• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Import från Tyskland

Nej..visst...men kul att veta..särskilt hur Per ser på denna fråga... Per hänvisar nämligen till ganska mycket text...så jag vill snäva in fråga och svar.
 
Det är absolut inte några problem att köra en tung personbil (M1) på farfarsregeln, jag körde hem min bil (11,9 ton) som var tyskregistrerad. Farfarsregeln gäller i hela EU-EES länderna oavsett i vilket land den är registrerad i,bara den är registrerad som personbil (M1). Ta med utskriften om farfarsregeln bara.

Personbil klass II är ett svenskt påfund.

Över till TS fråga, inga konstigheter att ta hem bilen själv, min slutnota hamnade på runt 6000kr inklusive flygbiljett till Frankfurt.
Kör gärna med säljarens plåtar och försäkring.
När du kommer hem så skicka ner plåtarna till säljaren så avregestreran hen bilen och du kan göra en ursprungskontroll…

//Klasse
En stilla undran, Klasse blev du någon gång under din färd hem stoppad av tysk, dansk eller svensk polis som tog ställning till om det var lagligt att framföra din bil med stöd av farfars regeln. Att KÖRA hem bilen är väl knappast något problem.
 
Tyska övegrgångsregler gäller för innehavare av tyskt körkort, engelska övergångsregler gäller för innehavare av engelskt körkort, italienska övergångsregler gäller för innehavare av italienskt körkort o.s.v. Med andra ord inte något som vi med svenskt körkort behöver bry oss om.

Pålle
Ja givetvis förhåller det sig så.
Det som jag tycker är relevant är dels att påvisa att de svenska övergångsreglerna inte är unika men även att fokus på frågan om fordonet är registrerat som pkw eller lkw inte är avgörande vad gäller övergångsregeln i Tyskland.
Att vi i Sverige registrerar tunga husbilar som personbilar har kanske inte varit det givna valet för andra EU länder.
Det är väl inte fel "att lyfta blicken" lite för att visa varför Ekvivalenstabellen underlättar/är relevant för EU-medborgare, så att de kan köra en tung husbil även utomlands, med hjälp av övergångsregler.

Mvh Per
 
Nej kring själva övergångsreglerna..behöver man kanske inte gräva så mycket..
MEN Tyskland tycks ju också ha typ--- farfarsrättigheter ?
För vilka fordon gäller i så fall denna rättighet för en tysk?
Den frågan är ev relevant..
Skillnaden är att tysken har C1 inskrivet i körkortet när dom bytte till Eu körkort, i många fall följde även BE, C1E med gratis.
 
En stilla undran, Klasse blev du någon gång under din färd hem stoppad av tysk, dansk eller svensk polis som tog ställning till om det var lagligt att framföra din bil med stöd av farfars regeln. Att KÖRA hem bilen är väl knappast något problem.
Näe, inte blev jag stoppad laglydigt som man är..:cool:
Åkte bara i Tyskland och Sverige…men jag (säljaren) förankrade hos lokal polis att det var okej efter att läst farfarsregeln på tyska.
//Klasse
 
Importerat 5 husbilar själv. Den sjätte tog jag hjälp av Importbil i Lund i våras pga Transportstyrelsens nuvarande kötider på 6-8 veckor. Hade inte lust att ha husbilen stående oförsäkrad i några veckor på uppfarten som en kompis fick ha. Smidigt att hämta husbilen inregistrerad o klar i Lund.
 
Jag har nu tillskrivit Transportstyrelsen ännu en gång, och ställt följande två specifika frågor:

1. Räknas ett M1-fordon (exempelvis en husbil) med en totalvikt överstigande 3 500 kg, registrerad som Sonderkraftfahrzeug, ur svenskt körkortsperspektiv (undantagsregeln) som personbil?

2. Får en svensk med enbart B-behörighet, som i Tyskland köper en husbil med en totalvikt överstigande 3 500 kg registrerad som Sonderkraftfahrzeug, köra sin nyinköpta husbil till (och i) Sverige med stöd av undantagsregeln?

Jag har dessutom bett dem att svara kortfattat med antingen JA eller NEJ – således inga utläggningar som kan misstolkas.

Pålle
Äntligen har Transportstyrelsen, efter långt övervägande (jag tillskrev dem den 4/9), kommit med ett svar. Tyvärr har de inte svarat på de två förenklade frågor jag ställt, utan återigen svarat på min ursprungliga fråga.

För tydlighetens skull återger jag här både fråga och svar.

Pålle

Fråga: Vår husbil (YBO788) har en totalvikt på 4 100 kg. Enligt fordonshandlingarna tillhör den
fordonskategori M1, och fordonsslaget är Personbil . För en person med enbart B-behörighet är det
ju inte några problem att, med stöd av undantagsregeln (alla villkor uppfyllda) framföra denna husbil.
Om någon skulle köpa en liknande husbil (totalvikt över 3 500 kg) i Tyskland tillhör även denna
givetvis fordonskategori M1 men den är, enligt uppgift, av bland annat skatteskäl vanligtvis registrerad
som Sonderkraftfahrzeug (So.Kfz.) och inte Personenkraftwagen (Pkw.) Får denna husbil framföras
med stöd av undantagsregeln av en person med enbart svensk B-behörighet?


Svar: Övergångsbestämmelserna, "farfarsregeln", gäller endast personbilsregistrerade fordon, så svarat är nej. Fordonet måste registreras som personbil och om det är möjligt kan endast ett besiktningsföretag besluta.
 
Senast ändrad:
Fast? Visst svarar de nej ? Eller ? Inte är svaret , ja?
Men men, så klart väl kort och framför allt nämns inga av dina " grundförutsättningar" som du angett.
Men bra gjort av dig att fråga. ⁷

( Svaret är precis så som jag anade att det skulle bli )
 
Nu har Transportstyrelsen äntligen svarat på mina två förenklade frågor. För tydlighetens skull återger jag här både fråga och svar. (Att bara svara JA eller NEJ, visade sig dock vara en omöjlighet...)

Fråga: Det svar jag fått i rubricerade ärende har väckt stor debatt på det husbilsforum där jag publicerat såväl
fråga som svar. Jag har därför valt att dela upp problematiken i två separata frågeställningar, och
önskar ett konkret svar i form av JA eller NEJ på de två frågorna.
Bakgrund 1: Ett fordon i kategori M1 kan, i Tyskland, tillhöra flera olika klasser: personbil
(Personenkraftwagen PKW), Sonderkraftfahrzeug (So.Kfz.) och bepansrat fordon är några av dessa.
Beträffande husbilens registrering är de skatte- och försäkringsmässiga fördelarna med en registrering
som Sonderkraftfahrzeug (So.Kfz.) så stora det kan handla om 30-50 procents besparing per år
att många låter registrera om husbilen.
Fråga 1: Räknas ett M1-fordon (exempelvis en husbil) med en totalvikt överstigande 3 500 kg,
registrerad som Sonderkraftfahrzeug, ur svenskt körkortsperspektiv (undantagsregeln) som personbil?
Svar 1 (JA eller NEJ):
Bakgrund 2: En svensk med enbart B-behörighet köper i Tyskland en husbil med en totalvikt
överstigande 3 500 kg, registrerad som Sonderkraftfahrzeug.
Fråga 2: Får denna person köra hem sin nyinköpta husbil till (och i) Sverige?
Svar 2 (JA eller NEJ):
Med vänlig hälsning
Lars Erik Paulsson


Svar: 1. I Sverige så kan man framföra svensk registrerade personbil klass II på en B-behörighet även om den registrerade totalvikten överstiger 3500 kg. Detta under förutsättning att det är ett svenskt körkort som är utfärdat innan 1996-07-01 och därefter aldrig varit återkallat. Fordonet som du beskriver är ej registrerat som personbil klass II och då är svaret nej.

2. Nej för att den ska få framföras i Sverige så måste den registreras som personbil klass II.


Pålle
 
Nu har Transportstyrelsen tre gånger kommit med uttalanden baserade på mina frågor – se inläggen 42, 87 och 89. I endast ett av dem framgår handläggarens namn, men av språkbruket att döma är det tre olika personer som skrivit svaren. Det har också tagit lång tid innan de två sista svaren kommit, vilket jag tolkar som att de är väl övervägda.

Som jag har uppfattat svaren är en tyskregistrerad husbil som är registrerad som ”Sonderkraftfahrzeug” ej att betrakta som personbil, trots att den tillhör fordonskategori M1. Om då totalvikten överstiger 3,5 ton får den ej framföras med stöd av farfarsregeln, utan detta får göras först efter att husbilen genomgått svensk registreringsbesiktning och klassats som personbil (klass 2).

Om de tre handläggarna har rätt i sina svar har dessa kanske förhindrat att någon (omedvetet) gjort sig skyldig till olovlig körning – vilket ju är bra.

Om samtliga tre handläggare har fel (vilket verkar osannolikt) innebär detta kanske att någon person, av rädsla för att begå ett brott, har avstått från att framföra ett fordon som hen egentligen har rätt att framföra – vilket ju är tråkigt.

Pålle
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen