• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iPad den ultimata navigatorn?

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

BTW
Den riktigt stora bristen med Navigationsapparna är att det inte verkar gå att importera egna POI-filer i nån av dom och att det inte finns någon app som kan associera de egna POI-filerna med ett navigationsprg (vilket jag felaktigt antog att IPOI kunde göra), undantaget Google Maps som jag dock inte anser är en "riktigt" navigationsapp eftersom det kräver internetanslutning, eller dataroaming i utlandet. //Krickan

När G Navigation så småningom kommer även till iPhone/iPad går det att "förcacha" kartorna vilket gör att man kan undvika dataroaming i utlandet. Jag har testat med Android, dock inte utomlands ännu.
 
F

F.d. 27588

Guest
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Testade med Google Maps och Latitude i min Samsung S i Östra Tyskland, Polen, Slovakien och Tjeckien i juli och det funkade upp till ca 500 sek (gränsen för mobildata) därefter hade jag behövt slå på dataroaming = dyrt. undvek det.

Polen är för övrigt ett fantastiskt land för husbilsturister.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Minneshnteringen i Android är inget att skryta med men 6 delmål a 30 km diameter var inga problem att förcacha men bara kartor ej satellitbilder. I iPaden skulle det vara möjligt att lägga in stora delar av Europarutten för att slippa dataroaming.
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

När G Navigation så småningom kommer även till iPhone/iPad går det att "förcacha" kartorna vilket gör att man kan undvika dataroaming i utlandet. Jag har testat med Android, dock inte utomlands ännu.

Enligt Swedroid går det enbart att förcacha 10 stycken 16X16 km kartor, alltså max en rutt på 16 mil, med Android appen.
I så fall blir G Navigation knappast aktuell utanför Sverige.

Ny version av Google Maps [10/8: Navigation nu i Sverige] | Swedroid
 
F

F.d. 27588

Guest
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Om det är detsamma för en framtida Ipad-app så kan man undra om Ipad är den ultimata navigatorn. Jag gillar storleken, en del funktioner och navappar, men det saknas en hel del som finns i många "riktiga" navigatorer (har Garmin 1490 som det också finns briser med, bla saknas uttag för extern gpsantenn vilket fanns på min förra 760)
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Enligt Swedroid går det enbart att förcacha 10 stycken 16X16 km kartor, alltså max en rutt på 16 mil, med Android appen.
I så fall blir G Navigation knappast aktuell utanför Sverige.

På kartan täcker förcachningen Lysekil-Uddevalla med råge vilket tyder på att radien är 16 km vilket i så fall blir 32 mil. Det bör räcka för åtskilliga stora städer där vägledning behövs bäst. Dessutom kan man lägga in nya under resans gång med WiFi. Det är enkelt att ta bort dem som inte behövs längre.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Om det är detsamma för en framtida Ipad-app så kan man undra om Ipad är den ultimata navigatorn. Jag gillar storleken, en del funktioner och navappar, men det saknas en hel del som finns i många "riktiga" navigatorer (har Garmin 1490 som det också finns briser med, bla saknas uttag för extern gpsantenn vilket fanns på min förra 760)

Vilken annan navigator har uppkoppling till nätet, får uppdatering "over the air" gratis med program och nya kartor flera gånger per år och kan samspela med andra appar. Redan en smartphone är överlägsen navigatorn trots att skärmen är på 3,5-4,5 tum. Dessutom är aGPS i en smartphone/iPad betydligt snabbare och känsligare än GPS-chipet i en vanlig navigator.

En annan fördel med tex iPad är att du inte behöver en adress att navigera till det går lika bra till kontakter i telefonboken, till företag eller andra sökord i Google
 
Senast ändrad:
F

F.d. 27588

Guest
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Håller i princip med dig, men problemet - beroende på var man är, är just anslutningen till nätet. I Sverige är det helt ok, men utomlands kan det bli dyrt om man inte hittar WIFI hotspots där man kan förladda kartorna efter resrutten.
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Håller i princip med dig, men problemet - beroende på var man är, är just anslutningen till nätet. I Sverige är det helt ok, men utomlands kan det bli dyrt om man inte hittar WIFI hotspots där man kan förladda kartorna efter resrutten.

WiFi hotspots blir allt vanligare utomlands annars går både iGO och Navigon att användas offline. Även ställplatssökning med Mobil Life +.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Jag tror att igo kommer att komma med egna poi så småning om. Jag skrev till dem och berätta att just Ipad är den perfekta navigatorn för oss husbilister som har lite större bilar, men ett krav är att vi kan sätta in egna poi som de flesta husbilsklubbar värden runt har samlat ihop åt sig. Jag fick ett svar där de var glada för mitt tips och de skickade vidare mitt mail till teknikerna, så de verka bry sig om mitt mail.

Den funktionen har funnits i igo primo för windows mobile i ett års tid redan, men där klistrar man in poi filerna direkt i filsystemet. I Apple så funkar inte det. Provade att via ett specialprogram sätta poifiler i rätt mapp men igo hittade dom inte. Har väl med Apples låsning och alla förändringar måste ske med godkända uppdateringar så ändringen blir aktiv eller nåt liknande, vad vet jag. Jag tror att det kommer.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Såg idag att det kommit en Svensk app som heter Rast & Camp. Finns i AppStore och är gratis, innehåller även lite ställplatser.

//Tommy

Lovande!

Hoppas bara att det läggs in "riktiga" ställplatser, dvs sådana med någon eller några faciliteter. Det lär bli ett digert jobb för skaparen Mats Jansson eftersom han kommer att granska alla förslag. Finns på Facebook.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

En annan app som inte har med navigering att göra direkt men som jag ändå fastnat för är Svenska Kommuner, den innehåller lite av varge och är också gratis.

//Tommy
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Knarrevik, har inte hittat någon inställning i IGO som visar min hastighet, finns det?
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

ja det finns nere till höger en ruta som man kan ställa in vad den ska visa.
Gör iställningarna här. Inställningar -> Visuell guidning-> Datafält, Sen väljer inställningar med rutt och utan rutt.
Genom att klicka i rutan kan man bestämma om rutan ska visa ett eller tre fällt alla dessa kan man själv bestämma vad de ska visa. När man minimerar till ett fällt visas det fält du klickar på. Prova dig fram...
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Tack för hjälpen, inga problem att ställa in. Lat som man är frågar jag först här innan jag börjar leta. Är det någon som hittat en manual för IGO.
 
Toppen