• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

iPad den ultimata navigatorn?

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Även om det stod i inlägg # 2, så kanske det skall upprepas att endast iPad med 3G går att navigera med. Gps:et sitter i 3G-chipet. Den billigare modellen med bara WiFi fungerar inte utanför det trådlösa nätverkets räckvidd.

Provade idag att köra med det medföljande GoogleMaps. Jag hade öppnat kartan hemma så att bitar av den låg i cachen. Fungerar utomordentligt ävan utan instoppad mobilchip. Gps:en tycks alltså fungera utan uppkoppling. Men naturligtvis inte neddragning av kartorna.

Även inomhus får jag exakt lokalisering. Detta beror säkert på att mitt WiFi snokades upp av Google och ligger i deras databas.

Därav drar jag slutsatsen att lokaliseringen kan göras på tre olika sätt: aGPS (+/- någon meter), lokalisering av kända WiFi (+/- 10 meter) och av triangulering (om kort sitter i) (+/- några 100 meter).

Med nedladdade kartor tror detta är - om inte den slutligt ultimata - så i alla fall det för tillfället bästa sättet för husbilsnavigering.

Håkan

F

F.d. 6425

Guest

Jag har kört med de flesta typer av navigationshjälp till sjöss och på land. Ipad med TomTom Europa är helt enkelt super. Jag har själv en Ipad som med sitt format och enkla användargränssnitt absolut rekommenderas om GPS skall köpas.

/Leffe

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Tyvärr funkar inte iPad att ringa vanligt med. Men man kan ringa med tex Skype. Många tror att iPad2 som kommer att finnas i handeln till våren går att ringa med och dessutom har åtminstone 1 kamera för videotelefoni.

Det har kommit en ny app till iPhone och snart även till iPad som heter Viber som innebär att man ringer gratis på ett enkelt sätt och med överlägset ljud.

Den kommer även till Android inom kort.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Tror jeg venter på Android 3.0 Honeycomb til våren og legger inn den nye utgaven av Google maps: Karttjenester - Android får vektor-kart - digi.no : Personlig teknologi

Ja, Google Maps Navigation har vi väntat länge på nu. Den kommer också till iPhone/iPad och Windows 7 Mobile.

Vi får se om den håller måttet. Det bästa vore om kartorna kunde laddas ned till minneskortet. Även små mängder data blir stora pengar vid roaming i utlandet.

Garmin har också något stort i görningen efter avhoppet från Asus.

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022

Jo en ipad är nog inte så dum men det som gör jag avvakter lite är att jag skulle vilja ha även navigator när jag kör i europa utan att betala en förmögenhet

F

F.d. 2692

Guest

Ju mer man läser ju mer förvirrad blir man. Som gammal apple användare och prylnörd var jag ju tvungen att fixa den första Iphone via import när den släpptes i USA. Lite trix med jailbreaking blev det, men den funkade. Det blev sedan en svenskköpt 3G.
När det var dags att byta upp till Iphone 4 var jag ganska trött på att allt skulle gå via iTunes. Det blev en Samsung Galaxy S istället.

Nästa "leksak" måste bli en Pad det är ju självklart, men vilken. Ska det bli en Samsung eller iPad. Androin är ju på stark frammarsch och med Googels nya 3-D kartor ser Samsung spännande ut. Det blir väl navigationen som kommer att fälla avgörandet vilken det blir. Är det någon som har testat eller vet lite mer som man bör ta hänsyn till. Kanske man kan bli ännu mer förvirrad.

F

F.d. 1470

Guest

Norbert,
har provat Sygic Aura och den ser fin ut. Du säger man kan lägga till POI's. Hittar dock inget i programmet, på deras hemsida eller på deras utvecklingsforums hemsida som säger att det går. kan du utveckla

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Har blivit "påtvingad" en Ipad! Eftersom jag är en mogen man som egentligen inte har något behov av prylar, var jag givetvis skeptisk från början...., He He He.

Den är skitkul. Ligger numera och smygsurfar i sängen, kör racerspel med hela härligheten som ratt, konverserar mail, synkar mot exchangeserver, är uppkopplad på halvminuten, mm mm. Som många andra beskrivit fyller den snabbt stora behov som jag tidigare inte visst att jag hade! :D

Ser definitivt dess möjligheter att bli en god navigator. Det som gör mig tveksam är att jag idag är välidigt nöjd med min Garmin navigator i kombination med PC-navigation. Ipad skulle kunna ersätta båda..., fast det känns som om det vore en kompromiss. Vill man bara ha ett system är det säkert outstanding.

Vad tycker ni som provat? Resonerar jag fel?

Krister N

I

Ice-Man

Guest

Skulle aldrig få för mig att köpa en Appleprodukt så länge Apple låser sina användare som de gör. För att bara nämna ett par praktiska exempel:
Tidningar får bita i det sura äpplet - Kultur & Nöjen - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt
Apple stoppade flera tidningar - Kultur & Nöjen - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt
Att sedan i stort sett varenda vettig applikation kostar pengar känns ju inte OK, när förhållandet är det motsatta med Android. Allt som en iPhone kan göra går att göra med en Android - bara det att det är gratis.

Visst har jag testat både iPhone och iPad, men jag tycker de har en del tillkortakommanden jämför med konkurrenterna (läs Android).

Alternativ till iPad finns givetvis, t.ex. i form av Samsung GALAXY Tab vilken jag i så fall föredrar.

Sen får folk säga vad de vill - iPhone och iPad är inte allena saliggörande :)

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Jag använder den produkt eller den leverantör som jag tycker ger mig enklast och bäst IT. Har fast Telia ISDN hemma. Använder Telia och Net1 mobilt bredband när jag är på resa. Har en Android mibiltelefon och som sagt nu skaffat mig en Ipad. Jag gillar också Android men tycker att Apple och Ipad slår Androidprodukterna i de flesta avseende. Väger jag in ekonomiska och ideoligoíska värderingar så gör jag kanske en annan bedömning, men nu prioritera jag funktion. Ipad rules! :)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Skulle aldrig få för mig att köpa en Appleprodukt så länge Apple låser sina användare som de gör.

Jag har använt Androidlurar (Huawei och HTC Desire) men skaffade en iPhone 4 för att testa. Jag kan inte se att apparna är dyrare på någon sida. Om man inte använder gratisappar så är 7 eller 15 kr inte hela världen. iPhone´s appar funkar lite bättre men det som slog mig mest är kvalitén som är till iPhones fördel. Min Desire har varit inne för lagning 3 gånger på kort tid så därför använder jag mest iPhone idag.

Om man upplever att Apple låser sina användare finns det lösning på detta också (jailbreaking). Det som stör mig mest är när operatören låser telefonen på ibland 24 månader.

Vad beträffar Galaxy Tab tycker jag att den är på tok för dyr och kanske också har för liten skärm för att använda till att läsa böcker och tidningar. 10 tum tycker jag är optimalt för detta.

När iPad 2 dyker upp om några månader skulle jag gärna vilja testa den såvida inte någon annan har kommit med något likvärdigt till samma pris, Android eller Apple eller varför inte Nokia.

I

Ice-Man

Guest

Nu ska vi inte göra det här till ett Apple vs. Android-krig :)

Var och en använder såklart de produkter man känner för. Faktum är att Apple är väldigt duktiga på att göra både reklam och produkter som är enkla att använda (enkla men ofta långsamma lösningar skulle jag vilja påstå, se bara på plågan iTunes som t.ex. iPhone-användare tvingas använda).

Tekniskt sett är Apples produkter inte överlägsna på något sätt och de har som sagt vissa tillkortakommanden, men användarna är redan övertygade om att det är den absolut bästa plattformen så de har för länge sedan satt på skygglapparna.
iPhone, iPod och iPad är ju närmast ett begrepp hos vissa - ett bevis för att Apple lyckats med sin marknadsföring.

Hos de som kräver lite mer än det som Apple har bestämt åt sina användare finns lyckligtvis alternativ som oftast är både snabbare och definitivt mer flexibla (här kan jag rabbla exempel hela kvällen, men avstår).
Jag vidhåller att Android klarar allt som iPhone/iPad klarar och mer därtill, dessutom oftast helt gratis (utan att för den skull göra något som påverkar produktgarantin eller att man bryter mot upphovsrättslagar).

Jag har alltid haft teknik som intresse och skaffade min första dator för snart 30 år sedan. För 15 år sedan blev min hobby mitt arbete med ansvar för såväl drift som inköp av klientdatorer/servrar/nätverk. Jag har ansvar för i stort sett allt som kopplas till dator eller nätverk och där inbegrips ju naturligt även mobiltelefoner/handdatorer.
Massvis av tekniska landvinningar har kommit och passerat, en del helt obemärkt. Apple har däremot alltid varit likadana - de bestämmer vad användaren ska göra och hur användarna ska/får göra.

Såklart har jag testat både iPhone, iPod, iMac och iPad m.m. m.m. genom åren.
Jag avstår Appleprodukter helt, men det är nog mest av ren princip :)

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Ice-Man

Jag delar dina åsikter i mycket och hör själv till skaran PC ägare som är van vid miljoner varianter av hårdvaror, program, alternativ och inställningar. Total frihet i en liten ask :D

Jag har troligen ungefär samma erfarenhet och yrke som du och har har alltid haft svårt för Apple.
Man undrar ju varför så många går ner sig i Appleträsket nuförtiden. Jag tror inte att det bara handlar om smart marknadsföring. Jag tror framför allt att det beror på att det är enkelt och att grejerna faktiskt fungerar.
Det har blivit lite omodernt att skruva hårdvara, pilla med olika drivrutiner till allt och ha miljarder med parametrar att ställa in bara för att få en simpel app att fungera.
Folk numera verkar mest bara vilja använda grejerna och det skall vara enkelt. Konstigt..:cool:

Säga vad man vill om Apple men där har man lyckats. Grejerna fungerar och folk är villiga att betala överpriser för hårdvaran. Inget trassel med installationer av apparna och allt bara rullar.

Till och med jag har tagit bort skygglapparna nu på gamla trötta dar och börjar så smått uppskatta Apples upplägg efter ett tag med en Ipad. Men jag kan säga att det tog emot att skaffa en. Hade nog aldrig blivit någon om det inte vart så förbaskat billigt.

Så nu sitter man här, halvt omvänd.. Eller bara gammal och rejält trött på allt pillande för att få saker att bara fungera..:oops:

Toppen