• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Import från Tyskland

Ranemyr

HBK Medlem
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
33736
Medlemskap
2025
Tjena, Tänkte kolla om det finns lite erfarenhet här från att importera HB från Tyskland. Utbudet är klart större och priserna verkar klart intressanta.
Har fått från ett importföretag som skulle ha ca 40kkr att ta hem bilen och regga mm.mm... klappat och klart. Men har någon gjort det i modern tid och vad gäller med ny resp begagnad bil med garantier etc. Det är Dethleffs som vi siktar in oss på. Sedan det med moms vad gäller där ??? Enligt ChatGPT så finns det en del att tänka på men jag kanske inte litar helt på AI bättre med "riktig" information.

Jolie

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2025
Jag hade tidigare en husbil importerad som begagnad från Tyskland.
Den hade en tjänstevikt på 3740 kg. När jag vägde den vägde den 3090 kg, förvisso med full bränsletank men inte med någon övrigt.
Förmodligen var tjänstevikten satt utan en del av utrustningen, markisen till exempel.
Den bil jag har i dag är svensksåld med en tjänstevikt på 3060 kg. När jag vägde den visade vågen 3040 kg med full bränsletank och två cyklar i husbilsgaraget.
Var noga med att kontrollera hur tjänstevikten är satt så att du inte får en bil som knappt går att lasta något i.

tordan

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2025
Jag köpte husbilen för tio år sedan och importerade den från Tyskland, men fick god hjälp att registrera om bilen för export med nya röda skyltar av säljaren. Den delen kan vara lite knepig om man inte behärskar tyska språket till fullo och har förståelse för deras rutiner.
I övrigt klarar man sig bra på egen hand, att få den registrerad och besiktigad i Sverige.

Hur man går tillväga steg för steg ligger på ditt ansvar att ta reda på, anlitar du importör så betalar du för den tjänsten och slipper bekymren.
Allt går att läsa sig till, men till börja med bör du nog titta på begagnat > 6 mån för att det ska vara lönsamt pga momsregler.
Garantiärenden blir naturligtvis knepigare, när du inte har köpt bilen av en svensk handlare...

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Var noga med att kontrollera hur tjänstevikten är satt så att du inte får en bil som knappt går att lasta något i.
Med de regler som gäller numera, så är tjänstevikten i papperet inte så intressant.
Regelverket (och påföljderna) styrs av max tillåten totalvikt.
Så är man intresserad av lastvikt, så är det en vägning av husbilen det enda intressanta (vilket du gjort).
Totalvikt-husbilens aktuella vikt = Kvarvarande lastvikt, kan man väl säga.

Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Tjena, Tänkte kolla om det finns lite erfarenhet här från att importera HB från Tyskland. Utbudet är klart större och priserna verkar klart intressanta.
Har fått från ett importföretag som skulle ha ca 40kkr att ta hem bilen och regga mm.mm... klappat och klart. Men har någon gjort det i modern tid och vad gäller med ny resp begagnad bil med garantier etc. Det är Dethleffs som vi siktar in oss på. Sedan det med moms vad gäller där ??? Enligt ChatGPT så finns det en del att tänka på men jag kanske inte litar helt på AI bättre med "riktig" information.
Är bilen 6månader gammal och gått minst 600mil betalar du tysk moms 19%, på nyare bil skall du betala svensk moms vid import 25%, du skall då kräva tillbaka 19% från Tyskland, om det går att köpa ny bil momsfritt för export och enbart betala moms i Sverige vet jag inte.
Jag har tittat på helt nya bilar i Tyskland och det skiljer mycket i pris mot Sverige ,så det lönsamt trots svensk moms, men sedan är det garantier som det kan bli problem med, du får då ta bilen till Tyskland för dessa, åtminstone bodel/påbyggnad, själva bildelen FIAT/MB borde gå att hantera i Sverige.

Mauristo

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25862
Medlemskap
2025
Hej
Det är inga problem, man måste vara noga med att ta reda på vad man köper, nivån på utrustning kan variera. Jag har importerat två personbilar och det gick smärtfritt. Jag kommer att importera en husbil till våren, en begagnad tycker att det blir billigare lite äldre än 6 månader och lite mera mil än 600. Nu är det så att nästan alla firmor har kunskap om export i Tyskland så pappersarbete fungerar bra, men det är ändock köparens ansvar att se till att allt är rätt när den ska registreras in i Sverige. Mycket information finns på nätet. Vad jag upplever lite besvärligt och ska kolla upp innan köp är, pengaröverföring och ha bilen helförsäkrad.

Roffe S

HBK Medlem
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2025
Vi har importerat 2 husbilar från Tyskland ,Länets kunde helförsäkra med hjälp av chassinumret

Mauristo

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25862
Medlemskap
2025
Bra, jag kollar med mitt bolag att det fungerar, man vill ju inte köra med trafikförsäkring som ingår i tyska skyltar.

Mauristo

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25862
Medlemskap
2025
AI svara så här : Ja, du får köra en tyskregistrerad husbil med ett svenskt körkort, men det är viktigt att vara medveten om körkortets begränsningar. Ditt svenska körkort är giltigt inom hela EES-området och ger dig samma behörigheter där som i Sverige. För en husbil upp till 3,5 ton räcker ett svenskt B-körkort, men för tyngre husbilar krävs ett C1-körkort eller, om du har ett B-körkort utfärdat före 1 juli 1996, kan den svenska "farfarsregeln" gälla.

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Jag har gjort några jämförelser på nya husbilar av 5 olika fabrikat. En "naken" (=basutrustad) husbil är klart billigare i Tyskland än här hemma då den "nakna" versionen inte säljs här. Direkt när den tänkta tyskinköpta husbilen utrustas till samma nivå som den säljs med här hemma så hamnar priserna på i stort sett samma eller t.o.m. över.
Jag var till en handlare i Stuttgart för några år sedan och han hade både begagnade Concorde och Niesmann som hade varit uthyrda. Det var inte att tänka på att importera hem någon av dem då de var inte billigare än det jag kunde handla motsvarande för här hemma. Satellit-TV mottagare värderar jag till 0kr...
Detta var innan jag köpte vår nuvarande Nordic Extreme. Som vi är supernöjda med och så även med den service vi erhåller från teamet i Kristinehamn.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Jag har tidigare importerat fyra husbilar från Tyskland men våra två senaste är båda köpta i Sverige. Anledningen är att dom numera är dyrare i Tyskland än i Sverige. Enda anledningen till import idag anser jag vara att man vill ha en speciell modell och att man är villig att betala extra för just det.
Skall man dessutom köpa den osedd på distans så vill man nog ha ett "bra pris" som ett möjligt plåster ifall man blir besviken på skicket när den kommer hem.

Tråkigt för det är jäkligt kul att leta bil och importera

kejo

HBK Medlem
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
12839
Medlemskap
2025
Jag köpte en ny hymer hos Skandia Nordin resemobile i flensburg svensktalande säljare Ronny tel + 4946089729911 Inga problem garantier gäller även i sverige

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Jag köpte en ny hymer hos Skandia Nordin resemobile i flensburg svensktalande säljare Ronny tel + 4946089729911 Inga problem garantier gäller även i sverige
Hur löste du momsen, fick du den momsfri från Tyskland?
Garantierna kanske gäller i Sverige ,men hitta en återförsäljare som gör jobbet gratis kan vara svårare, jag har köpt min bil (ett annat märke) i Sverige men den enda auktoriserade återförsäljare som vill ta garantijobb är den som sålde bilen.

Henrikss

HBK Medlem
Kommun
Hörby
HBK-Nr
43025
Medlemskap
2025
Jag har gjort några jämförelser på nya husbilar av 5 olika fabrikat. En "naken" (=basutrustad) husbil är klart billigare i Tyskland än här hemma då den "nakna" versionen inte säljs här. Direkt när den tänkta tyskinköpta husbilen utrustas till samma nivå som den säljs med här hemma så hamnar priserna på i stort sett samma eller t.o.m. över.
Jag var till en handlare i Stuttgart för några år sedan och han hade både begagnade Concorde och Niesmann som hade varit uthyrda. Det var inte att tänka på att importera hem någon av dem då de var inte billigare än det jag kunde handla motsvarande för här hemma. Satellit-TV mottagare värderar jag till 0kr...
Detta var innan jag köpte vår nuvarande Nordic Extreme. Som vi är supernöjda med och så även med den service vi erhåller från teamet i Kristinehamn.
Sorry jag kapar tråden lite.
Vilken utrustning är det tyskarna tycker är extrautrustning?
Ac förstår jag men resten är ju ganska basic för att kunna använda husbilen som just en husbil.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Sorry jag kapar tråden lite.
Vilken utrustning är det tyskarna tycker är extrautrustning?
Ac förstår jag men resten är ju ganska basic för att kunna använda husbilen som just en husbil.
Jag har tittat på nya bilar Charthago, och det enda i stort sett som skiljer är luftvärme istället för Alde, samt att du får med en parabol (som jag inte vill ha), prisskillnad mot Sverige minst 500 000kr, då jag räknat med 25% moms.

kejo

HBK Medlem
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
12839
Medlemskap
2025
Mercedes bryr sig inte om den är såld i Tyskland eller övriga Europa. Har haft 2 reklamationer en åtgärdad i Sverige en i flensburg båda utan problem. Tog offerten från Hymercenter o lämnade Ronny i flensburg exakt samma bil i Tyskland som Sverige tjänade ca 350000

Toppen