• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

IGO Navigation

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi uppskattar enkelheten med IGO där t.o.m. Marianne (saknar helt teknik-GENen) kan snabbt lägga upp eller ta bort en rutt, delrutt, koordinater, osv. dessutom UNDER färd! Mer än så behövs ej för vår del, ty det är jo ändå bara ett ”förslag” från IGO där man måste ha egen koll på läget ändå. Varför krångla till det när det kan vara enkelt?

Enda nackdelen (om man nu skall vara kritisk) är ”glesa” kartuppdateringar, annars är vi helnöjda med IGO som finns på våra båda paddor och telefoner (trippel backup : ).
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Vi missförstår nog varandra, med ruttplanering menar jag inte rutten mellan start-mål, där fungerar iGO bra.
Jag avser ruttplanering i ett vidare perspektiv - en rutt som går mellan t ex 10-20 resmål, t ex en planerad semesterresa SE - DK - DE - FR - IT - KR - ...
Det är precis det jag menar, man kan lägga in minst 20 delmål (waypoints) i olika länder i planeringen för att sedan välja en av sju rutter. Man kan t.o.m. lägga in delmålen slumpmässigt och iGO väljer lämpligaste vägen efter de val man själv gjort.
iGO kräver lite övning för att komma på alla finesser och inställningar, när man väl har gjort dem är resten enkelt. Jag använde Navigon under några säsonger, Sygic och Copilot under en utlandsresa främst på grund av att iGOs kartuppdatering dröjde men fick svår abstinens. Jappe svarade vid något tillfälle att en och annan rondell som inte fanns med på kartan inte spelade någon större roll, de flesta kan man köra rakt över. Jag saknar ofta hans humor både privat och på forumet!
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Problemet är bara att jag vill välja alla mina resmål, delmål och även i viss mån köra igenom punkter i huvudsak från mina egna POI-filer respektive i vissa lägen pricka in direkt via kartklick.
Det gör jag direkt i ruttplaneringsdialogen i CoPilot.
Ska man göra motsvarande i iGO måste man avbryta ruttplaneringen och hämta en ny POI från POI Viewer, mellanlagra på nåt sätt (Favoriter? Skriva ner koordinaterna, kopiera/klistra, ...), öppna rutten igen, etc.

Ska du lägga in 20 resmål ("20 dagar") med 2-3 köra igenom delmål per delrutt så blir det väldigt krångligt. Så krångligt att man inte ens orkar lägga in 20 rutter med vardera 2-3 "mellanmål".
Plus, att det blir ett helsike att hålla reda på var man är för olika avsnitt av totaltrutten för att hitta bra resmål/delmål.

Hänger du inte med här förstår du nog inte vad jag är ute efter?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Problemet är bara att jag vill välja alla mina resmål, delmål och även viss köra igenom punkter i huvudsak från mina egna POI-filer respektive i vissa lägen pricka in direkt via kartklick.
Det gör jag direkt i ruttplaneringsdialogen i CoPilot.
Ska man göra motsvarande i iGO måste man avbryta ruttplaneringen och hämta en ny POI från POI Viewer, mellanlagra på nåt sätt (Favoriter? Skriva ner koordinaterna, kopiera/klistra, ...), öppna rutten igen, etc.

Ska du lägga in 20 resmål ("20 dagar") med 2-3 köra igenom delmål per delrutt så blir det väldigt krångligt. Så krångligt att man inte ens orkar lägga in 20 rutter med vardera 2-3 "mellanmål".
Plus, att det blir ett helsike att hålla reda på var man är för olika avsnitt av totaltrutten för att hitta bra resmål/delmål.

Hänger du inte med här förstår du nog inte vad jag är ute efter?
Jag kan förstå nackdelen med att inte kunna lägga in egna POI.
Tyvärr har iGO inga ställplatser utan endast några tusen campingplatser som inte är riktigt det som husbilister söker. Jag har påtalat problemet utan att ha fått svar.

F390178D-2310-4BE6-A97E-C0943A830AF2.png
Några tusen campingar men inga ställplatser!
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Tack för svar! Det verkar vara en vetenskap att planera en resa så jag avvaktar nog och kör på som jag gjort tidigare.
Vetenskap? Nej.
Men det är väl som med det mesta i den här "datavärlden", det är enkelt när man kan/förstår det. Och särskilt för nördar, jag är nog en sådan. Som håller på mest hela tiden med den här typen av problem/lösningar.

För att få det begripligt behöver man nog en instruktion. Och dessutom, tillämpa den någorlunda frekvent. Annars glömmer man snabbt hur man gjorde (i den här åldern än värre ;)).

Edit: Skillnaden mellan standardplatser/POI som man får i appen och mina egna är avgörande för mej, det är bara de egna POI-filer jag väljer ut som gäller för mej.
 

Ove & Marjatta

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4902
Medlemskap
2024
Uppdateringen till telefonen och i Paden gick snabbt och bra, men till min andra I Phone kunde jag ladda nya kartor,men den fungerar inte sedan. En gång stod det att man skall uppdatera i I Clud. ??? Kan någon säga hur?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Ibland räcker det med att starta om appen eller rent av hela mobilen.
Jag antar att du har minnesutrymme kvar?
 

leif46

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2024
Hej.När jag ska uppdatera min Ipone kommer det upp (Ett oväntat fel inträffade 112) vad göra.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Fel 112 hade jag också i början men felet ”släppte” efter ett tag. Kan vara i samband med att många ville komma åt IGO’s server...
 

Ove & Marjatta

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4902
Medlemskap
2024
Knarrevik. Tog bort appen från mobilen och laddade ner den igen. En dag fritt. Tog den. Sedan kan jag se att jag kan köpa Europa kartor för 319:- Har inte gått vidare. Har ju ingen lust att betala en gång till. Har du förslag vad jag skall göra?

Hälsningar Marjatta
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Knarrevik. Tog bort appen från mobilen och laddade ner den igen. En dag fritt. Tog den. Sedan kan jag se att jag kan köpa Europa kartor för 319:- Har inte gått vidare. Har ju ingen lust att betala en gång till. Har du förslag vad jag skall göra?

Hälsningar Marjatta
Vänta tills i morgon så tror jag att det stämmer bättre.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Jag använder Copilot, men jag tror tidigare versioner var bättre. Har inte provat den nya versionen för husbilar där man matar in sina mått och vikter. Använder Sygic för att kolla dieselpriser. Google maps vid datorn samt Autoroutes.fr för att få kostnaden på betalvägar.
Jag saknar möjligheten att i samma rutt välja olika olika önskemål om betalvägar eller inte för olika delsträckor.
Ett önskemål är att vägavgifter integreras i programmen samt drivmedelskostnad och förbrukning. De 2 sista kan jag ange själv.Med hjälp av aktuell trafikinfo borde programmet producera ett antal rutter där jag kan välja att komma fram X minuter snabbare till en kostnad av Y kronor eller något liknande.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Den enda sida/app som beräknar vägavgifter är norska Statens vegvesen så vitt jag vet.
Men bara i Norge.
952533E8-C2F3-4425-8EF1-BEEC5245409D.png
 
F

Fd.16159

Guest

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Går inte att välja Renault Master i Via Michelin. Verkar bara vara personbilar som går att välja.
 
Toppen