• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

iPad den ultimata navigatorn?

F

F.d. 2944

Guest
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Tack Anders, skall kolla detta.
Eftersom det inte var enkelt att få tag i något fäste blev det inget latjo lajban med paddan på den här resan.
Just hemkommen med 105 mil i ryggen idag och en ny husbilsmotor på flaket.
På återhörande

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

iGo har en ny uppgradering idag där fartkameror finns som tillägg samt en del annat.

F

F.d. 2944

Guest

Du har bara så bra teknikkoll.
Vad gjorde vi nördar utan Knarrevik.
Skall kolla uppdateringen i morrn.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Avvakta med uppdateringen av iGO. Det blir fel efter uppdatering!

PS! Det gick bättre efter att ha tagit bort den befintliga appen och laddat ned på nytt.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Tracking på iGO Primo

bild-746084.JPG

bild-730776.JPG

Inlägget gjort i sin helhet med iPad

F

F.d. 2944

Guest

Är uppdateringen buggfixar nu? Vågar man hämta?
Trackingen verkar ju toppen.
En liten fråga, hur får du till skärmdumparna på paddan?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Är uppdateringen buggfixar nu? Vågar man hämta?
Trackingen verkar ju toppen.
En liten fråga, hur får du till skärmdumparna på paddan?

Den funkar fint men jag var tvungen att ta bort den gamla versionen först på både iPhone och iPad. Fartkameror fungerar också men måste aktiveras först, kostar 95 kr, borde ingå tycker jag.

Skärmdump, håll inne knappen där nere och tryck på avstängningsknappen!

Senast ändrad:
F

F.d. 2944

Guest

Du körde alltså uppdateringen via iTunes på datorn om jag förstår dig rätt?
Tack för skärmdumpstippset, kanon!

F

F.d. 2944

Guest

Eftersom jag åker i Sverige köpte jag den skandinaviska varianten.
När jag går in i iTunes får jag inga indikationer om uppdatering.
Kan det vara så att jag har den senaste redan?

Bilagor

• Skärmavbild 2011-08-01 kl. 22.46.57.jpg
    Skärmavbild 2011-08-01 kl. 22.46.57.jpg
    72,6 KB · Visningar: 4

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Eftersom jag åker i Sverige köpte jag den skandinaviska varianten.
När jag går in i iTunes får jag inga indikationer om uppdatering.
Kan det vara så att jag har den senaste redan?

Du har den senaste versionen som kom i juni. Den har redan fartkameror. Kan du se om det är inbyggt eller är ett tillägg liknande iGO Western Europe?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Idag är det åter dags för nya kartor (Navteq) till iGo Primo.

Kvartal 1 2011.

Gratis!

Senast ändrad:
F

F.d. 27588

Guest

För att göra en lång historia kort så köpte jag en IPAD2 WIFI-3G förra veckan och följde en del tips och råd här. Installerade IPOI och valde vid installationen att den skulle visa POI i Google Maps. I kväll köpte jag Navigon Europe och vill naturligtvis koppla de POI som jag laddat in i IPOI till Navigon istället, men det verkar omöjligt att ändra. Är det någon som har nåt tips på hur jag ska bära mig åt?

Kan också tipsa om att appen POI Nearby 1.0 (an app liknande IPOI) har en massa buggar som gör den oanvändbar.

//Krickan.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

För att göra en lång historia kort så köpte jag en IPAD2 WIFI-3G förra veckan och följde en del tips och råd här. Installerade IPOI och valde vid installationen att den skulle visa POI i Google Maps. I kväll köpte jag Navigon Europe och vill naturligtvis koppla de POI som jag laddat in i IPOI till Navigon istället, men det verkar omöjligt att ändra. Är det någon som har nåt tips på hur jag ska bära mig åt?
//Krickan.

Vad beträffar iPoi kan vi bara hoppas på att Google Navigation också snart kommer till iPhone/iPad eftersom kartan är Google Maps. Då behöver vi ingen annan app för navigering.

I Navigon finns ADAC:s camping- och ställplatsguide som tillägg. Den är ett ypperligt verktyg framför allt på kontinenten.

PS! Jag glömde säga att mig veterligen finns det inget sätt att lägga in egna POI:s i Navigon, om det inte endast är ett fåtal.

Man kan dock söka POI:s på Google inifrån appen vilket gör att flertalet kategorier hittas men tyvärr inte ställplatser. Camping går däremot ypperligt!

Tex sökning på camping Bohuslän:

IMG_0118.jpgIMG_0121.jpg

IMG_0120.jpgIMG_0122.jpg

Senast ändrad:
F

F.d. 27588

Guest

Anders.

Jag tror att du missförstår mig även om jag håller med dig om allt du skriver.

I söndags installerade jag IPOI appen i IPADEN. Vid konfigureringen av den kunde jag välja om jag ville associera den med en Navigon app, TomTom app eller Google Maps. Eftersom jag inte hade Navigon appen installerad då så valde jag Google Maps. Nu vill jag ändra den associeringen till Navigon appen för att kunna öppna de POI som jag importerat till IPOI i Navigon appen i stället för Google Maps.

//Krickan

PS. Jag har använt ett WebDav prg för att dels ta bort de "förinstallerade" poi.na i IPOI och sedan kopierat mina egna till IPOI:s WebDav-server i IPADen.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 27588

Guest

Så var det! Man kan inte vara på topp jämt. Tack för hjälpen. Nu slipper jag leta längre i IPOI.

Har du nån aning om när Google släpper sin navigations app?

//Krickan.

F

F.d. 27588

Guest

BTW

Köpte även iGo Primo Scandinavia appen i söndags och tänkte jämföra den med Navigons.

Det blir dyrt det här! Som någon skrev så borde det finnas testversioner av appar som slutar funka efter x antal dagar om man inte betalar.

Den riktigt stora bristen med Navigationsapparna är att det inte verkar gå att importera egna POI-filer i nån av dom och att det inte finns någon app som kan associera de egna POI-filerna med ett navigationsprg (vilket jag felaktigt antog att IPOI kunde göra), undantaget Google Maps som jag dock inte anser är en "riktigt" navigationsapp eftersom det kräver internetanslutning, eller dataroaming i utlandet.

//Krickan

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag har iGO Primo W Europe som jag tycker är överlägsen Navigon och har nyare kartor. Tack vare Google-sök i appen (liksom Navigon) blir POI:s nästan överflödiga. Det går att söka på det mesta förutom egna och ställplatser förstås. Bättre kvalitet än HBK:s lista.

Toppen