För mig är detta en princip sak. Alltid minsta möjliga kostnad till maximal nytta. Alltså slarvar man med remmen så vad kostar det då? Och besväret?
Trots detta så har jag fundera på andra banor vad gäller kamremmen. I mina bilar ser man kanska enkelt hur remmen ser ut, man plockar bort en kåpa. Då kan man se tandhöjen, avstånden mellan tänderna och eventuella torrsprickor. Jag byter inte remmen för att någon skrivit så i en bok. Inte nu längre när jag inte har någon garanti att att hänsyn till.
Jag har också sett hur illa remmar kan se ut trots att de fortfarande fungerar. Det är alltså sällan de går av, utan risken ligger i att de töjs och hoppar över några tänder. Detta ger ingen totalhaveri utan ojämngång och dålig prestanda. Alltså mycket beror på hur remspänningen är konstruerad. Är det en fix/fast spänning så bör jobbet göras ordentligt och nogrannt för att få lång livslängd på remmen. Jag gör i sådana fall en efterspänning vid ca 10.000 mil när jag ändå kollar läget. Sedan kollar man tätare, kanske vid 4000mil/vartannat år.. En total livslängd på en kamrem ligger på kanske kring 25.000mil vid långkörning och under optimala förhållanden, i värsta fall kanske kring 10.000mil och 15 år.....