• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa första husbilen, hjälp!

F

F.d. 54875

Guest
Alla blir frälsta på sitt val... Men Aldevärme är det som gäller på vintern. Komfort, srtömförbrukning, ljudnivå och bekvämlighet. Vi åker mest under den kalla årstiden och älskar vår Aldekomfort. Hälsar vi som testat Truma i nya bilar...

Vad har ni för modell på husbil, tänker är de nåt märke som är bättre byggda för o klara v vinter? Nu tänker ja inte Norrland o -35 grader men kanske mot -10,-15 grader vill man ju kunna använda den i iallafall :)
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Helintegrerade bilar har bättre isolering i hytt (förarplats) än delintegrerade.

Dyrare bilar har oftast tjockare isolering i väggar, tak & golv.

Bilar med tjock isolering är bla.

- Concord
- Morelo
- Carthago
- Hymer
- Frankia

Jag har säkert glömt något/några märken.

Men även inom resp. märke kan tjocklek på isolering skilja.
Jag letade reda på uppgifterna innan vi bestämde märke & modell.

Det finns självklart andra parametrar som också avgör val av bil. Men utifrån vinteregenskaper och vår plånbok föll sedan valet på en Carthago e-line. Dessa är bla utrustade med Alde-panna.

Har haft bilen i 3 år och är totalnöjd med komforten vintertid.

// Niklas
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Vad har ni för modell på husbil, tänker är de nåt märke som är bättre byggda för o klara v vinter? Nu tänker ja inte Norrland o -35 grader men kanske mot -10,-15 grader vill man ju kunna använda den i iallafall :)

Det finns många bra husbilar. Alla går ju att värma upp, det är bara att brassa på värmen. Det kostar mer eller mindre i energi. Men en Vinterbil kännetecknas ofta av att tankarna är uppvärmda eller sitter isolerade i dubbelgolvet etc. Vi åker en helintegrerad Rapido 8090DF. Dubbelgolv, Alde med vattenburen värme i golvet, värmeväxlare med booster, Alde motorvärmare mm. Det är vår tredje Rapido och vi klarade oss utmärkt på förra årets marknad i Jokkmokk, minus 35 grader.
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Vi köpte våran första hb i Augusti. Ju mer vi läste, desto högre blev kraven. Vi hade dock några krav redan från start, vilket gör det en smula lättare att leta. Dessa var våra krav och anledningen nämner jag efter respektive punkt.

1. Minst 2008 eftersom nya hytten kom på de halvintegrerade. Nu blev det en helintegrerad men det var inget krav.
2. Stora 3,0 motorn med kamkedja. Kamkedjan va inte avgörande, utan hur de skiljer sig åt av två anledningar. Dels har jag kört vanliga skåpbilar med 2,3 och 3,0. Från 126hk till 177. Istället för att starta en diskussion så föreslår jag att du ser till att testa en 3,0 och en 2,3 med ca samma effekt. Sen avgör du själv. Andra anledningen var för att en 2,3 i 1000 av 1000 fall alltid slits mer än en 3,0 om de har samma effekt och varvar likvärdigt.
3. Aldevärme: Inte för att vi vintercampar utan för att vi har ett flertal vänner som startade med Truma. De har alla Alde idag. Man kan alltid ställa sig frågan. Varför vill ingen ha luftburen värme/direkt-el i villan? Jag menar inte med det att Truma är dåligt, men man bör förstå att det är ett billigare värmesystem som kräver mer energi för att värma husbilen.
4. Stort garage med lastluckor på båda sidor. Dels för att jag vill rymma min endurohoj, men även för att lastning av grejer blir mycket enklare.
5. Dubbelgolv/isolerade tankar. För oss blev det dubbelgolv, men vi hade även nöjt oss med bra isolering. Som nämnts tidigare så har vi inga planer på vintercamping men OM! Vi hade ingen större lust att byta hb bara för att vi prutat på detta.
6. INREDNINGEN: Vi hade våra krav och smaken är som baken. Spring ut och in i alla hb ni ser. Det går ganska snabbt att fastslå ungefär vad som är ens önskemål.
7. Ett bonusönskemål var boggie och så blev det. Dock inte för att det var ett krav, utan för att den vi till slut föll för hade det.
8. Bonusönskemål 2 var att det skulle gå stänga för så att bad/toa blev avskilt från den främre delen. Även detta fick vi.
9. Ett flertal önskemål till som vi inte fick lämnar jag dithän. Ett av dem var ett bra solcellssystem men det ska monteras.
Ola
 
F

F.d. 54875

Guest
Tackar för alla hjälpsamma här inne! Igår åkte vi iväg med svärföräldrar as husbil för att igår o idag besöka lite ställen, inget köp än men hoppas innerligt att vi träffar rätt snart :)

Någon som har erfarenhet av Nordics husbilar? Vi var inne i en liten äldre,en -04 den kändes dock rejäl o väldigt mysig men eftersom den är några år också lite omodern men ändå rätt go känsla o den. Samma sak med alla Eura ja vart inne i. Diggar dom väldigt mycket har dock inte sett nån med Alde

Återigen tack alla för att ni svarar o bidrar med tankar o idéer!!
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Övernattade hos Bengt i Örkelljunga i våras och strosade kring bland bilarna i hallen. Inget jag kan peka på direkt men man fick en speciell känsla i när man befann sig vissa bilar men inte i alla. Det var i de billigare modellerna man inte fick den positiva känslan. Förvånades över detta men så var det i allafall.
 

goranjoh

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27149
Medlemskap
2024
Nog finns det Alde värmare i vissa Eura. kör själv en Eura Mobil Profilia T EB730 -18 med Alde .
Jag tror att Eura har gått över till Alde mer och mer i senare årsmodeller.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är alltid lika intressant att läsa de här rådgivningstrådarna, oftast efterfrågas inga parametrar innan förslagen börjar komma, sedan blir det ännu värre om ordet vinter nämns?
Viktiga uppgifter som behövs från frågeställaren är lite som detta tycker jag:
Körkort: diskuterar vi bil under eller över 3500Kg?
Antal personer: Väldigt avgörande för många övriga parametrar
Budget: vill man lägga ut 300, 500, 800 tusen eller rent av en miljon eller mera?
Användning: ren vår-sommar-höstanvändning, eventuellt något besök på en julmarknad, e.d.
Alternativt åka till fjällen ett antal gånger per vinter för att åka skidor eller annan vintersport och kanske med avsikt att fricampa där?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 54875

Guest
Det är alltid lika intressant att läsa de här rådgivningstrådarna, oftast efterfrågas inga parametrar innan förslagen börjar komma, sedan blir det ännu värre om ordet vinter nämns?
Viktiga uppgifter som behövs från frågeställaren är lite som detta tycker jag:
Körkort: diskuterar vi bil under eller över 3500Kg?
Antal personer: Väldigt avgörande för många övriga parametrar
Budget: vill man lägga ut 300, 500, 800 tusen eller rent av en miljon eller mera?
Användning: ren vår-sommar-höstanvändning, eventuellt något besök på en julmarknad, e.d. alternativt åka till fjällen ett antal gånger per vinter för att åka skidor eller annan vintersport och kanske med avsikt att fricampa där?

Under 3.5 ton
2barn o två vuxna.
Åker till fjällen o Norge o åker skidor o fricampar kanske ca 4 kortveckor per år så visst vi använder den mer sommar vår o höst än vi gör på vintern men det ska ju ändå kunna funka även på vintern utan att det blir kallt inne i bilen :)
 
F

F.d. 54875

Guest
Finns ju oerhört många mer bilar med luftburen värme. Fått många bra svar här inne, men velar så mycket. Vilka modeller med luftburen skulle kunna funka tex?
 

CarnivalDK

FD HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
28366
Medlemskap
2022
luftbåren varme, vil i min optik fungere rigtig godt i biler med dobbeltgulv, Har bilen ikke dobbeltgulv vil det føles meget koldt om vinteren, mange gulv-tanke bliver derfor el-upvarmet med slingar og varmefolie. Dette er ikke nødvendigt i biler med dobbeltgulv.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kombinationen 3500Kg och fyra personer, dubbelgolv och aldevärme, kommer inte att fungera p.g.a. vikten. Men det är inget större problem, vi har åkt ett antal resor till fjällen varje vinter sedan 2007 för att åka skidor, vi fricampar alltid och vi har varken dubbelgolv eller aldevärme. Vi har haft temperaturer ned till ca 25 grader minus och rejäla vindar men aldrig frusit. Med ordentliga mattor på golvet, bra täcke över vindrutan, och ordenligt injusterad luftvärme är det inga problem.
 
F

F.d. 54875

Guest
Kombinationen 3500Kg och fyra personer, dubbelgolv och aldevärme, kommer inte att fungera p.g.a. vikten. Men det är inget större problem, vi har åkt ett antal resor till fjällen varje vinter sedan 2007 för att åka skidor, vi fricampar alltid och vi har varken dubbelgolv eller aldevärme. Vi har haft temperaturer ned till ca 25 grader minus och rejäla vindar men aldrig frusit. Med ordentliga mattor på golvet, bra täcke över vindrutan, och ordenligt injusterad luftvärme är det inga problem.

Det låter ju kanon! Hur justerar man luftvärmen menar du, är det o rikta själva utblåsen eller?
Vad har ni haft för modell på husbil?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Skulle en sån här tex kunna funka vintertid, eller är de nåt mer än dubbelgolv man bör kolla för o kunna hålla bra bodelstemperatur?

Ford Eura Mobil PA 600 VB *5,99m *6-Personer säljes på Gotland - Blocket

Den ser ut som en riktigt trevlig familjebil, man bör bara be säljaren väga bilen i körfärdigt skick, du behöver ha 6-700kg lastvikt upp till 3500kg för att köra med fyra personer. Det finns nog en bra chans att den bilen klarar det, men det behövs dubbla bodelsbatterier och minst två gasflaskor när man är ute i riktig vinter.
 
Toppen