• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Igenfrusen bil

F

F.d. 29841

Guest
Sv: Igenfrusen bil

Hej
jag ska vara tyst och inte säga något om Sommar HB:ar.
/Vidhem

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

kan man inte ha en frost vakt i motorrummet ,eller en värmefläkt på ca 500w, om man nu har tillgång till ström. om man vill ha bilen körklar,och kunna köra när man vill. bara en ide?mvh håkan

maro

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025

har nyss fått bort isen med hjälp av ljummet vatten inifrån huset. När väl huven öppnas så är det massa is och regnkappan som ligger över motorn fastfrusen. Röret som är av gummi som ska leda bort vatten är igentäppt med is. Undra hur vi ska fixa detta i kaxholmen utan el o stå stilla några dagar. Får väl starta upp bilen några gånger varje dag och låta den gå på tomgång. Visa bilaga 33853

Visa bilaga 33854

Hej!

Tror inte det blir några problem med isbeläggning på huv o motor skall ju bli mest uppehållsväder. Väder Jönköping - 14 dagar
Däremot kan ni nog behöva ladda batteriet om ni har mer än ett 85A.
Det sjunker ganska snabbt när trumafläkten går hela tiden.

Gott nytt år på er önskar

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Cina & Tom :
Testa sen när ni kommer hem och ställa bilen med nosen högt så att ev. smältvatten rinner bakåt istället .
Kanske är svårt eller hur verkar det med att bacck in på plats istället om det nu är lite nedförsbacke den står i .

Vidhem : Hur är det ? Det sägs att du bil är så tät så du har sommarvärmen kvar i den ännu utan att köra med tillskottsvärme ;) :) .

Nä men det vore ju kul att veta exakt hur mycket energi det går åt för att värma upp en Nordic husbil jämfört en "normal"husbil som inte har en skiljevägg mellan bildelen och bodelen för det är ju från bildelen som det kommer en massa kallras .

Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Det skall bli plusgrader även i Karlskrona de första timmarna på det nya året. Pass på, avisa och tvätta bilen, ni har tre timmar på er efter 12-slaget. Ge er husbil sedan lite skydd och värme, ge dina hästar några gamla filtar eller köp ett Jula husbilsöverdrag. Mera och mycket snö är på ingång kring den 4 jan. Det är nu vintern börjar på riktigt, vädret i december är bara ett förspel. Sköt om dina husdjur (husbil&motor), då kommer de troget att följa dig framöver. Gott Nytt År!
Julian:snow-icon:

F

F.d. 25098

Guest

Okej.

Jag ser nu hur erat tak ser ut där fram. Själv har jag en läpp som sticker ut åvanför rutan vilket gör att det som kommer från taket hamnar på utsidan av täcket.

Peter.

F

F.d. 58621

Guest

Det där med en läpp i överkant av fönstret och som förhindrar att smält- och regnvatten rinner ner på vintertäckets baksida är intressant.
Har du någon bild på lösningen och var köpa materialet?
De flesta har väl sett hur mycket vatten som forsar från taket när det regnar kraftigt. Någon form av avledning vore kanske inte så dumt.
V-backen :santa-3-icon:

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

Hej på ER HB ägarna.

Det förvånar mig mycket ,att Ni ej monterar motorvärmare på Era
bilar ,framfört allt Ni som har ej tillgång till en garage eller liknande.
Jag har alltid monterad en motorv. på alla mina bilar inkl.HB.

Gott Nytt År på Er.

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Det där med en läpp i överkant av fönstret och som förhindrar att smält- och regnvatten rinner ner på vintertäckets baksida är intressant.
De flesta har väl sett hur mycket vatten som forsar från taket när det regnar kraftigt. Någon form av avledning vore kanske inte så dumt.
Halvintegrerade Adria är byggda så, Som en liten mini alkov.Titta på Fuzzy 3,0 visa min husbil. Bilden från Gnösjö
bosse b

Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Här har ju Gunnar en list som är bra vid regn på sommaren : www.gosoft.se ca: på mitten av sidan .

Jag har dock inte hittat någon sådan list i närheten .

När det gäller regn/smältvatten så måste man nog tajta till det rejält för att egentligen så skall ju vattnet rinna ner för rutan och rinna i kanalerna som är under huven men nu är det ju så kalt så det hinner frysa och då blir det ju tjock ishinna .

Jag hade försökt få lutning så det rinner mot bakdelen .

Vi får se hur det blir efter nyår då dom kommer hem hur bilen ställs och hur resultatet blir .

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Vi har samma bil (nästan) som Tom o Cina. En konstruktion som aerodynamisk är tacksam men där överhänget över vindrutan, "skärmen på kepsen", är väldigt kort (ca. 2 cm). Vintertäcket har då i överkant en tendens att hänga ner några cm. med följden att nederbörd hamnar innanför vintertäcket. Mycket otrevligt så här års! Med hjälp av dubbelhäftande tejp och/eller vävtejp har vi temporärt kommit tillrätta med det lilla problemet när bilen står stil en längre tid. Till nästa gång funderar vi på att sätta självhäftande kardborretejp på "keps och täcket (eventuellt sy fast i täcket). Lutning bakåt, Bengt-Åke, är i.o.f.s. helt riktigt men det funkar inte när vi sover i bilen (refluxproblematik). Nu skall vi ut på Nyårsresan med sommarbilen, Vidhem, gas har vi gott om!
Julian:snow-icon:

F

F.d. 2911

Guest

Det är trist att bilen är så dåligt isolerad och läker värme som ett såll. Bilen ska inte vara fulll med is. Det är bara att köpa ett annat märke nästa gång om du vill åka på vintern Tyvärr så spelar det ju ingen roll hur mycket gasol man har om bilen inte går att använda.

F

F.d. 29925

Guest

Tror nog inte att det har med märke att göra. Alla vanliga husbilar oberoende av märke har en värmetransport från insidan bilen och utåt som gör att snö som ligger på taket smälter och blir till is.
Problemen kan vara värst runt luckor och ventilationsöppningar där tom isvallar som kan hindra ventilationen kan bildas. Så avlägsna snö som ligger på taket.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det tänkte jag också, står bilen ute bör man ju sopa av snön efter varje snöfall. :santa-3-icon:

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022

En bättre isolerad bil klarar mer snö men även den har samma problematik med smältande snö och bildande av is. Lös snö isolerar bra och när der ligger tillräckligt mycket snö på taket har den så kallade 0-punkten flyttats utanför taket. Snön smälter då och rinner utefter taket. När vattnet rinner ut under snön så fryser det till is.
Lägre temperatur i bilen eller mindre snö på taket är lösningen
Lasse

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Det är trist att bilen är så dåligt isolerad och läker värme som ett såll. Bilen ska inte vara fulll med is. Det är bara att köpa ett annat märke nästa gång om du vill åka på vintern Tyvärr så spelar det ju ingen roll hur mycket gasol man har om bilen inte går att använda.
Samma fenomen uppstår på vanliga hus,Vinter i Skäggetorp 005.jpg med en 1/2 meter mineral ull på vinden.
Så det är nog ganska få husbilsmärken som inte läcker ut värme

F

F.d. 2911

Guest

Läser man det första inlägget blir man ju mörkrädd. Tycker man det är okej att motorn packar ihop så är det bara att köpa en lika dan. Vi har fått 1.5 meter snö jag har ingen is på min bil.

Toppen