• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Insändare av campingägare

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Insändare av campingägare

Bigge har klippt in aktuella delar från kommunernas ordningsstadgar. Vill vi ta ansvar så kan vi läsa dem i ställplatslistan, kommun för kommun.

Naturvårdsverket har givit ut handbok med allmänna råd ang terrängkörning och parkering.

"Allmänt råd till 3 § TKF
Med uppställning eller parkering i anslutning till väg bör avses uppställning eller parkering på område i direkt anslutning till väg såsom vägren eller liknande. När fordon ställs upp eller parkeras i anslutning till väg bör detta ske så nära vägen som möjligt och så att trafikfara inte uppkommer."


http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-0136-1.pdf

Sålänge vi bara vidrör marken med däcken och står i direkt anslutning till väg så finns det ingen som helst tvekan om att det är parkering.

:) Kenth
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Insändare av campingägare

Eftersom detta med innebörden av "camping" kommit upp:....

Vi måste nog tänka om när det gäller det här med att parkera husbil, och då envist hävda att vi campar inte, har bara parkerat.
Vi kommer aldrig att få nån aceptans för vårt husbilsliv om vi inte inser att omgivningen anser att vi campar, lokalbefolkningen i kungshamn ser både husbilar och husvagnar som canpingfordon, och det lär vi inte kunna ändra på inom överskådlig tid.

Husvagnarna står oftast på campingar och irriterar inte lokalinvåvånarna, vi med husbilar vill oftast stå central (läs parkera), dessutom samlas vi ofta flera stycken på samma plats, det är klart att ortsinvånarna irriterar sej på husbilarna som ibland behöver 2 st p-rutor.

Många hävdar att vi är köpstarka och spenderar mycket pengar på turistorterna, samtidigt som vi säjer att vi är självförsörjande och inte behöver det campingarna erbjuder.

Vi har allt i husbilen, jag själv tankar på hemmaplan innan vi skall iväg, kyl o frys fylls på innan avfärd, allting kollas hemma, behövs mer toapapper, har vi tvål så det räcker, räcker ölen o vinet.

Jag behöver inte lägga en enda krona när jag väl är på plats.

Det är klart att vi nån gång äter ute, eller fikar, eller fyller på kylen, men att det skulle påverka ekonomin på orten är i så fall mycket marginelt.

Däremot har vi krav på turistorterna, det skall finnas toatömning, vatten och gärna billig el.
För att vi i framtiden skall ha nånstans att stå, så måste vi föra en dialog (jag vet att det jobbas med detta) med motståndarna (campingägarna), de flesta kommuner vill lösa ställplatsproblemet genom samarbete med campingarna på orten.

Campingarna kommer framöver att bli beroende av husbilarna, eftersom beläggningen minskar varje år.

Ställplatser som båtklubbar fixar kommer aldrig att täcka behovet, som dessutom ökar varje år.

Om campingarna ordnar ställplatser till priser som känns okey för oss, och dessa platser drar till sej ett större antal bilar, så kommer ortsbefolkningen att se på oss med andra ögon, och troligen kommer det privata alternativ som ger oss det vi vill ha till rimlig kostnad.

Rätt eller fel, vet ej, har bara försökt tänka till.

Bosse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Insändare av campingägare

Jappe du har rett, sove utenfor bilen er camping - med eller uten telt!
Sove i bilen er en rast og kan ikke forbys i følge EU regler.
Dette siste punktet ble grundig utredet i forbindelse med et lovforslag om forbud mot overnatting på norske rasteplasser. Et slikt forbud kunne ikke skille mellom de biler hvor det er påbudt hviletid og de som følger det logiske reglen at om en er trøtt så har en plikt til å hvile for ikke å utsette seg selv eller andre for fare.

Under lovutredningen ble det tatt frem at skulle en sette skilter som begrenset tiden for sterkt på offentlige rasteplasser så måtte en anlegge plasser i nærheten for lovpålagt døgnhvile for førere av tunge kjøretøy.

Parkeringersplasser kan skiltes med P-forbud delere av døgnet - dette må respekteres.

Ett sammendrag av hviletidsbestmmelsene som vi også bør praktisere klippet fra kommentarer til den norske utgaven av EU/EØS regelverket:

I henhold til artikkel 7 skal føreren etter fire og en halv times kjøretid ha en pause på minst 45 minutter, med mindre hun / han gjennomfører en hvileperiode. Denne pausen kan erstattes av to mindre pauser på minst 15 minutter og 30 minutter.
I henhold til artikkel 8 skal føreren ta døgn- og ukehvil. Artikkel 4 definerer ”døgnhvil” som ”normal døgnhvil” eller ”redusert døgnhvil”.
• ”Normal døgnhvil” er en hvileperiode på minst 11 timer (som alter-nativt kan tas i to omganger; den første skal uansett være minst 3 timer, og den andre skal være minst 9 timer).
• ”Redusert døgnhvil” er en hvileperiode på mellom 9 og 11 timer.
• Artikkel 4 definerer ”ukehvil” som ”normal ukehvil” eller ”redusert ukehvil”.
• ”Normal ukehvil” er en hvileperiode på minst 45 timer.
• ”Redusert ukehvil” er en hvileperiode på mellom 24 og 45 timer. Artikkel 8 gir nærmere bestemmelser om disse fire hviletypene som ikke gjentas her.

Det vesentligste er at sjåførene må ha steder for å avvikle lovbestemt hviletid.
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Insändare av campingägare

Blir än mer konfunderad när det börjar diskuteras huruvida det är camping eller inte. Med den synen många har här inne kommer det sluta med att det blir p-förbud nattetid bara för att hålla borta husbilisterna som försöker snika till sig bra platser. Angående vad som är lagligt och inte lagligt har det egentligen mindre betydelse. Precis som Bosse skriver är det vad ortsbefolkningen tycker om våra fordon, är det så att fler o fler blir irriterade på oss kan jag lugnt lova att politikerna tar till sig av detta och förbjuder fler och fler platser att övernatta på. Att bojkotta sotenäs kommun eller någon annan riktig sommarkommun går inte då många om inte merparten kommer utanför sveriges gränser och oavsett vilket så vill de flesta svenskar ha möjlighet att vara i närheten av vatten och det blir svårt om alla kommunerna som ligger längs med kusten inför förbud. Enligt mitt tycke är det fel väg att bojkotta någonting, betydligt bättre med en dialog.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Insändare av campingägare

Bra, andra halvan om vår framtid i inlägg 22 är riktigt bra skrivit Bosse, kunde inte ha uttryckt det bättre själv. Jag lånar lite från Shakespeare:

"Att betala eller inte betala - det är priset"

:) Kenth
 
Senast ändrad:

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Insändare av campingägare

Ja märkligt är att en campingägare skriver i tidningen utan att våga sätta dit sitt namn.Göra sig till talesman för alla sju eller sex skall man tolka insädaren som att alla står bakom det som skrivits.Eller är det någon på Kommunalkontoret som fått lite befogad skit med all rätt.
Guleskär drivs ju av Ingvar och Kjell. Johannesvik och Örns camping.
Johannesvik är med i HBK .Kan ägarna stå bakom insändaren?
Hur kan övriga campingägare vara tysta utan att reagera var och en kan ju få skullden?
Eller är inte inkomsterna lika bra som väntat?
Ge sig på HBK är nog inte bra med 8000 medlemar det kan ju straffa sig ordentligt.
Husbilsfolket pratar ju med varandra med råd och tipps så nog uppmärksammas det vad som är bra och dåligt.Glöm inte de som är gester ja många ringar på vattnet.
Jag säjer det igen husbilsfolket betalar gärna det råder ingen tvekan om men då skall det finns något annat än en grusparkerig.
Till campingägarna i Sotenäs ni kommer aldrig med kommunens hjälp eller i grupp kunna tvinga in husbilarna på campingplatserna.Vad ni borde göra profilera er egen camping fundera på hur ni var för sig skall vända trenden och få husbilarna att vända sig till er.
Om 10-15 år är husvagnarna långliggarnas tid förbi så börja planera nu innan det är försent.
Se turismen i sotenäs den är inte vad den har varit. Jag var på besök i helgen i Kungshamn var var turisterna det var folk tomt i centrum :music-icon:Ja vem bär skullden för detta.2179
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Insändare av campingägare

Jag förstår inte varför det skulle vara så fel att betala 80-100 kr för att stå på Guleskär med härlig utsikt och bra närhet till både Kungshamn och Smögen? Är det för att det har varit gratis förut? Jag tror tyvärr de tiderna är förbi när man kunde stå gratis överallt, även på turistorterna, vi har nog blivit för många för det?! :cool:
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Insändare av campingägare

Jag förstår inte varför det skulle vara så fel att betala 80-100 kr för att stå på Guleskär med härlig utsikt och bra närhet till både Kungshamn och Smögen? Är det för att det har varit gratis förut? Jag tror tyvärr de tiderna är förbi när man kunde stå gratis överallt, även på turistorterna, vi har nog blivit för många för det?! :cool:
om jag inte har helt fel, så tror jag att det skulle kosta 150-200kr att stå på guleskär, det tycker jag är lite för mycket,för att parkera ,sen var det lite oklart om man fick sova i husbilen (camping förbud), jag åker hellre någon annanstans en att strunta i campinförbudet, då tar jag hellre in på en camping, och betalar, kanske lite fegt, men jag vill inte ha en massa besvär med lokalbefolkningen, det finns så många andra ställen
att åka till, exempel ute på tjörn i skärhamn, vid smedjan där ser du havet också, om man vill,(gratis ) mvh håkan:)
 

birgitta.f

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Leksand
HBK-Nr
381
Medlemskap
2024
Sv: Insändare av campingägare

Vi bodde på Guleskär för 100 kr/natt för ca 10 dagar sedan. Man fick sova där och blev upplyst om att man fick tömma/fylla på Johannesviks camping mot uppvisande av kvittot. Jättefin plats med utsikt över båttrafiken in mot Kungshamn och en trevlig platsvärd.
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Insändare av campingägare

Var i veckan på komunens ställplats i Strömstad. Lite tråkig plats men lungt och skönt. Möjlighet att fylla vatten. Riktigt frächa toaletter och detta till en kostnad av 40:-/dygn. Fri buss in till centrum men det gick bra att gå då det inte är så långt. Hittade ställplatsen på komunens sida. Lite svår att hitta då inte adressen eller positionen är utsatt. Vi jämförde med google map och fick adressen från denna.
Ställplats - Startsida [NS4 version]
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Insändare av campingägare

om jag inte har helt fel, så tror jag att det skulle kosta 150-200kr att stå på guleskär, det tycker jag är lite för mycket,för att parkera ,sen var det lite oklart om man fick sova i husbilen (camping förbud), jag åker hellre någon annanstans en att strunta i campinförbudet, då tar jag hellre in på en camping, och betalar, kanske lite fegt, men jag vill inte ha en massa besvär med lokalbefolkningen, det finns så många andra ställen
att åka till, exempel ute på tjörn i skärhamn, vid smedjan där ser du havet också, om man vill,(gratis ) mvh håkan:)
Ja Håkan du har rätt.
Efter som jag är född i Kungshamn haft hus där tidigare blev jag heligt förbannad när jag fick höra vad som var tänkt.
Avsikten var 150 kr lågsäsong under högsäsongen 200 kr
Tog ett snack med en del så blev besutet 100 kr inte en krona mer.
Man kan inte bara klaga man får göra något åt saken eller hur lite djävlar anamma får det vara
Kram på er alla stolpskott det är ju semester så skål på er var ni än är.:wub::yes:
2179:music-icon:
 
Senast ändrad:
R

Resenären

Guest
Sv: Insändare av campingägare

Citat Jappe: (Frågan är om det blir camping om jag lägger mig att sova utanför husbilen i gångkläderna! Efter ett rejält kalas så skulle det väl kunna hända att man inte orkar ända fram till husbilen och kanske råkar somna utanför densamma!)


Risken är väl då att blir betraktat som uteliggare Jappe och får besök av socialen:twitcy:
 
F

F.d. 8227

Guest
Sv: Insändare av campingägare

Att vara campare är ju kanske lite upp till ens eget samvete. Speciellt då för oss Husbilsåkare. Betalar jag för att övernatta på en camping är ju saken klar! Men stannar jag efter vägen, parkerar och lägger mig i bilen för att sova ett antal tim så återger jag det i ett samtal i efterhand som ....då jag campade där o där....!
Stannar jag till för att ta en fika el vila lite i en annan stol så är det just det jag gör el hur. Skulle jag göra en avstickare ut i klorofyllen så gäller allemansrätten. Du får ej campa för nära ett boende så det stör dessa. I detta fall säger man campa då man oavsett sover eller fikar så nära ett boende att man stör. M.a.o man skall ej kunna ses fr huset. Vidare så är allemansrätten tydlig med motorfordon i naturen så där är eller inga problem som kan missförstås. Enl W.H.O så har man antagit en specifikation på vad ordet Ekoturism innefattar och där har man då sagt att Eko turism skall gynna INTE enbart naturen utan även också den för regionen fast boende befolkningen på ett ekonomiskt gynnsamt sätt så att regionen gynnsamt kan leva vidare. Både EKOnomiskt och EKOlogiskt.
Vad jag vill säga med detta är att. Jag vill andvända min tid i Husbilen på ett så gynnsamt och trevligt sätt att jag har en fin natur att åka i, och att människor jag möter och i förekommande fall köper tjänster av bemöter mig på ett trevligt sätt och så som mig värdesätter mötet. Att bo på camping är för mig ej något alternativ. Men ibland kanske jag är tvungen för jag behöver köpa deras tjänster. MVH Stefan K
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Insändare av campingägare

Jag förstår inte varför det skulle vara så fel att betala 80-100 kr för att stå på Guleskär med härlig utsikt och bra närhet till både Kungshamn och Smögen? Är det för att det har varit gratis förut? Jag tror tyvärr de tiderna är förbi när man kunde stå gratis överallt, även på turistorterna, vi har nog blivit för många för det?! :cool:

Betala gör man för service! Hur trevligt är det att vara på en plats utan vatten och toatömning!
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Insändare av campingägare

Betala gör man för service! Hur trevligt är det att vara på en plats utan vatten och toatömning!
hmm i storstäderna kostar det uppemot 25 kr/timme att parkera. servicen är obefintlig...
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Insändare av campingägare

Hej hej hej tillbaka till ordningen.
campingägaren skriver och beskyller oss i HBK att vägra betala på Guleskär det får stå för honom
Sluta gnälla kom in på våra campingar mot betalning och full sevice sluta skälla på kommunen.
Ja för det första betala på guleskär 100 kr för vad? Endast en grusparkering.
Om det nu är sant att man inte ens får tömma på Johannesvik och fylla vatten där längre?
Var tömmer vi då toa och spillvatten du får inte ens andvända grillen. Åka in på campingar är inte våran melodi med stojande barn lekplatser stå packade som sillar och inte minst av allt stå i kö tilltalar inte oss.
Toa och dusch har vi i bilen el klarar vi oss utan så campingarna har inget att erbjuda oss så glöm det.
Hoppas nu du som skrev förstår vad vi menar.Borde du inte be om urskäkt för ditt obefogade påhopp på husbils folket som bara vill ha lite lugn och ro.
Börja planera för ställ platser om ni vill ha husbilar på eran mark.
Lägg din energi på detta i stället för att gömma dig bakom en av sju.
Var rak och sätt dit ditt namn nästa gång.
2179:music-icon:
 
Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Insändare av campingägare

Vi står just nu på Guleskär tillsammans med 16 andra husbilar. En härlig plats som vi gladeligen betalar 100 kr/dygn för att stå på. Härlig sjöutsikt och mycket trevligt att på eftermiddagen se alla typer av fritidsbåtar köra kors och tvärs, fram och tillbaka. Det borde finnas många fler lika enkla platser för husbilar utefter våra kuster. Tömma och fylla på vatten får vi göra på två campingar i närheten.
Det är cykel- och promenadavstånd intill Kungshamn. Det kan knappast bli bättre än så här.
V-backen :)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Insändare av campingägare

Jag vänder mig direkt till dig Campingägaren som har skrivit artikeln. Dom flesta vet vem du är.
Jag vet att du förr eller senare läser detta och inser att du har vänt dig mot Skandinaviens största HB klubb.

1ª regel som företagare så så prata aldrig illa om varken kunder eller konkurenter. Nu har du gjort bort dig ordentligt med att klaga på dina kunder. En stor del av dina kunder som du istället skall serva och ge ett gott samarbete så att både säljare och kunder kan känna sig nöjda. Marknaden har ändrats samtidit som husbilar ökar lavinartat.

Hade du vänt dig till denna klubben och gjort en tråd och bett om hjälp som campingägare
så skulle du garanterat fått hjälp om hur även husbilar besöker din camping.
Det skulle kanske räcka med att läsa i denna klubbenvad husbilsägarna vill ha och anpassa din camping till kundbehovet och inte kundbehovet till din camping.
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Sv: Insändare av campingägare

Intressant ämne det här camping förbjudet och definitionen.Vore bättre att definitionen är klar än luddig som den är nu vs campingägarnas iver att jaga bort HB i sotenäs kommun om man inte tar in på deras camping förståss.

Varför jobba mot strömmen.Utnyttja att vi HB vill ha Ställplats.Kanske inte på en tråkig grusplan på en sliten industriellt eller sunkig marina som t.ex Hunnebystrand, där kommunen kräver att det skall vara 4m mellan HB.Efterlevs inte detta får man böter på 1200kr säges det utan att kommunen har för den skull markerat detta.Känns som kommunen har gjort detta medvetet så man kan få in denna extar inkomst....mycket B om detta stämmer.

Var själv i veckan på denna synliga Ställplats men bestäm de oss för att lämna denna just för att den är så sunkig.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Insändare av campingägare

hmm i storstäderna kostar det uppemot 25 kr/timme att parkera. servicen är obefintlig...

Parkering är parkering , ställplats är ställplats. På en betald ställplats förväntar jag mig
service även om jag får betala för den. Varför skall det vara så svårt i Sverige när det fungerar så bra i Tyskland och Frankrike.
 
Toppen