• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamremsbyte

F

F.d. 29954

Guest
Sv: Kamremsbyte

Jag tyckte att det var solklart att med nyare bilar med garanti, sköter man servicen via de auktoriserade firmorna. Men de som gör servicen själv och känner sina bilar, behöver inte vara bokstavstrogna då jag utgår ifrån att de kan tänka själva och bedömma saker. Känner man sig osäker så skall man inte chansa. Har man koll på sakerna, så kan man spara kanske tre remmbyten under bilens livslängd.
Även det är en fråga om ekonomi. Jämför man en som sköter all service själv med tex. delar från biltema med en som kör till märkesverkstan med rekommenderade intervaller, så blir det våldsam prisskillnad i bilägandet. Undras vad servicekostnaden ligger per mil för de vanligaste bilarna? Sedan är det bara ta beloppet gånger 30.000 som är kanska normal livslängd på en bil...
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Kamremsbyte

Att byta kamremmen på en Ducato 2.3 före 10.000 mil/ 8 år är enligt mig onödigt. Sen att Fiat rekommenderar oftare är ju för att skydda sig själva. Har själv haft egen Fiat verkstad och har lite koll på vad ja säger. Dessutom är motorn förberedd för ett kamrems ras med en brott yta på vipparmarna om det skulle ske, detta för att skydda kolvar o ventiler. Oftast så kuggar det ett kugg bara o motorn går ej att starta. Men det är bara min uppfattning, har själv kört en 2.3 motor 7 år o 14000 mil utan problem.

Har inte jobbat med Fiat.s 2,3 liters motor men har den överliggande kamaxel finns det med all sannolikhet inga vipparmar.:confused:
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.667
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Jag hittade den här filmen (inte filmsnutt) på YouTube om hur man demonterar F1A motorn. Och si dubbla överliggande kammar och vipparmar och hydraliska lyftare!
https://www.youtube.com/watch?v=LkSlgOmH7jQ
Om du går 9:55 min in i filmen slipper du ser hur man skruvar ur och räknar alla bultar (!) och kan se hur man lyfter bort överdelen med kammarna och avslöjar hemligheten! Tyvärr är språket något för mig obegripligt!
// Göte J
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Kamremsbyte

Tack Göte J för att du försvarar min heder. Jag var på kurs hos Fiat när denna motor kom. Har för mig att man då (2007) sa att kamremmen skulle bytas var 10år/24000 mil. Men jag vet att det har ändrats här i Sverige sen. Men så var det tänkt från början.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.482
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Ändringen kanske beror på att vi har ett större temperatur område
för våra bilar än i tillverkningsländerna och att dom inte räknat med detta
från början.
Man kanske kan köra långt med alla delarna. Men ingen del i motorn gillar
ju kallstarter.
Varma delar löper ju lättare.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Kamremsbyte

Tack Göte J för att du försvarar min heder. Jag var på kurs hos Fiat när denna motor kom. Har för mig att man då (2007) sa att kamremmen skulle bytas var 10år/24000 mil. Men jag vet att det har ändrats här i Sverige sen. Men så var det tänkt från början.

Det är en mer normal intervall i min värld .Det hade varit intressant och veta vilken intervall dom har hemma i Italien .
Det borde inte få tillverkas bilar som kräver kamremsbyte i tid o otid .
Horribla intervaller som 4000-6000 tusen mil.Vissa bilar tar det 10 -15 timmar att byta ,specialverktyg ,inte bara ett utan en hel drös och tillkonstrat utan dess like.
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Mailade Bengt i Örkelljunga (Där jag köpt bilen) och fick svar att 4 år eller 18 000 mil, stor differans tycker jag när bilen rullat knappt 2 000 mil sen -13 07
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Kamremsbyte

Schassina dom bygger bodelen på är ju från början tänkta som transportbilar och då blir ju miltalen helt olika.En transportbil skumpar ju snart iväg 18000mil på några år,medan vissa av husbilsåkarna kör 500- 600 hundra mil om året.
Olle.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.098
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Om man läser den engelska instruktionsboken som följer med står det , 8år/19000mil.
Byta kamrem är en lönande verksamhet för verkstäderna.
Om kamremmen går av efter 3år får du inte en krona från Fiat möjligen på maskinskadeförsäkringen!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Kamremsbyte

Det ligger helt i tillverkarens intresse att hålla så låga servicekostnader som möjligt.
Naturligtvis inklusive kamremsbyten.

Detta speciellt på transportbilar. (Ducato, Sprinter, Daily)
Kunder som skall leva på att köra sina bilar analyserar servicekostnaden i kronor per Km.
Om märke A ger en offert som är högre i kostnad per km än märke B, kan märke A vara diskvalicerat för en affär på säg 1000 bilar.
Ovanstående upprepar sig i varje affär där distributionsbilar skall köpas in, år efter år.

Detta vet tillverkarna om, så det finns ingen medveten luft i servicerekommendationerna enligt min erfarenhet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kamremsbyte

Det er stor forskjell på interval mellom service avhengig av landet bilen er solgt i. Om en tar et eksempel en Nissan Navarra D40 så er det i noen land 40 000 km / 24 mnd og i andre 5 000 km / 6 mnd. Mellom disse ytterpunkter finnes et stort antall varianter. I Norge brukes største kjørelengde og 12 mnd, resultat bilen har fått et dårlig rykte for at motoren ikke holder når bilen brukes på veianlegg. Her i Australia bruker de korteste interval og motoren holder. At koplingen på vår Navarra ikke holdt mer enn 60 000 km er en annen sak, kostnad omlag 20 000 kroner!
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Men det är ju ett aktivt val konsumenten gör när man vill ha lågprisbilar.
Äger dock ett undantag en liten skitbil som slitosläng,
Cheva Aveo med 1,3L Fiatdiesel o kamkedja :D

Är Fiat en lågprisbil för att det inte är kamkedja?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.622
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kamremsbyte

Har för mig att man då (2007) sa att kamremmen skulle bytas var 10år/24000 mil. Men jag vet att det har ändrats här i Sverige sen. Men så var det tänkt från början.
------------------------------------------------
Hej en sak som man blir väldigt fundersam över är ju ändringarna med tidsintervallerna och miltalet som sker utan någon större motivering bakom beslutet.
Rekommendationerna kortas ner mot vad som var tänkt i början, och ägaren skall bara acceptera den betydligt förhöjda kostnaden som hela tiden blir följden annars gäller inte garantierna.
Om tillverkaren kommer på att de har misslyckats totalt med kamremskonstruktionen och sätter max. 1 år och 1000 mil skall man då tycka att även den höjda kostnaden är ok.
Man kan ju fundera på att när de har minskat ner intervallerna väldigt mycket från originalidén, kanske det borde vara de som står för bytet och kalaset för en misslyckad konstruktion.

En sak som man dock bör hålla lite koll på, särskilt kanske på äldre bilar är att inte främre packboxen dräller ut olja, för en rem som hela tiden blir lätt oljebehandlad blir uppmjukad i gummit, och då kan även de bättre remmarna med förstärkningsväv ute i kuggarna bli rensade på kugg vid lilla vevaxeldrevet vid start.

Eftersom flera har skrivit om intervaller så ligger nog mina personliga bytesintervaller någonstans vid 8.000 till 10.000 mil och 8 till 10 år. Men ev. med en mellankoll på remspänningen efter kanske 4.000 mil, om det går att ta sig in bakom kåpan med en rimlig arbetsinsats :p:.

M.v.h. JANKRO.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

En sak skall man ha klart för sig, serviceintervallerna är marknadsanpassade.
Jag jobbade for en biltillverkare och där hade man ca dubbelt så långa service-intervall i USA som i Sverige på EXAKT samma bilar med samma specifikation.
Marknaderna bedömer helt enkelt hur mycket pengar man kan suga ur kunderna.
Vi svenskar är ju lydiga och rättar oss efter auktoriteter, och det kostar.
:mad:
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Kamremsbyte

Vi har ett tuffare klimat i Sverige -30 till +30 grader. Detta påverkar livslängden på kamrem mm. Det gör att vi har tätare intervaller än i Italien tex. Men jag vidhåller nog ändå att det byts onödigt ofta på speciellt husbilar med få mil mellan byten.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Kamremsbyte

Stämmer säkert , b l a Volvo hade rostskyddsgaranti i USA innan det kom i Sverige berättade en Volvo-handlare för mig därför att USA-marknaden krävde det. :confused:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.622
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kamremsbyte

Hej,man kan ju ta ett exempel på tvång och hot om garantier.

En kompis gamle far köpte en ny bil, efter fyra år, ca. 800 mil och alltid förvarad i ett varmgarage, knappt vinterkörd alls så kom hotbrevet om att det var dags för kamremsbyte om garantier skulle gälla.
Jag blev tyvärr rådfrågad om vad jag tyckte......
Vad skall man säga.
Efter fundering så fick jag ur mig.
Jag kan nog garantera att remmen håller i tio år till men tyvärr så blåser man troligen garantier på tändsystem och databoxar, och de kan gå sönder när som helst oberoende av kamremsbyte.
Det måste vara det som kallas rävsax :(.

M.v.h. JANKRO.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
531
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Här lite uppgifter på mina kamremsbyten.
1: 63600Km 6 år

2: 114740km Smörjt rullarna. 7 år

3: 176700 KM Bytt alla rullarna 9 år
Och vattenpumpen,

ettan i tyskland 2 och 3 an av mej själv.

Jägarn
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Kamremsbyte

En sak skall man ha klart för sig, serviceintervallerna är marknadsanpassade.
Jag jobbade for en biltillverkare och där hade man ca dubbelt så långa service-intervall i USA som i Sverige på EXAKT samma bilar med samma specifikation.
Marknaderna bedömer helt enkelt hur mycket pengar man kan suga ur kunderna.
Vi svenskar är ju lydiga och rättar oss efter auktoriteter, och det kostar.
:mad:

När det gäller serviceintervaller i USA, så betänk följande;

Ingenting som påverkar på avgasreningen får bytas som planerat underhåll (service) upp till 8-12 tusen mil, Kommer inte ihåg exakt.
Om så ändå sker skall tillverkaren betala detta, tex tändstiftsbyte.
(min Tahoe hade Iridiumstift med första byte vid 12000 mil, sammanträffande -> inte)

Kamremmen är en komponent som om den slits påverkar emissionerna.
(ventiltiderna ändras) och är därför inkluderad i lagstiftningen i USA.
 
Toppen