Sv: iPad den ultimata navigatorn?
Nu ska vi inte göra det här till ett Apple vs. Android-krig
Var och en använder såklart de produkter man känner för. Faktum är att Apple är väldigt duktiga på att göra både reklam och produkter som är enkla att använda (enkla men ofta långsamma lösningar skulle jag vilja påstå, se bara på plågan iTunes som t.ex. iPhone-användare tvingas använda).
Tekniskt sett är Apples produkter inte överlägsna på något sätt och de har som sagt vissa tillkortakommanden, men användarna är redan övertygade om att det är den absolut bästa plattformen så de har för länge sedan satt på skygglapparna.
iPhone, iPod och iPad är ju närmast ett begrepp hos vissa - ett bevis för att Apple lyckats med sin marknadsföring.
Hos de som kräver lite mer än det som Apple har bestämt åt sina användare finns lyckligtvis alternativ som oftast är både snabbare och definitivt mer flexibla (här kan jag rabbla exempel hela kvällen, men avstår).
Jag vidhåller att Android klarar allt som iPhone/iPad klarar och mer därtill, dessutom oftast helt gratis (utan att för den skull göra något som påverkar produktgarantin eller att man bryter mot upphovsrättslagar).
Jag har alltid haft teknik som intresse och skaffade min första dator för snart 30 år sedan. För 15 år sedan blev min hobby mitt arbete med ansvar för såväl drift som inköp av klientdatorer/servrar/nätverk. Jag har ansvar för i stort sett allt som kopplas till dator eller nätverk och där inbegrips ju naturligt även mobiltelefoner/handdatorer.
Massvis av tekniska landvinningar har kommit och passerat, en del helt obemärkt. Apple har däremot alltid varit likadana - de bestämmer vad användaren ska göra och hur användarna ska/får göra.
Såklart har jag testat både iPhone, iPod, iMac och iPad m.m. m.m. genom åren.
Jag avstår Appleprodukter helt, men det är nog mest av ren princip