Sv: Kamremsbyte
Ja, jag vet detta. Jag jobbade i USA för bilfabrikanten ifråga. Men en normal underhållsservice där det bara ingår olje/filterbyte och div kontroller av bromsbelägg od borde ju inte vara länge intervall på för olika marknader.
Dessutom var de amerikanska smörjoljorna av mycket sämre kvalitet än de europeiska.
Oljeprov skickades över till fabriken för analys. Endast EN av mineraloljorna uppfyllde fabrikantens krav, och det var Caltex Havoline. Dessutom klarade sig syntetoljorna som Mobile m fl.
Det borde med den bakgrunden vara kortare serviceintervall i USA.
När det gäller serviceintervaller i USA, så betänk följande;
Ingenting som påverkar på avgasreningen får bytas som planerat underhåll (service) upp till 8-12 tusen mil, Kommer inte ihåg exakt.
Om så ändå sker skall tillverkaren betala detta, tex tändstiftsbyte.
(min Tahoe hade Iridiumstift med första byte vid 12000 mil, sammanträffande -> inte)
Kamremmen är en komponent som om den slits påverkar emissionerna.
(ventiltiderna ändras) och är därför inkluderad i lagstiftningen i USA.
Ja, jag vet detta. Jag jobbade i USA för bilfabrikanten ifråga. Men en normal underhållsservice där det bara ingår olje/filterbyte och div kontroller av bromsbelägg od borde ju inte vara länge intervall på för olika marknader.
Dessutom var de amerikanska smörjoljorna av mycket sämre kvalitet än de europeiska.
Oljeprov skickades över till fabriken för analys. Endast EN av mineraloljorna uppfyllde fabrikantens krav, och det var Caltex Havoline. Dessutom klarade sig syntetoljorna som Mobile m fl.
Det borde med den bakgrunden vara kortare serviceintervall i USA.