• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa första husbilen, hjälp!

F

F.d. 54875

Guest
Hej!
Nu har vi kommit dit att vi vill köpa egen husbil har i ca 5år haft tillgång till svärmor o svärfars. Dom har haft två olika och det är nog vi som använt dom mest :).
Så vi vet verkligen vad vi vill ha rent planeringsmässigt o så. Det kommer bli en antingen alkov eller helintegrerad då vi har två mindre barn så man alltid har bäddade sängar.

MEN det ja vill ha hjälp med, vi åker lika mycket vinter som sommar och fricampar nästan enbart. Har bara varit inne på vattenburen värme hittills för att det verkar va de som gäller på vintern när man läser. Det va vattenburen värme i den senaste vi fått använda en halvintegrerad från 2016 ( dock tycker vi inte de funkar felfritt, inte tillräckligt varmt o kallt i dubbelsängen bak där värmen inte nått fram).

Men nu har vi kikat på en Eura från 2007 med alkov 7meter som vi verkligen gillar all planering med osv men den har Truman luftburen som värmesystem. Det är dubbelgolv i den med elgolvvärme (som vi inte kommer kunna använda ändå).
Hur kommer denna bil att va på våra skidresor, vill inte köpa nåt för att sen när man är på första skidresan med familjen ligga o frysa :). Tacksam för råd och tankar

Mvh Jocke
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har en Eura med dubbelgolv & Truma luftvärme. De ggr jag varit ute i sträng kyla har allt fungerat bra med värmen. Luftvärmen fördelar sig snabbt i hela bodelen & tack vare dubbelgolvet blir detta varmt & skönt. Eftersom utrymmet mellan golven där tankarna är placerade är uppvärmt så fryser inte dessa heller. Bodelen är välisolerad & håller värmen bra. Inrikta dig i stället på att planlösning & funktioner fyller dina kriterier så kommer du att få en HB du är nöjd med. Glöm inte att väga fordonet innan köp så att detta har en acceptabel lastkapacitet.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 54875

Guest
Tack för svar! Hur är det uppvärmt i dubbelgolvet. Sitter det utblås där med från luftvärmen eller ligger det värmeslingor?
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Oavsett val av värmesystem betr vatten eller luft så gäller att det är rätt installerat.
Har vattenburen värme där vår utmaningen snarare var att strypa värmen i bakre sovavdelningen :)

Likaså har jag vänner som tidigare höll vattenburen värme som bästa tills de blev vid en bil med luftvärme, som faktiskt gav en bra och jämn fördelning i bilen.

Eftersom du skall åka vinter så skall du ha koll på hur tankar sitter i bilen. Jag utgår ifrån att du kikar på bilar med dubbelgolv för att få tankar integrerat. Utvändiga tankar är oavsett uppvärmning en halvmesyr när man kör vintertid
 

Per J

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28807
Medlemskap
2024
1A5F83C3-F247-4B8F-BD99-F61F168B0D08.jpeg Hej Jocke

Vi är ungefär i samma sits, vi har två barn (8 och 3 år) och vi har för avsikt att åka lika mycket vinter som sommar. I somras köpte vi vår första husbil och har nu gjort ca 7 resor från juli till nu. Senast var vi i Bjursås och åkte skidor i mellandagarna, -12 grader som kallast. I början av februari skall vi åka skidor igen. Vi har luftburen värme och jag var lite orolig men det fungerade mycket bra! Vi har en Pilote helintegrerad som är 5,99 meter lång. Möjligt att det funkar tillfredställande tack vare att den är ganska liten bil!? Några saker skall jag fixa till, det kommer kall luft under framstolarna och från trappsteget, får bli nån isolering av nåt slag. När vi kommer göra vinterresorna kommer vi nog aldrig stå mer än två dygn utan elstolpe. Skall vi stå längre än så skulle jag vilja ha en Efoy eller liknande. Under den senaste trippen hade vi elstolpe och värmde i första hand med el, det gick åt ca 1,5kg gasol/dygn för att hålla en skön temperatur i bilen(20 grader). Blir det under nollan räcker det inte med el för att hålla värmen i vår bil, men det förutsätter att vi är i bilen. Står bilen tom verkar den behöva komplettera med gasol om det blir under 6-7 grader. Det finns nog bättre bilar för vinter än vår franska bil, men det funkar ändå helt okej:). Bild från Bjursås i mellandagarna. Inga direkta svar men lite tankar, lycka till!

Med vänlig hälsning,
Per J
 
F

F.d. 54875

Guest
Tack Per o Uffe!

Jo så har vi märkt med att de går ungefär två dygn utan el med den husbil vi lånat.
Det snurrar mycket i huvudet. Tråkigt om man skulle köpa något o sen på första skidresan sitta o frysa på kvällen men det verkar ju på er som att även fläktvärme funkar.

Ja tänker så här, är de inte mindre underhåll på luftvärmen? Känns mer driftsäkert på nåt sätt men kanske har fel?
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Dimensionering av värmesystemet i kombination med utformning av installation är avgörande för jämn och behaglig fördelning av värmen.

Det kan hända att den bil ni testade med vattenburen värme helt enkelt hade för små eller för få radiatorer bak i bilen. Och den därför var för kall i sovdelen.

Vanligast är dock att värmen fram inte räcker till pga. stor oisolerad vindruta som kyler. Men det finns bilar där man löst detta genom att dra värmeslingan med radiator inne i instrumentpanelen och kompletterat med en värmebooster under ett av sätena. Vi har en sådan lösning i vår bil (Carthago e-line i50). Detta fungerar alldeles ypperligt även vid sträng kyla.

Precis som redan skrivits i tråden brukar det vara svårare att få en lagom sval temperatur i sovdelen (bak) och samtidigt ha en bekväm temperatur vid sittgruppen fram.

På ALDE-panelen, till det vattenburna värmesystemet, går det att ställa in nattsänkning (eller höjning) med fritt valda tider och temperatur. På utvald tid på morgonen ställer vi in så pannan automatiskt höjer temperaturen till vi skall gå upp.

Även vår bil har uppvärmt dubbelgolv, vilket vintertid är att föredra. Om dubbelgolvet värms upp via vattenburna radiatorer eller vira luftutblås (Truma) spelar nog mindre roll.

Mvh!
// Niklas
 

Jan Eric Johansson

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Växjö
HBK-Nr
3218
Medlemskap
2025
Hej.
Val av värme så har jag en kompis som köpte en ny bil med luftvärme och konstaterade att när man kör och det är kallt så måste ha gasolvärmen på hela tiden för att hålla värmen i bilen. Den bilen blev bara 1 år gammal innan en ny köptes med vattenburen värme och värmeväxlare som ger värme från motorn när du kör detta gäller en integrerad bil 8 meter. Bara ett tips om du inte vill byta gasolflaska var annan dag när det är mer än 10 minus ute. Lycka till med ditt köp av husbil.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det finns ganska många bilar med luftburen värme som har en värmeväxlare (fläktelement) från motorvärmen också. Största skälet till kyla i bodelen under vinterkörning är tvångsventilationen i takluckorna, det bör man ta bort och sköta ventilationen manuellt. Då drar det inte kallt under körning.
 
Senast ändrad:

perhagen

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
28364
Medlemskap
2026
Mitt råd er fölgende; Sjekk ut en Kabe! Bygget for vårt nordiske klima.......
Man kan justere/ kontrollere hvor og når man vil ha det varmt.
Man kan varme med Alde, Webasto, A/C og under kjöring med motoren via varmeveksler.
Husk; benytt kun aluminium- eller stål- gasolflasker på vinteren.
Selfölgelig er vann og toa-tank frostsikret.
Man skal ikke tette/ hindre ventilasjon, iflg brukermanualen, dette p.g.a sikkerheten
Lykke til med HB kjöp.......
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
I våran bil halvintegrerat som har luftvärme finns en värmeväxlare som används vid färd då det är kallt. Vi har vintercampat vid ca -5-10 och det har fungerat bra med vintertäcke. Jag personligen skulle inte köpa en äldre bil med vattenburet system just pga underhåll och läckagerisk.
 

CarnivalDK

FD HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
28366
Medlemskap
2022
Det vigtigste for mig ved købet af min eura, var netop dobbeltgulvet samt tanke og afløbsventil er i det opvarmede dobbeltgulv :). nemt at vedligeholde
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Hur värmen fungerar beror nog på hur bilen är byggd. Hade en "budgetbil" med Truma luftvärme där pannan låg under min långbädd. Där blev hur varmt som helst och halva natten gick åt till att försöka justera ned till lagom värme innan man kunde sova. På morgonen var det inte mer än 10 - 12 grader vid sittgruppen. Detta var vid ungefär nollgradigt på natten och den bilen blev inte gammal hos oss. Köpte en med vattenburen Alde som vi behållt sedan dess.
 

wireforce

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Nacka
HBK-Nr
28637
Medlemskap
2022
Jag har en Dethleffs med dubbelgolv och Truma fläktvärme. Under första vintertestet i -10 blev det svinvarmt i bakre sovdelen och toaletten. Jag satt och surade över att jag inte valt vattenburen Alde... Men! Sen insåg jag att det sitter ställbara ventiler vid varje utblås. Jag stängde utblåset på toan och i garaget under sängen (det sipprar fortfarande ut en lagom mängd värme) och booom! Perfekt värme i sovdel och främre del!

Så det handlar bara om trimning av systemet. Nattsänkningen funkar magiskt bra också. Jag sover så gott och är numera supernöjd med Truma
 
F

F.d. 54875

Guest
Alltså man blir ju virrig pratade med en säljare på de stället svärmor o svärfar köpte husbilen på idag o han säger de att ska ni fricampa vintertid så är det uteslutet vattenvärme som gäller, det snurrar ju i huvudet lagom när man börjar tro på de luftburna systemet :)

Slutar väl med att man velar för mycket o de inte blir nåt istället
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Luftburen värme drar mer ström än vattenburen.
Truma 6; 1,4A-6,5 A, mer ström ju kallare det är ute/större värmebehov
Alde 3010 1,4A
Viktigt vi fricamping på vintern.

Hur är ljudnivån när en Truma drar på när det är riktigt kallt ute?
Alde = ljudlös
 

perhagen

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
28364
Medlemskap
2026
Man kan oppleve mye bråk med Alde, dette fordi dersom man har avluftningen over tak, kan der dannes kondens i avlöpsröret, dette kan skape stöy / vibrasjoner, som ikke er bra, m.h.t nattesövnen, spesielt ved oppstart/innkopling iflg termostat. Har man utluftning i siden, er dette problemet eliminert, dette er min erfaring med et ellers suverent oppvarmings anlegg.
 

wireforce

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Nacka
HBK-Nr
28637
Medlemskap
2022
Luftburen värme drar mer ström än vattenburen.
Truma 6; 1,4A-6,5 A, mer ström ju kallare det är ute/större värmebehov
Alde 3010 1,4A
Viktigt vi fricamping på vintern.

Hur är ljudnivån när en Truma drar på när det är riktigt kallt ute?
Alde = ljudlös

Att Alde drar så lite ström är imponerande! Jag klarade mig dock bra i åtminstone två dygn med Truma, på fricamping i -10. Truman är imponerande tyst. Sover ju en meter ifrån dennoch ändå stör den inte alls. Men ett litet surr är det ju allt.
 
Toppen