• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

K-värde och besiktning

F

F.d. 418

Guest
För två år sedan underkändes bilen vid kontrollbesiktningen p g a för högt K-värde. Väl hemma igen fann jag ett brev i brevlådan. Det var från Italienska Bil och det berättade att just min bil ingick i en serie vars motorer kunde uppvisa för högt K-värde. Jag var välkommen till en FIAT-verkstad för att få det åtgärdat kostnadsfritt.

Jag åkte till en verkstad och berättade om mitt problem. En av teknikerna tog med sig en cd-skiva ch en liten box som han anslöt till en kontakt under instrumentbrädan. Därefter stoppade han in cd-skivan i boxen och tryckte på en knapp. Efter cirka 20 sekunder sa det pling i boxen varpå teknikern drog ur kontakten, tackade för sig och gick tillbaka in i verkstaden. Vid efterkontroll hos Bilprovningen senare samma dag godkändes bilen. K-värdet var nästan 0.

Igår var det åter dags för besiktning och till min besvikelse blev resultatet detsamma. Den här gången låg det dock inget brev och väntade på mig hemma utan jag ringde till Bossings i Linköping och beklagade mig. Rådet jag fick var att blåsa ur motorn rejält; plattan i mattan i minst två mil. Sagt och gjort, eller snarare kört. 4200 varv på motorn och på treans växel innebar drygt 80 km/h i två mil. Ingen behaglig upplevelse. Därefter tillbaka till Bilprovningen och se, bilen blev godkänd. K-värdet hade sjunkit från 2,3 till 0,5; långt under gränsvärdet på 1,2.

Det känns på något sätt skönt att dagens teknik inte enbart behandlas av ettor och nollor utan även kan justeras med ren brutalitet. Hälsn/AndersW som nu ska ut och efterdra bultarna till vinterhjulen.
 
Senast redigerad av en moderator:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: K-värde och besiktning

Detta har hänt mig med vanlig bil en gång. Besiktningsteknikern frågade om jag väntat länge och det hade jag sedan tog han ett par varv runt kvarteret och fick bilen varm. Sedan godkändes densamma.
Bra påminnelse för besiktning = kom med väl varmkörd motor.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: K-värde och besiktning

Hej.

Det här blev jag intresserad av!

Kan det vara så att strömmen har varit bruten till databoxen och motorn ställt in felaktiga värden efter omprogrammeringen? Det kan bli så på en bensinmotor, men efter ca en halvtimme (ibland mindre tid) så går motorn som en klocka igen. Det finns ju också tjuvknep med K-sprit men detta är väl knappast möjligt med en diesel?

Det skulle vara intressant att höra någon motorkunnig förklara fenomenet som AndersW råkat ut för.

Mvh
Knausen
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: K-värde och besiktning

Enligt Bossing i Linköping beror det på att motorn samlat på sig en massa interna beläggningar under året som gått sedan förra besiktningen. Detta gäller särskilt när man kör varligt. När sedan besiktningsmannen, med mätinstrumentets slang instucken i avgasröret, varvade upp motorn på maxvarv, lossnade det en massa avlagringar. Det var dessa som formligen chokade instrumentet med underkännande som följd. Vad jag uppenbarligen gjorde idag var att själv blåsa rent i förväg. Det ska jag komma ihåg till nästa år och på köpet spara 200 kronor som efterkontrollen kostade. Hälsn/AndersW som inte är dieseltekniker
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: K-värde och besiktning

Ursäkta en kanske dum fråga men vad är K värdet?
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: K-värde och besiktning

Det finns egentligen inga dummar frågor, Kölis. Det enda svar jag kan ge dig är att det i besiktningsprotokollet under rubriken Miljökontrollvärden står K-värde 0,5 (1,2). Gränsvärden inom parentes. Jag ska kolla på Bilprovningens hemsida om där står något vettigare. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: K-värde och besiktning

Ok! Jag hade för mej att K värdet var luftmotståndet, hur mycket aerodynamiken bromsar i effekt gentemot luften. Det kanske finns två K värden idag? Mycket möjligt att jag har fel för idag har alla bilar bra aerodynamik för att kunna dra lite bränsle. Men när Audi 100 kom så sålde dom på det!
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: K-värde och besiktning

hej kan k stå för koloxid ? har några vw t4 som kundbilar brukar räcka med en repa på motorvägen för att klara värdena fastnar tydligen i avgassystemet så när de gasar på bilprovningen så lossar de och mäts som förhöjt värde så förklarde bilprovarn för mej yra
nåt om kepskörning
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: K-värde och besiktning

Hej.

Så här står det i protokollet:

Miljökontroll
Bilens avgasrenande system kontrolleras och utsläppskontroll på avgaserna sker för både bensin- och dieselbilar. Vi mäter halter av koloxid (CO) och kolväten (HC). Vi mäter också Lambdavärdet beräknat värde på viktförhållandet mellan bränsle och luft. För diesel sker opacitetsmätning (k-värde) eller kontroll av ”svärtade” avgaser. Gränsvärdena står inom parentes på protokollet. Bedömning av bullernivån ingår även också i kontrollen.​
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: K-värde och besiktning

Hej AndersW
Du skriver "När sedan besiktningsmannen, med mätinstrumentets slang instucken i avgasröret, varvade upp motorn på maxvarv, lossnade det en massa avlagringar".

Det finns inga dumma frågor har du sagt - men reagerade du inte på att en besiktningsman varvar upp en frikopplad motor till maxvarv, speciellt då en dieselmotor? Det skulle jag närmast likna vid ett förstörande prov, det ingår knappast i besiktningsuppdraget - jag skulle def protesterat!
Det finns mycket mer att säga om detta ..... men nöjer mig med ovanstående.
/ Bengt
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: K-värde och besiktning

Ja du Bengt, jag är som sagt ingen dieseltekniker så jag ska nog egentligen inte inte fördjupa mig i ämnet. Jag minns att det talades och skrevs rätt mycket om det här för kanske tio år sedan bl a p g a "sprängda" motorer. Men det är tydligen så här det går till och det bekräftades ju av Bossings Bilservice i Linköping, en verkstad som jag har fullt förtroende för. Jag förutsätter givetvis att Bilprovningens tekniker vet vad de gör och att vad de gör styrs av någon form av arbetsordning eller liknande. Det vore intressant att höra någon experts utlåtande om det här. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: K-värde och besiktning

Kommer också ihåg det här med sprängda motorer för helt plöstligt började alla bilprovare kontr oljenivån på oljestickan innan fullgasprovet??
har för mej att fullgastestet var längre från början inte bara uppvarning tycker egentligen att de skulle kräfts nån form av sk rullande landsväg för att inte fördärva nåt.:rolleyes:
 
S

Stavve

Guest
Sv: K-värde och besiktning

Kolla gärna mitt inlägg "avgaskontroll" om mina erfarenheter av detta. Jag är alldeles ny och fattar mig inte riktigt på forumet. Hur vet men vilken kategori som är rätt? Varför kom inte Mikaels o Carinas inlägg upp bland nya inlägg
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: K-värde och besiktning

"För diesel sker opacitetsmätning (k-värde) eller kontroll av ”svärtade” avgaser."

I grafiska branschen är opacitet detsamma som genomskinlighet. Det
måste ju innebära att man mäter mängden sotpartiklar i avgaserna.

Inte så konstigt att en motor som körts i lugn takt samlar på sig en del
sot som sedan lossnar vid vid höga motorvarv.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: K-värde och besiktning

Fick också rådet från den av mig anlitade bilfirman att före besiktning se till att bilen var varmkörd och att man en 7 till 8 gånger trampade gasen i botten just innan besiktningen.

Skipper
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: K-värde och besiktning

Det Svensk Bilprovning gör är en s.k. "opacitetsmätning", där instrumentet mäter hur mycket sot och oljepartiklar det finns i avgaserna, och som resulterar i ett k-värde.
Avgaserna leds in i ett mätrör som genomlyses med ljus av en viss våglängd och om det inte finns några partilkar som stör ljusets väg genom röret blir k-värdet = 0.
Ju mer partiklar som hindrar ljuset desto högre k-värde.

En Ottomotors ( t.ex. bensinmotors) varvtal regleras med ett gasspjäll som reglerar lufttillförseln till motorn.
Ju mer luft, ju högre varvtal - förutsatt att insprutningen pyttsar på mer bränsle!

Detta ger att någon form av begränsning mot för höga motorvarvtal bör sättas in på tändnings-sidan, s.k. "varvstopp"

En Dieselmotors varvtal regleras med att ge en viss mängd bränsle - luft får den hur mycket den vill, (eller turbon orkar ge).

Därmed är det lättare att begränsa max varvtal på en diesel - insprutningen ger bara bränsle till ett visst möjligt varvtal.... reglerat av insprutningspumpen i "gamla mekaniska" system och av styrenheten i nyare system.

Därav är det ingen större fara att varva upp en dieselmotor till maxvarv, det är programmerat i insprutnigspumpen och har så nästan alltid varit*.

Men på bensin"eldade" motorer är det ett nyare påfund att reglera maxvarvtal, ett av de första knepen var att ha en vikt på rotorn som kortslöt till jord....

Opacitetsmätning är alltså en mätning av hur mycket "icke ljus-genomsläppliga" beståndsdelar en dieselmotor avger.

Det kan därmed tänkas att försiktig körning kan resultera i att det i avgassystemet ansamlas en del partiklar som vid motorns max-varvtal lösgörs och ger ett förhöjt K-värde när SBP "gasar fullt".

Jag vill egentligen med detta inlägg säga att det är inte alls så farligt att rusa en dieselmotor som det är att rusa en gammal bensinmotor....

* Ja, ja - jag har inte glömt de vacuumreglerade dieslarna....

Mvh

LasseF
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: K-värde och besiktning

Skönt att man har en 6.2 liter diesel från GM,dom motorerna har dispens från dom här testerna dom gör på höga varv.Bilprovningen får helt enkelt inte gasa med dom:)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25038

Guest
Sv: K-värde och besiktning

Har för mej att de första mätarna hade ett lock där man satte in en rund pappersskiva(papperkvalite typ melittafilter)
som man stoppa i en maskin å sen varvade till å jämförde med en skala?!
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: K-värde och besiktning

Med ett undrande ansiktsuttryck tar jag mig ned från läktaren för att ställa en fråga.

Efter att ni läst nedanstående ålderstigna inlägg, så undrar ni kanske om Fiats rekommendation att inte överstiga 3500 varv har upphört att gälla på motorer nyare än 2000.
Jag har en 2.8i.d. TD år 2000. Jag undrar.




Motorbroms - 2007-09-04, 12:11

Hej alla glada motorvarvsentusiaster – och även andra.

Min fråga ang. motorbroms i ”Ett möte i skogen” kommer här.

Första gången jag upplevde att bilen motorbromsade med extra stor kraft var i en häftig nedförsbacke dit AndersW hade lockat mig. Vid 3500 varv i tvåans växel var det något som hindrade motorn att varva ytterligare. Med andra ord behövde jag inte använda fotbromsen för att hålla en moderat fart på den slingrande nedfarten. Att sedan verktyget satt med fötterna hårt ansatta i durken och med händerna vitnande i krampaktig anspänning, det är en helt annan sak som egentligen inte berör detta ämne.
Fiat rekommenderar att motorvarvet inte skall överskrida 3500 varv, vilket bör innebära att det inte bör vara skadligt för motorn att få bromsa under detta varvtal. Den som vet eller tror sig veta vad som händer i motor/växellåda när denna superbroms slår till, den får gärna skriva några rader. Synpunkter på eventuella nackdelar med mitt motorbromsförfarande är även de välkomna.

Hälsningar från farbror Claes.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: K-värde och besiktning

Hej AndersW
Du skriver "När sedan besiktningsmannen, med mätinstrumentets slang instucken i avgasröret, varvade upp motorn på maxvarv, lossnade det en massa avlagringar".

Det finns inga dumma frågor har du sagt - men reagerade du inte på att en besiktningsman varvar upp en frikopplad motor till maxvarv, speciellt då en dieselmotor? Det skulle jag närmast likna vid ett förstörande prov, det ingår knappast i besiktningsuppdraget - jag skulle def protesterat!
Det finns mycket mer att säga om detta ..... men nöjer mig med ovanstående.
/ Bengt

Kollade på följande länk hos Bilprovning; Bilprovningen: Besiktning / Så går en besiktning till / Vi gör även en miljökontroll här nämns endast varvtal i form av "tomgång" resp "förhöjd tomgång" - det stämmer överens med de besiktningar som jag själv upplevt avseende besiktningar av såväl diesel som bensindrivna fordon.
/ Ds
 
Toppen