• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inbrott i husbil

goranjoh

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27149
Medlemskap
2024
Jag har haft inbrott i min husbil.
Jag kan se ett litet hål under förardörrens handtag.se bild.
Någonstans har jag läst att det går att bryta sig in i Fiat ducato genom att sticka in något där.
Förardörren var låst på insidan med Heosafe safe.
Vad jag undrar är om man gör på detta sätt påverkar det centrallåset så att man kan öppna passagerardörren om förardörren nu är låst med Heosafe ?
Jag vet att man kan installera en skyddsplåt i förardörren men detta hade jag inte.

/Göran
 

Bilagor

  • 5A3C42BD-CA10-4182-A5EE-4020FF28E3D2.jpeg
    5A3C42BD-CA10-4182-A5EE-4020FF28E3D2.jpeg
    2,2 MB · Visningar: 158

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Jag har haft inbrott i min husbil.
Jag kan se ett litet hål under förardörrens handtag.se bild.
Någonstans har jag läst att det går att bryta sig in i Fiat ducato genom att sticka in något där.
Förardörren var låst på insidan med Heosafe safe.
Vad jag undrar är om man gör på detta sätt påverkar det centrallåset så att man kan öppna passagerardörren om förardörren nu är låst med Heosafe ?
Jag vet att man kan installera en skyddsplåt i förardörren men detta hade jag inte.

/Göran
Ok, men heosafe finns att köpa som ett par vad jag vet. (Har det själv på min husbil) Har du bara installerat en?
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Har i dagarna haft påhälsning där tjuvarna börjat pilla under handtaget och åsamkat lite repor och bula men inte kommit igenom plåten. Har dessutom Heosafe låsbart på framdörrarna och även på sida- och bakdörren!
 

Christer61

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
33164
Medlemskap
2024
Jag har haft inbrott i min husbil.
Jag kan se ett litet hål under förardörrens handtag.se bild.
Någonstans har jag läst att det går att bryta sig in i Fiat ducato genom att sticka in något där.
Förardörren var låst på insidan med Heosafe safe.
Vad jag undrar är om man gör på detta sätt påverkar det centrallåset så att man kan öppna passagerardörren om förardörren nu är låst med Heosafe ?
Jag vet att man kan installera en skyddsplåt i förardörren men detta hade jag inte.

/Göran
Vi var ute för samma sak för 3 år sedan. Bästa låset är ett spännband mellan dörrarna. Gärna i ur färg som syns. Heosafe litar jag inte på
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Billås har i alla tider varit urkassa men jag tror det viktigaste är att inte ha några lockande prylar liggande framme, klart att tjyvarna vet jag har både pengar å dator/padda/telefoner men tror inte dom bryter sig in och går in i sovrummet och letar, spännband/wire låter fint när man sitter på kvällen är kanske ok, men jag vill inte vakna av något så jag i mörkret och panik ska ta mig ut snabbt genom dessa "säkerhetsgrejor" , då får hellre tjuven ta mina saker
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
287
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Billås har i alla tider varit urkassa men jag tror det viktigaste är att inte ha några lockande prylar liggande framme, klart att tjyvarna vet jag har både pengar å dator/padda/telefoner men tror inte dom bryter sig in och går in i sovrummet och letar, spännband/wire låter fint när man sitter på kvällen är kanske ok, men jag vill inte vakna av något så jag i mörkret och panik ska ta mig ut snabbt genom dessa "säkerhetsgrejor" , då får hellre tjuven ta mina saker
Vil ikke gardinene dekke for innsyn, slik at ev. verdisaker er skjult? I min bil er det kun dashcam i frontruta som er synlig når gardinene er trukket for, men det er kanskje noe jeg har misforstått her?
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Vi var ute för samma sak för 3 år sedan. Bästa låset är ett spännband mellan dörrarna. Gärna i ur färg som syns. Heosafe litar jag inte på
Vad kan vara fel med Heosafe? Känns riktigt stabilt och bra i alla fall mitt på en sprinter. Fäst med orginalskruvarna på dörrgaveln och nyckel lås modellen.
 
Toppen