• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamremsbyte

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

När det gäller serviceintervaller i USA, så betänk följande;

Ingenting som påverkar på avgasreningen får bytas som planerat underhåll (service) upp till 8-12 tusen mil, Kommer inte ihåg exakt.
Om så ändå sker skall tillverkaren betala detta, tex tändstiftsbyte.
(min Tahoe hade Iridiumstift med första byte vid 12000 mil, sammanträffande -> inte)

Kamremmen är en komponent som om den slits påverkar emissionerna.
(ventiltiderna ändras) och är därför inkluderad i lagstiftningen i USA.

Ja, jag vet detta. Jag jobbade i USA för bilfabrikanten ifråga. Men en normal underhållsservice där det bara ingår olje/filterbyte och div kontroller av bromsbelägg od borde ju inte vara länge intervall på för olika marknader.
Dessutom var de amerikanska smörjoljorna av mycket sämre kvalitet än de europeiska.
Oljeprov skickades över till fabriken för analys. Endast EN av mineraloljorna uppfyllde fabrikantens krav, och det var Caltex Havoline. Dessutom klarade sig syntetoljorna som Mobile m fl.
Det borde med den bakgrunden vara kortare serviceintervall i USA.
 

Lendag

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20368
Medlemskap
2022
Sv: Kamremsbyte

Tack Topaz. Håller helt med dej om att 4 ¨r och intervall är lite.Enligt Bossings bilservice är det spännrullen som går tungt eller skär i hop alltså ej remmen som brister
 
F

F.d. 50075

Guest
Sv: Kamremsbyte

På min husbil är det dubbelt rätt; Längsmonterad motor och kamkedja.:yes:

Det bör inte komma som en överraskning att kamremmen finns, och att den skall bytas.

Många lever i tron att en motor med kamkedja i stället för rem är överlägsen. Man slipper tänka på bytesintervall för remmen och allt är frid och fröjd. Men det finns motorer med kamkedja där kedjan kuggar över och/eller brister på ett tidigt stadium, och då är hela idén med ”den idiotsäkra kamkedjan” överspelad. I de flesta fall är det kedjespännarens oljetrycksberoende tryckmekanism som beckat igen och som därmed inte förmår att spänna kedjan.
En bov i det dramat, förutom en tveksam och klen konstruktion, är alltför långa serviceintervaller i samband med så kallad Longlife-olja. De bilarna är som tickande bomber. Ingen vet när det händer, bara att det händer.
En rem sitter ju så att säga utanför motorn, och driver kamaxlar kanske vattenpump, oljepump m.m.
En kedja måste sitta "inne" i motorn så att den har oljesmörjning hela tiden. Den är för det mesta inte heller någon evighetsgrej, men den dör inte också av ålder som remmar gör, utan bara av miltal och då ofta någonstans mellan 15.000 till 30.000 mil. Så en tjugo år gammal bil med kedja och kanske bara 8.000 mil på mätaren är bara att fortsätta nöta på, och sova lugnt.
Så tipset för alla motorer är - byt olja varje år!
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Kamremsbyte

Många lever i tron att en motor med kamkedja i stället för rem är överlägsen. Man slipper tänka på bytesintervall för remmen och allt är frid och fröjd. Men det finns motorer med kamkedja där kedjan kuggar över och/eller brister på ett tidigt stadium, och då är hela idén med ”den idiotsäkra kamkedjan” överspelad. I de flesta fall är det kedjespännarens oljetrycksberoende tryckmekanism som beckat igen och som därmed inte förmår att spänna kedjan.
En bov i det dramat, förutom en tveksam och klen konstruktion, är alltför långa serviceintervaller i samband med så kallad Longlife-olja. De bilarna är som tickande bomber. Ingen vet när det händer, bara att det händer.
En rem sitter ju så att säga utanför motorn, och driver kamaxlar kanske vattenpump, oljepump m.m.
En kedja måste sitta "inne" i motorn så att den har oljesmörjning hela tiden. Den är för det mesta inte heller någon evighetsgrej, men den dör inte också av ålder som remmar gör, utan bara av miltal och då ofta någonstans mellan 15.000 till 30.000 mil. Så en tjugo år gammal bil med kedja och kanske bara 8.000 mil på mätaren är bara att fortsätta nöta på, och sova lugnt.
Så tipset för alla motorer är - byt olja varje år!

Så rätt skrivet, otroligt viktigt att byta oljan varje år om man har kedja.

/Pelle
 

Olansson

FD HBK Medlem
Inlägg
484
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4288
Medlemskap
2022
Sv: Kamremsbyte

Bytt kamrem inklusive vattenpump o spänrullar 4681:- hos auto experten fiat 2.3 jtd 03 remsats 2262.50 arbete 2325:-
 

PelleJ

HBK Intresserad
Inlägg
81
Kommun
Umeå
Sv: Kamremsbyte

Jag håller på att byta för 2:a gången på min 2.8jtd -03 och den har gått ca 3000mil sedan den byttes senast 2010 juli.
Det finns inga synbara sprickor på remmen så jag stoppar i samma fabrikat denna gång (Gates)
Har även inspekterat motorkudde/multiremmen/löphjul/generator/vattenpump men allting rullar lätt och är i bra skick.
Nu har jag en rätt klen generator men ni som har en större glöm inte att vissa har frihjul på generatorn och det kan bli dåligt.
Jag passar på att byta den främre vevaxeltätningen eftersom jag har lite oljespill under motorn.
Man jobbar mest ovanifrån i början samt även en del innanför innerskärmen som måste bort.
Generatorspännaren är lättast att krypa in under/bak samt lossa, mycket plats och väldigt enkelt.
Väldigt lättskruvat alltihopa, det som många är rädda för är förmodligen att man ska montera remmen fel.
Ett enkelt knep för alla osäkra förstagångs rembytare är att vrida motorn så markeringarna ligger där dom ska för att sedan färgmarkera remmen mot kamdrevet och likadant nere vid rem samt vevaxeldrevet.
Ta sedan av den gamla remmen och lägg utmed den nya och märk på samma ställe(noggrant).
Montera sedan tillbaka remmen med med färgmarkeringarna på samma ställe som den gamla var monterad.
Idiotsäkert!
Använd momentnyckel till den stora bulten på vevaxeln.
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

I mitt fall rekommenderar min verkstad byte efter ca 4000 mil eller ca 4 år. Detta pga att jag har bilen stående ute under vintern.
ORVAR
 
Toppen