• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Körlägena i Fiats 9-växlade automatlåda

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
I en annan tråd om Robotlåda skrivs:
"En tung husbil med robotlåda bör alltid köras med "Hill climbing mode" aktiverad".
Detta för att skona växellådan så mycket som möjligt. Jag antar att den då drar lite längre på växlarna. Kanske med något högra bränsleförbrukning som följd.

Den 9-växlade automatlådan har tre lägen.
1). Normal som alltid är i när man startar bilen.
2) Power som ger "piggare" bil genom att den drar längre på växlarna.
3) ECO som ger "slöare" bil genom att den lägger i högre växel tidigare och även verkar reagera "sämre" på gaspedalen. Men det är mycket en vanesak.

ECO uppges ge lägre bränsleförbrukning. Växlarna läggs i tidigare. 9:an läggs i strax under 90 km/h på jämn väg. Kör man på Normal eller Power måste man upp i ganska hög fart för att 9:an ska läggas i.
Jag har testat en del med Normal och ECO för att jämföra bränsleförbrukning och tycker det verkar som om ECO ger lägre förbrukning.

Vad anser expertisen om de olika lägena och när/om man bör använda dem?

Nu hoppas jag på att få svar som är underbyggda med något annat än bara anekdotisk hörsägen eller hänvisning till gamla lådan.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Jag har väldigt svårt att tro att 9:an har ”urdålig verkningsgrad”. Den är ju utväxlad för att de bästa möjliga ekonomi. Hur skulle det hänga ihop? Du får gärna förklara!
Verkningsgraden i en växellåda beror på förlusterna, dvs kuggingrepp (kuggarna som belastas) ej aktiva kopplingar som snurrar som har skillnads varvtal, skvalpförluster samt lagerförluster
Alla dessa förluster ger den totala verkningsgraden.
Växel 9 har ”mer” förluster vs växel 8, gäller framförallt kuggar som belastas samt ej aktiva kopplingar som då påverkar verkningsgraden negativt.
Summering är att växel 9 har en betydligt sämre verkningsgrad än exempelvis växel 8.

Ett lägre motorvarvtal (växel 9 vs 8) med högre last ger allmänt en bättre total verkningsgrad = lägre förbrukning
Men då växel 9 har en sämre verkningsgrad så ”äter vi upp” det lägre motorvarvtalet dvs totalt får vi en sämre verkningsgrad.
Dvs växel 9 med lägre motorvarvtal ger likvärdig/sämre förbrukningväxel 8 med ett högre motorvarvtal.

Summering: Du får inte en lägre förbrukning på att köra på växel 9 vs 8
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Varför har man då 9 växlar?
Hejsan, kanske för att om det inte är byggt en tung fullastad transportbil/husbil av lastfordonet, och bilen bara har ett flak med två cementsäckar på, och då troligen orkar med ekonomisk landsvägsfart på högsta växeln.
Lite verkar problemet ända från 1982 eller 86 finnas kvar, att högsta växeln inte funkar helt ok. när Ducato'n är fullastad oavsett årsmodell och låda.
Kanske lite som att det är meningslöst att lägga i högsta växeln ibland på en personbil med en maxtung husvagn efter.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

matse

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Verkningsgraden i en växellåda beror på förlusterna, dvs kuggingrepp (kuggarna som belastas) ej aktiva kopplingar som snurrar som har skillnads varvtal, skvalpförluster samt lagerförluster
Alla dessa förluster ger den totala verkningsgraden.
Växel 9 har ”mer” förluster vs växel 8, gäller framförallt kuggar som belastas samt ej aktiva kopplingar som då påverkar verkningsgraden negativt.
Summering är att växel 9 har en betydligt sämre verkningsgrad än exempelvis växel 8.

Ett lägre motorvarvtal (växel 9 vs 8) med högre last ger allmänt en bättre total verkningsgrad = lägre förbrukning
Men då växel 9 har en sämre verkningsgrad så ”äter vi upp” det lägre motorvarvtalet dvs totalt får vi en sämre verkningsgrad.
Dvs växel 9 med lägre motorvarvtal ger likvärdig/sämre förbrukningväxel 8 med ett högre motorvarvtal.

Summering: Du får inte en lägre förbrukning på att köra på växel 9 vs 8
Källa på denna uppgift om verkningsgrad?
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Intressant...
Eller då helt ointressant..
Utredning om fiats växellåda hemligstämplad....
Verkningsgrad på detaljnivå är konfidentiellt, det finns ingen tillverkare av växellådor som presenterar detta officiellt, förutom till dom biltillverkare som köper lådan.
Även biltillverkaren anser att detta är konfidentiell data.
Det vi kunder får som data i slutändan är den officiella förbrukning enligt fastställd körcykel
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Här kan man läsa att alla växlar har över 97% verkningsgrad.
Eftersom ingen kuggväxel har 100% verkningsgrad, kan skillnaden mellan bästa och sämsta växel i transmissionen vara max 1%.
(98-99%)

Sen vad detta har med husbilskörning att göra vet jag ej.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Här kan man läsa att alla växlar har över 97% verkningsgrad.
Eftersom ingen kuggväxel har 100% verkningsgrad, kan skillnaden mellan bästa och sämsta växel i transmissionen vara max 1%.
(98-99%)

Sen vad detta har med husbilskörning att göra vet jag ej.
Som jag skrev tidigare, den totala förlusterna består av många olika parametrar.
Den totala verkningsgraden består av kuggingrepp, friktionsförluster, lagerförluster samt skvalpförluster.
97%. Dvs 3% förluster gäller endast kuggingrepp (under gynnsamma förhållanden)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024

jag är inte speciellt hemma på Fiat, men man kan få den 9-växlade Ducaton med 3,6L V6 på 280hk (RAM ProMaster) som högst effekt,
samt med en diesel, 450Nm som högsta vrid.
Ofta klarar riktiga automatlådor högre vridmoment, vad den 9-växlade automaten i Fiat klarar som max vet jag inte, troligvis mycket mer än en Fiat levererar, finns säkert någon på forumet som vet bättre.
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Körde i höstas en 3,5 tons Plåtis med Fiat 140 hm och 9 stegade lådan.Sthlm Danmark Tyskland Checkien Slovakien Ungern och in i Rumänien.
Vid tankningen i Rumänien när Barbro betalar så säger expediten ”välkommen till Rumänien ”på oklanderlig svenska.
Körde lådan i läge normal men när man kom in i samhällen. Med tät och snabb trafik la jag i Power för att hänga med vid rödlysen och andra stopp
Provade ECO läget på stora släta vägar och visst när man kom ifatt tradare och skulle gå om så upplevdes det som segt ibland , man vill ju inte lida i ytterfil för länge.
Förbrukningen låg på något under litern ,aldrig över,på motorväg och på 70 och 50 väg fick jag 0,6
Sen körde vi en väg som kanske ni mc-folk känner till.
Transfagrasan.vackert som bara den.Vi startade söderifrån på ungefär 100 till 200 meters höjd och sen via stigningar så småningom komma upp till 2000 meter över havet
Fiatdieselen på 140 hk hade tack vare stegningen 9 växlar alltid rätt varvtal och ork i backarna och motorn skrek och vrålade aldrig utan jobbade lugnt och fint,härligt.
Av någon anledning så förekom det ibland att det stod en björn ibland med ungar och tiggde ”godis” av oss turister
Fick stanna i rejält uppförslut och då visade lådan sitt rätta jag när jag rullade igång igen.
Erkänner att för det mesta så startade man med lådan i normalläge och sen glömde man den.
Hade en Jeep med samma låda och 210 hk med en vikt runt 2500 kg
Funkade som en dröm så klart men på enplåtis på ” lite” över 3500 kg upplevde vi den lika fin.
Den svenska dieseln drar något mer och man hör tydligt på motorljudet att motorn inte mår lika bra i gången som diesel man tankar ute i EU
mvh Barbro och Gert
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Min fråga var egentligen, kommer bilen på ECO-läget upp i de varvtal som behövs för att regenereringen skall starta.
Detta har ju varit ett problem vid typisk husbilskörning, hög växel-lågt varvtal under lång tid.
Regenerering är temperaturberoende inte varvtalsberoende. Självregenerering uppstår vid hög last & varma avgaser, så för en husbil klarar systemet sig bättre dvs mindre behov av artificiell regenerering.
Vid artificiell regenerering försöker motorns styrsystem höja avgastemperaturen, t.ex sen insprutning så det brinner ända ut i grenröret. Högt massflöde i samband med detta är i och för sig bra, men mer avgörande än varvtal är belastningen på motorn. Svårigheter med att fullborda regenerering drabbar typiskt fordon som uteslutande körs korta sträckor eller i enbart stadstrafik med mycket tomgångskörning (rödljusstopp).
Finns nog ingen anledning att oroa sig över detta på en husbil, oavsett växellåda & körprogram på densamma!
 
Toppen