• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Insändare av campingägare

F

F.d. 53022

Guest
I dagen Göteborgstidning (GT) finns en insändare från en av sju campingägare i Sotenäs.
Han har synpunkter på oss husbilsägare och även på Husbilsklubben.

Bosse
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Insändare av campingägare

Har du någon länk till artikeln
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Insändare av campingägare

Nej, tyvärr har bara läst tidningen, och hoppas att någon annan kan göra så att alla kan läsa insändaren.

Bosse
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Insändare av campingägare

sotenäs.jpg

Får man göra så här, vet ej men så här ser artikeln ut

Hälsningar P-zon
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Insändare av campingägare

Om jag har tur kommer här insändarna i GT. Har aldrig gjort detta förut.
2 insändare + 1 artikel i dagens GT.

Bosse
 

Bilagor

  • 0100_0001.tif
    91,8 KB · Visningar: 959
  • 0102_0001.tif
    89 KB · Visningar: 540
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Insändare av campingägare

Hvilken modig mand/kvinde, kunne i det mindste have underskrevet sig ved namn, campingplats eller hbk nr.

Dette indlägg, gör inta mej positivt instillet, for at tage husbilen ind på camping, tvärtom !!!!
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Insändare av campingägare

Att skriva under med namn som campingägare var kanske inte så smart, men jag kan faktiskt förstå om det har varit lite smårörigt i denna sommaridyll och om det är så att få husbilsägare betalar för sig förstår jag än mer om man blir förbannad.
Jag hoppas verkligen att folk betalar för sig när det finns möjlighet för som det känns nu blir det fler o fler som blir emot husbilsägarna och det är ingen bra utveckling.
 

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
296
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
Sv: Insändare av campingägare

Kommuner och campingägare typ Sotenäs .Öland med detta beteende bör om möjligt bojkottas.
Har själv undvikit vissa kommuner p.g.a deras Hb fientlighet
Vad avser artikeln om Tanum (Grebbestad) angående nedskräpning borde samtliga kommuner i Bohuslän ta i tu med den s.k ungdomsbåtveckan i Bohuslän före att ondgöra sig över oss Hb-ägare. Där finns sopor och svart/gråvattentömmning i både havet och på land att jobba med.Men stör inte vår framtid när dom vill roa sig.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Insändare av campingägare

Att skriva under med namn som campingägare var kanske inte så smart

Kanske for at han henviser til Husbilsklubben.se och vore indlägg i forum !!!!!

Jag har inta noget imod campinger ( overnatter gerne der ) eller deres ejere, bare disse som opträder offentligt på denna måde !!!!!
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Insändare av campingägare

Jag förmodar att det är den campingägare som arrenderat guleskär som skrivit artikeln, han tycker att vi skall betala för oss, och det tycker jag är OK.
Men inte för att man sätter upp skyltar på en grusplan om betalning, och inte tillför någon service.
Jag tycker också att campingägaren inte skall vara så inskränkt i sitt tänkande att man bara skall fösa in alla husbilar till campingar, där många av oss inte vill stå, utan han borde kanske titta hur det fungerar i övriga Europa med ställplatser, avseende pris upplägg m.m.
Det är trots allt många turister i husbil från Europa som besöker Sverige, och då tror jag att det är viktigt att det finns en EU-anpassning även på detta området.

För min del kommer jag aldrig att utnyttja Johannesviks camping!
Då är Solvik ett riktigt bra alternativ.

Mvh
Bosse
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Insändare av campingägare

Har följt dom här trådarna men aldrig varit där. Men onekligen så verkar det som det brunnit i huvet på någon campingägare.
Verkar inte ha koll på läget helt enkelt och hur man marknadsför sig.

Kanske bäst att alla lämnar stället och sluta diskutera om den aktuella platsen. Ut i kylan helt enkelt med området.
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Insändare av campingägare

Tjae....vad är sant o inte sant ? Kan bara berätta vad jag själv sett efter några års resande o besök utav div ställplatser.

Faktiskt lite skrämmande att på senare år få konstatera att några, mest holländare o tyskar...men även HBK medlemmar missköta den allmänna ordningsföljden på div orter o platser.

Tyvärr har jag fått en större förståelse för lokalbefolkning o kommun när de beklagar sig över husbilar o husvagnar när dess ägare helt ignorerar förbudskyltar, noll respekt för skyltning.

Tycker det är "skämmigt" att komma till en plats när det är en tydlig skyltning över campingförbud o se div husbilsägare totalt ge fan i detta. Har ett flertal gånger vänt o sökt andra platser istället.


sens moral...tro tusan att vi får dåligt rykte när några få inte kan sköta sig !


Mvh
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Insändare av campingägare

Tjae....vad är sant o inte sant ? Kan bara berätta vad jag själv sett efter några års resande o besök utav div ställplatser.

Faktiskt lite skrämmande att på senare år få konstatera att några, mest holländare o tyskar...men även HBK medlemmar missköta den allmänna ordningsföljden på div orter o platser.

Tyvärr har jag fått en större förståelse för lokalbefolkning o kommun när de beklagar sig över husbilar o husvagnar när dess ägare helt ignorerar förbudskyltar, noll respekt för skyltning.

Tycker det är "skämmigt" att komma till en plats när det är en tydlig skyltning över campingförbud o se div husbilsägare totalt ge fan i detta. Har ett flertal gånger vänt o sökt andra platser istället.


sens moral...tro tusan att vi får dåligt rykte när några få inte kan sköta sig !


Mvh


Så sant så.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Insändare av campingägare

Den här campingägaren som säger att det finns sju campingplatser på Sotenäset är säkert medveten om att en av dom skall bort snarast och det är ögårdens eller som det heter nu smögens camping, arrendet är uppsagt.
Och nedskräpning verkar inte vara nått kostnadsproblem för varje morgon hela sommaren sopas och fejas både Kungshamns och Smögens centrum efter festande ungdomar, jag tror inte restaurangägarna betalar nått av det.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Insändare av campingägare

Eftersom detta med innebörden av "camping" kommit upp:

När jag kommer med min vanliga lilla röda personbil och parkerar i en parkeringsruta, campar jag då? Knappast.

Men om jag öppnar bagageluckan och plockar fram bord, stolar, en stor kylväska med mat, en termos med kaffe och en påse bullar, campar jag då? Knappast.

Men om jag är trött efter att ha ätit, spelat några omgångar brädspel och efter att packat ihop bord och stolar och därefter tar en topplur i de nedfällda framsätena i bilen, campar jag då? Njaä, antagligen inte, eller.....?


Kommer jag med husbilen, parkerar i en parkeringsruta och kanske inte ens går ur bilen (möjligen för att betala för en parkeringsbiljett om det råder avgiftsplikt) men sätter mig till bords och äter, campar jag då? Inte enligt mitt tycke.

Men om jag efteråt lägger mig i sängarna bak i bilen och sover, campar jag då? Inte enligt mig, jag har fortfarande bara parkerat.


Det är alltså en definitionsfråga vad camping är. För min del ser jag inte skillnaden på om husbilen står parkerad i en parkeringsruta och jag låser, hoppar i kompisens båt och åker ut till hans sommarhus och har kals där samt övernattar. Eller om jag står i samma ruta och övernattar i bilen efter den där båtturen med kompisen. En parkerad bil är en parkerad bil och inget annat. Camping kan det knappast bli förrän markiser, stödben, Bolonmattan med bord och stolar kommer fram och står kvar även när jag lägger mig för natten eller tar en shoppingrunda i samhället intill.

//Michael, medlem
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Insändare av campingägare

Eftersom detta med innebörden av "camping" kommit upp:..............................


Så här kan man inte göra på en parkering "Men om jag öppnar bagageluckan och plockar fram bord, stolar, en stor kylväska med mat, en termos med kaffe och en påse bullar, campar jag då? Knappast."
Det här håller jag med om " Camping kan det knappast bli förrän markiser, stödben, Bolonmattan med bord och stolar kommer fram och står kvar även när jag lägger mig för natten eller tar en shoppingrunda i samhället intill." Men då tillkommer det att stör jag eller retar någon om jag står där då drar jag vidare.

Gurra
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Insändare av campingägare

I kommungruppen har vi pratat om att börja utreda vad som egentligen räknas som camping. Sven-Uno har krafsat lite på ytan, han är f.d. polis.
Tydligen finns det dels en lagstiftning men även en lokla trafikstadga i respektive kommun. Det här gör att det finns nästan trehundra olika regelverk att ta hänsyn till.

En utredning av det här skulle i sin tur kanske påverka räddningstjänstens syn på säkerhetsavstånd. I dag rekomenderar man ju 4 meter mellan fordonen men det är ju avpassat för camping med allt vad det innebär.

När det gäller insändaren kan man bara konstatera att det är tråkigt när en näringsidkare har den synen på sina kunder, tror inte att han blir så långvarig i branchen.
För min del väljer jag att använda artikeln i mina föreläsningar om skillnad mellan camping och husbilsåkande. Det är perfekt att svart på vitt kunna beskriva en del campingägares syn på husbilsturismen och på det sättet stärka argumentationen för bra och billigare ställplatser.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Insändare av campingägare

Jag har inte läst allt i det här ämnet och det har skrivits mycket om detta! För mig är det inget problem. Så länge jag inte gör något annat än parkerar bilen eller husbilen så är det inte camping, men så fort jag tar ut campingprylar från husbilen och ställer det utanför på parkeringsplatsen eller dess närhet eller vevar ut markisen så blir det camping!

Övernattar jag i husbilen så blir det inte camping för det!

Frågan är om det blir camping om jag lägger mig att sova utanför husbilen i gångkläderna! Efter ett rejält kalas så skulle det väl kunna hända att man inte orkar ända fram till husbilen och kanske råkar somna utanför densamma!

:twitcy:
Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen