• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

iPad den ultimata navigatorn?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Suverän som navigator, spöar Zumon med hästlängder, saknar bara att kunna se km/tim i realtid (som Zumon har), verkar inte fungera när man har en rutt inlagd.

Behöver inte ens ha ett sim kort i.]

Med appen iGO Primo som enligt min mening är bättre än Navigon finns möjligheten att kunna se hastigheten.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Visst ser man hastigheten högst upp i Navigon även med rutt inlagd! Vi har kört 350 mil i England och Skottland och jag är mycket imponerad av Navigon och av "Paddan" i allmänhet. Inte minst möjligheten att tanka ner Sydsvenskans särskilda iPad-utgåva varje morgon på några minuter och kunna läsa även offline. Vi var dock online hela tiden. Köpte ett 1 veckas kontantkort i en T-Mobile butik i Edinburgh. Fick då 1 GB för 7 pund. Sedan kunde jag fylla på ytterligare 1 vecka och ytterligare 1 GB online med samma villkor. Jag gjorde inte ens av med 1 av de 2 GB. Simkortet satt i modemet som i sin tur satt i TP-Linkroutern som försörjdes av 12 V, vilket gjorde oss till en rullande hotspot under hela resan. Suveränt! Visst kan man ibland resa och bo lite primitivare men Internet och kall öl måste man ju alltid ha tillgång till! :)

Krister N

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Teknikmagasinets hållare för 200 kr med sugpropp på rutan, har suttit fast som gjuten hela tiden, viktigt att man trycker på centrumskruven samtidigt man vinklar sugproppshandtaget för vacuum.

Jag har samma hållare och den har nu suttit i rutan i två månader utan att släppa. Det är inte ofta man får så bra grejer för 200 kr.

Vad beträffar iPad så kan man undra hur man klarade sig med en skärm på 4,5 tum? Nu kan även passageraren följa med och även sköta navigeringen.

F

F.d. 2944

Guest

Knarrevik
Funderar på att skrota min gamle Garmin och köra via i iPhone och iPad.
Viken app tycker du är bäst. Tidigare i tråden tycker du att iGo är bättre än Navigon, varför?

Med garminen i rutan har jag haft problem med att den ramlar ner riktigt varma dagar. Förmodligen är det väl den lilla luften som finns under sugkoppen som expanderar och minskar trycket.
Någon som upplevt det problemet med fästet från Teknikmagasinet?

Hur funkar iGo, om jag laddar ner appen och kartor till paddan funkar då dessa även i Iphonen efter en synkning eller måste jag köpa den appen separat?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Hur funkar iGo, om jag laddar ner appen och kartor till paddan funkar då dessa även i Iphonen efter en synkning eller måste jag köpa den appen separat?

iGo liksom de flesta andra appar funkar på både iPhone och iPad med endast en debitering. Eftersom appen är stor (1,9 GB) laddas den lämpligast ned via iTunes i datorn. Jag har valt "Western Europe" som är betydligt billigare eftersom jag inte har planer på att resa i öst.

Återkommer med svar på din andra fråga!

F

F.d. 2944

Guest

Har nu hämtat hem iGO.
Några tipps hur jag får tag i och installerar fartkameror?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Har nu hämtat hem iGO.
Några tipps hur jag får tag i och installerar fartkameror?

Eftersom iGo visar fartgränser och varnar vid överskridande (inställbart) tycker jag att fartkameravarningar är överflödiga.

Endast vid några få tillfällen har fartgränsen varit felaktig till skillnad från Navigon som på många ställen inte visar 60 och 80. Även i Norge, Danmark och Tyskland har det stämt.

Jag tycker också att iGo har bättre kontrast på sina kartor och enklare förfarande med att ställa in rutter än Navigon.

En fördel med Navigon är tillägget ADAC:s camping- och ställplatsguide och kopplingen till Promobil Mobil Life +. Dessa funkar dock bäst på kontinenten.

En finess som jag uppskattar på iGo är enkelheten att hitta närmaste mack, rastställe och matställe med endast en knapptryckning. Detta gäller vid färd på motorväg.

Det finns säkert fler för- och nackdelar med resp. app men jag använder oftast iGO Primo numera.

F

F.d. 2944

Guest

Tack för alla bra svar.
För min del vore det skönt med fartkameravarning.
Kanske inte så mycket i husbilen utan mer i den vanliga.
Trafikerar sträckan Hedemora - Stockholm minst en gång i veckan.
I bland kanske man slappnar av lite för mycket och får lite blyfot när man känner vägen så väl, då kan det vara skönt med ett "ping" som får en att vakna till.
Finns det att ladda ner?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Finns det att ladda ner?

Jag har inte sett något sådant tillägg men det kanske kommer?

Det finns en hel del appar som varnar för kameror och jag tror att några kan köras i bakgrunden. Jag har inte testat själv.

F

F.d. 25023

Guest

Nu har Nokia släppt sin "NokiaMaps" för iPod/Pad och Android, kolla
blog.ovi.com.

Vore intressant att få detta testat mot de alla ndra navigationsapparna...

hälsn
jyrki

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Nu har Nokia släppt sin "NokiaMaps" för iPod/Pad och Android, kolla
blog.ovi.com.

Vore intressant att få detta testat mot de alla ndra navigationsapparna...

hälsn
jyrki

Ja faktiskt!
Dock ingen app och ingen navigering vad jag förstår. Mer som en karttjänst liknande Google Maps.

F

F.d. 2944

Guest

I veckan skall jag testa iGO rejält
Måndag Hedemora - Stockholm
Tisdag Stockholm - Tjörn - Hässleholm - Jönköping
Onsdag Jönköping - Hedemora
Torsdag Hedemora - Stockholm

Skall bli kul att se hur det funkar, kommer att köra både iPad och Garmin

Sander

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2025

Går det att ladda POI filer, t.ex bordatlas eller archies camping och liknande till något av navprogrammen för Ipad. Har läst på hemsidorna till CO-pilot, Navigon och IGO , men inte funnit någon info. In app purchase för Navigon har jag sett men det är ju ett begränsat urval.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Går det att ladda POI filer, t.ex bordatlas eller archies camping och liknande till något av navprogrammen för Ipad. Har läst på hemsidorna till CO-pilot, Navigon och IGO , men inte funnit någon info. In app purchase för Navigon har jag sett men det är ju ett begränsat urval.

Det finns en ställplatsapp som är bättre än alla andra: Promobil Mobil Life +. Den har koppling till Navigon, Tomtom och Google Maps och är enl. min mening bättre uppdaterad än Bordatlas. Den kostar 45 kr. på App Store men är värd varenda krona vid resa på kontinenten.

Vill man använda Carnivals eller egna csv-filer finns appen iPoi.

Som du nämner har Navigon ett tillägg, ADAC:s camping- och ställplatsguide som innehåller flera tusen POI:s.

Till sist har fransmännen en app vid namn Aires CC som visar samtliga ställplatser i Frankrike.

Senast ändrad:
F

F.d. 2944

Guest

Anders
Betvivlar värdet av iSpeed på den här rutten. Det blir ju i huvudsak motorväg.
Dessutom slapp jag avstickaren till Tjörn.
Åker till Skåne nu på morgonen och sedan tillbaka till Stockholm i kväll, natt.

Kommer att återkomma med lite synpunkter när jag kör Stockholm - Hedemora senare i veckan.

Verkar som fästet från Teknikmagasinet är svårt att få tag i, slut på Internetbutiken och i flera butiker.

I navigationsprogram för sjöfart kan man köra sk tracking. Mao spela in en sträcka man kör för att sedan ha möjlighet att spara den som en rutt.
Vet inte riktigt om det skulle vara värdefullt på torra land, mest nyfiken om någon sett funktionen i någon app.

En annan sak. Håller på att bli tokig på både paddan och telefonens förslag på texter som dyker upp i blått. Helt meningslösa förslag oftast och har man inte koll på skärmen när man skriver blir det riktigt tokigt ibland.

Vet att man kan stänga av det via inställningar - tangentbord men då tappar man ju dessutom rättstavningen som man gärna vill ha kvar, tipps?

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

En annan sak. Håller på att bli tokig på både paddan och telefonens förslag på texter som dyker upp i blått. Helt meningslösa förslag oftast och har man inte koll på skärmen när man skriver blir det riktigt tokigt ibland.

Vet att man kan stänga av det via inställningar - tangentbord men då tappar man ju dessutom rättstavningen som man gärna vill ha kvar, tipps?

Det är som du säger, om man stänger av automatisk korrigering stänger man också av stavningskontroll. Detta har kritiserats mycket, förhoppningsvis ändras det i nästa version.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

I navigationsprogram för sjöfart kan man köra sk tracking. Mao spela in en sträcka man kör för att sedan ha möjlighet att spara den som en rutt.
Vet inte riktigt om det skulle vara värdefullt på torra land, mest nyfiken om någon sett funktionen i någon app.

Det finns en mängd appar under "tracking" och även iSpeed har trackrecorder men jag har inte provat den själv.

iGO kan "Spara spårlogg" men jag vet inte hur man får fram den. Kanske genom att bocka för "Aktivera autospar"?

PS! Teknikmagasinets hållare beräknas komma in vecka 30 dvs denna veckan.

651008.jpg

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jo, genom att "Spara spårlogg" och "Aktivera autospar" kan man under Resedisplay få fram olika data för resan samt visning av rutten på kartan och t.o.m. en höjdprofil.

Toppen