• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Idéer om hur gråvattnet kan hanteras

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Vi har en veteranare en Kennil Campero från -83. Där går gråvattnet ner i slang under bilen. sedan ställer man en behållare under. hur ser det ut på nyare bilar?
Det jag hittar är en massa slangar anslutningar och tankar fasta eller med flyttbara med hjul hos återförsäljare av camping utrustning. Har inte sett någon skiss med olika förslag på lösningar.
Finns det någon bra tråd så länka gärna till den.
Göran i Björnarbo
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Lite bättre ton och sans och balans, tack. Alla vi är i så fall "miljösvin", då vi släpper ut en massa miljöfarliga ämnen i luften när vi kör bara några mil. Dessa kan göra större skada än det som finns i gråvatten som någon får för sig att tappa ut. Men observera att jag alltid använder gråvattensbrunnar. Allra mest för att det är väldigt bekvämt och av hänsyn till husbilsfolkets anseende samt av lojalitet mot vår policy.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Någon undrade om jag vart klok. Det har jag blivit. Kan vara smidigt att ha en gråvatten tank. Kommer att bli en sådan.
Är jag hemma tömmer jag vattnet i våran trekammarbrun. De tillfällen vi fricampar. Hoppas jag att tanken kommer att räcka, tills man kommer till något tömnings plats.
Vore skönt att slippa den lösa spillvattentanken.
Tror inte att det kommer att bli några bekymmer alls.
Där emot förstår jag inte att ett inlägg har markerats som lösning, inget jag har gjort medvetet.
Om Zlatko får jag en känsla av att han tycker att det är roligt att provocera lite ibland.
Just nu är jag mest förvånade över mängden inlägg i tråden över 100st.
Göran i Björnarbo
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Fast i gråvatten finns väl inga kemikalier eller har jag fel?
Det är klart att det finns Så här står det på YES diskmedels etikett: Orsakar allvarlig ögonirritation. Skadliga långtidseffekter på vattenlevande organismer. Innehåll: 15-30%Anjontensider, 5-15% Nonjontensider, Methylisothiazolinone, Phenoxyethanol, Parfym.
Hur toxiskt detta är för natur & levande varelser har jag ingen aning om men ofarligt är det nog inte. Tensider i allmänhet är ju kända för att orsaka övergödning när dessa släpps ut i naturen.
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
En fundering, vad innehåller gråvattnet egentligen, kan det vara vattnet från pasta eller potatiskoket kanske lite tandkräm och tvålvatten, det har blivit ett väldigt massa prat om miljöförstöring på tråden, jag tror att man blandar ihop grå med Svartvattnet.
En annan tanke, om man tältar ute i naturen, borstar tänderna, tvättar sig, lagar mat, tar man då med sig gråvattnet i en dunk eller?
Så resonemanget angående gråvattnet är lite konstigt, om man tömmer på de få ställen som är avsedda för detta, vart går dom ledningarna troligtvis inte till något reningsverk, kanske till en infiltration, reningsverken i Sverige vill inte ha in för rent vatten i stora mängder.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!
Man kan väl inte resonera som att den gör ditten eller datten. Var och en av oss måste väl ta ansvar för sina egna restprodukter.
Om man tältar är det givetvis mycket svårare att ta hand om sitt egna gråvatten. Det gör det än mer viktigt att vi som åker husbil/husvagn hanterar detta på ett korrekt sätt.

Personligen har jag svårt att se detta som en fråga. För min del ser jag detta som ett "skallkrav"

//Jocke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
En fundering, vad innehåller gråvattnet egentligen, kan det vara vattnet från pasta eller potatiskoket kanske lite tandkräm och tvålvatten, det har blivit ett väldigt massa prat om miljöförstöring på tråden, jag tror att man blandar ihop grå med Svartvattnet.
En annan tanke, om man tältar ute i naturen, borstar tänderna, tvättar sig, lagar mat, tar man då med sig gråvattnet i en dunk eller?
Så resonemanget angående gråvattnet är lite konstigt, om man tömmer på de få ställen som är avsedda för detta, vart går dom ledningarna troligtvis inte till något reningsverk, kanske till en infiltration, reningsverken i Sverige vill inte ha in för rent vatten i stora mängder.

Jag kan inte finna att någon verkar ha blandat ihop gråvatten med svartvatten, om du läser hela tråden kommer du förmodligen till samma slutsats.
Skillnaden mellan ditt exempel mellan att campa i tält och borsta tänderna eller tvätta sig är naturligtvis att detta ger väldigt små mängder utspridda över en relativt stor yta, medan utsläppen från en husbil kan vara bortåt 100L på en väldigt liten yta, som sedan i många fall skall användas av ytterligare husbil som kanske gör samma sak o.s.v. Då blir koncentrationen efter hand mycket hög, i värsta fall når den ned till grundvattnet och förorenar det.
När det gäller tömningsställen kan du nog vara ganska säker på att ingen får lov att ansluta ett sådant till en vanlig infiltration, utan de är antingen anslutna till ett ett avloppsnät eller en septictank som sedan töms till ett reningsverk.
Undantag finns säkert, men då förmodligen utan tillstånd.
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Hej!
Man kan väl inte resonera som att den gör ditten eller datten. Var och en av oss måste väl ta ansvar för sina egna restprodukter.
Om man tältar är det givetvis mycket svårare att ta hand om sitt egna gråvatten. Det gör det än mer viktigt att vi som åker husbil/husvagn hanterar detta på ett korrekt sätt.

Personligen har jag svårt att se detta som en fråga. För min del ser jag detta som ett "skallkrav"

//Jocke
Vad menar du med skallkrav, och det var ingen fråga utan en fundering.
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Jag kan inte finna att någon verkar ha blandat ihop gråvatten med svartvatten, om du läser hela tråden kommer du förmodligen till samma slutsats.
Skillnaden mellan ditt exempel mellan att campa i tält och borsta tänderna eller tvätta sig är naturligtvis att detta ger väldigt små mängder utspridda över en relativt stor yta, medan utsläppen från en husbil kan vara bortåt 100L på en väldigt liten yta, som sedan i många fall skall användas av ytterligare husbil som kanske gör samma sak o.s.v. Då blir koncentrationen efter hand mycket hög, i värsta fall når den ned till grundvattnet och förorenar det.
När det gäller tömningsställen kan du nog vara ganska säker på att ingen får lov att ansluta ett sådant till en vanlig infiltration, utan de är antingen anslutna till ett ett avloppsnät eller en septictank som sedan töms till ett reningsverk.
Undantag finns säkert, men då förmodligen utan tillstånd.
Enligt din åsikt så åker då alla husbilar till samma ställe och tömmer, jag kan ju säga att jag själv tömmer oftast på tömnings ställen avsedd för antingen gråvatten eller svartvatten, det jag sätter mig emot är att finns det inget alternativ i närområdet så går ju inte värden under för det, att det skulle gå ner i grundvattnet och förorena det för all framtid tänk efter.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Varför göra detta till en komplicerad fråga och leta efter gråvattentömning eller tömma i naturen på fel sätt. Toaletten måste ju tömmas på avsett ställe och om man då passar på att tömma gråvattnet i toakasetten så blir ju den också rengjord utan att förbruka rent vatten. Brukar bli en eller 2 vändor med gråvatten i kasetten på varje toatömning. Om man skulle använt extrakasetten så blir det kanske någon vända till med gråvatten. Fördelen med att tömma gråvatten ofta är ju att det inte växer till så mycket bakterier och att det inte luktar så mycket. Ett annat sätt att bli av med gråvattnet om det är större mängder är ju att åka till någon av alla de tvättstationer som finns utomhus numera.
Detta system har vi använt i över 20 år och snart 35000 mil och vi har ännu inte "tvingats" att tömma gråvatten på fel ställe.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Enligt din åsikt så åker då alla husbilar till samma ställe och tömmer, jag kan ju säga att jag själv tömmer oftast på tömnings ställen avsedd för antingen gråvatten eller svartvatten, det jag sätter mig emot är att finns det inget alternativ i närområdet så går ju inte värden under för det, att det skulle gå ner i grundvattnet och förorena det för all framtid tänk efter.

Jag vet inte hur mycket erfarenhet du har av husbilslivet, men vad jag har noterat under många år är att husbilarna i stor utsträckning har
en tendens att "klumpa ihop" sig på lämpliga populära platser, om då många/alla tycker att de kan tömma sitt gråvatten i marken kommer
det ju att bli en hög koncentration som inte är bra. Har du f.ö. känt lukten när det är varmt på sommaren där någon har tömt gråvatten,
det luktar inte trevligt, kombinationen av tvål, schampoo, tandkräm, diskmedel och matrester m.m. har en tendens att "jäsa" när det är varmt
och avge en mycket otrevlig lukt.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
kan ju i sammanhanget namna en anekdot fran forra sommaren.

Jag var I goteborg och skulle tomma gravatten och svartvatten pa Lisebergs stallplats.
Da jag har fasta tanbkar far man dra slang, och jag borjar med svartvatten tanken eftersom slangen sedan skoljs av gravattnet.

Kopplar upp min sprillans nya slang till svart vatten tanken, kopplar den mot avsedd brunn. Oppnar ventilen till tanken, hor ett slurp i tanken och ser att slangen borjar fyllas, varpa slang anslutningen spricker och slangen faller i backen, det sprutar skit at alla hall pa asfalten innan jag hinner stanga ventilen som sitter precis dar lackan ar.... SKIT KUL! ;)

flyttar bilen nagra meter fran utslappet, tar ut spolslangen och spolar rent, pa med grumme sapa och spolar en bra stund tills platsen ser ren o fin ut igen.. Det var manga andra husbilar som tittade pa med buttra miner, ingen som ville hjalpa till med skitgorat, men olyckor hander, och jag gjorde sa gott jag kunde for att avlagsna skiten och lukten.


shit happens....

men det viktiga ar att vi forsoker sa gott vi kan att gora ratt i alla lagen.

//Freddy
 
F

Fd.47585

Guest
Jag vet inte hur mycket erfarenhet du har av husbilslivet, men vad jag har noterat under många år är att husbilarna i stor utsträckning har
en tendens att "klumpa ihop" sig på lämpliga populära platser, om då många/alla tycker att de kan tömma sitt gråvatten i marken kommer
det ju att bli en hög koncentration som inte är bra. Har du f.ö. känt lukten när det är varmt på sommaren där någon har tömt gråvatten,
det luktar inte trevligt, kombinationen av tvål, schampoo, tandkräm, diskmedel och matrester m.m. har en tendens att "jäsa" när det är varmt
och avge en mycket otrevlig lukt.
Precis detta som gör att det kommer upp förbudskyltar lite här och där, somliga har inte förstånd nog att tömma där det skall tömmas. Borde inte vara något problem, som nån skrev så åker man ju och tömmer svartvatten då och då, där finns väl normalt även möjlighet att tömma gråvatten? Om alla tömmde där man gjort ordning för just det skulle vi nog vara välkommna på fler ställen.
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, jag vet inte om jag vågar skriva något om nedskräpning runt våra kuster , då får jag nog synpunkt på det o det är väl bra men tänk på ungdomar som tjänar pengar på det o får luft i lungorna samtidigt, om nu luften är så hälsosam nu med corona som hänger i luften i hela sverige, håll ut.
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
En fundering, vad innehåller gråvattnet egentligen, kan det vara vattnet från pasta eller potatiskoket kanske lite tandkräm och tvålvatten, det har blivit ett väldigt massa prat om miljöförstöring på tråden, jag tror att man blandar ihop grå med Svartvattnet.
En annan tanke, om man tältar ute i naturen, borstar tänderna, tvättar sig, lagar mat, tar man då med sig gråvattnet i en dunk eller?
Så resonemanget angående gråvattnet är lite konstigt, om man tömmer på de få ställen som är avsedda för detta, vart går dom ledningarna troligtvis inte till något reningsverk, kanske till en infiltration, reningsverken i Sverige vill inte ha in för rent vatten i stora mängder.
De som tältar ute i naturen eller har naturligtvis två dunkar med sig, en för gråvatten och en för svartvatten. Det har alltid jag.
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Staten har försett oss med tömningplatser för svartvatten efter vårt vägnät. Varför slog man då inte två flugor i en smäll och installerade tömning för gråvatten på samma platser ? Problemet med gråvattnet är stt det är svårt att hantera för den enskilde som står där med full tank efter några dagar ute. Använda gärna Hbk:s karta över tömnjngplatser när ni är ute så slipper vi ha pajkastning mot enskilda medlemmar här på forumet. Behandla varandra så som ni själva vill bli behandlade. Om Zlatko har en annan åsikt så ger det er ingen rätt att utöva penalism. Det är det närmsta mobbing man kan komma
Kommer med ett inlägg (fast man nog borde ha hjälm på sig här ibland :/) angående dessa platser som trafikverket står för, där vi kan tömma avlopp...
Vintertid använder jag dessa rätt ofta för att även tömma gråvatten.
Kopplat två tvättmaskins-avloppsslangar ihop (blir ca 5m),parkerar min Kabe intill - och sätter igång pumpen till gråvattentömningen.
Andra änden hänger jag på "toa-tömningsskålen", med hjälp av en plast-böj som följer med när man köper avloppslang för tvättmaskin.
Ja, jag vet att inte alla har gråvattenpump... Men för er som har, kan detta funka bra.
Fasta tömningar är ju annars oftast avstängda vintertid, pga frysningen.
Hoppas någon får nytta av detta tips.
Går ju naturligtvis bra att nyttja även sommartid...
 
Toppen