• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

K-värde och besiktning

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: K-värde och besiktning

För att förhindra att besiktningsmannen gasar på fullgas så skruvar jag in skruven som sitter på dieselpumpen på min gamla bil så långt så att han inte han få mer än halvgas .

När jag sedan är hemma så skruvar jag ut skruven igen .


(K-värde används väl även som isolervärde för hus )
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: K-värde och besiktning

Ok! Jag hade för mej att K värdet var luftmotståndet, hur mycket aerodynamiken bromsar i effekt gentemot luften. Det kanske finns två K värden idag? Mycket möjligt att jag har fel för idag har alla bilar bra aerodynamik för att kunna dra lite bränsle. Men när Audi 100 kom så sålde dom på det!

Kölis,
jag tror att du menar cW-värdet.

"cW-värdet är den aerodynamiska luftmotståndskoefficienten. Det används
som ett jämförande värde för att fastställa hur pass aerodynamisk en
bilkaross är".
Hämtat ur Audi Sveriges lexikon
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: K-värde och besiktning

Så var det nog ja. Jag kände igen K värde från något annat och det var nog husisolation. Tack!
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: K-värde och besiktning

Bengt!
Bara en liten komplettering till ditt #10 och mitt #11. Avgasprovet gjordes vid en separat kiosk utanför besiktningshallen. Det var i den hallen jag väntade under tiden. Jag upplevde därför inte provet själv. Det var från Bossings som jag fick beskrivningen. Hälsn/AndersW
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: K-värde och besiktning

Hej Anders, du har rätt om besiktningen!
Rent obegripligt, men jag kollade i dag med två besiktningsmän på bilprovningen i Sisjön Göteborg; Enl deras utsaga varvas "faktiskt" dieselmotorer med partikelfilter upp till maxvarv under en sekund, bör egentligen vara 3 sekunder enl deras instruktion. Enligt deras utsaga sker detta med tillverkarens acceptans (?) - så du har rätt om att maxvarv tillämpas på besiktningen, dock -> krav på att motorn skall vara varmkörd, vilket inte sägs något om till "kunderna" före besiktningen! "Olika" motorer provas dessutom enligt resp motors/tillverkares "medgivanden" vad det nu kan innebära för miljön i resp fall?

Mig veterligt optimeras motorers miljöegenskaper efter samma premisser som bränsleförbrukning etc, dvs en normal körcykel/användning inga ytterligheter. Vid maxvarv har man varken normal bränsleförbrukning eller normala miljöförutsättningar - det hela verkar konstigt! Normal körning (försiktig) borde alltså inte påverka besiktningsutfallet (k-värdet).

Detta intresserar mig, ska för min egen del kolla upp detta närmare, eftersom maxvarv är tilltaget för att skydda motorn under belastning/körning (dvs inte obelastad).
/ Ha det bra AndersW,
Hälsningar Bengt
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: K-värde och besiktning

Ok! Jag hade för mej att K värdet var luftmotståndet, hur mycket aerodynamiken bromsar i effekt gentemot luften. Det kanske finns två K värden idag? Mycket möjligt att jag har fel för idag har alla bilar bra aerodynamik för att kunna dra lite bränsle. Men när Audi 100 kom så sålde dom på det!

Hej Kölis!
Jag tror du avser det totala luftmotståndet med "K-värde", detta känner jag inte till men däremot kan luftmotståndet rufft beskrivas som följer.

Fordonets totala luftmotstånd baseras på produkten av;
Fordonets yttre form (strömlinjeform) och dess förmåga att skära genom luften (Cd värde = drag coefficient, används i Sve och USA) och fordonets frontyta (= höjd x bredd).

Enbart fordonets strömlinjeform (Cd- / cW-värde) eller frontarea var för sig säjer inte särskilt mycket om fordonets totala luftmotstånd. Dvs två olika fordon kan ha samma Cd-värde men kan ha helt olika totalt luftmotstånd pga olika storlek på frontarea.

Det kan väl kanske tilläggas att luftmotståndet spelar en mycket liten roll i farter <70 km/t men ökar därefter snabbt med ökad hastighet (och eller t.ex motvind).
/ Bengt
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: K-värde och besiktning

Hej igen.

Jag måste få ställa en fråga i anslutning till det här med att rusa motorn.

Båtmotorer kan, om de alltid körs försiktigt och aldrig varvas ut, råka ut för att pumpen hänger sig i maxläge på grund av avlagringar. (Detta har jag själv sett hända och jag pratar om dieselmotorer från 70-talet). Jag har fått rådet att någon gång emellanåt dra upp båtdieseln i maxvarv (med belastning) kanske 10 sekunder för att undvika fenomenet att pumpen ska hänga sig.

Kan samma sak hända med dagens dieslar i bilarna? Gärna också en förklaring i svaret för en icke dieselmotorkunnig...

En undrande Knausen
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: K-värde och besiktning

Knappast troligt då man håller full gas rätt ofta med en husbil vare sig den har en diesel eller bensin motor. Man måste ju ge "gärnet" vare sig man vill eler inte på vägarna för att inte vara en bromskloss.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: K-värde och besiktning

Knappast troligt men alltså fullt möjligt för den som kör försiktigt? Jag hade hoppats att pumparna hade utvecklats...

/Knausen
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: K-värde och besiktning

Var inne o besiktigade min husbil i torsdags in i hallen kollade bromsar lysen m.m.
Sedan tog han en provtur på ngr min därefter K värdet han illvarvade inte min motor inte värre än vad jag gasar till om fläktremmen gnisslar. 1.0 stannade det på o maxvärdet var 1.5 eller om det var 1,8./Skönt att bilen gick igenom/susanne:)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: K-värde och besiktning

Knappast troligt då man håller full gas rätt ofta med en husbil vare sig den har en diesel eller bensin motor. Man måste ju ge "gärnet" vare sig man vill eler inte på vägarna för att inte vara en bromskloss.
Men Kölis då?!
Full gas (?) det blir ju drygt 160 km/t, i alla fall för vår del, men vi har ju framhjulsdrift förståss.

Skämt åsido, full gas behövs aldrig, kör mest 80-100 Km/t vilket oftast är en behaglig fart för oss och dessutom inom "lagens ramar" och har då som premie en relativt låg bränsleförbrukning.
/ Ha de, Bengt
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: K-värde och besiktning

Knausen, du kan vara helt lugn!

Du har en motor (2,8 JTD) med Common Rail-insprutning. Där finns inte så värst mycket gammal teknik.

Det finns en högtryckspump som bygger upp trycket i det för insprutarna gemensamma röret, Common Rail.

Insprutningen sker sedan på elektrisk väg, med 5 insprutningar för varje arbetstakt. 2 förinsprutningar, 1 huvudinsprutning och 2 efterinsprutningar. Det skulle inte kunna hinnas med om man använde gamla mekaniska pumpar.

Så förenklat kan man säga att du med gaspedalen bestämmer hur lång huvudinsprutningen skall vara.

Mvh
Lasse
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: K-värde och besiktning

Tack LasseF för en synnerligen pedagogisk förklaring. Nu begriper till och med jag hur det funkar. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: K-värde och besiktning

Tack LasseF!

En mycket bra förklaring. Jag antar att Common railpumparna ger mycket renare förbränning än de gamla mekaniska pumparna.

Vet du (eller någon annan) när man lämnade de mekaniska pumparna och började använda elektriska pumpar? På ett ungefär bara... Har de funnits i 10-15 år?

/Knausen igen
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: K-värde och besiktning

For husbiler på Fiat så kom overgangen i 2000/2001 da gikk motorbetegnelsen over fra TDI til JTD og den gamle Bosch mekaniske pumpen ble byttet ut med et elektronisk styrt Common Rail system. 2,8 liter motoren økte fra 122 hk og muligheten for chiptuning ga effekter opp til ca. 160 hk, standard ble fort til 147 hk.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: K-värde och besiktning

Hej Knugrone!
Såvitt jag vet förändrades Fiats motoreffekt i och med 2003 års chassie (från 122 - 127 Hp) i och med en sk "reskinning", denna förändring kom t.ex i Hobbys husbilsmodeller våren 2003. Detta chassie känns bla exteriört igen på klarare strålkastarglas där man gått från H4 till H7 lampor i huvudstrålkastarna. !47 Hp kom nog inte före 2005 el möjl -06.
Chiptrimning till ca 165 Hp möjlig from 2003.
/ Bengt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: K-värde och besiktning

Bengt du har helt rett, min siste Fiat var faktisk en 1999 2,8 TDI på 122 hk.
Sjekket etter forrige innlegg og det ser ut til at modellår 2003 var første med JTD. Og at den startet med 127 hk er sikkert rett, motoren hadde i Iveco 147 hk - men det er helt normalt at det er 20 hk forskjellig på samme grunnmotor på de to merkene. Oppchipping til 165 hk er ikke levert fra Fiat, men fra 3.part tunere.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: K-värde och besiktning

Jeg hadde min første bobil i 2001, denne var en 2,8JTD med 128 hk.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: K-värde och besiktning

Hej Rusken!
Vet inte vad Fiat levererat till dig men vad avser Fiat Ducato JTD 2,8 i Sverige och troligen resten av övriga världen, så tror jag nog att "KCR's" sammanställning över Fiatmotorer är korrekt (om vi håller oss till sökbara fakta), se länk KCR | Effektboxar till mer än 2 000 modeller | Sökresultat=

Någon 128hk version hittar jag inte vad avser JTD 2,8 vers? 127hk för kom i alla fall modellår 2003 (tidigare 122hk) vad avser JTD 2,8 - se länken ovan?

Intressant läsning, tre generationers (1981 -> 2008) motorhistorik över Fiats dieselmotorutveckling finns på följande länk Fiat Ducato - Wikipedia, the free encyclopedia
/ Bengt
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5110

Guest
Sv: K-värde och besiktning

Enligt ett flertal källor jag kollat finns 2,8 JTD från och med årsmodell 2000.

Motorn heter 8140.43S i JTD-utförande och har 127 Hk.

Den tidigare motorn 2,8D Turbo, 1997- 02, heter 8140.43 och har 122 hk.

Om man kollar i APE Autobas finner man att det beror på vilken modell av Dukato man kollar på....

Dukato 10: 2,8 JTD från 09.2000 till 02.2002, ingen 2,8 TD-motor
Dukato 14: 2,8 TD från 10.1997 till 09.2002, ingen 2,8 JTD-motor
Dukato 18: 2,8 TD från 10.1997 till 09.2002, ingen 2,8 JTD-motor
Dukato 11: 2,8 JTD från 02.2002 till...
Dukato 15: 2,8 JTD från 02.2002 till...

Sen hittar jag en 2,8 JTD-motor som heter 8140.43N på 107 kW (145 Hk) som kom 05.2004 och ska finnas i Dukato 15 & 18.

Mvh
Lasse
 
Toppen