• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabe tappar köpare

F

F.d. 52945

Guest
Sv: Kabe tappar köpare

Det är nog så att många precis som vi inte har tiden att nyttja bilen på vintern.
Har fortfarande många år kvar att jobba.....
När fredagen kommer och jobbet slutar är det kolsvart ute så då vill man inte iväg. Då är frågan om man skall köpa en dyr som du kallar "vinterbil" eller bil som klara alla årstider men inte är speciellt byggd för många minusgrader.

Fundera fortfarande på om vi har en vinterbil eller inte...men strunt samma den står inne nu och vi jobbar.:)

Hoppas att Kabe överlever och frodas, vilka ska annars tjafsa i dessa trådar...

EPersson, klart att du har en vinterbil inget snack om något annat..kanske drar den 2 hg/dygn mer gasol än Kaben men vad gör väl det?:D:);)

Med vänlig hälsning
Pilot
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Kabe tappar köpare

Vi ställer inte av våran Kabe, som du kanske vet är den vinterutrustad redan som standard. Om nu bilen skulle vara så dyr att man väljer att köpa en "sommarbil" som ändå kostar kring 6-700.000:- tycker jag detta är ännu större storhetsvansinne och att man tillhör den grupp som minsann vill visa upp att vi har pengar än ni har. Det är väl mer ekonomi att köpa en "vinterbil" som Kabe för en mille och använda den hela året än att tro att man är duktig och köpa en "sommarbil" för 600.000:- och köra med två månader på året för att sedan ställa av den och få lite pengar tillbaka på skatten. Förklara detta beteende för mig och motivera varför man då överhuvudtaget skall ha husbil och framförallt klanka ner på den lite dyrare Kaben och kritisera vi som har valt att köpa en.
// Tommy :wideeyed:

Som jag tidigare skrev, om man använder sin husbil flitigt på vintern så är naturligtvis vinterutrustning ett bra alternativ, tom kanske ett måste. Men verkligheten är att det bara är ett fåtal husbilar som används åretrunt. De flesta är avställda under vintern just för att man inte har tiden, lusten, intresset för vinteraktiviteter, eller som någon skrev, det är mörkt ute. Marknaden för "vinterbilar" är oerhört liten jämfört med billigare "sommarbilar" (där de flesta ändå går att använda tidig vår och långt in på hösten). I övriga Europa så är intresset minimalt för vinterbilar och det är där den stora marknaden finns, inte i Skandinavien.
Vill bara förtydliga att jag inte är inne och klankar på ett visst fabrikat, jag bara beskriver varför jag tror att vissa fabrikat tappar marknadsandelar, det är för dyra fordon, och pengen står inte i relation till vad den ska användas till eller tiden som ägaren har möjlighet att nyttja den.

Angående större och dyrare husbilar så ser jag en mycket tydlig trend. Jag har haft husbil sedan 1979, då fanns det knappast husbilar och defintivt inte i Sverige. I mitten av 80talet började det dyka upp på några mässor i Sverige men intresset var fortfarande svalt. Desto fler husbilar som kommit på marknaden, desto mer flärd och lyx innehåller fordonen. Idag är det många husbilar som påminner mer om en rullande villa än en husbil (min bedömning).
Vi har också haft båt under många år och sett hur det fungerar där, lyxigare, vräkigare, och naturligtvis är det vissa fabrikat som hausas lite mer än andra. Samma utveckling har nu skett med husbilar och man tar betalt därefter, lite kul faktiskt att ibland när man står på en ställplats så är det vissa bilar som används som showroom......Men, för de flesta så är nog husbilen den där praktiska saken som man använder under en begränsad period under året för att åtnjuta natur, upplevelser och bekantskap, vilket jag tycker är skönt att se bland husbilsåkarna.
Blev lite långt det här......
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Kabe tappar köpare

Vi får väl hoppas att Kabe får ordning på sin försäljning och utveckla sin verksamhet.
F.ö. så är min husbil bäst (tills jag har skaffat en annan)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kabe tappar köpare

Nåja. Ända sedan mitt första hembygge (just 1979) så har vi använt husbil mer på vintrarna än på somrarna. Den första var en 5 år gammal skåpbil (MB 206D) som blev fullt vinterduglig efter några mån av pyssel och den blev inte ssk dyr (14.000 i inköp + ca 5000 för material, förutom allt eget arbete). Bilen rullade året runt och genomgick två motorrenoveringar innan den pensionerades efter många år.

I den bilen, liksom i flertalet sedan dess, har jag byggt eller låtit bygga en isolerad mellanvägg och dito dörr till förarhuset. Detta och något slag av motorvärmare nödvändigt för att kunna övernatta i naturen i norrländsk vinter. I den första bilen fanns inte plats för uppvärmd tank för gråvatten, men det gick ordna med ett störtavlopp med 12V värmeslinga (+ avloppslunga eller motsvarande i civiliserade trakter).

För några år sedan försökte jag på nytt (av nostalgiska skäl) med en liten plåtis (MB 316 med 4WD) men med åren har jag blivit så stel och ovig att det bara inte ville fungera. När man blivit sådan att man behöver käpp vid gång på plan mark så är det uppenbart fåfängt att intala sig att man fortfarande är ung!

Alternativet till större husbil blir att lägga sig i sotsängen.

aake
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Kabe tappar köpare

En riktig vinterbil är den som AAke har och den är tysk om jag inte fattat fel. Där finns erfarenhet om vad man behöver på vintern och vad som inte fungerar. Vad Tingvall och andra högavlönade byråkrater tycker om vinterbilar räknas liksom inte. Det krävs lång erfarenhet i vackra Jämtland för att veta.
Tills vidare kör jag min vinterutrustade tyska autobahn lok. Vinter är ju inget för mig.:)
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Kabe tappar köpare

Väl valda ord från dig Bestliner.
Och som den riktiga vinterhusbilsentusiast som Aake är så kör han ju mest om vintern och mindre på sommaren (om jag läst rätt i Aakes trådar) en sann utnyttjare av sin tyska vinterhusbil och ingen "snackare" som måste stå vid elstolpe!:)

Med vänlig hälsning
Pilot
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Kabe tappar köpare

Visst e de så!
Kul att "chabba" lite här på forumet och denna fråga är alltid lika "kontroversiell.:wink::wink::wink:

//Pilot
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Kabe tappar köpare

var och en blir salig på sin ärtvällling!Var och en skall givetvis köpa husbil och andra produkter efter sina behov,önskemål,etc.
Lasse

Håller helt med dig Lasse, detta har jag skrivit på flera ställen i diverse trådar också. Men du glömmer en viktig sak. Varför då "kritisera och hacka" på alla de som inte har samma HB som man har själv. Sedan kan man ju fråga sig varför detta stora intresse för Kabe hos er som inte är ägare till Kabe, det skrivs ju inte så mycket om de Tyska bilarnas bokslut etc.
Bara något som for genom skallen men i alla fall?????????
// Tommy :wideeyed:
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Kabe tappar köpare

Man tappar lite tron på mänskligheten. Varför har vi debatter generellt kan man ju fråga sig? Gör de någon skillnad i politiken heller?

Föds vi med åsikter som är oföränderliga eller har vi svårt att utgå från en gemensam överenskommen grund i diskussionerna varför de alltid spretar iväg totalt.

Men borde inte skriva detta - måste jobba...
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Kabe tappar köpare

Man kan undra hur diskussionerna hade sett ut om det bara hade funnits ett husbilsmärke! Sedan är det ju upp till var och en att följa med i "debatterna" eller titta/följa på andra trådar i forumet, precis som man sitter i soffan och väljer mellan kanalerna på tv för det program som passar mig just då och nu!

//Pilot:)
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Kabe tappar köpare

Att debatera Kabe är en sak att mobba ägarna är en annan sak och påstå rena skrönor är en vad tyder det på okunskap eller brist på bildning,
 
Toppen