• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

iPad den ultimata navigatorn?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Ett tips.
Har bytt ipad från 1 till 2an, bilhållaren till 1an är något för stor till 2an, har inte hittat någon bra hållare till 2an.
Har själv en bilhållare av märket Ram mount till 1an, jag satte 4 möbeltassar på 1ans hållare, nupassar ipad 2 helt perfekt i hållaren.
Det blev en billig lösning. Bosse

Annars har Teknikmagasinet fått in den nya hållaren till 2:an, 199.90.

651008.jpg

Senast ändrad:
F

F.d. 24435

Guest

Skulle vara intressant att se hur ni som använder Ipad, har ordnat med monteringen i era husbilar. Jag har till min Iphone en hållare som sköter laddning och som dessutom har en FM-sändare som möjliggör att lyssna på den vanliga bilstereon för köranvisningar e t c. Skulle vilja ha samma lösning till paddan. Lägg gärna upp foto så man kan se hur ni löst detta.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Skulle vara intressant att se hur ni som använder Ipad, har ordnat med monteringen i era husbilar. Jag har till min Iphone en hållare som sköter laddning och som dessutom har en FM-sändare som möjliggör att lyssna på den vanliga bilstereon för köranvisningar e t c. Skulle vilja ha samma lösning till paddan. Lägg gärna upp foto så man kan se hur ni löst detta.

Se tidigare inlägg i denna tråd!

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Kan nån av er som använt iPad ett tag, kommentera de brister som framförs i nedanstående atikel.

Ipad duger inte för mitt arbete - Vår digitala värld - allehanda.se

Han borde ha läst manualen innan han uttalar sig!

Visst går det att bifoga bilder, videos och dokument och för att redigera bilder finns det idag 2232 appar mer eller mindre bra. Om man väljer kategori fotografi så kan man få dem sorterade i populäritetsordning.

Vad gäller inloggning på det publiceringssystem på webben som han använder har jag ingen aning. Kanske sker det med ett script som han får fråga it-avdelningen om.

F

F.d. 6270

Guest

Själva letar vi fortsatt efter sugkoppsplattan som mäter minst 93mm.

Tror inte det finns någon, har letat själv.

Gjorde en egen: köpte en reservdelsskärbräda i vit plast på K-Rauta, fram med hålsågen på 100mm, borra UTAN centrumhål, lite sandpapper på kanterna, transparent silikon i mitten och runt kanterna och sen fastsättning på dokumentplattan, blev hur bra som helst.

Brädan räcker till en hel del plattor, så är det någon som är i akut behov så hör av Er så kan jag posta några.

Gillar man inte vitt, så kan man t.ex. köpa transparent plexi på Clas, men då kommer silikonet att synas igenom plattan.

001tmi.jpg

003gqd.jpg

Senast redigerad av en moderator:

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

Beställde direkt fr Device Holders and Dashboard Vehicle Mounts*-*ProClip Car Mounts for Mobile Phones, GPS, and Handheld Devices 2st fästen +1st ipadhållare kostnad tot 1304kr
(Sätter in en bild i husbilsgaraget problem att få in en bild i innlägget)

jdjiveco

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2025

Har en IPAD med Copilot installerad på en WiFi+3G maskin.Har för mig att det inte kostar något "tick" på 3G nätet..eller har jag missförstått det hela.Om så är fallet så kan det kosta en del när man reser i Europa med tanke på roamingavgifterna. Någon som har koll på detta ?

jdjiveco

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2025

Har testat att stänga av carrier delen på IPAD'en och navigeringen funkar som vanligt.

Kan rekommendera ProMobile om ni skall resa inom Europa...om ni har iphone eller Ipad

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Har en IPAD med Copilot installerad på en WiFi+3G maskin.Har för mig att det inte kostar något "tick" på 3G nätet..eller har jag missförstått det hela.Om så är fallet så kan det kosta en del när man reser i Europa med tanke på roamingavgifterna. Någon som har koll på detta ?

Eftersom kartan är nedladdad till iPads minne behöver du inte vara uppkopplad när du reser i Europa. Stäng av roaming så behöver du inte tvivla.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Har testat att stänga av carrier delen på IPAD'en och navigeringen funkar som vanligt.

Kan rekommendera ProMobile om ni skall resa inom Europa...om ni har iphone eller Ipad

Välj i så fall Promobil Mobil Life + så laddas karta och databas ned till minnet. På det viset kan man använda den offline.

Tyvärr har den ingen koppling till Copilot, utan endast till Navigon, Tomtom och Google Maps.

F

F.d. 55391

Guest

Någon som använder hållaren ( nämns tidigare i denna tråd ) som Teknikmagasinet säljer för 199 kr och som kan säga om den är bra eller dålig ? Man vill ju inte att Ipaden skall ramla ner när man är ute och kör.

:)

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Ja, vi har hållaren till 1:an som Teknikmagasinet säljer.

Den har fungerat alldeles utmärkt. Att vi sedan inte funnit någon "sugkoppsplatta" som passar är en helt annan sak. Nu sitter den mot rutan till vänster och suttit bra de 7000 km som den varit med.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Den funkar utmärkt!
Står nära Seljord i Norge och Net1 funkar också även om hastigheten inte är något att skryta med.

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Jag har tidigare inte ansett mig ha något behov av en iPad men eftersom en av våra laptops samt navigatorn är nära att gå i pension var jag inne och beskådade den mycket berömda Paddan. Och visst väckte den en "vill ha känsla".
Tyvärr får man ganska undvikande svar av försäljarna som gärna vill sälja så snabbt som möjligt. Tror nog man får ärligare svar från den stora kunskapsbnken här på HBK. Om iPaden ska kunna ersätta en del av laptopens uppgifter undrar jag
  • Hur kan man koppla den till skrivaren?
  • Kan man öppna en doc eller xls fil och arbeta med den och åter spara? Om det funkar hur bra är kompabiliteten?
  • Hur kopplas ett externt tangentbord till iPad

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

• Hur kan man koppla den till skrivaren?
  • Kan man öppna en doc eller xls fil och arbeta med den och åter spara? Om det funkar hur bra är kompabiliteten?
  • Hur kopplas ett externt tangentbord till iPad

Något arbetsredskap är iPad inte i den bemärkelsen att man vill göra invecklade kalkylark eller skriva romaner men visst finns det appar som kan läsa och redigera både xls- och docfiler.

Det finns speciella skrivare (HP) som skiver ut med blåtand från iPad/iPhone och fler kommer.

Om man tvunget vill ha tangentbord finns det också annars funkar det inbyggda utmärkt.

Skrivet med iPad

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Vill bara instämma i det som sagts i ovanstående inlägg, har använt ipad 2 hela sommaren i HB

Teknikmagasinets hållare för 200 kr med sugpropp på rutan, har suttit fast som gjuten
hela tiden, viktigt att man trycker på centrumskruven samtidigt man vinklar sugproppshandtaget för vacuum.

Har 1 cm spelrum i underkant till instrumäntbrädan bara ifall om att så blir inte fallet så långt, är vägen lite gropig lägger vi under ett paket pappersnäsdukar så blir den helt still.

Använder även Navigon som vi blivit riktigt kompis med, suveränt bra
Laptopen får numera ligga kvar hemma ser inget behov alls att plocka med den

Vad jag kan komma på att tänka på vid köp är att man måste ha 3G för att ha gps funktionen

Vi tycker att denna manicken är en av de bättre it prylar vi köpt
Men passa er för appen luffarschack den är vanebildande

P-zon

F

F.d. 58621

Guest

Jag instämmer till stora delar. Paddan är det bästa som än så länge har utvecklats. Bara att slå på och tjong så är man där man vill vara. Dessutom klarar man sig länge utan att behöva ladda. Men, man klarar sig inte utan en vanlig stationär eller flyttbar traditionell dator. Än så länge så upplever jag att det är betydligt lättare att hantera bilder och skriva på en vanlig dator. Jag ångrar absolut inte investeringen i en iPad. Den är till mycket stor nytta. Någon ny GPS kommer jag nog aldrig att köpa.
V-backen :)

F

F.d. 6270

Guest

Suverän som navigator, spöar Zumon med hästlängder, saknar bara att kunna se km/tim i realtid (som Zumon har), verkar inte fungera när man har en rutt inlagd.

Behöver inte ens ha ett sim kort i.

010.JPG

Toppen