• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jakten på motortempen fortsätter

F

F.d. 25279

Guest
Afton
Finns det någon som kan berätta något om huruvida turbotryck och bränslemängd kan
påverka förhöjd motortemp. Min vill gärna bli för varm vid belastning när det är varmt ute
20 grader +
Kollade turbotrycket idag.
80km/t på planmark med lätt gas ,tryck ca 0,4,
Backe med fullgas 4ans växel, runt 0,8 i tryck.
Både turbo och rökgasbegränsaren är nyligen bytta.
Peugeot 2.5TD -93 , u25/673 motorn, ingen IC.
/Ljungberg
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Jakten på motortempen fortsätter

får bilen mer tryck och bränsle blir det naturligtvis mer överskottsvärme som ska kylas bort.
Viss extrakapacitet brukar finnas men är kylen dålig eller termostaten kass så räcker det inte ändå.
Din borde nästan räcka då jag kör min med påställd pump och 1900kg släp efter.
Den vill gärna krypa uppåt det röda i tex branta backar men så är vattnet väldigt rostbrunt och skitigt och kylet gammalt också
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Jakten på motortempen fortsätter

Vet inte om jag har rätt nu, men har hört att för mycket glykol i kylsystemet gör att temperaruren blir högre sommartid, men vet som sagt inte om det är så.

Mvh
pelle
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Jakten på motortempen fortsätter

Njaa
glykol skall blandas med 50% vatten för att ge max frostskydd.
Har aldrig hört talas om att mer eller mindre glykol skulle påverka kylartempen.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Jakten på motortempen fortsätter

Njaa
glykol skall blandas med 50% vatten för att ge max frostskydd.
Har aldrig hört talas om att mer eller mindre glykol skulle påverka kylartempen.
Glykolen senker frysepunktet, laveste frysepunkt oppnå med ca. 50/50 blanding. Glykolen hever også kokepunktet, ved 50/50 er kokepunktet ca 112 gr. C over 50% Glykol høyere kokepunkt, under 50% lavere kokepunkt.

Satte forøvrig samme motor som trådstarter har i en bobil en gang og hadde også problem med høy temp. Løsningen tilslutt for meg ble manuell bryter til kjøleviftene, som gjorde at jeg fikk startet viftene tidligere ved laaaaaaaange stigninger.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8949

Guest
Sv: Jakten på motortempen fortsätter

Jag är ganska säker på att det är på det viset av någon anledning så avger vatten mer energi per exponerad yta jämfört med glykol hur mycket det rör sig om törs jag dock inte säga.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Jakten på motortempen fortsätter

Jag har också sett någon sådan info, men det är ganska marginella skillnader om jag minns rätt. Viktigare är kolla att kylet är o.k. (alla lameller på plats och inte skadade, ingen del igensatt med skräp) tömma kylsystemet och fylla på med vatten och kylarrensning, köra så att hela systemet blir varmt = full motortemp och värme ur värmepaketet. Tömma systemet och spola baklänges noggrant så att allt eventuellt skräp kommer ut, fylla på ny glykolblandning. Kolla remmens spänning så att den inte slirar. Kolla att kylfläktarna startar som de skall, tvångskör dom genom att koppla förbi termostatgivarna, akta fingrarna! Om problemen kvarstår är det nog dags kolla vattenpumpen. :)
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Jakten på motortempen fortsätter

Hej
Fortsätter att pumpa forummedlemmarna på fakta.
Hur beter sig egentligen en turbotryckmätare?
Titta på filmerna , och kommentera ev.
Om jag gasar lite, fortfarande utan belastning (står still)
så stabiliseras mätaren på 0
(5 meg)
http://lars-ljungberg.com/turbotryck.avi
 
Senast redigerad av en moderator:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Jakten på motortempen fortsätter

Er du sikker på at tenningen/innsprøytingstidspunktet er riktig? Feil tenning vil også gi feil temp, tror tenningen din er litt for sein. Prøv og vri litt på pumpen, det beste hadde jo vært og benytte en tenningslampe for Dieselmoter. Da blir det jo helt korrekt. Den flagrende trykkmåleren kan tyde på feil tenning og ikke minst er ventilklaringen korrekt?
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Jakten på motortempen fortsätter

Tack Tor H för detta. Något nytt att prova. Alla "standardfel" är ju redan fixade.
Blir att prova detta i morgon. Tack alla andra för inkomna tips , kom gärna med fler.
/Ljungberg
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Jakten på motortempen fortsätter

Har du kollat att termostaten öppnar vid rätt temperatur?
I bland kan man upptäcka att termostaten är borttagen för att få lägre temperatur.
Detta är en felaktig åtgärd som istället kan ge för hög temperatur eftersom motorns interncirkulation inte är blockerad.
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Jakten på motortempen fortsätter

Jaha du Tor, vrida tillbaka ?
Skall pumpen mot eller från motorn då ?
Remdriven Lucas pump.
/Ljungberg
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Jakten på motortempen fortsätter

Vrir du pumpen mot H sett fra reimhjulet, får du seinere tenning om jeg ikke husker feil. Og tidligere mot V, er jo ikke store sporet og vri. Må en vri mye må en flytte reima en tann, men jeg regner jo med at den grunninnstillingen er rett? Det er jo bare finjusterinegen en gjør med og vri pumpen om nødvendig.
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Jakten på motortempen fortsätter

Om du ska vrida på pumpen så markera först var den står nu så du hittar tillbaka och vrid väldigt lite i taget.
Vad gäller tryckmätaren så brukar det sitta en strypning i klockan eller t-anslutningen som följet med som ska dämpa svängningarna.
Det är ganska normalt med pulser i ett insugrör på tomgång
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Jakten på motortempen fortsätter

Phu :-S
Den vart inte lätt att lossa men nu är det gjort
Eftersom jag misstänker att den måste dras fast innan provstart så är frågan? Inte vrida mycket. Pratar vi 1mm eller 5mm?

/Ljungberg
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Jakten på motortempen fortsätter

När gamla sugdieslar började slitas uppvisade de flera symtom, bland annat följande:

- De blev svårstartade i kall väderlek
- De fick tystare motorgång
- De blev snabbare men kunde också bli svagare
- De blev lättare varma

Diagnos via kompressionsprov gällde då.

Idag finns flera komponenter som kan påverka bla motortemperatur. Vi får hoppas det löser sig!
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Jakten på motortempen fortsätter

Tillfällig paus :D

Det kallaste den varit med om var ca 2 minus. Och då vaknade den åtminstone lätt.
Tyst, nä , det kan jag inte påstå.
Kvick vid låga utetemp, (lite IC verkan) Trött, nopp.
Blir varm , JAPP. Inte så det kokar men tempen blir ansträngd så att säga.

Kompprov ligger nog och lurar runt kröken
Skulle helst vilja slita ur hela motorn och låta den få en vinteromgång i garaget.
Men först jobbar på en stund till.
Nästan roligare och meka än att åka :wideeyed:

/Ljungberg
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Jakten på motortempen fortsätter

Trist att du inte har fått till problemet med motortempen lasselj, låter lite mystiskt detta.
Ditt laddtryck är normalt för motortypen och om den inte har kraftig rökutveckling så tror jag inte att du har för hög dieselmängd.
Om tändtidpunkten är för låg så blir motorn mycket slö trots att den får rätt dieselmängd och den blir dessutom svårstartad kall, är tidpunkten för hög så har motorn en mycket hård gång (knackande gång) och hög ljudnivå.
Jag tror inte att du har fel tändtidpunkt om ingen nyligt har ställt om pumpen.
Man kan skada motorn med för tidig tändtidpunkt men knappast med för sen.

Min kollega har en likadan motor som din och min i sin husbil och han har ställt på dieselmängd samt turbotryck mer än vad jag trodde var "en bra idé" (över ett bar+ ett halvt varv uppställd pump)
Han har inga varmgångsproblem trots att han inte har en IC (ännu) märkligt nog.
Vår bil kan plågas med släp i de längsta uppförsbackarna utan att motortemperaturen ökar det minsta, jag tror därför att du har ett mekaniskt problem med din bil.
När jag var bilmekaniker på 90-talet hade då och då bilar som hade motortempproblem, det var ofta (nästan alltid) blockpackning/topplock som var boven.
Jag har faktiskt aldrig löst ett överhettningsproblem genom att byta/ta bort termostaten men försökt med det många gånger, det är så enkelt att man hoppas på det i det längsta.
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Jakten på motortempen fortsätter

God morgon
Det jobbiga med begagnatköp är ju att man inte vet vad förra ägaren hittat på.
" Bilen har alltid gått bra, har inte kört så mycket "
Vad jag vet är att kammremmen är bytt relativt nyligen om man ser till miltalet.
Turbo bytt.
Rökgasbegränsaren bytt .
Allt detta påverkar ju gången.
Körde nyligen 40 mil utan att det försvann något vatten, även om tempen steg ibland.
Var ju inte så varmt ute.
Däremot for oljepåfyllningslocket av någonstans utanför Västerås.
Tyckte väl det luktade lite olja ibland men det brukar det göra på dom stora vägarna.
Möter ju både det ena och andra iform av bolmande östbilar.
Men det gick att köra 20 mil utan att bilen klagade.
Märkte det först dagen efter när jag kollade vattnet.
Vet ju inte om locket var dåligt skruvat eller om motorn tryckte av det.
Var inte så farligt kletigt i motorummet i alla fall.
Någon kommentar på detta?

Tycker oxå att det börjar luta åt packningen men alla jag pratat med verkar tycka att
det inte finns någon symtom på detta.
Vattnet kvar,
Oljan svart.
Inga konstiga avgaser.
Startar direkt, även efter vinter förvaringen. Max 5 "varv" sen hoppade den igång.
Går för övrigt bra.
Den är dock kletig på kamremssidan, vet inte om oljepumpen läcker.
Kan detta påverka. Får kanske koncentrera mig lite på det.
Ska försöka låna en riktig tempmätare någonstans och försöka se var motorn blir som varmast.
Som sagt, problemet uppstår endast om det är varmt ute , 20 grader, och motorn får jobba på lite i uppförslut på högre varv. Efteråt lugnar den ner sig igen.
Får väl köra på platta vägar nattetid.
Känslan jag får är att kylningen gör sitt jobb , men motorn blir för varm.
Jag jobbar på, detta börjar bli en kamp mellan mig och bilen.
/Ljungberg
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen