• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inbrott i husbil

goranjoh

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27149
Medlemskap
2024
Jag har haft inbrott i min husbil.
Jag kan se ett litet hål under förardörrens handtag.se bild.
Någonstans har jag läst att det går att bryta sig in i Fiat ducato genom att sticka in något där.
Förardörren var låst på insidan med Heosafe safe.
Vad jag undrar är om man gör på detta sätt påverkar det centrallåset så att man kan öppna passagerardörren om förardörren nu är låst med Heosafe ?
Jag vet att man kan installera en skyddsplåt i förardörren men detta hade jag inte.

/Göran
 

Bilagor

  • 5A3C42BD-CA10-4182-A5EE-4020FF28E3D2.jpeg
    5A3C42BD-CA10-4182-A5EE-4020FF28E3D2.jpeg
    2,2 MB · Visningar: 159

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.257
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Nu vet jag inte riktigt hur HeoSafe funkar men på vår "gamla" halvintregrerade borrade vi små hål genom dörrsidan och knappen, sedan så satte vi spik genom som låste dem.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Kan du använda nyckeln i förardörren för att öppna passagerardörren?
Så gör dom ju samma sak men drar på linken från låset till dörrlåset istället
och öppnar passagerardörren.
Så har man ju gjort i urminnes tider. Titta bara på "Gone in 60seconds".
Där använder dom ju plåtbitar och kör ner i fönsterlisten.
 

Nenne

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2024
Jag har haft inbrott i min husbil.
Jag kan se ett litet hål under förardörrens handtag.se bild.
Någonstans har jag läst att det går att bryta sig in i Fiat ducato genom att sticka in något där.
Förardörren var låst på insidan med Heosafe safe.
Vad jag undrar är om man gör på detta sätt påverkar det centrallåset så att man kan öppna passagerardörren om förardörren nu är låst med Heosafe ?
Jag vet att man kan installera en skyddsplåt i förardörren men detta hade jag inte.

/Göran
Har du en plåtis? Då kan du öppna bak och sidodörr med centrallåset. Är framdörrarna låsta med Heosafe kan jag Inte förstå hur dom kommit förbi dessa lås. Dom låses ju mekaniskt inifrån. Har du dessutom Heosafe med nyckel går det inte att öppna även om buset krossar sidorutan.

/Janne
 

goranjoh

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27149
Medlemskap
2024
Har du en plåtis? Då kan du öppna bak och sidodörr med centrallåset. Är framdörrarna låsta med Heosafe kan jag Inte förstå hur dom kommit förbi dessa lås. Dom låses ju mekaniskt inifrån. Har du dessutom Heosafe med nyckel går det inte att öppna även om buset krossar sidorutan.

/Janne
Nej det är ingen plåtis
Förardörren låst med Heosafe men inte passagerardörren.
Går ut genom passagerardörren och låser med fjärr till centrallås.
Därför undrar jag om denna typ av inbrott endast påverkar förardörren eller centrallås.

/Göran
 

Nenne

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2024
Nej det är ingen plåtis
Förardörren låst med Heosafe men inte passagerardörren.
Går ut genom passagerardörren och låser med fjärr till centrallås.
Därför undrar jag om denna typ av inbrott endast påverkar förardörren eller centrallås.

/Göran
Det sättet som du blivit drabbat av är att dom öppnar centrallåset dvs även passagerardörren. Sen är det bara till att traska in på passagerarsidan. Inte helt ovanligt sätt att ta sig in på.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Nej det är ingen plåtis
Förardörren låst med Heosafe men inte passagerardörren.
Går ut genom passagerardörren och låser med fjärr till centrallås.
Därför undrar jag om denna typ av inbrott endast påverkar förardörren eller centrallås.

/Göran
Som jag skrev i #3 så påverkas linken som låser upp alla dörrar om du kan låsa upp alla
dörrar med nyckel i förarsidans lås = C-lås. Du skrev ej något om fjärr men det har ju ingen betydelse.
Nenne skrev också likadant. :)
Skaffa Heosafe på passagerarsidan också och gå ut i bodelsdörren. Där kan du sätta skydd på utsidan
så att det blir svårare att ta sig in.
 

goranjoh

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27149
Medlemskap
2024
Som jag skrev i #3 så påverkas linken som låser upp alla dörrar om du kan låsa upp alla
dörrar med nyckel i förarsidans lås = C-lås. Du skrev ej något om fjärr men det har ju ingen betydelse.
Nenne skrev också likadant. :)
Skaffa Heosafe på passagerarsidan också och gå ut i bodelsdörren. Där kan du sätta skydd på utsidan
så att det blir svårare att ta sig in.
Tack,då vet jag att detta sätt att göra inbrott påverkar c-lås och inte enbart förardörren.
Någonstans har jag sett att man kan montera en skyddsplåt på insidan av förardörren,någon som vet var man kan hitta en sådan.

/Göran
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Att hindra en tjuv från att ta sig in i husbilen är nästan omöjligt. Däremot att hindra tjuven från att genomsöka och tömma husbilen gör man effektivt med ett bra och ljudligt larm.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Att hindra en tjuv från att ta sig in i husbilen är nästan omöjligt. Däremot att hindra tjuven från att genomsöka och tömma husbilen gör man effektivt med ett bra och ljudligt larm.

Har aldrig själv hört, eller hört talas om att tjuvar trippar ett ljudlarm och sen avbrutit sitt "arbete".
De enda jag hört är ägare som trippar sina larm.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Har aldrig själv hört, eller hört talas om att tjuvar trippar ett ljudlarm och sen avbrutit sitt "arbete".
De enda jag hört är ägare som trippar sina larm.
Det är möjligt att du och kanske flera inte har hört det. Jag och flera med mig har sett tjuvar springa tomhänta ifrån platsen när larmet tjuter.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
När dom sticker in en liten mejsel under vänster dörrhandtag blir det samma sak som öppnar med nyckel då låses även höger dörren upp.Det finnes en plåt man montera i vänster dörren som förhindrar detta kallad Prickstop.Det konstiga att Fiat inte modifierat detta för detta är inget nytt.
 

Bilagor

  • FB_VID_4228609195874903853.mp4
    374,3 KB · Visningar: 19

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
När dom sticker in en liten mejsel under vänster dörrhandtag blir det samma sak som öppnar med nyckel då låses även höger dörren upp.Det finnes en plåt man montera i vänster dörren som förhindrar detta kallad Prickstop.Det konstiga att Fiat inte modifierat detta för detta är inget nytt.
Tack för tipset! där blev låsmeden utan jobb! eller?
Hur funkar det sedan, låset alltså.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Tack för tipset! där blev låsmeden utan jobb! eller?
Hur funkar det sedan, låset alltså.
Blev låssmeden utan jobb efter ett till inlägg med samma info??
Detta är ju allmänt känt sedan minst 20år tillbaka.
Varför slänga ut dessa kommentarer?.
Hjälp TS istället.

Ser nu att du gjort ett tillägg.
Svar: Låset kommer oftast att fungera som det alltid gjort.
 

goranjoh

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27149
Medlemskap
2024
När dom sticker in en liten mejsel under vänster dörrhandtag blir det samma sak som öppnar med nyckel då låses även höger dörren upp.Det finnes en plåt man montera i vänster dörren som förhindrar detta kallad Prickstop.Det konstiga att Fiat inte modifierat detta för detta är inget nytt.
Det där ser ju otroligt enkelt ut,var hittade du denna video ?

/Göran
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Det där ser ju otroligt enkelt ut,var hittade du denna video ?

/Göran
Det var på ett Facebook forum efter han haft inbrott i bilen.Kompisar upptäckte samma lilla märke när han satte dit prickstop plåten så dom har varit inne i bilen utan dom upptäckt det knappt synligt märke i nederkant.Det är konstigt att Fiat inte åtgärdar det vid fabrik.
 

goranjoh

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27149
Medlemskap
2024
Det var på ett Facebook forum efter han haft inbrott i bilen.Kompisar upptäckte samma lilla märke när han satte dit prickstop plåten så dom har varit inne i bilen utan dom upptäckt det knappt synligt märke i nederkant.Det är konstigt att Fiat inte åtgärdar det vid fabrik.
Ok tack för infon,dags att köpa en plåtbit

/Göran
 
Toppen