• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Installation av AC samt bygge av LifePo4 batteribank i -97 Eura Mobil

ilon

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2026
Då var det dags för nästa stora projekt (eller tre)!

Till sommaren ska vi åka, inte till den kalla och härliga svenska fjällvärlden, utan ner till det varma Europa!
Detta blir vår första resa söderut (längre än till Öland åtminstone), och planen är att genomföra den när det är som varmast, dvs under Juli månad (såklart, det ska ju vara lite sport)!

Detta leder osökt till kommentarer i stil med "jag kommer INTE sitta i en husbil och vara genomblöt när jag ska gå ur" från min fru. Hur löser man då detta?
Givetvis är svaret: Det är dags att installera AC!

Jag har med andra ord spenderat de senaste veckornas lediga tid med att söka efter information och läsa på vad som krävs för att detta ska bli möjligt, och tanken är att skapa en tråd här för att dokumentera hur arbetet fortskrider.

Med det sagt, det som kommer göras är:
  • Installera AC på taket
  • Byta ut batteribanken i bodelen
  • Byta ut och göra om delar av elsystemet
Mycket av delarna är redan beställda, och jag planerar för fullt! Men.. mer om detta i en egen tråd!

Då vi sällan spenderar tid på camping, är ett av kraven att kunna använda ACn även under körning samt när vi fricampar.
Vad kräver då detta? Jo, en ansenlig mängd kapacitet i batterierna!
Även om vi (pga låg förbrukning) klarat oss fint i tre år på 2x 90Ah blysyra, så kommer detta inte räcka många minuter för att driva en AC.


Efter en hel del läsande och letande så har nu valet av de huvudsakliga komponenterna fallit på:
Dometic RTX2000 12v AC
Egenbyggd LifePo4 batteribank med EVE MB31 LF314(Ah) celler samt JK BMS JK-B2A8S20P-HC för att hantera dessa.
 
Är planen att köra husbilen dagligen för laddning?
Isåfall, hur bra laddning har ni?
 
  • Gilla
Reaktioner: yfa
Någon som tycker att den passar i en annan del av forumet får gärna flytta, själv tycker jag den passar rätt bra under renovering då det innefattar mer än bara värme / kyla eller elsystem (då den under dessa respektive skulle innehålla saker on inte passar in där).
 
Är planen att köra husbilen dagligen för laddning?
Isåfall, hur bra laddning har ni?
Det kommer köras mer eller mindre dagligen, och jag kommer behöva se över både generator och laddare för att få rimlig dimensionering av dessa. Kommer även (behöva) bli en del tid på landström för att toppa upp, då jag inte tror vi kan täcka behovet under körning.

I förlängningen kommer vi även behöva se över mängden solpaneler (i dagsläget bara 1x 150?W).
 
Någon som tycker att den passar i en annan del av forumet får gärna flytta, själv tycker jag den passar rätt bra under renovering då det innefattar mer än bara värme / kyla eller elsystem (då den under dessa respektive skulle innehålla saker on inte passar in där).
Johan Karlsson svarade förmodligen något på din post och upptäckte sedan att han skrivit fel eller något liknande. Därför ändrade han sin text till "Felpost". Sådant sker då och då. Jag tror inte alls han menade att din post var fel. Men det kan bara han själv svara på.
 
Jag trodde att cellerna inte skulle klara att leverera effekten som uppges till 1700 W vilket blir ca 150 A. 314 Ah-typen (som jag har själv) ger bara 0,5 C. Sen läste jag att kylanläggningen drar max 58 A och då blir det ju inga problem. Så jag raderade min post. Alltså mitt inlägg, på svenska.

Fortfarande undrar jag dock hur man får ut 1700 W ur 58 A men det lär väl stämma när det står i produktspecen.

Beklagar om jag förvirrat eller upprört.
 
Jag trodde att cellerna inte skulle klara att leverera effekten som uppges till 1700 W vilket blir ca 150 A. 314 Ah-typen (som jag har själv) ger bara 0,5 C. Sen läste jag att kylanläggningen drar max 58 A och då blir det ju inga problem. Så jag raderade min post. Alltså mitt inlägg, på svenska.

Fortfarande undrar jag dock hur man får ut 1700 W ur 58 A men det lär väl stämma när det står i produktspecen.

Beklagar om jag förvirrat eller upprört.
I alla fall jag är inte det minsta upprörd, utan var tvärt om på väg att anmäla ditt inlägg (för att uppmärksamma moderator på att min post kanske låg i fel del av forumet)!

Ja, kalkylen att få ut 1700W kyleffekt ur 58A är spännande, men jag (som kan mindre om hur värme motorer fungerar) får helt enkelt lita på att siffrorna stämmer.
1700W/58A skulle ju normalt ge en spänning på nästan 30V, alltså långt över vad mina batterier levererar (parallellkopplade). Misstänker att man kan göra en hel del magi (allt en annan är för outbildad för att förstå hur det fungerar) med hjälp av kompressorer och kemi!

Edit: efter lite googlande hittade jag en (potentiellt korrekt) förklaring: Power input smaller than output? How can this be?
 
Jag antar att 1700W är kyleffekten och att ac:n då drar 58A vid 12V.
58A vid 12V ger ca 700W från batteriet vilket kan ge 1700W kyleffekt.

Viktigt att tänka på vid dimensionering är att varje gång kompressorn startar har du ca 3x 58A i startström under en eller några sekunder.
Där behöver du en BMS som klarar ca 180A.

Vidare är kyleffekten ofta dimensionerad mot en förångnings temperatur på 5grader, inte att förväxlas med inblåsning temperatur som beror på omgivande temperatur samt en kondensor temperatur på 35grader vilket är den temperaturen man måste sänka för att få ut 1700W i kyleffekt vilket då också är högst beroende av omgivningen.

Summa summarum är att den angivna effekten är uppmätt i labbmiljö för du ska kunna jämföra olika pumpar.
Därvid behöver du veta var du mest kommer att använda din ac och hur stor bil du har.
Har du en välisolerad vinterbil på 6m klarar du ca 25grader i omgivnings temperatur, läs svensk sommar.
Ska du ner i Sydeuropa på sommaren med samma förutsättningar lär du behöva dubbla effekten.
Ska ac köras några timmar för tillfällig sänkning eller gå hela natten för behaglig sov temperatur...


På min förra hb som var hyfsat välisolerad satt ett inbyggt elverk på 2,8kW för drift av ac (gick då att köra kontinuerligt).

Nya bilen är något sämre isolerad och jag kör ac på 230Ah litiumbatteri och kan väl köra ca 3h vid omgivande temp på 25grader.

Det ger en fingervisning av hur mycket batteri du behöver.
Sedan har batteriet en maximal ström det kan ta emot, t.ex. 0,1x kapaciteten vilket då ger 23A vid 230Ah.
Vilket betyder att det tar tid att ladda ett tömt batteri, är inte bara att maximera laddarna.
 
...
Viktigt att tänka på vid dimensionering är att varje gång kompressorn startar har du ca 3x 58A i startström under en eller några sekunder.
Där behöver du en BMS som klarar ca 180A.
...
Har du en välisolerad vinterbil på 6m klarar du ca 25grader i omgivnings temperatur, läs svensk sommar.
Ska du ner i Sydeuropa på sommaren med samma förutsättningar lär du behöva dubbla effekten.
...
Sedan har batteriet en maximal ström det kan ta emot, t.ex. 0,1x kapaciteten vilket då ger 23A vid 230Ah.
Vilket betyder att det tar tid att ladda ett tömt batteri, är inte bara att maximera laddarna.
Planen är att ha full tillräckligt för att kunna hantera startströmmen, och för den delen kortare perioder med ACn på full effekt även på batteri (för att kunna sänka temperaturen snabbt när bilen är varm).
Då planen är mellersta / södra europa, bilen är 5.4m och vinterbonad (minst 30mm isolering i alla väggar) så är förhoppningen att kunna hålla en iaf dräglig temperatur (väldigt subjektivt).

När det kommer till laddning så kommer den få en del laddström under färd (och det blir en del körande då vi bara är borta 4 veckor) samt någon natt då och då på camping, samt via befintlig solcell (marginellt då det endast är 150W).
Batterierna kommer hantera 0.5C laddning, men då det är 3 till antalet (med separata BMSer) så blir den totala laddströmmen snarare en faktor.

Kommer mer info så fort battericeller och annat anländer med posten :)
 
Planen är att ha full tillräckligt för att kunna hantera startströmmen, och för den delen kortare perioder med ACn på full effekt även på batteri (för att kunna sänka temperaturen snabbt när bilen är varm).
Då planen är mellersta / södra europa, bilen är 5.4m och vinterbonad (minst 30mm isolering i alla väggar) så är förhoppningen att kunna hålla en iaf dräglig temperatur (väldigt subjektivt).

När det kommer till laddning så kommer den få en del laddström under färd (och det blir en del körande då vi bara är borta 4 veckor) samt någon natt då och då på camping, samt via befintlig solcell (marginellt då det endast är 150W).
Batterierna kommer hantera 0.5C laddning, men då det är 3 till antalet (med separata BMSer) så blir den totala laddströmmen snarare en faktor.

Kommer mer info så fort battericeller och annat anländer med posten :)
När du har en omgivnings temperatur på över 25 kommer kompressorn behöva gå i princip kontinuerligt för att kunna hålla en dräglig temperatur inne.
Teoretiskt bör du då kunna köra ac:n på 314Ah i ca 5h om du inte behöver batteri till något annat.
Eller är det så att jag fattat fel och du har 12st 314Ah celler kopplat 4S3P så du har drygt 900Ah tillgängligt?

Kruxet med att kyla just husbilar är att man är väldigt begränsad i isoleringstjocklek och de är väldigt väl ventilerade och står ofta i solen.

Jag har iofs inte testat att räkna på effektbehovet i en husbil men har dimensionerat för större saker som kylrum (som då är ganska likt en husbil vad gäller typen av isolering) och hus.
Och man blir lätt förvånad vilka effekter alternativt isolertjocklekar som krävs för att kunna hålla rätt temperatur.
3cm isolering är i sammanhanget väldigt dåligt.
 
Jag har en takmonterad Dometic ac B1901, originalmonterad 2004, den går bra, men det tar många timmar att kyla ner husbilen ifall det är varmt, att kyla luften går snabbt, men att kyla ner inredning, väggar, tak, golv tar lång tid, vi använder den extremt sällan, bara om 230V ingår på platsen och det är riktigt varmt.
Att köra en ac på bobatteriet ser jag som hopplöst.
 
När du har en omgivnings temperatur på över 25 kommer kompressorn behöva gå i princip kontinuerligt för att kunna hålla en dräglig temperatur inne.
Teoretiskt bör du då kunna köra ac:n på 314Ah i ca 5h om du inte behöver batteri till något annat.
Eller är det så att jag fattat fel och du har 12st 314Ah celler kopplat 4S3P så du har drygt 900Ah tillgängligt?
Stämmer bra, det är 12 celler á 314Ah @3.2v, som kopplas 4s3p, varje batteri med egen BMS som kan leverera 200A kontinuerligt (men kommer säkra dem med 150A, vilket är något under 167Ah som är 0.5C, vilket är vad cellerna levererar kontinuerligt).
Det ger följaktligen ca 940Ah, där jag utan problem kan leverera 450Ah kontinuerligt, så uppstart av AC ska inte vara några problem (och Dometic rekomenderar 80A säkring).

Bilen är en vinterbonad liten Eura Mobil på 5.40m med 3cm isolering, dock med väldigt lite exponerad väggyta och fönster, så i praktiken så kommer skåp och annat bidra.
När det gäller temperatur (både omgivande och i husbilen) så är det lite "best effort", kan inte förmå mig en större anläggning, tilläggsisolera bilen känns inte görbart, och vad det är för temperatur nere på kontinenten när vi är där i sommar kan vi inte påverka.
Kommer nog krävas en del tid på camping med eluttag för att hålla batterierna fyllda, och köra AC så mycket det är möjligt, resultatet får jag återkomma med
 
Nu har ÄNTLIGEN cellerna blivit levererade efter mycket om och men, och jag tycker om möjligt ännu sämre om UPS än innan!
12x EVE MB31 (314Ah styck, 0.5C laddning / urladdning).
P_20250528_190711.jpg
P_20250528_230020.jpg

Cellerna uppmätte mellan 3.293V och 3.294V, med majoriteten på 3.294V, mao väldigt fint matchade!
Tyvärr så fick jag fel kalkylark för testrapport, så mina celler var inte inkluderade, men hoppas på att få rätt fil av säljaren.

Dessa kommer monteras 4 i serie för 12V fördelat på 3 batterier med varsin Jikong JK-B2A8S20P-HC BMS (för att senare kunna hänga på plattor för uppvärmning, då vi använder bilen mest vintertid).
P_20250517_160913.jpg

Vidare kommer det kopplas via individuella Mega säkringar och brytare (för att kunna göra service på enskilda batterier vid behov) från respektive batteri.

P_20250517_153547.jpgP_20250517_160444.jpg

Sedan kopplas samman med hjälp av aluminium busbars (var tvungen att snåla då koppar är dyrt, men kan alltid byta senare).
P_20250528_151334.jpg
P_20250527_200247.jpg

..via en Victron 500A Smart Shunt innan det fördelas upp via mindre busbars vidare till säkringsboxar och vidare till förbrukare i bilen.
P_20250517_160631.jpg
P_20250501_122857.jpg

På respektive batteri kommer det även sitta 150A säkringar (efter BMS), då jag inte gärna vill ha mer än 450A ut i systemet (även om allt är dimensionerat för detta).
P_20250517_160325.jpg

Sammanfattningsvis:
- Sammanlagd kapacitet blir 940A
- Sammanlagd max kontinuerlig last blir 450A
- Varje batteri kan leverera 157A kontinuerligt (0.5C), men är uppsäkrat på 150A
- Batteriernas BMS klarar av 200A kontinuerligt (peak 300A)
- Busbars är dimensionerade för 735A (aluminium) resp 600A (koppar)
 
Stämmer bra, det är 12 celler á 314Ah @3.2v, som kopplas 4s3p, varje batteri med egen BMS som kan leverera 200A kontinuerligt (men kommer säkra dem med 150A, vilket är något under 167Ah som är 0.5C, vilket är vad cellerna levererar kontinuerligt).
Det ger följaktligen ca 940Ah, där jag utan problem kan leverera 450Ah kontinuerligt, så uppstart av AC ska inte vara några problem (och Dometic rekomenderar 80A säkring).

Bilen är en vinterbonad liten Eura Mobil på 5.40m med 3cm isolering, dock med väldigt lite exponerad väggyta och fönster, så i praktiken så kommer skåp och annat bidra.
När det gäller temperatur (både omgivande och i husbilen) så är det lite "best effort", kan inte förmå mig en större anläggning, tilläggsisolera bilen känns inte görbart, och vad det är för temperatur nere på kontinenten när vi är där i sommar kan vi inte påverka.
Kommer nog krävas en del tid på camping med eluttag för att hålla batterierna fyllda, och köra AC så mycket det är möjligt, resultatet får jag återkomma med
Undrar. Du har en ganska liten bil. Var kommer du ha plats för batterierna.
Batteribanken är hur stor som helst. Har du tagit med i beräkningen att battericellerna behöver balanseras emellanåt.
 
Fick för ett par veckor sedan AC levererad, direkt från Italien (då priset där skilde sig kraftigt från i Sverige!).
Tur att bruksbilen har väl tilltaget lastutrymme, så de bara kunde gaffla upp bakom och jag kunde skjuta in pallen!
P_20250502_125319.jpg

Var lite tungt att lyfta in paketen, så jag får skatta mig lycklig att jag fortfarande har lite muskler kvar då jag tvungen att göra det ensam.
P_20250517_145500.jpg

Det blir alltså en Dometic CoolAir RTX 2000 12V, 1700W effekt.
P_20250517_150046.jpg

Med inköp från Italien så fick jag både huvudenhet, monteringsram och kabelsats för under kostnaden för att beställa den i Sverige.
P_20250517_150504.jpg

Idag hade jag så slutligen tid att åka ut till bilen för att förbereda för installation, tyvärr så var bror min bortrest, annars var tanken att montera den idag.

Nåja, det fanns i alla fall tid att förbereda, först plocka undan alla dynor och annat löst som ligger framme till vardags..P_20250529_131604.jpg

Sen plasta mot hytt för att minimera yta som behöver städas efter.
P_20250529_135950.jpg

Mäta och märka upp för håltagning
P_20250529_140854.jpg
Insåg tyvärr att installationsanvisningarna säger att den ska monteras något förskjutet från mitten, så det blir inte fint i linje med takfönstret som jag hoppats.

Inget att göra åt, bara såga upp innertaket med multiverktyg!
P_20250529_143545.jpg
P_20250529_143551.jpg

Med detta klart så tog jag en titt på taket för att kontrollera att allt var klart, och insåg först DÅ att jag kommer behöva flytta befintlig solcell då ACn är för bred (och monteras förskjutet)!
P_20250529_151952.jpg

Hade visserligen redan planer på att flytta (eller helt byta ut) den befintliga panelen för att göra rum för fler paneler, men hade inte tänkt göra det NU!
Efter lite mättande så var det bara att sätta igång med det dryga jobbet att lossa, dels på plåten till vänster, men även solpanelen.
Jag fick bort plåten, men halvägs genom bakre fästet för panelen så gick stålspackeln jag använde för att skära silikonet/geggan den är limmad med av! Kanske var det lika bra, för klockan började närma sig middagstid, och det var dags att åka hem.
P_20250529_163504.jpg

Fortsättning följer!
 
Undrar. Du har en ganska liten bil. Var kommer du ha plats för batterierna.
Batteribanken är hur stor som helst. Har du tagit med i beräkningen att battericellerna behöver balanseras emellanåt.
"Ganska liten" var blygt uttryckt!
Efter nogrann mätning och mycket funderande (och "ritande" i Google Sheets så har jag kommit fram till att det nog med lite kreativa lösningar ska gå att få plats med dem i mellangolvet där befintliga batterier huserar idag.
P_20250529_151030.jpg

Utrymmet ser inte mycket ut för världen, men det är relativt mycket mer utrymme under golvet till vänster som idag inte används.

Första tanken var ståendes i metallskenor för att kunna skjuta in/ut när jag behöver komma åt dem.
Screenshot from 2025-05-29 19-55-24_1.jpg
Screenshot from 2025-05-29 19-55-39.jpg

Dock var jag osäker på höjden med tanke på batteripolerna (som inte ingår i måtten när de säljs), så när de väl levererades igår insåg jag att det saknas ca 5mm, och fick planera om för liggande. Hade dock redan från början detta som plan B.
Screenshot from 2025-05-29 19-55-24_2.jpg

Just platsbristen är en bidragande orsak till att jag (tillsammans med pris/kapacitet) valde att bygga egna batterier, då jag bättre kan styra hur jag placerar cellerna, även om det nu i slutändan ändå blir en "konventionell" design.

Balansering av cellerna kan BMSen hantera, modellen har inbyggd aktiv balansering. Sedan så balanserar de flesta batterier sig själv om man laddar dem fullt och håller dem där emellanåt.

Kan tilläggas att jag innan beslutet att bygga eget togs ägnade MÅÅÅNGA timmar med att gå igenom teardown och review videos på youtube för diverse batterier, både från budget märken och erkända märken.
Det gjorde mig om möjligt ännu mer övertygad om att bygga eget, när jag såg hur "låg" nivån var gällande såväl komplexitet som kvalitet för batterier på marknaden.

Efter att ha djuplodat marknaden för battericeller så föll valet på hakadibattery.com, då de dels hade de celler jag ville ha, men också till ett överkomligt pris och med leverans från lager i Europa.
Tyvärr så visade sig leveransen av den batch jag beställt från dra ut på tiden för transporten från Kina, så de kom ca 3 veckor senare än beräknat.
Säljaren är dock väldigt smidig att ha att göra med, och gav mig ett pris som var skamligt lågt (samt lovade bättre pris om jag beställer igen som kompensation för förseningen)!

Till sist så ser jag det också som ett ypperligt tillfälle, dels att lära mig mer, men också för att införskaffa fler verktyg!
P_20250524_171516.jpg
P_20250524_143014.jpg
P_20250521_190048_1.jpg
 
Tillbaka
Toppen