F
F.d. 25279
Guest
Sv: Jakten på motortempen fortsätter
Beror lite på utetempen och motorbelastningen.
Men är det över 20 grader så glider den lätt över 90 strecket i våran berömda Leabybacke.
Kom tom upp så varningen blinkade till för ett tag sedan när det var upp emot 26 grader ute.
Tempvisaren var dock inte i närheten det röda.
I dessa lägen är det motorfläkt på, har kopplat in manuell, och full kupevärme som gäller. Svettigt.
Lite svårt att säga gradtal men nålen passerar 90 strecket med dubbla "nålbredden" eller mer ibland. Det märks att det är en rejäl skillnad i vad tempgivare visar och vad motorfläktgivaren tycker. Tempgivaren är för övrigt oxå bytt.
Tempen brukar börja med att visa runt 80 grader. Sen glider den upp mot dom 90 och termostaten börjar jobba ,märks på slangarna. Sen hänger det på väder och belastning.
Termostaten är på 86 grader, den förra på 83. Bägge fungerar.
/Ljungberg
Beror lite på utetempen och motorbelastningen.
Men är det över 20 grader så glider den lätt över 90 strecket i våran berömda Leabybacke.
Kom tom upp så varningen blinkade till för ett tag sedan när det var upp emot 26 grader ute.
Tempvisaren var dock inte i närheten det röda.
I dessa lägen är det motorfläkt på, har kopplat in manuell, och full kupevärme som gäller. Svettigt.
Lite svårt att säga gradtal men nålen passerar 90 strecket med dubbla "nålbredden" eller mer ibland. Det märks att det är en rejäl skillnad i vad tempgivare visar och vad motorfläktgivaren tycker. Tempgivaren är för övrigt oxå bytt.
Tempen brukar börja med att visa runt 80 grader. Sen glider den upp mot dom 90 och termostaten börjar jobba ,märks på slangarna. Sen hänger det på väder och belastning.
Termostaten är på 86 grader, den förra på 83. Bägge fungerar.
/Ljungberg
Jag har mätningar ifrån bilar med ett kugg fel. svårt att känna fastänn vi hade en exakt lika bil att prova med vi samma tillfälle. Syntes alltså bara på mätningen. Vi timar insprutningen sent för att höja avgastemperatur vid start kallstart av katalysator för att klara emissionskrav .. Detta gjordes först på bensinbilar men nu oxo på dieslar.. Denna strategi är avgörande inom dom första sekundera av cykeln för att klara emissionskraven. tänds inte katten inom dessa sekunder av en EG00 1180 sekunder lång cykel kan man lika gärna avbryta provet direkt. Som du säkert vet skapar använder vi oxo trottling egr sen timing för regen av partikelfilter på dieslar värmningsstrategier för motor OSV. detta är ju dock ingen sådan vagn men långvarig förbränning skapar temperatur och timing läckage osv i olika former kan ge detta oavett vad nu felet kan vara. Långvarig förbränning skapar sot därav min tanke map förhöjt sotvärde enl besiktning.