• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Insändare av campingägare

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Insändare av campingägare

Jag tror det här med att ta betalt för allt in i minsta detalj kommer från bankvärlden. Förr kunde man sätta in pengar eller låna pengar på banken. Sen handlade det bara om ränta.

Numera kan man inte längre ta ut sin lön eller pension utan att betala för det. Vill jag skriva en check kostar det massor. Listan på bankens betaltjänster för båda sidor kan göras hur lång som helst.

Titta i stället på de goda, gästvänliga kommunerna som t ex Ystad. De ordnar till det så alla trivs och kommer tillbaka.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Insändare av campingägare

hej,,finns de någon medlem som fått böter för att man sover på allmän parkering??hör av er till mej då,,eller skall vi göra som falkenbergs kommun vill,,

ställa bilen ock låsa den..ock ta in på hotell i stället..ja har redan betalt en halv miljon för mitt hotellrum,,vem ska sova där om inte ja själv?

nä,,kom igen med en böteslapp,,så av denna anledning så kanske vi kan få detta bizarra tänkande ur världen..

ja har också fått reda på vem som stängt av i ugglarp,,ja bryr mej inte om denna åtgärd utan kör på precis som ja tänkt,

man får också komma ihåg att de finns stora ekonomiska intressen med campingplatser..speciellt i falkenberg vilken ja ser som den sämsta kommun när de gäller husbilar,,

ja har en fråga till,,,har ni tänkt på vem som kan bötfälla för sömn i egen bil,,ge mej lite hjälp..

teddi..
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Insändare av campingägare

Snick och snack och obefogade generaliseringar - det är inget som helst fel på Falkenbergs kommuns principer när det gäller husbilars möjligheter till vettiga villkor för det rörliga friluftslivet!

Många härliga campingar finns, där man praktiserar och tillämpar helt OK avgifter. Hur skulle det bli och vara om alla kunde köra ner på stränderna hur som helst? Husbilister måste anses kunna betala vettiga avgifter för sig!
 
T

Teddi

Guest
Sv: Insändare av campingägare

tycker du att de e okay att någon kommer o knackar på dörren kl 2200,,o ber dej lämna bilen,,sen att du själv gärna tar in på falkenbergs campingar är ju en helt annan sak..
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Insändare av campingägare

tycker du att de e okay att någon kommer o knackar på dörren kl 2200,,o ber dej lämna bilen,,sen att du själv gärna tar in på falkenbergs campingar är ju en helt annan sak..

Håller med dig Teddi det är ju en och annan som inte har alla hästarna hemma i stallet.
campingarna har insett att om ett antal år har de inga långliggare då är det kört för vissa campingar.
Vet du vad det är massor av campingar som känner av detta där av desperationen.
2179
Nu är det semester.
2179:music-icon:
 
Senast ändrad:

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Sv: Insändare av campingägare

Johannesviks camping i Kungshamn fick fina recentioner i kvällpressen.Intressant, med tanke att ägaren där bedriver krypskytte på HB's som föredrar fricamping eller ställplats som nattvila och inte tar in på Johannesviks camping.Detta kommer slå tillbaka.Vi kommer aldrig ta in där pga ovanstående.Har faktiskt träffat ägaren som skryter mer än gärna om hur han har lyckats med att stoppa HB's i Hunnebystrand.Ställplatsen som plåster på såren ligger på en sunkig del av en marina...urrrk

Strunta i Hunnebystrand..det finns andra som uppskattar HB's besök och pengar
 
F

F.d. 3337

Guest
Sv: Insändare av campingägare

Tycker att debatten är duktigt snedvriden.
Ni hänger er åt diskussioner om vad som är camping eller inte och vilken service man måste ha på en ställplats för att överhuvud taget kunna tänka sig att betala.

Inse att gratistiderna med fria parkeringar/campingar/ställplatser är förbi.
Antalet husbilar både svenska och utländska växer så att det knakar och om det inte kommer nån form av reglering så kommer det att urarta.
Många husbilsägare beter sig duktigt illa med var och hur man ställer sig och hur mycket man breder ut sig.

När vi förra sommaren åkte i Tyskland märktes även där en duktig åtstramning med var och hur man får stå med husbilen, exempelvis fick vi och fler med oss en lapp på bilen att vi stod på en ställplats och inte på en camping på grund av att vi ställt trädgårdsmöblerna framför bilen i gräset, tiden att stå var också begränsad till ett dygn på flera ställen, så att det är himmelrike i Tyskland håller på att bli en myt.

Inse att vi som åker runt med bilar för ibland miljonen och långt över det inte har så mycket förståelse hos myndigheter och kommuninnevånare för att vi gnäller på avgifter om en eller några hundringar.

Om ni inte slutar sura för att ni måste lätta på plånboken så kommer ni att få ett helvete framöver och då är det kanske bättre att sälja husbilen och sitta på balkongen hemma istället för där är det i alla fall gratis.

Hasse
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Insändare av campingägare

Hej!
Med detta tidigare publicerade svar vill jag bara friska upp minnet för dem skall till Danmark i sommar:

Hej Conny,
Campingreglerna är krångliga men jag ska försöka förklara, det är nämligen så att båda har både rätt och fel. Det finns ingen egentlig lag som förbjuder husbilar att stå över natt på en allmän parkering, mer än den tidsangivelse som tillåter parkering (här används p-skiva). Det gör att man kan ställa en husbil det tillåtna antal timmarna på en vanlig parkeringsplats men det är inte tillåtet att på något sätt ta fram "tillbehör", fälla ner stödben, ta ut stolar framför, etc för då räknas det som camping. På platser som t ex autostop längs med motorvägarna där lastbilar står, får man också övernatta med husbil - men igen, utan att ta fram något. Man får med andra ord inte campa på allmän plats. Man riskerar tyvärr också att invånare kommer och knackar på om man står på en parkering eftersom de flesta antar att det är förbjudet. Ett problem!
Lite i det hela är för att Danmark inte har någon allemansrätt och man alltås inte får campa var man vill. Enda stället ni får ta fram allt ni vill, fälla ner stödben osv är på campingplatser eller anvisade platser (det finns ett fåtal sådana).
Kort sammanfattat är det tillåtet att stå det antal timmar som parkeringarna tillåter utan att ta fram något, annars är man hänvisad till campimngplats, vilka det finns enormt gott om i Danmark och de har ofta också väldigt bra priser.
Precis som den nedersta insändaren skriver är det tillåtet att stanna pga trötthet på parkering och det är det som är den lag man får hänvisa till om någon påstår annat.

Jag hoppas det ger lite klarhet.

God fortsättning!

Med vänlig hälsning

Gitte Friberg
Konsumentsinformationsansvarlig, Sverige
VisitDenmark
Box 5524
SE-114 85 Stockholm / Sweden
E-mail gf@visitdenmark.comWeb www.visitdenmark.com
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Insändare av campingägare

Det är bara några få kustkommuner som är ogästvänliga och snåla i samma anda som bankerna. De flesta kommuner är mycket gästvänliga och har verkligen ansträngt sig för att ordna det för olika typer av semestrande.

Trots att Gotland inte har förutsättningar med vatten, sophantering och utrymmen i Visby så gör dom ändå det bästa av situationen. Parkering i Visby för alla typer av fordon. Gott samarbete mellan kommunledning och näringsidkare. Där finns gratis tömning av latrin, sopsäckar för 80:-. Campingplatserna ta bara 50:- för att tömma sopor, VA och fylla på vatten.

Men bäst är ändå Ystad. Inte en enda konstig förbudsskylt. Gott om plats för sommarstugor, campare, badare, husbilar, båtar, hotellgäster. Allt på därför avsedda platser i en härlig symbios. Det är inte konstigt att man stannar i Ystad några extra dagar, går på restaurang och sen handlar lite kläder.
 
F

F.d. 3337

Guest
Sv: Insändare av campingägare

"Gott om plats för sommarstugor, campare, badare, husbilar, båtar, hotellgäster. Allt på därför avsedda platser i en härlig symbios. Det är inte konstigt att man stannar i Ystad några extra dagar, går på restaurang och sen handlar lite kläder."

Hmm, märker du nån skillnad i det du skriver ovan?

Sommarstugeboende betalar för sig.
Campare betalar för sig.
Båtägare betalar för sig.
Hotellgäster betalar för sig.

Husbilsåkare ?????????????


Att vi husbilsägare strör pengar omkring oss när vi står på en ställplats tror jag inte ett spår på.

Hasse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Insändare av campingägare

Det er merkelig hvor fort pengene renner ut av plånboken når vi er ute på tur. En kan undres på hvor de tar veien, ikke til campingplassene - snitt en natt i uka. Endel til drivstoff - men fortsett er det mye som forsvinner andre steder, og når maten i Europa er billigere enn hjemme mens pengene renner ut minst like fort så må noe gå till andre formål.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Insändare av campingägare

"Gott om plats för sommarstugor, campare, badare, husbilar, båtar, hotellgäster. Allt på därför avsedda platser i en härlig symbios. Det är inte konstigt att man stannar i Ystad några extra dagar, går på restaurang och sen handlar lite kläder."

Hmm, märker du nån skillnad i det du skriver ovan?

Sommarstugeboende betalar för sig.
Campare betalar för sig.
Båtägare betalar för sig.
Hotellgäster betalar för sig.

Husbilsåkare ?????????????


Att vi husbilsägare strör pengar omkring oss när vi står på en ställplats tror jag inte ett spår på.

Hasse

"Att betala eller inte betala - det är priset"

Priserna i Ystad för allt ovan är rimliga, så även priset för ställplatsen vid reningsverket och i gästhamnen. Det man inte kan betala för men gärna skulle vilja är den gästvänlighet och den trevliga atmosvär som finns i Ystadtrakten.

Bevisligen var det många husbilsägare som kom vandrande med kassar i helgen från stadens affärer. Själv handlade vi kläder och gick på restaurang. Hur i herrans namn kan någon vettig människa uttala sig om vem som inte handlar i en stad när han inte var där!!!

Hasse, tänk efter innan du köper husbil. Skatterna är många och höga utan att du får valuta för det du betalar. Sen ska du dessutom betala allt in i minsta detalj; för frugan, barnen, hunden, el som du inte nyttjar, duschen som du inte nyttjar, sopor, vatten, avlopp, SCR-kortet som du inte har nytta av utan är en rationalliseringsåtgärd hos campingägarna, guidade turer på annars gratis statlig mark, oskäliga parkeringsavgifter, anslutningsbussar som du inte nyttjar, underhållning mm, mm.
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Insändare av campingägare

Jag tror inte det gynnar oss husbilsägare, att vi driver linjen att vi har en personbil och får stå enligt de regler som framgår av skyltningen.
Ortens invånare har ingen som helst förståelse när vi envist hävdar att vi har personbilar och inte campingbil, i allafall inte nu när jag bara skall parkera.

Vi vinner inget när vi försöker att ta reda på vad som är camping eller inte camping.
Ortsbefolkningen anser att vi campar oavsett om vi har husbil eller husvagn, det får vi nog ta till oss och dessutom aceptera, det vi håller på med måste ske i samförstånd med politiker och lokalbefolkning, om dom vill ha bort oss, så kommer dom att lyckas, politikerna vill hellre ha glada invånare än glada husbilsturister, deras uppgift är att ta vara på invånarnas intressen och behov, det kan vi aldrig ändra på.

Kommunerna, lokala företagare , campingägare och invånarna, någon måste vinna på att ordna ställplatser, annars är vi inte välkommna.

Att ligga i konflikt med ortsbefolkningen kommer aldrig att fungera, det slutar med att det blir P-förbud på nätterna, och då hjälper det inte att vi har personbilar.

Campingarna kommer att ordna ställplatser, men vad kommer det att kosta? och troligen behövs fler platser.

Antalet bönder har minskat med 60/70 % tror jag, det måste finnas hur mycket plats som helst utanför orten att göra ställplats av, är det rätt väg? och i så fall vem skall göra det, och vem skall betala.

Husbilsklubbarna kanske skall slå sej ihop och köpa mark vid nån sjö i mörkaste Småland och göra ställplats för några hundra bilar. Kan de va nåt?

Vi måste hjälpas åt att hitta lösningar, det håller inte att lära sej vilket reglemente som gäller för parkering av PB2, och sen ta strid med politiker och lokalbefolkningen.

Hoppfull Bosse
 
F

F.d. 3337

Guest
Sv: Insändare av campingägare

Det är klart att vi gör av med pengar när vi är ute med husbilen men att som man ser i den här debatten (inte bara på den här tråden) att vårt handlande och ströende med pengar över näringsidkarna skulle rättfärdiga att husbilsåkare ska få stå var som helst och hur som helst det är det jag anser vara ett uruselt argument.

Sedan kan jag säga att jag anser mig vara en vettig människa, men tonen på er hemsida lämnar en hel del övrigt att önska. Slåss ni när ni träffas på ställplatser också?

Vadå inte få valuta för det du betalar i skatt? Vad finansierar vägar, rastplatser, parkeringar, snöröjning...........tror du?

Sen är det väl upp till var och en att använda campingplatser eller inte, det du beskriver att du måste betala är väl upp till dig men nog tusan är det så att om du står på en camping så både skiter du och duschar hos dom sen tömmer du säkert grå och svartvatten också för att inte tala om att en och annan sopa slängs i deras container.

Jag köper inte och kommer aldrig att köpa att husbilsägare tror sig stå över samhället i övrigt och slippa betala för sig när alla andra får göra det och bara av den anledningen att man använder sig av ordklyverier om vad som är parkering.......
Försök parkera gratis i vilken större Svensk stad som helst, överallt kostar det.

Hasse
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Insändare av campingägare

Jag tror det här med att ta betalt för allt in i minsta detalj kommer från bankvärlden. Förr kunde man sätta in pengar eller låna pengar på banken. Sen handlade det bara om ränta.

Numera kan man inte längre ta ut sin lön eller pension utan att betala för det. Vill jag skriva en check kostar det massor. Listan på bankens betaltjänster för båda sidor kan göras hur lång som helst.

Titta i stället på de goda, gästvänliga kommunerna som t ex Ystad. De ordnar till det så alla trivs och kommer tillbaka.
Förstår inte hur du kommer in på banker när man pratar om campingar, men eftersom du börjar ifrågasätta bankens tjänster ska jag svara lite.
Att ha ett konto på banken kostar inget, att ta ut pengar i kassan kostar inget(inte på den banken jag jobbar på i alla fall) att ta ut pengar i bankomater kostar inget, däremot finns det en årskostnad på kortet då det ändå kostar att ha igång x antal bankomater och den servicen det innebär. Det kostar även att ha igång x antal bankkontor. Att banken utvecklar fler och fler tjänster är helt naturligt, tanken med tjänsterna är att de ska underlätta för kunderna. Jämför bara med bilindustrin. På 80-talet fanns det några få som hade ac, nu finns det i princip i alla bilar. Vidare har bilarna blivit säkrare och mycket annan utrustning kommit till som kanske inte gjort samma nytta(glastak, automatisk backspegelavbländare, backkamera etc etc)
Alla företag har krav på sig att tjäna pengar, men banker verkar vara företag som inte får lov att tjäna pengar. Ja, nu ska jag inte förstöra denna tråden mer.

back to topic!
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Insändare av campingägare

Det är klart att vi gör av med pengar när vi är ute med husbilen men att som man ser i den här debatten (inte bara på den här tråden) att vårt handlande och ströende med pengar över näringsidkarna skulle rättfärdiga att husbilsåkare ska få stå var som helst och hur som helst det är det jag anser vara ett uruselt argument.

Sedan kan jag säga att jag anser mig vara en vettig människa, men tonen på er hemsida lämnar en hel del övrigt att önska. Slåss ni när ni träffas på ställplatser också?

Vadå inte få valuta för det du betalar i skatt? Vad finansierar vägar, rastplatser, parkeringar, snöröjning...........tror du?

Sen är det väl upp till var och en att använda campingplatser eller inte, det du beskriver att du måste betala är väl upp till dig men nog tusan är det så att om du står på en camping så både skiter du och duschar hos dom sen tömmer du säkert grå och svartvatten också för att inte tala om att en och annan sopa slängs i deras container.

Jag köper inte och kommer aldrig att köpa att husbilsägare tror sig stå över samhället i övrigt och slippa betala för sig när alla andra får göra det och bara av den anledningen att man använder sig av ordklyverier om vad som är parkering.......
Försök parkera gratis i vilken större Svensk stad som helst, överallt kostar det.

Hasse

Det finns inga konstiga förbudsskyltar i Ystad och det råder mycket god ordning på gator, torg och ställplatser, just för att de finns.

I Malmö kan du parkera gratis på alla badplatser och köpcentra runt staden, gratis. Anledningen till P-avgifter inne i staden är av regleringsskäl. Malmö saknar också dom här konstiga förbundsskyltarna som inriktar sig speciellt på husbilar.

:) Kenth
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3337

Guest
Sv: Insändare av campingägare

Kan garantera att snart kommer det upp konstiga skyltar och regler i både Malmö och Ystad om husbilsparkering/camping/ställplatser ökar eller missbrukas mer.

Hasse
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Insändare av campingägare

Kan garantera att snart kommer det upp konstiga skyltar och regler i både Malmö och Ystad om husbilsparkering/camping/ställplatser ökar eller missbrukas mer.

Hasse

På vilket sätt kan du "garantera". Gratis fika hos dig när förbudsskyltarna kommer upp? Var fick du nu missbruk ifrån??? Tänker du åka ner till Skåne och "missbruka" vår gästfrihet? Vet du någonting om hur man behandlar gäster?

Ystad kommun har på ett föredömligt sätt ställt ut en sopkontainer och en BajaMaja på platsen. Malmö kommun är Svergies bästa på att sätta ut stora papperskorgar. "Håll Sverige Rent" började i Öresundsregionen på 70-talet.
 
F

F.d. 3337

Guest
Sv: Insändare av campingägare

Med en del människor är det inte lönt att föra en diskussion, tack för mig.

Hasse
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Insändare av campingägare

Det finns inga konstiga förbudsskyltar i Ystad och det råder mycket god ordning på gator, torg och ställplatser, just för att de finns.

I Malmö kan du parkera gratis på alla badplatser och köpcentra runt staden, gratis. Anledningen till P-avgifter inne i staden är av regleringsskäl. Malmö saknar också dom här konstiga förbundsskyltarna som inriktar sig speciellt på husbilar.

:) Kenth
Att det skulle vara gratis på alla malmös badplatser ser jag som mycket tveksamt om de inte har ändrat det nyligen. När jag var nere senast i Malmö så hade de p-automater vid ribban i alla fall. Sibbarp har jag för mig oxå har p-automater, dock kan man ställa bilen några 100 meter bort(vilket man troligtvis får göra ändå) på vanliga gatorna i limhamn och där är det gratis att stå. Ska du bada ute vid turning torso har du oxå p-avgifter. Så att malmö skulle ha gratis p-platser vid alla badplatser ser jag som en stor lögn för så är det absolut inte.
 
Toppen