• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

IGO Navigation

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det tar lite tid när halva Europa skall laddas ned till 5 enheter men vad gör man inte för att uppdatera världens bästa navigeringsapp. Tur att man har volym 200 GB per månad.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tack KOKKAKI, det var dagens bästa... ...och tack min BRF för GRATIS & obegränsad volym i månaden i landets snabbaste fibernät! Dags att tanka ner massvis med nya och efterlängtade kartor...

Någon som testat Europe Truck & Caravan (Knarrevik)? Användbart?
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har använt Truck&Caravan ett år. Men man märker ju ingen skillnad mot vanliga IGO. Det jag hoppas är att IGO i vägval tar hänsyn till de mått jag angivit för vikt, bredd och höjd.

Hälsar Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
På de kartor jag laddade ner i går stod det ”2018 Q2”, så man kan ju undra hur aktuella kartorna är.

Hälsar Kjell
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det tar lite tid när halva Europa skall laddas ned till 5 enheter men vad gör man inte för att uppdatera världens bästa navigeringsapp. Tur att man har volym 200 GB per månad.
18 GB på knappt ett dygn blev resultatet.
3 enheter sent igår och 2 imorse.
68951F33-CC28-4A65-89F7-20D7F8841DB5.png
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag gjorde mina uppdateringar på alla våra ”i” produkter sent på kvällen och det tog knappt en timma. Det började i några minuter med att appen inte kom fram till IGO’s server, sen rasslade det igång med hissnande fart, som aldrig förr!
 

JuHol

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
26826
Medlemskap
2024
Hej,
Jag söker navigations app till min iPad, undrar varför ni valt IGO som bara får två stjärnor och mycket kritik på AppStore. Istället för Sygic med 4,5 stjärnor och bra omdömen? Finns det någon här som provat Sygic?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Hej,
Jag söker navigations app till min iPad, undrar varför ni valt IGO som bara får två stjärnor och mycket kritik på AppStore. Istället för Sygic med 4,5 stjärnor och bra omdömen? Finns det någon här som provat Sygic?
Helt enkelt för att den har flest inställningar och upp till sju ruttval. Att den fått två stjärnor berodde på ett övergående strul för några år sedan.
Vill man skaffa en gratisapp är Here ett bra val med fräscha kartor men med betydligt färre inställningar. Ägs idag av de tre stora bilfabrikanterna i Tyskland.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Min uppfattning om iGO sammanfattat

Stort minus: Klarar inte egna POI-filer, t ex HBK Husbilsplatser (det finns definitivt bättre appar)
Minus: Svaga/otillräckliga funktioner för ruttplanering (det finns definitivt bättre appar)
Minus: Rörigt användargränssnitt (det finns definitivt bättre appar)
Minus: Seg/eftersläpande uppdatering av kartor (det finns definitivt bättre appar)
Plus: Navigerar/väljer väg bra (det finns likvärdiga appar)

Kartor 18 GB? Kan inte vara sant. CoPilots kartor hela Europa är på 3.8 GB, Sygics drygt 9 GB.

Jag har haft iGO i några år, använder den inte av skälen ovan. Den får vara reserv.
Jag har även Sygic, enligt min uppfattning med många, ännu fler brister. Använder inte den heller, får inte ens vara reserv. Använder den enbart för att kolla att de POI-filer jag tillverkar fungerar.
 
S

Sören-6830

Guest
Min uppfattning om iGO sammanfattat

Stort minus: Klarar inte egna POI-filer, t ex HBK Husbilsplatser (det finns definitivt bättre appar)
Minus: Svaga/otillräckliga funktioner för ruttplanering (det finns definitivt bättre appar)
Minus: Rörigt användargränssnitt (det finns definitivt bättre appar)
Minus: Seg/eftersläpande uppdatering av kartor (det finns definitivt bättre appar)
Plus: Navigerar/väljer väg bra (det finns likvärdiga appar)

Kartor 18 GB? Kan inte vara sant. CoPilots kartor hela Europa är på 3.8 GB, Sygics drygt 9 GB.

Jag har haft iGO i några år, använder den inte av skälen ovan. Den får vara reserv.
Jag har även Sygic, enligt min uppfattning med många, ännu fler brister. Använder inte den heller, får inte ens vara reserv. Använder den enbart för att kolla att de POI-filer jag tillverkar fungerar.

Betyder det att du använder CoPilot som enda nav-app?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Min uppfattning om iGO sammanfattat

Stort minus: Klarar inte egna POI-filer, t ex HBK Husbilsplatser (det finns definitivt bättre appar)
Minus: Svaga/otillräckliga funktioner för ruttplanering (det finns definitivt bättre appar)
Minus: Rörigt användargränssnitt (det finns definitivt bättre appar)
Minus: Seg/eftersläpande uppdatering av kartor (det finns definitivt bättre appar)
Plus: Navigerar/väljer väg bra (det finns likvärdiga appar)

Kartor 18 GB? Kan inte vara sant. CoPilots kartor hela Europa är på 3.8 GB, Sygics drygt 9 GB.
Då har vi olika uppfattning om iGO som har ruttplanering med minst 20 delmål, med ett användargränssnitt som är klart bäst av de appar jag testat, Sygic, Copilot, Navigon, Waze m.fl.
Uppdatering av karorna kunde vara mer än en gång om året och att den inte hanterar POI som den gamla appen kunde är en brist men POIViewer klarar den funktionen bättre än någon annan så jag saknar inte funktionen.
18 GB nedladdning av kartor var som jag skrev på fem enheter med varierande grad av antal kartor. Summan av Tysklands och Frankrikes kartor är på drygt 1GB, gånger fem blir drygt 5 GB.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Vi missförstår nog varandra, med ruttplanering menar jag inte rutten mellan start-mål, där fungerar iGO bra.
Jag avser ruttplanering i ett vidare perspektiv - en rutt som går mellan t ex 10-20 resmål, t ex en planerad semesterresa SE - DK - DE - FR - IT - KR - ...

Edit: En semesterrutt med blandning av övernattningsplatser, besök på vägen, "köra-igenom-punkter" för att detaljstyra vägen (t ex genom Moseldalen), LPG-tankning, etc vad man nu vill styra efter. Och för säkerhets skull, när man kommer igång med körningen blir det förstås avvikelser från både det ena och andra. Men det är alltid lätt att återvända till den planerade rutten vid behov. Och slutmålet brukar vara beständigt/rätt stabilt. Det är kul. Det ger en bra tidsplanering av hela resan. Det är bekvämt, säkert och tryggt. Fri och spontan under resan kan man vara ändå.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Betyder det att du använder CoPilot som enda nav-app?
Svar ja. CoP är min favorit.

Men man får nog uttrycka sig lite ödmjukt om vad som är bäst - beroende på vilka funktioner man använder/tycker är bra, hur mycket ström den tar, hur väl den kopplar upp mot andra husbilsplatsappar (CC, ACSI, Campervan.guide, Stellplatz Radar, Bordatlas, Locus Map, etc, etc), hur den hanterar alla de POI-filer jag använder mej av, mm. Prismässigt tycker jag inte det är så mycket att orda om, de ligger ungefär lika allihop (jag pratar då fristående navigatorappar, vilket är det enda som passar mej).

Och säkert också "vanans makt". Att byta app innebär en liten mur att kliva över, den nya ser lite ju annorlunda ut.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Apropå egna POI-filer; jag är nog lite speciell, men det här är de jag använder mej av (en del är nog bara "just in case"). Samma i mobil och platta. Samma i CoPilot och Locus Map.

2019-04-12 14.00.44.jpg 2019-04-12 14.00.52.jpg 2019-04-12 14.01.07.jpg 2019-04-12 14.01.12.jpg
 
Toppen