• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Idéer om hur gråvattnet kan hanteras

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Vi har en veteranare en Kennil Campero från -83. Där går gråvattnet ner i slang under bilen. sedan ställer man en behållare under. hur ser det ut på nyare bilar?
Det jag hittar är en massa slangar anslutningar och tankar fasta eller med flyttbara med hjul hos återförsäljare av camping utrustning. Har inte sett någon skiss med olika förslag på lösningar.
Finns det någon bra tråd så länka gärna till den.
Göran i Björnarbo
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Kommer med ett inlägg (fast man nog borde ha hjälm på sig här ibland :/) angående dessa platser som trafikverket står för, där vi kan tömma avlopp...
Vintertid använder jag dessa rätt ofta för att även tömma gråvatten.
Kopplat två tvättmaskins-avloppsslangar ihop (blir ca 5m),parkerar min Kabe intill - och sätter igång pumpen till gråvattentömningen.
Andra änden hänger jag på "toa-tömningsskålen", med hjälp av en plast-böj som följer med när man köper avloppslang för tvättmaskin.
Ja, jag vet att inte alla har gråvattenpump... Men för er som har, kan detta funka bra.
Fasta tömningar är ju annars oftast avstängda vintertid, pga frysningen.
Hoppas någon får nytta av detta tips.
Går ju naturligtvis bra att nyttja även sommartid...
Så här gör vi..., klarar de flesta lägen
 

Bilagor

  • IMG_3324.mp4
    9 MB · Visningar: 10

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Ni som funderar pa gravatten i Havet...

Ett kryssnings fartyg pumpar ungefar 1000 kubik gravatten I havet per dag, samt 80 kubik bio sludge (Utanfor 12Nm) vilket ar den massa som ar kvar pa svartvatten sidan efter reningsverket som finns ombord.

Det satter era 100 liters tankar i perspektiv...

Sunt fornuft, ar det enda som kravs for gravatten.


//Freddy
Hi Freddy,

Och för oss som inte seglar utanför dina 12 NM (glöm inte special area osv), och framförallt INOM special area, (Arctic N&S, där jag håller mig då och nu). Där får vi bete oss som,,,ja,, vi kan inte gäva ner det i alla fall :)

Any how, så sköter vi till sjöss oss bättre än en hel del Hb åkare. (enbart för vi har bättre kontrollorgan).

Segla lungt
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Vad jag menar är att vart man tömmer gråvatten är en icke fråga för min del. Det "skall" tömmas på anvisad plats, ej i naturen.

//Jocke
Problemet med detta är att det finns få ställen där det är anvisad plats för gråvattentömning och i många delar av landet finns de inte alls. Svartvatten brukar vi tömma på trafikverkets platser men där finns ingen gråvattentömning och frågar man på kommuner så får man ofta svaret "töm på lämplig grusbädd", detta får naturligtvis göras med omtanke oh inte på platser där det brukar att samlas folk.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Problemet med detta är att det finns få ställen där det är anvisad plats för gråvattentömning och i många delar av landet finns de inte alls. Svartvatten brukar vi tömma på trafikverkets platser men där finns ingen gråvattentömning och frågar man på kommuner så får man ofta svaret "töm på lämplig grusbädd", detta får naturligtvis göras med omtanke oh inte på platser där det brukar att samlas folk.

Man kan ju ta in på en camping? :twitcy:
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Problemet med detta är att det finns få ställen där det är anvisad plats för gråvattentömning och i många delar av landet finns de inte alls. Svartvatten brukar vi tömma på trafikverkets platser men där finns ingen gråvattentömning och frågar man på kommuner så får man ofta svaret "töm på lämplig grusbädd", detta får naturligtvis göras med omtanke oh inte på platser där det brukar att samlas folk.
Jag fixade en 12V pump som jag kopplar till gråvattenutloppet och sedan, med en slang, låter gråvattnet gå i trafikverkets utslagsvask.
Så länge jag kan tömma svartvatten kan jag då tömma gråvatten.
DSC_0887.JPG

MVH
Hans
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Problemet med detta är att det finns få ställen där det är anvisad plats för gråvattentömning och i många delar av landet finns de inte alls. Svartvatten brukar vi tömma på trafikverkets platser men där finns ingen gråvattentömning och frågar man på kommuner så får man ofta svaret "töm på lämplig grusbädd", detta får naturligtvis göras med omtanke oh inte på platser där det brukar att samlas folk.
Om jag finge det svaret av kommunens tjänsteman så skulle jag fråga var kommunen har en sådan.
En tanke slog mig, skulle inte klubben kunna verka för att alla Sveriges kommuner hade en tömningsplats för svart- & gråvatten? Det vore väl ett utmärkt miljöförbättringsförslag.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Problemet med detta är att det finns få ställen där det är anvisad plats för gråvattentömning och i många delar av landet finns de inte alls. Svartvatten brukar vi tömma på trafikverkets platser men där finns ingen gråvattentömning och frågar man på kommuner så får man ofta svaret "töm på lämplig grusbädd", detta får naturligtvis göras med omtanke oh inte på platser där det brukar att samlas folk.

För vår del så står vi oftast på campingar, och då tömmer vi där.

//Jocke
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Kanske jag är helt tom i huvudet med detta inlägg och då får det vara så,
När vi går på toaletten hemma och spolar då kanske diskmaskinen också spolar och mej veterligen blandas svart o grå vatten till något som heter avlopps ledningen. (i vårt fall kommunal)
Nu tänker jag då, när vi tömmer svartvatten (som jag utgår är ansluten till avloppsnätet) kan jag inte förstå varför grå vattnet inte får tömmas samtidigt ? Detta åker väl till reningsverket som svart o grå vatten hemma eller ?
Detta gäller då tömningsbrunnar för svart vatten !
Grå vatten kanske bara går till ett typ stenöga vad vet jag
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Kanske jag är helt tom i huvudet med detta inlägg och då får det vara så,
När vi går på toaletten hemma och spolar då kanske diskmaskinen också spolar och mej veterligen blandas svart o grå vatten till något som heter avlopps ledningen. (i vårt fall kommunal)
Nu tänker jag då, när vi tömmer svartvatten (som jag utgår är ansluten till avloppsnätet) kan jag inte förstå varför grå vattnet inte får tömmas samtidigt ? Detta åker väl till reningsverket som svart o grå vatten hemma eller ?
Detta gäller då tömningsbrunnar för svart vatten !
Grå vatten kanske bara går till ett typ stenöga vad vet jag

Var har du fått det ifrån ?
// Janne
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kanske jag är helt tom i huvudet med detta inlägg och då får det vara så,
När vi går på toaletten hemma och spolar då kanske diskmaskinen också spolar och mej veterligen blandas svart o grå vatten till något som heter avlopps ledningen. (i vårt fall kommunal)
Nu tänker jag då, när vi tömmer svartvatten (som jag utgår är ansluten till avloppsnätet) kan jag inte förstå varför grå vattnet inte får tömmas samtidigt ? Detta åker väl till reningsverket som svart o grå vatten hemma eller ?
Detta gäller då tömningsbrunnar för svart vatten !
Grå vatten kanske bara går till ett typ stenöga vad vet jag

Svartvattnet går eventuellt till en septictank som måste tömmas mycket oftare om man fyller den med gråvatten. T.ex. på rastplatser.
Det är alltså inte lämpligt att tömma gråvatten i svartvattentömningar som inte är anslutna till avloppsnätet.
Gråvatten kan ju eventuellt gå till en infiltration, om möjligheterna till tömning av sådant finns.
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Nu tänker jag då, när vi tömmer svartvatten (som jag utgår är ansluten till avloppsnätet) kan jag inte förstå varför grå vattnet inte får tömmas samtidigt ? Detta åker väl till reningsverket som svart o grå vatten hemma eller ?
Detta gäller då tömningsbrunnar för svart vatten !
Grå vatten kanske bara går till ett typ stenöga vad vet jag
Ibland är problemet att det inte finns något reningsverk eller ett med begränsad kapacitet (mindre 3-kammarbrunn t.ex.). Något som ju inte är helt ovanligt om man är långt från tätorter. Dvs. svartvattnet går ner i en tank och tas därifrån med slamsugning och lastbil. Då vill man inte ha för mycket gråvatten i tanken eftersom det leder till att tanken fylls fortare och behöver tömmas oftare.

Är avloppet kopplat till ett reningsverk med hyfsad kapacitet så är det som hemma. Hemma skapas betydligt större mängder gråvatten är svartvatten och det är inget som helst problem.

MVH
Hans
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
EN TANKE som sagt,
Men klart som korvspad, så ligger de ju förmodligen tankar nedgrävda i dessa fall å grå vatten är förbjudet!
Förslag på att göra av med gråvatten vintertid??? Nästa inlägg är kanske att förbjuda vinterkörning därmed?
Lätt att komma med förbud hit och dit.
För oss som kör vintertid finns inte mycket alternativ - om man inte vill släppa ut det i någon buske, och inget jag helst gör.
Brunnar där man normalt kan tömma är ju avstängda pga frysproblemet.
Att tankar behöver tömmas oftare skäms jag inte ett dugg över. Det kanske är dags att vi får valuta för den höga vägskatten?
För det är väl så tömning finansieras?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Förslag på att göra av med gråvatten vintertid??? Nästa inlägg är kanske att förbjuda vinterkörning därmed?
Lätt att komma med förbud hit och dit.
För oss som kör vintertid finns inte mycket alternativ - om man inte vill släppa ut det i någon buske, och inget jag helst gör.
Brunnar där man normalt kan tömma är ju avstängda pga frysproblemet.
Att tankar behöver tömmas oftare skäms jag inte ett dugg över. Det kanske är dags att vi får valuta för den höga vägskatten?
För det är väl så tömning finansieras?

Det finns väl ganska många vinteröppna campingar?
 
Toppen