• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köra med passagerare liggandes till sängs

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.800
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag har aldrig märkt att regenereringen har startat sen 2012 och kört 170000 km med 2 olika husbilar på Fiat ( 2012 och 2020 årsmodell) men jag brukar med jämna mellanrum (när frun far bak i sängen och vilar) köra ca 30 km på lite över 3000 varv på motorn för att bränna ur.
Oj.

Kör du med frun obältad i husbilen?
Låter läskigt och oansvarigt att ha någon vilande i en säng under färd.
 
Senast ändrad:

PerAllan

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
32844
Medlemskap
2024
Nähä.. men då så.

Kör försiktigt.

Hoppas även alla du möter inte är påverkad av alkohol/droger och att alla medtrafikanter kör försiktigt och inte råkar göra ett misstag...

Även jag gör som jag vill i min egen husbil. Där är alla bältade under färd.


Hej. Det där gav en riktig tankeställare. Uppfattade inte vilken hastighet det var. Har du någon koll på det?
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
paffw skriver : "Jo jag gör vad jag vill i min egen husbil, det drabbar ingen annan."
Det är just det det gör, drabbar andra.
En olycka ger större skador på obältade männiksor, skador som vi med skattepengar skall driva sjukvården med, det drabbar skattebetalarna.
En olycka med obältade människor ger större skador vid olycka, och den som hamnar vid olyckan och skall hjälpa till kommer att få livslånga men av att se skadade människor. Dvs det drabbar andra människor som försöker hjälpa till vid olycka.
Att samexistera på våra vägar kräver ansvar, och laglydnad, annars drabbar det alla oss andra. Vi har ju alla finasierad vägnätet och förväntar oss att det fungerar utan folk som gör vad dom vill.
Spelar ingen roll om andra oxo gör dumheter, det är inte förmildrande, varje fall drabbar oss andra.
LIka dumt om att supa sig till sjukdom, röka sig till sjukdom, eller vägra vaccinera sig, som vi andra skall betala sjukvård för.
För att vi skall få den frihet vi alla vill ha följer ett stort ansvar på alla.

Frånsett detta då, är det tillåtet att köra husbil utan bältade personer?
Förmodligen inte, då det ju faktiskt är bälteskrav bak på alla bilar. Husbilar har bälten bak.

Roysan
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Frånsett detta då, är det tillåtet att köra husbil utan bältade personer?
Förmodligen inte, då det ju faktiskt är bälteskrav bak på alla bilar. Husbilar har bälten bak.


Roysan

Nix det är inte ett krav med bälten bak,
finns inga bälten original i sofforna bak i min husbil från 2005.
Dock har jag ett midjebälte i varje soffa, men de var jag tvungen att gömma när jag reggade om från tung lastbil till pb2, annars hade jag kanske fått skruva ur dem enligt experterna.
Händer att jag tar en tupplur i 3-sitssoffan när Annelie kör, skönt när man gått av nattskiften och vill komma iväg tidigt en fredag.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
paffw skriver : "Jo jag gör vad jag vill i min egen husbil, det drabbar ingen annan."
Det är just det det gör, drabbar andra.
En olycka ger större skador på obältade männiksor, skador som vi med skattepengar skall driva sjukvården med, det drabbar skattebetalarna.
En olycka med obältade människor ger större skador vid olycka, och den som hamnar vid olyckan och skall hjälpa till kommer att få livslånga men av att se skadade människor. Dvs det drabbar andra människor som försöker hjälpa till vid olycka.
Att samexistera på våra vägar kräver ansvar, och laglydnad, annars drabbar det alla oss andra. Vi har ju alla finasierad vägnätet och förväntar oss att det fungerar utan folk som gör vad dom vill.
Spelar ingen roll om andra oxo gör dumheter, det är inte förmildrande, varje fall drabbar oss andra.
LIka dumt om att supa sig till sjukdom, röka sig till sjukdom, eller vägra vaccinera sig, som vi andra skall betala sjukvård för.
För att vi skall få den frihet vi alla vill ha följer ett stort ansvar på alla.

Frånsett detta då, är det tillåtet att köra husbil utan bältade personer?
Förmodligen inte, då det ju faktiskt är bälteskrav bak på alla bilar. Husbilar har bälten bak.

Roysan
Krav på bälte är lite olika det beror på hur husbilen är registrerad.
Är det en PB2 så är reglerna samma som för personbil, samtliga åkande ska vara bältade.
Men är husbilen registrerad som "lätt lastbil med bostadsinredning" (vilket var det vanligaste innan man uppfann PB2) och årsmodell före 2006, gäller att samtliga bältade platser skall användas och därefter obältade platser på lämpligt fast monterat säte (således inte säng).
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Vi har ett riktigt lastbils chassie och en stabil påbyggnad. Har svårt att tänka mej att sitta bakom ingenting om olyckan skulle vara framme.
Jo o pärlan sover i sängen när bussen rullar, som så många chafförer också gör och alltid gjort
Det har jag gjort i flertalet av år men då ligger man på tvären nere under golvet i en buss typ 80x80 i utrymme
händer något så det värsta är att man for in i vägen framåt.
då ligga i en säng i en HB inte en chans att vi gör det under färd så bråttom har man inte
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Allt är ju i grunden livsfarligt och man gör väl ständigt någon form av riskbedömning. Nu är vi sällan så trötta så vi behöver sova under färd men visst händer det att gumman drar igång kapselmaskinen i köket och fixar kaffe eller hämtar något ur kylen när vi är på rull.
Givetvis inte inne i stan i rusningstrafik men i lugn trafik ute på motorvägen.
Det finns givetvis en risk med det men den är väl i nivå med att bli påkörd när man står och väntar på bussen.
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
I lastbilarna ligger jag på tvären precis bakom stolarna . Eftersom jag hyr ut mej så är det ofta så att lastbilen rullar dygnet runt på 2 chaffisar. I bussarna sover jag hellre i sätet. Får cellskräck i det där utrymmet :spinny: .
Har själv en Setra turistare men ombyggd till restaurangkök och en våningsäng där sover man gott d få tillfällen jag inte måste köra. Men klart att man helst sitter fastspänd o myser under resan.
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
I lastbilarna ligger jag på tvären precis bakom stolarna . Eftersom jag hyr ut mej så är det ofta så att lastbilen rullar dygnet runt på 2 chaffisar. I bussarna sover jag hellre i sätet. Får cellskräck i det där utrymmet :spinny: .
Har själv en Setra turistare men ombyggd till restaurangkök och en våningsäng där sover man gott d få tillfällen jag inte måste köra. Men klart att man helst sitter fastspänd o myser under resan.
Jag gillade att krypa ner i sovkabinen strax framför bakaxeln,
då fick man samtidigt ett besked på vilken hastighet den andre chauffören körde i
man lärde sig snabbt att hör på ljudet om det gick normalt eller för fort
Körde Setra från 85-95 bäst man kan få i buss väg (synd att man inte bygger Hb på det chassit)
 
Toppen