• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

iPad den ultimata navigatorn?

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Jag har sagt det tidigare Roger och säger det igen.., du är på väg att bli vuxen! :)

Visst har pillandet en bortre gräns. Kraven på användarvänlighet ökar. Vi börjar bli trötta på att inte få ett färdigt gränssnitt från början. Typ två hål i väggen. Den inställningen till användarna har Apple.

För de som vill fortsätta pilla känns förmodligen det här som begränsningar men skaran som "bara" vill ha funktion ökar dramatiskt.

Funderar
Krister N

I

Ice-Man

Guest

Jag har crashat/hängt många Appleprodukter. De är såklart inte helt felfria de heller. iPaden jag testade nu i veckan lyckades balla ur en gång under de 10 minuter jag testade den. Förutsättningarna för att det ska fungera bättre borde ju dock vara goda eftersom mångfalden beträffande hårdvara är starkt begränsad!

Såklart har jag lyckats hänga mina Androidprodukter oxå, men jag upplever dem inte som extra hängningsbenägna jämfört med Apple.

På exemplet med PC har jag ju möjlighet att fritt välja operativsystem beroende på hur mycket jag vill/orkar pilla med saker och ting. De senaste Windowsutgåvorna och även flera Linuxdistributioner är ju löjligt enkla att handha utan en massa "gammeldags" trollande med drivrutiner och dylikt - allt fungerar "out of the box" och så ska det givetvis vara! Så har det alltid varit med Apple och det är ju såklart föredömligt!

Jag vill dock ha friheten att kunna välja hur saker och ting ser ut. Visst är det bra med ett standardutseende, men jag vill även ha möjligheten att göra produkten personlig. Nu pratar jag inte om utsidan, utan mjukvaran.
Att sedan betala överpris för medelmåttiga produkter som inte kan anpassas som jag vill känns inte som ett bra alternativ för min del - men det har jag ju redan gjort klart :)

Undrar när jag ska bli gammal och vis att jag låter andra bestämma vad jag ska göra och hur jag ska göra det... Förhoppningsvis aldrig :)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Tom du høres ut som meg, og det er ikke håp for oss i denne saken :D
Med mine 62 år så pillar jeg fortsatt med Windows og Linux.

Apple har en klar fordel fremfor de andre - 100% kontroll på omgivnaden for OS og annen mjukvara, M$ og Linux må klura ur hva maskinprodusentene og kundene har puttet inn i maskinen og utnytte dette best mulig. Prøv å installer OS X på en selvbygget PC og se om du for det til! Vet at lisensbetingelsene for OS X ikke tillater dette, men for oss som gjerne vil vite hvordan ting fungerer så er det et kult eksperiment. Etter kort tid er veien til en Ubuntu skiva kort og smertefri. Windows 7 er nestan like rask for nesten all hardware.

Eneste Apple produkt vi bruker noen ganger i dag er en iPod touch med Kindle reader når Kindle DX er for stor å dra med seg.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Undrar när jag ska bli gammal och vis att jag låter andra bestämma vad jag ska göra och hur jag ska göra det... Förhoppningsvis aldrig :)

Det är förmodligen här vi med något djupare erfarenheter och kunskaper i tekniken stretar emot när det gäller Apples produkter och koncept. Vi vill ha friheten att kunna göra vad vi vill och vi har även kompetensen att hantera utmaningarna som följer med den friheten..

Men för många vanliga dödliga som bara vill ha funktion ser Apples värld väldigt inbjudande ut...Man behöver ju knappt ens välja vilken hårdvara man måste ha för att få funktionen..
Precis som Krinil säger så börjar även IT i hemmet bli något som bara skall fungera utan att man skall behöva ha det som hobby eller yrke.

Jag har själv inga planer på att byta ut familjens 6pc och server.. men med stigande ålder och minskat intresse för själva tekniken så vet man aldrig:p:

I

Ice-Man

Guest

Utmaningarna, anser jag, är ju det som driver en framåt. Andra skulle däremot anse att utmaningarna är det som driver dem till vansinne :)
Sån är jag, och det är kanske därför jag sysslar med det jag gör - hade jag inte sett utmaningen som stimulerande så hade det nog varit bäst o byta jobb för länge sedan.

Jag har den senaste tiden blivit förtjust i små billiga "burkar". Dovadon (3G-router med massor av funktionalitet) är för närvarande min favorit-alltialloburk. Linksys 3G-routrar är inte dumma de heller.

Roger, Knut, Knarrevik o Krinil m.fl, ni har såklart rätt i era resonemang, det jag ville ha sagt var att det finns fullgoda alternativ som är i stort sett likvärdiga som dessutom ger lite mer frihet utan att för den sakens skull vara omöjligt komplicerade att använda.

Känns skönt att det finns likasinnade här i forumet :)

Senast redigerad av en moderator:

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Nu har väl den här tråden ändå spårat ur?
Från början var den väl tänkt att handla om IPad som navigator.
Men har väl mest handlat om olika operativsystem på slutet.
//Tommy

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Det är ju mycket tack vare avancerade användare som utvecklarna får den input de behöver. Dessutom finns säkert flera av er i organisationer som gör avtryck i utvecklingen. Mycken öppen källkod utvecklas ju dagligen tack vare avancerade användare. Klart att programhusen sneglar. Personligen har jag dock trappat ner efter nästan 20 års pillande men är väldans tacksam och glad för alla er som fortsätter. Ni representerar ju mig också! :)

Filosoferar
Krister N

I

Ice-Man

Guest

Javisst har den spårat ur som så många andra trådar här i vårt eminenta forum :)

Får väl göra en snygg övergång till trådens ämne:
Ja, förresten, både Apple och Androidprodukter kan användas för att köra GPS-programvara (men Android gör det lite bättre och lite billligare) hehe...

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Billigst gps er muligens Nokia - C5 og C6 med OVI maps inkludert og frie kartoppdateringer for hele verden. Har 9 GB med kart i min C5 - totalkost under 2000 kr - uten binding til telefonoperatør.

I

Ice-Man

Guest

Storleken på en Pad är ju såklart till sin fördel jämfört med en "vanlig" smartphone - men så har det ju sitt pris med.

Skulle jag byta ut min TomTom-navigator är jag mer inne på att på instrumentpanelen montera en 7 eller 10" pekskärm kopplad till min "bussdator". Det ger MASSVIS med frihet att göra vad man vill - men å andra sidan är det inte så kostnadseffektivt :)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Tom du beskriver den løsningen jeg har i min husbil med 10 tommer nå, men vi har også et trådløst tastatur for innlegging av tekst på poi.

I

Ice-Man

Guest

För min del blir det en ganska liten men framtidssäker investering. Bara en extraskärm och kablar att koppla till datorn. Har en fast monterad 19" TFT och ett trådlöst tangentbord med touchpad och scroll (gillar det skarpt).
Har även en Dovado 4GR (DOVADO - Maximizing Your Mobile Broadband) med tillkopplad GPS-puck (spårning) och 3G-modem. Kör även en D-Link 2120 nätverkskamera i framrutan. Just 2120 har bra mörkerseende utan att använda IR, tyvärr finns den inte att köpa ny längre.
Hela kitet har jag sytt ihop på vår (min och Cityliner) hemsida där man kan följa oss: nightrider.se - mofcam

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

mobilenavigator-ipad.jpg

Det tog sin lilla tid men nu finns äntligen Navigons utmärkta MobileNavigator anpassad för iPad samt för iPhones högupplösta Retina Display.

Version 1.7 innehåller förutom stöd för iPad även nya funktioner och innehåll såsom Zagat Survey (restaurangguide), Active Lane Assistant och Map Reporter.
Notera dock att du får betala extra för flera av tilläggen. Panorama View 3D kostar exempelvis 10 dollar.

Gå in i App Store och sök på ‘navigon’ helt enkelt så hittar du åtskilliga godsaker för både iPhone och iPad.

Prylkoll.se

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Apple jobbar på egen navigatorapp
Från McWorld

Flera nya platsannonser från Apple söker mjukvaruutvecklare för företagets iOS-grupp, och kandidaterbilna ska ha kunskap om navigator-utveckling.

Det finns flera navigatorappar för iPhone, bland annat från Tomtom (en app vi nyligen testade igen efter en större uppdatering). Nu finns tecken på att Apple kan vara på gång att ta fram en egen lösning för detta, som i så fall får förmodas ha något nyskapande som gör det mödan värt för företaget.

Det är Appleinsider som rapporterar om flera nya platsannonser från Apple. Företaget letar nya utvecklare till iOS, och i beskrivningen av kvalifikationer på lämpliga kandidater skriver företaget att det söker utvecklare med ”värdefull kunskap om utvecklandet av nagivationsmjukvara”, och nämnet exempel som grafteori.

Annonsen berättar även att den som tar tjänsten kommer att bli del av ett snabbt växande utvecklarlag som tar fram och underhåller en ”komplex uppsättning globalt innehåll”, vilket Appleinsider tolkar som en möjlighet att Apple planerar att göra navigationssystemet moln-baserat.

Apple har tidigare köpt upp flera företag som sysslar med kartor, och tidigare i år sökte företaget en utvecklare för att ta kartor ”till en ny nivå”.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Apple jobbar på egen navigatorapp

Flera nya platsannonser från Apple söker mjukvaruutvecklare för företagets iOS-grupp, och kandidaterbilna ska ha kunskap om navigator-utveckling.

Annonsen berättar även att den som tar tjänsten kommer att bli del av ett snabbt växande utvecklarlag som tar fram och underhåller en ”komplex uppsättning globalt innehåll”, vilket Appleinsider tolkar som en möjlighet att Apple planerar att göra navigationssystemet moln-baserat.

Apple har tidigare köpt upp flera företag som sysslar med kartor, och tidigare i år sökte företaget en utvecklare för att ta kartor ”till en ny nivå”.

Intressant detta.

Tror att Apple kommer att fokusera mer på kringtjänster än att göra en app som är värst när det gäller att ta rätt avfart och visa tjusig grafik.

Kanske andra utvecklare erbjuds att länka in i appen från sina appar.
Kanske SF’s biobokning automatiskt visar vägen till biografen i navigatorn, Restaurangerna visar menyn och bokningen med adresslänk, Restauranger som ”betalar” kanske dyker upp med öppettider och dagens meny när man är i närheten, Bränslepriset syns per mack. Lediga/fulla parkeringshus syns mm.

Man knyter ihop allt och låser upp alla, både användare och leverantörer. Apple tjänar givetvis på allt.

Apple i en liten ask :rolleyes:

Nu var ju detta bara en titt i min alldeles egna spåkula så inget av detta behöver ju stämma...

BoBil333

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023

Hej!

Jag är en Iphone4 ägare, som undrar lite när det gäller Iphone - Ipad.

• Om man köper t.ex. Navigon Europa till Iphone går det sedan att synka den med datorn och tanka ner den i Ipad:en?
  • Eller måste man köpa "om den" i Ipad format.
  • Läste att det var lite strul med 1,7,0 Navigon är det någon som vet mer.
  • Till sist om tar jag gärna emot tips om vilken navigator ni tycker är bäst / mest prisvärd.
Är på G att köpa en Ipad men försöker att "hålla mig" ett tag till om det går men det suger i teknik tarmen och man bara vill ha och vill ha.........:)

mvh Bosse

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Den nya iPad2 kommer om ryktet är sant om några månader. Jag kommer nog att avvakta till dess.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Hej!

Jag är en Iphone4 ägare, som undrar lite när det gäller Iphone - Ipad.

• Om man köper t.ex. Navigon Europa till Iphone går det sedan att synka den med datorn och tanka ner den i Ipad:en?
  • Eller måste man köpa "om den" i Ipad format.
  • Läste att det var lite strul med 1,7,0 Navigon är det någon som vet mer.
  • Till sist om tar jag gärna emot tips om vilken navigator ni tycker är bäst / mest prisvärd.
Är på G att köpa en Ipad men försöker att "hålla mig" ett tag till om det går men det suger i teknik tarmen och man bara vill ha och vill ha.........:)

mvh Bosse

Jag har inte provat själv men tydligen går det att köra Navigon på både iPhone och iPad och det är din inloggning på iTunes som styr nedladdning av appar. Du måste naturligtvis ha iPad Wi-Fi + 3G om appen skall funka.

Toppen