpa en en powerbox från KCR.
De andra atrenativen är väligt luddiga vad som gäller och en del verkar vara som en porrsida man kommer till när man ska kolla ......om det ens komma in på deras prislista


nej Jag kommer köpa en från KCR..... det känns tyggare om det blir problem


Vem vill blir blåst på tusenlapper utan vidare
Håller med dej...KCR är de enda alternativet..jag läste in mej på dom andra..verkar vara en del lycksökare ..var inte dumsnål.
Leffe S
 

NIESMANNEN

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
2277
Medlemskap
2025
Sv: KCR Effektbox

En fråga till de som har KCR box och som säger sig ha fått så och så många fler hästkrafter.
Hur vet ni det?
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: KCR Effektbox

Ps: jag hörde av en HB ägare som hade en KCR box i sin bil...han fick en 2:a på bilbesiktning..sant eller inte ?? Är det någon annan som har råkat ut för detta ?
Min KCR box sitter väl synlig ingen har sagt något om den.
Leffe S
Jag fick ombesiktning p.g.a. min KCR-box när jag besiktigade för någon månad sedan.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: KCR Effektbox

En fråga till de som har KCR box och som säger sig ha fått så och så många fler hästkrafter.
Hur vet ni det?

Ett enkelt sätt att ta reda på det är att låta testa husbilen, utan och med KCR-box, i en Rototest-anläggning. (Två tester kostar bara ett dussin tusenlappar.)

Då får man ett protokoll i stil med det bifogade som avser effekt och vridmoment på drivhjulen för en Fiat Ducato med 84-hästars 2-litersmotor.

Observera att man, enligt KCR, bör köra 30-40 mil mellan mätningarna för att bil och box ska "anpassa sig".

Bilen upplevs som "körgladare", vilket har medfört att bränsleförbrukningen inte har sjunkit.

Pålle
 

Bilagor

  • Effekt.pdf
    511,9 KB · Visningar: 41
Senast ändrad:

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: KCR Effektbox

Ett enkelt sätt att ta reda på det är att låta testa husbilen, utan och med KCR-box, i en Rototest-anläggning. (Två tester kostar bara ett dussin tusenlappar.)

Då får man ett protokoll i stil med det bifogade som avser effekt och vridmoment på drivhjulen för en Fiat Ducato med 84-hästars 2-litersmotor.

Observera att man, enligt KCR, bör köra 30-40 mil mellan mätningarna för att bil och box ska "anpassa sig".

Bilen upplevs som "körgladare", vilket har medfört att bränsleförbrukningen inte har sjunkit.

Pålle
Jag har kört med KCR sedan 2008..och nu över 13 tusen mil..
Jag hade 136hk innan boxen...en sakkunnig firma gjorde en omfattande test ..med och utan KCR box..134hk utan box, med boxen vart det 22hk till..märk väl att jag hade kört med KCR ett år innan mätningen.
Självklart så gjorde jag oxå en grundlig test av bränsleförbrukningen..0.80 även i dag på blandad körning...med färddator..enklaste testen är tanka fullt (100) tankar jag..kör 75 mil blandad körning..tanka fullt igen..Så kan du lätt räkna ut hur mycket bilen tar per mil.
Självklart blir jag och bilen " körgladare " att ha 22hk till..dessutom mår ekonomin bättre.
Med lägre bränslkostnad.
HB är en Renault Master uttagen juni 2006...totalvikt 3900kg.
Ha en trevlig sommar
Leffe S
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: KCR Effektbox

Leffe S har alltså fått en 16-procentig effektökning, och jag en 13-procentig.

Båda är långt ifrån vad som utlovas i reklamen.

Pålle
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: KCR Effektbox

Leffe S har alltså fått en 16-procentig effektökning, och jag en 13-procentig.

Båda är långt ifrån vad som utlovas i reklamen.

Pålle

Reklam är reklam...
Ta reda på fakta själv..om man vill och orkar...
Som min personbil som enligt reklam info ska ta 0,65 liter milen (bensin)
Den tar 0,76 liter milen..Enligt mina tester..
Och så är det nog hos många personbilar. Reklam ???
Lika så om alla skulle äta Vitapro...ojjj vad folket skulle vara friska och utan ledproblem mm.
Leffe S
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: KCR Effektbox

Reklam är reklam...
Ta reda på fakta själv..om man vill och orkar...

Som du kan se i inlägg # 54, har jag låtit ett oberoende företag här i Uppsala (namnet framgår av protokollet) ta reda på fakta åt mig.

Beträffande bränsledeklarationen, så är denna endast ett "jämförvärde" framtaget enligt ett standardiserat test.

Detta test stämmer dock väldigt dåligt med verkligheten (åtminstone så som bilar körs i Sverige", varför de flesta bilar "i verkliga livet" har en bränsleförbrukning som avviker från deklarationen.

En liten tröst på detta område att man inom en inte alltför avlägsen framtid ska börja använda ett nytt testförfarande, som förhoppningsvis ska ge mer rättvisande "jämförvärden".

Pålle
 
Toppen