• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabe tappar köpare

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Kabes vinst föll det fjärde kvartalet 2013 jämfört med året före. Bolaget pekar på svag efterfrågan, stark svensk krona och lagerneddragningar.
Har Sveriges enda större tillverkare gått fel i satsningen på allt större och dyrare bilar?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Kabe tappar köpare

Och du tror att det bara är Kabe som har dessa problem. Om du är det minsta intresserad kan jag upplysa dig om att Kabe inte tillhör de som drar in mest pengar av husbilstillverkarna. Men av någon anledning är det fult eller kanske rent brottsligt att tjäna pengar i Sverige. Om inte Exempelvis Kabe eller andra företag får tjäna pengar, hur vill du då tro att någon vill satsa hela sitt hjärta och tid för att driva sitt företag, stort som litet. Det luktar lite avundsjuka (rätt så vanligt i Sverige). Kan inte förstå varför det är så roligt att bevaka allt Kabe gör. Köp dig en Kabe så behöver du inte gå o vaavundsjuk.
//Tommy :twitcy:
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Kabe tappar köpare

Ajaj...kritisera inte Kabe:twitcy:

Jo Esbjörn man får visst kritisera Kabe. Det är trevligt att läsa konstruktiv och saklig kritik men att läsa dessa påhopp som allt som ofta kommer från samma personer tycker jag tyder på dålig stil. Det finns många trådar med frågor om Adria på detta forum, enligt mitt förmenade konstiga frågor. Det gäller för övrigt många andra bilmärken också. Om man köper en sommarbil kan man inte räkna med att den ska fungera när det är minus 30 grader. Men inte skulle jag få för mig att skriva i dessa trådar hur dåliga bilar dom har köpt för jag har ju Kabe. Var och en köper ju den bil man tycker bäst passar och hur stor plånbok man har. Jag kritiserar inte Concord eller N+B för att jag är avundsjuk, däremot om jag hade haft en stor nog plånbok kanske vi köpt en.
//Tommy
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Kabe tappar köpare

Kabe tappar köpare naturligvis ett önske tänkande för dom flesta att domskall försvinna helt, men ni blir säkert besvikna, det är bara dom som inte har kabe som har bekymmer om hur det går för dom jag bekymrar mig inte, även jag är atie ägare.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Kabe tappar köpare

Surt sa räven om rönnbären. Har inget intresse av Kabe annat än om aktien är köpvärd. Om bilen har jag inga som helst åsikter...helt ointressant.

med den kunskapen jag tror du har så tror jag inte det är helt ointresant hur det går för Adria,
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Kabe tappar köpare

Jo Esbjörn man får visst kritisera Kabe. Det är trevligt att läsa konstruktiv och saklig kritik men att läsa dessa påhopp som allt som ofta kommer från samma personer tycker jag tyder på dålig stil.
//Tommy

För det första så har jag aldrig kritiserat eller gjort ett påhopp på Kabe som husbil och kommer heller aldrig att göra det heller...
Det är säkert en bra bil , tycker alla Kabe ägare med ömma tår.

Jag väckta bara frågan om Kabe har rätt produktmix genom att satsa på stora och dyrare bilar.

Läsförståelse är ordet på dagordningen har jag lärt mig...

När det gäller ekonomin så har du andra källor än jag tydligen.
Kabe aktien skönk som en gråsten idag så den börjar se köpvärd ut.;)

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2014/02/25/vinstras-for-kabe.html
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Kabe tappar köpare

Beroka: Förstår inte varför du känner dig trampad på tårna? Kabe är väl inte den enda tillverkaren som har sämre omsättning?
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Kabe tappar köpare

Är det inte så att målgruppen som husbilsförsäljarna riktat in sig på en längre tid har provat och bytt bilar under några år och numera är mycket nöjda med sina bilar.
Min känsla trots allt är att dom skjutit sig själva i foten och får nu lida för det med vikande försäljning och därav mycket sämre ekonomi.

Mvh
Pelle
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Kabe tappar köpare

Jag tror de tappar pga att fler och fler upptäcker att stora husbilar är svåra att hantera det gäller alla märken. Det verkar vara som plåtisen är den stora vinnaren!
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Kabe tappar köpare

Kabe till verkar inga stora bilar dom stora helihtigrerade är förklädda Adria har det på ståts.mot sunt förnuft det kunde vara trevligt om någon kann o vågar plocka fram dom trådarana en gång till så kunde man ju konstatera om det stämmer, jag kann inte det skall jag erkänna.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kabe tappar köpare

Det är naturligtvis helt OK med en tråd om ekonomi och investeringstips under markisen och jag är inte den som brukar klaga när trådarna spårar ur, men nu hänger jag faktiskt inte med längre. Kommer du BeRoka med rekommendation om köp eller försäljning, och i så fall av vilka papper?

aake
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Kabe tappar köpare

Jag tror de tappar pga att fler och fler upptäcker att stora husbilar är svåra att hantera det gäller alla märken. Det verkar vara som plåtisen är den stora vinnaren!

Jag tror inte att det beror på att större bilar generellt är svårare att hantera.
De som köper större bilar kanske åker och ligger fast längre tid på samma ställe...och har ingen tanke på att åka krokiga och smala vägar, samt har gjort husbilsresan till större och dyrare bil genom att ha bytt upp sig några ggr.

Tror mer på att en ny kundgrupp lite yngre än 60+ och som inte har haft husbil tidigare... köper en mindre husbil eller plåtis som instegsbil.
Det är den kunden som jag tror att både Kabe och Polar missar.
Polar sålde visst 5 bilar under 2013. Vinsten på dem måste ha ätits upp av marknadsföring.
Synd om vi inte får fortsätta att ha välmående svenska husbilstillverkare.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Kabe tappar köpare

Det är alltid marknaden som bestämmer. Att man inte säljer så bra längre beror på att man av någon anledning ligger ur fas med marknaden. Modell , vikt , storlek eller pris.

Frågan är vilket märke och modell som är mest inne idag? Eller är marknaden mättad?
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Kabe tappar köpare

Jag tror du har fel. När man inser att det går lika bra med en plåtis, så byter man "upp sig" från den breda bilen.

Jag tror inte jag har fel...men du har säkert också rätt i att man byter "ner" ;)
till en mindre bil av olika orsaker. I Tyskland är ju plåtis eller mindre HB den vanligaste bilen...
men det beror nog på att de är så trångt på vägar och ställplatser.
Själva åker vi helst norr om Dalälven där det finns rejält med plats.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Kabe tappar köpare

Jag tror inte jag har fel...men du har säkert också rätt i att man byter "ner" ;)
till en mindre bil av olika orsaker. I Tyskland är ju plåtis eller mindre HB den vanligaste bilen...
men det beror nog på att de är så trångt på vägar och ställplatser.
Själva åker vi helst norr om Dalälven där det finns rejält med plats.

Kabe saknar plåtis i sitt sortiment. Det kan va en orsak till minskad försäljning.
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: Kabe tappar köpare

Körkortsreglerna i dagens läge är ingen fördel för fordon över 3.5 ton. När det kom regler för körkort B trodde jag att det skulle gälla för fordonsvikt upp till 4.250 kg. Som det är nu gäller det inte för ett enbart fordon. Alla i en familj har inte dessa behörigheter. Körkortsreglerna borde ses över. /Bernt
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Kabe tappar köpare

Kabe saknar plåtis i sitt sortiment. Det kan va en orsak till minskad försäljning.

Precis vad jag har försökt att komma till från början...en plåtis för att använda året runt. Kommer ta marknad från Pösslar, Adria och andra enklare byggen.
Nu trampar man väl på andra ömma tår...men det tar jag ;)
 
Toppen