• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Invändig eller utvändig påfyllning av fasta flaskor - faktiska regler

Sciron

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2024
Hej alla,

Vi har bestämt oss för att skifta en av våra lösa flaskor mot en Alugas-flaska.
Då kommer också valet av invändig (innanför luckan) eller utvändig påfyllning (hål i lucka eller kaross).

Jag har läst både här på Husbilsklubben och andra ställen om olika upplevelser och folks meningar.
Vissa har sett bilar med invändig påfyllning bli ivägskickade från mackar utan att få tanka och andra skriver att det aldrig varit ett problem med invändig påfyllning.

Det senaste jag reagerat på är att det verkar vara fler efterhand som skriver om problem att fylla på om man har invändig påfyllning.

Så kommer jag till min frågeställning och här önskar jag svar som baseras i faktiskt vetande om det finns faktiska lagar/regler i olika länder (Spanien och Portugal mest intressanta för oss) eller om det är mackarna som inför regler.
Om man aldrig haft problem eller " så kör du bara till nästa mack", är för mig och frågeställningen irrelevant som svar.

Finns det lagar/regler på EU-, lands-, region- eller stadsnivå som reglerar detta?
Är där någon sådan lag/regel på väg? Om så, när börjar den gälla?

Mvh
/Thomas

Och tack för en bra hemsida!
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
På min fasta Lpg flaska fick jag ett certifikat på att den är godkänd för ”invändig” tankning (Bakom luckan som öppnas vid påfyllning)Jag har även letat bland bestämmelserna men inte funnit någonstans att det skulle vara något förbud och det är heller inte vid något tillfälle som någon har nämnt det vid påfyllning.
Är man petig så är även Dieselpåfyllningen bakom en lucka.
Är det någon som har annan adekvat information så emottages den tacksamt.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag har uppfattat det som så att skatten på gasol är olika om den använd som bränsle till kök, kyl mm mot om den används som motorbränsle. Det är nog här boven ligger, tankar du via utvändig ventil uppfattas det som motorbränsle medan det blir ganska tydligt att det rör sig om hushållsanvändning av gasen om den fylls via invändig ventil (inne i gasolskåpet).

Visserligen finns det gasoldrivna personbilar med tanken och påfyllningsventilen i kofferten men det är lite ovanligare med kyl, spis mm i sådana bilar.

//Michael, medlem
 

Sciron

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2024
Jag har ju aldrig läst att någon som har påfyllning utvändigt som blivit nekad.
Tack för kommentaren, men frågeställningen är heller inte aktuell.
I min fråga skriver jag också "bilar med invändig påfyllning bli ivägskickade från mackar utan att få tanka".
Här menar jag underförstått husbilar. Utvändig påfyllning godtages men inte invändig på vissa ställen. Därav frågan.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag har blivit nekad påfyllning i Italien och Frankrike pga invändig påfyllning.
Vilket lagrum de berörda mackarna hänvisade till redovisade de inte utan jag åkte vidare och fick fyllt då på annat ställe där det var självbetjäning.
För att undvika dessa störningar när vi är ute och åker så monterade jag utvändig fyllning.
Det tog någon timme och kostade ett par hundra så det var det värt för att slippa stå där med tom gasoltank pga någon tjurig mack.
Vi har rest runt i Europa i 23 år och haft LPG-flaskor de senaste 10 åren.
Ska man dra nytta av LPG-flaskor så är det onödigt att utsätta sig för det potentiella problemet med invändig tankning bara för att man är rädd för att ta hål i husbilen.
Det finns inga EU lagar eller bestämmelser runt in eller utvändig tankning utan man är utlämnad till nationell lagstiftning som tillämpas ganska godtyckligt.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har uppfattat det som så att skatten på gasol är olika om den använd som bränsle till kök, kyl mm mot om den används som motorbränsle. Det är nog här boven ligger, tankar du via utvändig ventil uppfattas det som motorbränsle medan det blir ganska tydligt att det rör sig om hushållsanvändning av gasen om den fylls via invändig ventil (inne i gasolskåpet).

Visserligen finns det gasoldrivna personbilar med tanken och påfyllningsventilen i kofferten men det är lite ovanligare med kyl, spis mm i sådana bilar.

//Michael, medlem
Jag har träffat en som blev nekad i Italien trots utvändig fyllning, med hänvisning till att det är motorgas, men detta är mycket ovanligt.
Ska man montera, kosta på dom extra hundralapparna för utvändig fyllning.
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Jag har träffat en som blev nekad i Italien trots utvändig fyllning, med hänvisning till att det är motorgas, men detta är mycket ovanligt.
Ska man montera, kosta på dom extra hundralapparna för utvändig fyllning.
Om det var motorgas på den macken var det jättebra att han blev nekad.
det är väl sådana olyckor man läser om att folk försöker tanka motorgas med en ”fuladapter” i en gasol/lpg tank.

livsfarligt höga tryck på dessa system för en gasolflaska…
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024

Sciron

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2024
Jag har blivit nekad påfyllning i Italien och Frankrike pga invändig påfyllning.
Vilket lagrum de berörda mackarna hänvisade till redovisade de inte utan jag åkte vidare och fick fyllt då på annat ställe där det var självbetjäning.
För att undvika dessa störningar när vi är ute och åker så monterade jag utvändig fyllning.
Det tog någon timme och kostade ett par hundra så det var det värt för att slippa stå där med tom gasoltank pga någon tjurig mack.
Vi har rest runt i Europa i 23 år och haft LPG-flaskor de senaste 10 åren.
Ska man dra nytta av LPG-flaskor så är det onödigt att utsätta sig för det potentiella problemet med invändig tankning bara för att man är rädd för att ta hål i husbilen.
Det finns inga EU lagar eller bestämmelser runt in eller utvändig tankning utan man är utlämnad till nationell lagstiftning som tillämpas ganska godtyckligt.
Hej Håkan och tack för svaret.
Det du skriver ger ett ganska bra svar på vad jag befarat, men jag ville ju gärna/helst ha ett svar som hänvisade till någon lag eller regel. Som så tydligen inte finns.
För mig är det nu ingen diskussion längre. Det blir att montera utvändig påfyllning.

Tack alla för era svar!

/Thomas
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
En undran, varför skulle man vilja ha en tankpåfyllning invändigt i en husbil?
Endast för att man inte vill ta hål i karossen. Det blir ju även smidigare att flytta med sig sina Alugasflaskor om man vill byta bil då man slipper sätta igen hål i karossen. Det är väl de enda fördelarna jag kan tänka mig.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Endast för att man inte vill ta hål i karossen. Det blir ju även smidigare att flytta med sig sina Alugasflaskor om man vill byta bil då man slipper sätta igen hål i karossen. Det är väl de enda fördelarna jag kan tänka mig.
Jag har bytt bil ock låtit påfyllningen sitta kvar i luckan, det är inget som stör, jag tror det blir mer åverkan på bilen att försöka sätt igen hålet.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag har uppfattat det som så att skatten på gasol är olika om den använd som bränsle till kök, kyl mm mot om den används som motorbränsle. Det är nog här boven ligger, tankar du via utvändig ventil uppfattas det som motorbränsle medan det blir ganska tydligt att det rör sig om hushållsanvändning av gasen om den fylls via invändig ventil (inne i gasolskåpet).

Visserligen finns det gasoldrivna personbilar med tanken och påfyllningsventilen i kofferten men det är lite ovanligare med kyl, spis mm i sådana bilar.

//Michael, medlem
Det är helt riktigt att det är olika skatt på LPG om den används till ett fordon eller till hushållsändamål. Dock är det så att skiljelinjen härimellan är om tanken är fast monterad fordonet eller inte. Det är även så att det är otillåtet att fylla en LPG flaska om man kommer med den lös, det måste då vara en gasolflaska och då kallas gasen istället gasol som har högre skattesats.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det är helt riktigt att det är olika skatt på LPG om den används till ett fordon eller till hushållsändamål. Dock är det så att skiljelinjen härimellan är om tanken är fast monterad fordonet eller inte. Det är även så att det är otillåtet att fylla en LPG flaska om man kommer med den lös, det måste då vara en gasolflaska och då kallas gasen istället gasol som har högre skattesats.
Det gäller väl bara Sverige?
 
Toppen