• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

iPad den ultimata navigatorn?

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Kör min iPad på samma sätt som Knarevik. Suveränt! Har också min vanliga Garmin-GPS på ungefär samma avstånd. Hemma kollar jag på TV, allt från 17 till 42 tum. Avstånden varierar kraftigt. Ibalnd är det mer opimalt, ibland mindre. Men kom för fasen inte med några teroretiska beräkningar och berätta för mig att det jag ser inte fungerar!

F

F.d. 55451

Guest

läsavstånd ;)
LangeArme.jpg
,
lasavstand-produktbild.jpg

läsavstånd - Google-søgning

Google

F

F.d. 55451

Guest

En 10 tums skjerm, som iPad, anvender jag också på en afstand av omtrent 40 centimeter och det är bättre läsavstånd än 14-tums skärm i mitten av instrument konsol,
förutom problem med reflektioner av solljus.

Min skärm är nu placerad i kabin taket precis ovanför nedre kanten på sol visiret.

Det är lagligt, bra läsavstånd och inga reflexer från solljus.

:) - det är en rekommendation från en person som har använt laptop i husbil förar kabin i över 8 år.

Jag har också försökt olika uppsättningar liknande vad jag har sett här, och har sett många andra uppsättningar som jag har lärt mig.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest

Förslag av Lossuecos http://www.husbilsklubben.se/forums/t44759-13/#post361806 tyckes jag är en förbättring - men Lossuecos själv säger - inte optimalt.
En fördel är den korta sträckan från ratten till skärmen för drift av denna typ dator.

Genom gemensamma ansträngningar och dialog finns förmodligen en bra placering :).

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest

Rigtigt Anders - och förarens höger hand.

Men avståndet kommer ofta att få föraren att luta sig framåt och förlora överblikket från vägen - inte bra :(
Jag har anvendt 14 och 15 tums skjerm på platsen ochså utan solskytt - inte bra :(

Avstand omtrent 90 centimeter - inte bra :(

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det funkar utmärkt för oss, mycket bättre än från en vanlig navigator!

Inga problem med att luta sig framåt och inga reflexer, kanske tack vare alkoven som fungerar som ett stort solskydd.

Du borde själv prova med iPad för att ta navigeringskonsten ett snäpp högre och framför allt flera snäpp enklare.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Anders har du tips på om man ladda ner POI til Copilot på IPAD ?

Det var längesedan som jag använde CoPilot på min iPhone och jag tror inte att det går att ladda ned egna POI:s.

På Android använde man en ov2-fil (TomTom) och placerade på SD-kortet i mappen copilot/save. När man sedan startade om appen laddade den in alla POI:s. På iPhone/iPad är det svårt att hitta filstrukturen. Kanske någon vet?

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Bredomobil! Har du testat iPad som navigator i bilen?

F

F.d. 55451

Guest

I vänligt sätt, har jag hjälpt i denna tråd för lagenliga etablering av 10-tums skärm.
Det verkar förvisso inte vara önskvärt i laglig placering av skärmen,
så härifrån stoppa mitt deltagande i denna tråd.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Tack Bredo för dina "kluriga" lösningar på placering av laptops. Det är alltid kul med lite debatt!

Eftersom läsplattor med intelligenta navigationsappar verkar bli en ny standard skulle du antagligen kunna tillföra en hel del i den debatten också.

Kanske med Androidplattor som motpol till iPad?

jdjiveco

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2025

Funkar bra att använda IPAD som navigator.Hållare köpte jag på Teknikmagasinet för 199kr.Nackdelen om man använder Copilot är att det inte eller är svårt att lägga till POI från en fil.Men man kan lägga till egna favoriter.Kanske ett lyxproblem, relativt lätt att surfa fram nödvändig info.Tillsammans med appen Wikihood så kommer man långt.Som vanligt är smaken som baken:)

F

F.d. 25362

Guest

Nå har Navigon kommet på tilbud til 419NOK. Vanligvis varer det bare i noen dager..:cool:

F

F.d. 58621

Guest

Ett tips är att mejla in bild och text löpande från iPaden och spara som utkast för att vid hemkomsten enkelt redigera inläggen från datorn. På så vis är halva jobbet gjort.

Om du vill så kan vi jämföra inställningar telefonledes när du kommer hem.

Än en gång tack för hjälpen Anders.
Det löste sig till slut vid ett försök några dagar senare.
Fick in både bild (rätt storlek) och text via mail i husbilsbloggen.
Ända skillnaden blev att texten kom efter bilden.
V-backen ;)

F

F.d. 53022

Guest

Ett tips.
Har bytt ipad från 1 till 2an, bilhållaren till 1an är något för stor till 2an, har inte hittat någon bra hållare till 2an.
Har själv en bilhållare av märket Ram mount till 1an, jag satte 4 möbeltassar på 1ans hållare, nupassar ipad 2 helt perfekt i hållaren.
Det blev en billig lösning.

Bosse

Toppen