• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iPad den ultimata navigatorn?

F

F.d. 25168

Guest
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Kanske dette var noget for dom der har en Ipad.

App Store - KMZ Loader

mzl_adhmsvkm_480x480-75.jpg

Efter hvad jag kan läse, skulle det gå at få Poi ( kml filer ) i padden

Fra Wildcampings forum:

Download the KMZ app from itunes and sync onto ipad
Download the poi files
Email them to yourself and import them into the KMZ app
Click the "my KMZs" tab you should see "wildcamp"
Click "open KMZs" and the google earth drop down will appear, click and away you go.

Dont open google earth directly from ipad' open only with the KMZ app
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2692

Guest
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Den dagen Google släpper sin navigator tror jag den sopar golvet med hela högen.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Den dagen Google släpper sin navigator tror jag den sopar golvet med hela högen.

Den er bra, vet har jo android, men funkar inta uten opkobling til nettet, så bruger den bare i Danmark, Sverige och norge med NET1 uppkobling, resten af Europa har jag inta råd at bruge den :):)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Den er bra, vet har jo android, men funkar inta uten opkobling til nettet, så bruger den bare i Danmark, Sverige och norge med NET1 uppkobling, resten af Europa har jag inta råd at bruge den :):)

Det går att förcacha (ladda in i förväg) kartorna på resrutten. På så vis kan man få ca 30 mil navigering utomlands utan att vara uppkopplad (10 kartor x 16x2 km).
 
B

bmelen

Guest
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Hej Knarrevik
Efter att ha läst alla? inlägg i den här tråden har jag nu förstått att nästa navigator måste bli en Ipad 2 med Igo Primo appen. Jag har några frågor, som jag inte har fått riktigt pejl på!

  1. Vad behöver jag för abbonnemang för att använda Ipaden i Sverige?
  2. Finns det kontantkort för Ipad att köpa i de övriga europeiska länderna?
  3. Vilka måstetillbehör behövs för att jag skall få ett maximalt utnyttjande i husbilen?
  4. Vilka appar anser du att man skall köpa eller ladda ner?
  5. Är det något annat man bör tänka på i samband med köpet?
Hav förtröstan med en som inte kan följt med.

Bmelen
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

  1. Vad behöver jag för abbonnemang för att använda Ipaden i Sverige?
  2. Finns det kontantkort för Ipad att köpa i de övriga europeiska länderna?
  3. Vilka måstetillbehör behövs för att jag skall få ett maximalt utnyttjande i husbilen?
  4. Vilka appar anser du att man skall köpa eller ladda ner?
  5. Är det något annat man bör tänka på i samband med köpet?
Hav förtröstan med en som inte kan följt med.
Bmelen

  1. Jag själv använder Tele2:s kontantkort för max 6 kr/dag. För 169:- har jag fri surf i 58 dagar. Annars har operatörerna lämpliga abonnemang för iPad.
  2. I utlandet fungerar samma kontantkort som till övriga smartphones. (Mikro-sim går att klippa till av ett vanligt simkort)
  3. En hållare från Teknikmagasinet för 200:- är bra när iPaden tjänstgör som navigator.
  4. Det finns mängder av appar för att tillgodose var och ens önskemål, de flesta är gratis.
  5. Jag kan inte komma på något särskilt att tänka på förutom att man kanske bör avvakta presentationen av iPad 3 som troligen sker inom kort.

PS! Hemmavid kan man koppla upp iPaden via WiFi från sin 3G-router. När man lämnar hemmet kan routerns simkort tjänstgöra i iPaden.
 
Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Kanske dette var noget for dom der har en Ipad.

App Store - KMZ Loader

Visa bilaga 45480

Efter hvad jag kan läse, skulle det gå at få Poi ( kml filer ) i padden

Fra Wildcampings forum:

Download the KMZ app from itunes and sync onto ipad
Download the poi files
Email them to yourself and import them into the KMZ app
Click the "my KMZs" tab you should see "wildcamp"
Click "open KMZs" and the google earth drop down will appear, click and away you go.

Dont open google earth directly from ipad' open only with the KMZ app

Hej Cardival,
jag har hämtat hem appen, men förstår inte hur jag ska kunna använda den. Har du någon en ide' om hur appen fungerar?
V-backen ;)
 
F

F.d. 50209

Guest
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Knarrevik, 6:- gånger 58 dagar får jag till 348:-. Hur blir det 169:.???
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

  1. Jag själv använder Tele2:s kontantkort för max 6 kr/dag. För 169:- har jag fri surf i 58 dagar. Annars har operatörerna lämpliga abonnemang för iPad.
  2. I utlandet fungerar samma kontantkort som till övriga smartphones. (Mikro-sim går att klippa till av ett vanligt simkort)
  3. En hållare från Teknikmagasinet för 200:- är bra när iPaden tjänstgör som navigator.
  4. Det finns mängder av appar för att tillgodose var och ens önskemål, de flesta är gratis.
  5. Jag kan inte komma på något särskilt att tänka på förutom att man kanske bör avvakta presentationen av iPad 3 som troligen sker inom kort.

PS! Hemmavid kan man koppla upp iPaden via WiFi från sin 3G-router. När man lämnar hemmet kan routerns simkort tjänstgöra i iPaden.
Jag hade nog lagt till en 12v laddare och haft innkopplad hela tiden när jag annväder navigationen
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Hej Cardival,
jag har hämtat hem appen, men förstår inte hur jag ska kunna använda den. Har du någon en ide' om hur appen fungerar?
V-backen ;)

Har INTA nedgraderet til en Ipad selv :) :)

Forstår at man skal lave en KML fil med sine poi, som man derefter bruger programmet til at konvertere til KMZ fil, der bruges direkte fra programmet, der selv åbner Google Earth.

Brug en poi editor til at konvertere dine GPX eller CSV filer til KML.

Hoppas det lykkes, kan jo inta prova selv ;)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

KMZ och Google Earth har inget med navigering att göra, så inlägget verkar ha hamnat i fel tråd!
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Hej Knarrevik
Efter att ha läst alla? inlägg i den här tråden har jag nu förstått att nästa navigator måste bli en Ipad 2 med Igo Primo appen. Jag har några frågor, som jag inte har fått riktigt pejl på!
  1. Vad behöver jag för abbonnemang för att använda Ipaden i Sverige?
Hav förtröstan med en som inte kan följt med.

Bmelen

Har du ett abonnemang till din telefon med fri surf kan du beställa ett tvillingkort. Detta kostar på Telia 39:-/mån.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.069
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Det smartaste är väl att använda telefonen som accesspoint. Telefonen kan då läggas där det är bra mottagning inom cirka 100 m, tex på taket (om man inte kör).

Håkan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

  • iGo Primo har blivit uppdaterad med bl.a. koppling till Facebook där man kan dela skärmbilder, ruttdetaljer etc.
  • Nytt är också kundsupporten med bl.a. instruktionsvideo och tips och tricks.
  • Sist men inte minst uppdaterade kartor

Ett tips är att ladda hem den till datorn först eftersom filen är på nästan 2 GB!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Naturligtvis kunde jag inte hålla mig från att även ladda ned Sygic Europe från App Store.

Eftersom den nya versionen har fått fina recensioner skall det bli intressant om den kan mäta sig mot den bästa just nu, iGO Primo. Dessutom är priset lockande, 285 kr mot 749 för iGO.

Något som jag fastnade för är "Favorite POI import at www.sygic.com/poi" vilket innebär att egna POI:s kan installeras på ett enkelt sätt.

Naturligtvis har den "Google Local Search" vilket är ett måste på en modern navigatorapp. Det innebär att resrutt kan beräknas till i stort sett vilket sökbegrepp som helst.

Jag håller som bäst på att ladda ned, först 1,8 GB från AppStore och sedan 865 MB för tilläggskartor. Nu är 32 GB minne bra att ha. Jag återkommer med recensioner!

mzl.llmgwdpt.320x480-75.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Jag undrar hur länge det dröjer innan de här stora paddorna blir förbjudna att använda vid bilkörning. De kan ju vara lika trafikfarliga som en TV framför föraren! :rolleyes:

Gnöljappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Jag undrar hur länge det dröjer innan de här stora paddorna blir förbjudna att använda vid bilkörning. De kan ju vara lika trafikfarliga som en TV framför föraren! :rolleyes:
Gnöljappe

Hahaha.., du är rolig du Jappe!

Som tur är sitter iPaden så att den inte stör synfältet, det är nog värre med mindre navigatorer som man måste böja sig fram för att se, särskilt i en husbil.

Det mest irriterande är när den mänskliga codrivern har motsatt uppfattning än navigatorrösten, det är lätt hänt att man väljer medelvägen som i värsta fall slutar ute i spenaten.

Jag håller på att testa den nya Sygic Europa, den har manlig röst, på det viset är det lättare att skilja dem åt.
 
Toppen