F
F.d. 418
Guest
För två år sedan underkändes bilen vid kontrollbesiktningen p g a för högt K-värde. Väl hemma igen fann jag ett brev i brevlådan. Det var från Italienska Bil och det berättade att just min bil ingick i en serie vars motorer kunde uppvisa för högt K-värde. Jag var välkommen till en FIAT-verkstad för att få det åtgärdat kostnadsfritt.
Jag åkte till en verkstad och berättade om mitt problem. En av teknikerna tog med sig en cd-skiva ch en liten box som han anslöt till en kontakt under instrumentbrädan. Därefter stoppade han in cd-skivan i boxen och tryckte på en knapp. Efter cirka 20 sekunder sa det pling i boxen varpå teknikern drog ur kontakten, tackade för sig och gick tillbaka in i verkstaden. Vid efterkontroll hos Bilprovningen senare samma dag godkändes bilen. K-värdet var nästan 0.
Igår var det åter dags för besiktning och till min besvikelse blev resultatet detsamma. Den här gången låg det dock inget brev och väntade på mig hemma utan jag ringde till Bossings i Linköping och beklagade mig. Rådet jag fick var att blåsa ur motorn rejält; plattan i mattan i minst två mil. Sagt och gjort, eller snarare kört. 4200 varv på motorn och på treans växel innebar drygt 80 km/h i två mil. Ingen behaglig upplevelse. Därefter tillbaka till Bilprovningen och se, bilen blev godkänd. K-värdet hade sjunkit från 2,3 till 0,5; långt under gränsvärdet på 1,2.
Det känns på något sätt skönt att dagens teknik inte enbart behandlas av ettor och nollor utan även kan justeras med ren brutalitet. Hälsn/AndersW som nu ska ut och efterdra bultarna till vinterhjulen.
Jag åkte till en verkstad och berättade om mitt problem. En av teknikerna tog med sig en cd-skiva ch en liten box som han anslöt till en kontakt under instrumentbrädan. Därefter stoppade han in cd-skivan i boxen och tryckte på en knapp. Efter cirka 20 sekunder sa det pling i boxen varpå teknikern drog ur kontakten, tackade för sig och gick tillbaka in i verkstaden. Vid efterkontroll hos Bilprovningen senare samma dag godkändes bilen. K-värdet var nästan 0.
Igår var det åter dags för besiktning och till min besvikelse blev resultatet detsamma. Den här gången låg det dock inget brev och väntade på mig hemma utan jag ringde till Bossings i Linköping och beklagade mig. Rådet jag fick var att blåsa ur motorn rejält; plattan i mattan i minst två mil. Sagt och gjort, eller snarare kört. 4200 varv på motorn och på treans växel innebar drygt 80 km/h i två mil. Ingen behaglig upplevelse. Därefter tillbaka till Bilprovningen och se, bilen blev godkänd. K-värdet hade sjunkit från 2,3 till 0,5; långt under gränsvärdet på 1,2.
Det känns på något sätt skönt att dagens teknik inte enbart behandlas av ettor och nollor utan även kan justeras med ren brutalitet. Hälsn/AndersW som nu ska ut och efterdra bultarna till vinterhjulen.
Senast redigerad av en moderator: