• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa första husbilen, hjälp!

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Kör aldrig med full vattentank endast ca10liter..det ger 100kg mer till annat (i mitt fall). Demontera tunga prylar som inte behövs typ reservhjul osv om det finns då bör du klara dig.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har för mej att det skapats en lista med vägningsplatser här i HBK.

Annars har en del besiktningsanläggningar våg.
Jag brukar väga på min lokala Opus, har aldrig behövt betala, får en lapp med de 3 vikterna
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Tror att du gjort ett bra val Joakim. Ska man åka på vintern så är det vattenburet med värmeväxlare som gäller enligt min uppfattning och kanske det viktigaste, att tankarna sitter i uppvärmt utrymme.

Jag har haft en bil med luftburen värme som vi körde mycket på vintern, skidåkning i fjällen. Bilen var utrustad med en värmeväxlare/fläktelement som satt vid soffan vid dinetten. Den var jättebra att använda som stöttning när man körde men fördelade värmen dåligt. Hade man inte den luftburna värmen på så var det iskallt på toan, likadant i lådor och under diskbänk. Var det riktigt kallt så blev det minusgrader i garaget och under diskbänken. Toadörren kunde man ju ha öppen för att få in lite värme.

På min nuvarande bil med vattenburet system så värmer jag bodelen med värmeväxlaren under färd utan stöttning av gasol.

Slutligen vill jag säga att det fungerade bra med Trumavärmen vid vintercamping men det gick åt lite mer gasol under transporterna.
 
Toppen