• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

K-värde och besiktning

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: K-värde och besiktning

LasseF sine opplysninger stemmer med et eldre notat jeg hadde, men jeg var ikke 100% sikker på rettheten, 2,8 liter serien gikk til EURO 4 ble et krav i 2006. De første 3,0 og 2,3 kom høsten 2005 i flg. mine usikkre notater.

145 hk motoren i MAXI (15 og 18) er en chiptuning utført av Fiat, egentlig samme programmeringen som ble benyttet i Iveco xx/15 utgavene.
 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: K-värde och besiktning

Intressant information LasseF ! ´Kan du ta fram motsvarande info för 2,3 JTD ,som vad jag förstått är Fiats egen tillverkning.
// Göte J
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: K-värde och besiktning

Hej då jag såg att de fanns en box till fiat 2,8 -06 145 hästarn som gav 167 hästar är ja lite nyfiken på om någon monterat nån sådan i sin bil och hur det blev (värt pengarna eller ej),de blir ju ändå 20 häst och förbättrat vrid eller ?!
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: K-värde och besiktning

Japp, fortfarande från APE Autobas:

Dukato 11: 2,3 JTD 16V, 81 kW, motor F1AE0481C, från 02.2002 till....
Dukato 15: 2,3 JTD 16V, 81 kW, motor F1AE0481C, från 02.2002 till....
Dukato 18 Maxi: 2,3 JTD 16V, 81 Kw, motor F1AE0481C, från 02.2002 till....

Mvh
Lasse
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: K-värde och besiktning

Hej Lasse.

Du verkar ha bra koll på detta!

Är det möjligt att Du kan göra en enkel sammanställning när de vanligaste olika Fiat-motorerna kom. Hur många hästkrafter de hade och vad förkortningarna i namnet betyder. Vad betyder JTD?...

Nu menar jag inget mastodontjobb utan bara en enkel tillbakablick på de vanligaste Fiat-motorer som sitter i våra husbilar. Sammanställningen får ha fel och brister och Gud nåde den som kommer med en massa pekpinnar...

Det skulle bara vara intressant att få en enkel tillbakablick!

Frågan är fri och Du får naturligtvis svara nej och jag förstår att det finns viktigare saker att göra...


Sedan har jag en annan fråga: Bensinbilar har olika avgaskrav beroende på om de är utrustade med katalysator eller ej. Finns något liknande hos Dieselmotorer?

Tillsist Dukato 11, 15, Maxi. Vad är det? Viktklassning eller?...

Hälsningar från en totalt okunnig Fiatägare...
/Knausen
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: K-värde och besiktning

Gjorde lite urklipp från APE Autobas....

Det som står i kolumnen efter modell (2850 etc.) torde vara totalvikten.

Sen finns det mer att hämta på "nätet" om man vill botanisera....

autokatalogen.se
Mekonomen
MECA Online Sverige

Jag svarar inte för att uppgifterna är rätt, jag bara förmedlar vad det står...


Mvh
Lasse
 

Bilagor

  • Ducato 18Maxi.jpg
    Ducato 18Maxi.jpg
    68,2 KB · Visningar: 19
  • Ducato 15.jpg
    Ducato 15.jpg
    71,3 KB · Visningar: 14
  • Ducato 11.jpg
    Ducato 11.jpg
    51,4 KB · Visningar: 5
  • Ducato 18.jpg
    Ducato 18.jpg
    50,2 KB · Visningar: 5
  • Ducato 14.jpg
    Ducato 14.jpg
    56,5 KB · Visningar: 2
  • Ducato 10.jpg
    Ducato 10.jpg
    58,7 KB · Visningar: 8
  • Ducato 90-94.jpg
    Ducato 90-94.jpg
    61,5 KB · Visningar: 5
  • Ducato 86-90.jpg
    Ducato 86-90.jpg
    64,9 KB · Visningar: 6
  • Ducato 81-86.jpg
    Ducato 81-86.jpg
    50,7 KB · Visningar: 3
  • Ducato.jpg
    Ducato.jpg
    56,1 KB · Visningar: 17

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: K-värde och besiktning

Vill bara tacka för tipset från denna länk som är från 2008
Byte olja och filter som bilprovningen rekommenderade då mitt k värde
Låg på 2,1 ska vara 1,2 sagt och gjort plus en flaska tripak k värde steg till 2,7
Förmodar att motorn håll på och rengjorde sig
Läser tråden gör som Bossings verkstad rekommenderde 4200 varv i 2 mil
Och 1,2 i k värde rent protokoll
Men det var ingen behaglig tur men ofarligt enl verkstaden
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: K-värde och besiktning

Åkte på en ombesiktning i går pga för högt k-värde, hade 3.1 och gränsen är 0.7. I maj i år hade den 0.2 och jag har kört 500 lugna mil sen dess. Så idag stack jag ut på motorvägen och den fick varva ut ordentligt, åkte sen till besiktningen, blev 290 kr fattigare, vid första gasningen blev 0.9 det och vid andra gasningen blev det 0.5 och alltså godkänt! :) Nästa gång får jag inte glömma att rensa ur systemet innan besiktningen plus att emellanåt köra lite friskare så att inte så mycket sot lagras i systemet, men jag måste nog säga att jag tycker det är ett idiottest! :(

/VW T4 2.5 TDI Karmann Colorado
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: K-värde och besiktning

Kan bara hålla med om att det verkar vara en idiottest har svårt att se den totala miljövinsten.
Men nåt som är säkert är att det är en bra inkomst för ett par minuters arbete
så den lär väl hålla på.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: K-värde och besiktning

C:a 25% Bensin i Dieseln vilket ger högre temp på avgaserna me höga varv som bränner bort huvuddelen av sotet som lagras i rören. Låg på 3,0 vid första besiktningen men efter "behandlingen" godkända 1,5.:)

Har faktiskt ett protokoll med 0,2 i K-värde.:confused:
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: K-värde och besiktning

Jag kör så snålt jag kan (miljövänligt?) och därmed förbrukar jag mindre bränsle men bygger på lite sot i systemet. Istället skall man köra som en "biltjuv" hela tiden och förbruka så mycket bränsle som möjligt och då klarar man besiktningens gasande?? Det är kontentan av besiktningens prov (k-värde) tycker jag!!
VW T4 2.5 TDI -97 10800 mil
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: K-värde och besiktning

Man behöver inte köra som en biltjuv hel tiden .bara ett par mil innan bes.Sen mår en motor bra av arbete .Bränsleförbrukningen ökar marginellt om man "drar" lite på växlarna .Det har diskuterat många gånger här på forat .Den mest ekonomiska körningen får man genom att snabbt komma upp i fart och sen hålla jämn hastighet .Växla ner i backar och inte segdra. Det mår både drivlina och troligen också miljön bra av.
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: K-värde och besiktning

Man behöver inte köra som en biltjuv hel tiden .bara ett par mil innan bes.Sen mår en motor bra av arbete .Bränsleförbrukningen ökar marginellt om man "drar" lite på växlarna .Det har diskuterat många gånger här på forat .Den mest ekonomiska körningen får man genom att snabbt komma upp i fart och sen hålla jämn hastighet .Växla ner i backar och inte segdra. Det mår både drivlina och troligen också miljön bra av.
Det var kanske lite överdrivet eller ironiskt skrivet av mig men jag har svårt att se meningen med detta prov hos besiktningen. Kan nån förklara för mig varför man har detta fullgasprov, ser det bara som en extra inkomstkälla när man som jag kan fixa 2:an genom att köra lite fort på motorväg. Hade jag lämnat in bilen till verkstad så hade det kunnat bli hur dyrt som helst (byte av spridare mm)? Dock får jag kanske överväga om att ändra körstil som du skriver även om jag anser att jag är ganska duktig på att köra snålt. Har haft två VW California med samma motor tidigare så detta problem var helt nytt för mig och jag har haft samma körstil hela tiden.
Det här är min 9:e husbil/campingbil sedan 1983!
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: K-värde och besiktning

Det var kanske lite överdrivet eller ironiskt skrivet av mig men jag har svårt att se meningen med detta prov hos besiktningen. Kan nån förklara för mig varför man har detta fullgasprov, ser det bara som en extra inkomstkälla när man som jag kan fixa 2:an genom att köra lite fort på motorväg. Hade jag lämnat in bilen till verkstad så hade det kunnat bli hur dyrt som helst (byte av spridare mm)? Dock får jag kanske överväga om att ändra körstil som du skriver även om jag anser att jag är ganska duktig på att köra snålt. Har haft två VW California med samma motor tidigare så detta problem var helt nytt för mig och jag har haft samma körstil hela tiden.
Det här är min 9:e husbil/campingbil sedan 1983!

Det självklara svaret på varför det görs är ju att det är bra för miljön med en bil som släpper ut mindre.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: K-värde och besiktning

Det självklara svaret på varför det görs är ju att det är bra för miljön med en bil som släpper ut mindre.

Släpper ut mindre, visst, just vid provtagningen.
För övrigt håller jag nog med om att ifrågasätta provet.
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: K-värde och besiktning

Det självklara svaret på varför det görs är ju att det är bra för miljön med en bil som släpper ut mindre.
Ser bara bilprovningens test som en upphostning av sot. Hur miljövänligt är det sedan som jag gjorde att vrålköra några mil och släppa ut allt sot jag lagrat på mig? Hur går min bil under normala arbetsförhållanden - det skulle vara mera intressant! Däremot kanske jag fått en tankeställare om att mitt körsätt inte passar så bra för min bil som någon mycket riktigt tidigare i tråden påpekade. Tror dock då att min bränsleförbrukning kommer att öka och det ju inte bra är för miljön eller plånboken, men jag kommer klara bilprovningens tokgastest - hurra vad bra! :)
 
Toppen