• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Invändig eller utvändig påfyllning av fasta flaskor - faktiska regler

Sciron

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2024
Hej alla,

Vi har bestämt oss för att skifta en av våra lösa flaskor mot en Alugas-flaska.
Då kommer också valet av invändig (innanför luckan) eller utvändig påfyllning (hål i lucka eller kaross).

Jag har läst både här på Husbilsklubben och andra ställen om olika upplevelser och folks meningar.
Vissa har sett bilar med invändig påfyllning bli ivägskickade från mackar utan att få tanka och andra skriver att det aldrig varit ett problem med invändig påfyllning.

Det senaste jag reagerat på är att det verkar vara fler efterhand som skriver om problem att fylla på om man har invändig påfyllning.

Så kommer jag till min frågeställning och här önskar jag svar som baseras i faktiskt vetande om det finns faktiska lagar/regler i olika länder (Spanien och Portugal mest intressanta för oss) eller om det är mackarna som inför regler.
Om man aldrig haft problem eller " så kör du bara till nästa mack", är för mig och frågeställningen irrelevant som svar.

Finns det lagar/regler på EU-, lands-, region- eller stadsnivå som reglerar detta?
Är där någon sådan lag/regel på väg? Om så, när börjar den gälla?

Mvh
/Thomas

Och tack för en bra hemsida!
 

Sciron

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2024
Hej alla,

Såg nyhlens bild på luckan och ville gärna visa den jag fick se igår när jag pratade med Anders på Alugas i Sverige.
Bilen är en Carthago han hade tidigare och på många Carthago (och Malibu) sitter gasolskåpet på förarsidan.

Vad de gjorde var att ta en bit durkplåt, gjorde ett hål för utrustning på utvändig påfyllning, bockade plåten på mitten och skruvade fast den i sidan på gasolskåpet med 4 genomgående bult med mutter- Hepp, så har man utvändig utan att göra hål i karossen.
Anders förklarade att om jag väljer att placera Alugas-flaskan till höger i skåpet, närmst durkplåten, så räcker slangen utan problem.

Utvändig_påfyllning.JPG

Tadaaa!!

Så kommer jag prova att få till det.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Vet ingen som testar i Sverige
Fick besked senast jag köpte att de byter in för halva priset
Det borde gå att lämna flaskorna till samma provare som testar dykartuber, teoretiskt borde det vara samma testprocedur, fylla med vatten och höja trycket. Dykartuber (Aga 314) håller för ett tryck på minst 300 kilo, vilket jag tror att man inte uppnår med gasbehållarna i bilen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej alla,

Såg nyhlens bild på luckan och ville gärna visa den jag fick se igår när jag pratade med Anders på Alugas i Sverige.
Bilen är en Carthago han hade tidigare och på många Carthago (och Malibu) sitter gasolskåpet på förarsidan.

Vad de gjorde var att ta en bit durkplåt, gjorde ett hål för utrustning på utvändig påfyllning, bockade plåten på mitten och skruvade fast den i sidan på gasolskåpet med 4 genomgående bult med mutter- Hepp, så har man utvändig utan att göra hål i karossen.
Anders förklarade att om jag väljer att placera Alugas-flaskan till höger i skåpet, närmst durkplåten, så räcker slangen utan problem.

Visa bilaga 225901

Tadaaa!!

Så kommer jag prova att få till det.

Det känns inte som en särskilt bra placering, mitt i grus och vattensprutet från framhjulet? Det är nog lämpligt att i varje fall montera stänkskydd på framhjulen.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
För några år sedan var det besvärligare då det ofta var manuell betjäning för att tanka lpg, och då kunde man träffa på "vän av ordning", men numera är det nästan uteslutande självservice, även i utlandet, då kan man själv bestämma hur påfyllningen placeras och de flesta vill väl prioritera säkerhet. På mina första bilar monterade jag enligt tyska regler, dvs monterade tjocka vajrar i tunna plastväggar för att det skulle vara en fast installation. På min nuvarande bil sitter flaskorna fast med orginalremmarna för vanliga gasflaskor och påfyllningen har jag monterat på ett vinkeljärn skruvat i en bräda som hålls fast av flaskornas tyngd. Går bra att aptera pistolen och gå bort till pumpen för att hålla inne knappen.
Har inte fått några kommentarer om min montering fast jag många gånger fyllt på stationer där personalen fyller på. Anser nog att min lösning är smartare eftersom vid ett eventuellt brandtillbud på en färja personalen kan riva ut hela paketet lika snabbt som med vanliga gasflaskor.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej alla,

Såg nyhlens bild på luckan och ville gärna visa den jag fick se igår när jag pratade med Anders på Alugas i Sverige.
Bilen är en Carthago han hade tidigare och på många Carthago (och Malibu) sitter gasolskåpet på förarsidan.

Vad de gjorde var att ta en bit durkplåt, gjorde ett hål för utrustning på utvändig påfyllning, bockade plåten på mitten och skruvade fast den i sidan på gasolskåpet med 4 genomgående bult med mutter- Hepp, så har man utvändig utan att göra hål i karossen.
Anders förklarade att om jag väljer att placera Alugas-flaskan till höger i skåpet, närmst durkplåten, så räcker slangen utan problem.

Visa bilaga 225901

Tadaaa!!

Så kommer jag prova att få till det.
Så här har jag löst det på samma typ av bil,att krypa på marken för att tanka är ingen bra lösning
20221124_134922.jpg
 

Sciron

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2024
Det känns inte som en särskilt bra placering, mitt i grus och vattensprutet från framhjulet? Det är nog lämpligt att i varje fall montera stänkskydd på framhjulen.
Du skall nog läsa det jag skrivit en gång till. Det är inte framhjulet du ser på bilden. Det är bakhjulet, då det, som skrivet, är förarsidan gasolskåpet sitter på.

Annars har det kommit en del valida kommentarer till placering i höjdled. Kanske skall/bör tänka om gällande det.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
I min förra bil monterades påfyllningen vid sidan av gasolluckan. Detta upplevde jag som bättre än den lösning jag nu har, vilken är montering i luckan. Då slangen är mycket styv och stel, blir det olustiga böjningar när man öppnar luckan. Att det blir hål i karossen/luckan gör mig inget. Det syns nästan inte. Ingen har sagt något negativt vid byte av bil, snarare tvärtom, man blir glad över det fasta LPG-systemet.

Gamla bilen.
4BA0D20A-7CA7-4D41-9945-286A8C3F6CD0.jpeg

Nya bilen

AA2EB70B-F738-4A64-B780-849A5D758F31.jpeg
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Så här har jag löst det på samma typ av bil,att krypa på marken för att tanka är ingen bra lösning
Visa bilaga 225912
Hej alla,

Vi har bestämt oss för att skifta en av våra lösa flaskor mot en Alugas-flaska.
Då kommer också valet av invändig (innanför luckan) eller utvändig påfyllning (hål i lucka eller kaross).

Jag har läst både här på Husbilsklubben och andra ställen om olika upplevelser och folks meningar.
Vissa har sett bilar med invändig påfyllning bli ivägskickade från mackar utan att få tanka och andra skriver att det aldrig varit ett problem med invändig påfyllning.

Det senaste jag reagerat på är att det verkar vara fler efterhand som skriver om problem att fylla på om man har invändig påfyllning.

Så kommer jag till min frågeställning och här önskar jag svar som baseras i faktiskt vetande om det finns faktiska lagar/regler i olika länder (Spanien och Portugal mest intressanta för oss) eller om det är mackarna som inför regler.
Om man aldrig haft problem eller " så kör du bara till nästa mack", är för mig och frågeställningen irrelevant som svar.

Finns det lagar/regler på EU-, lands-, region- eller stadsnivå som reglerar detta?
Är där någon sådan lag/regel på väg? Om så, när börjar den gälla?

Mvh
/Thomas

Och tack för en bra hemsida!
Så smidigt. Just nu i Spanien.
 

Bilagor

  • 3CC739D6-BD11-4B98-933E-3DAC5B64369F.jpeg
    3CC739D6-BD11-4B98-933E-3DAC5B64369F.jpeg
    2,9 MB · Visningar: 171
Toppen