• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Idéer om hur gråvattnet kan hanteras

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Vi har en veteranare en Kennil Campero från -83. Där går gråvattnet ner i slang under bilen. sedan ställer man en behållare under. hur ser det ut på nyare bilar?
Det jag hittar är en massa slangar anslutningar och tankar fasta eller med flyttbara med hjul hos återförsäljare av camping utrustning. Har inte sett någon skiss med olika förslag på lösningar.
Finns det någon bra tråd så länka gärna till den.
Göran i Björnarbo
 
F

F.d. 22252

Guest
Många ton salt går ut i dagvattnet, även en del saker man blandar i saltet för att det inte ska klumpa ihop sej, ett antal liter olja från motorer och hydraulolja främst från lastbilar går också ut i dagvattnet. När det regnar blir bilen tvättad av regnet som går ut i dagvattnet om jag tar lite diskmedel och tvättar bilen går det mesta ut i gräsmattan men något kanske hamnar i dagvattnet. Om man diskar förvandlas vattnet till gråvatten och blir farligt och ohygeniskt om det kommer ner i dagvattnet.
På våra semesterorter vid haven på kanarieöarna och kreta och annorstädes har jag inte sett eller känt lukten av något reningsverk.
Däremot har jag sett väldigt tjocka rör gå rakt ut i havet.
Är det inte där allt hamnar till slut? Var hamnar det som blir kvar i reningsverken och hur rent är det efteråt?
Vid vårt flygfält fanns det ett illaluktande krondike där kunde man se toalettpapper och kondomer och det låg nära ett stort köpcenter.
Vid hamnbron i Norrköping har jag känt lukten och sett toalettavfall flyta förb.i Att det hände på -50talet kan man förstå men att det händer nu såg det senast för ett par år sedan är mer oförståeligt.
Någon kilometer uppströms står det folk och fiskar på speciella bryggor för det ändamålet fanns en affär som levde på att sälja fiskeutrustning i anknytning till fiskeplatserna som kommunen anordnat.
Ville bara sätta resonemanget om gråvatten i ett perspektiv på verkligheten. Att tömma kassettoan är en annan sak den får man tömma på väg hem på ställplats eller camping, sen får man som jag tömma den i mitt eget avlopp och göra rent eftersom det bara finns ett enda ställe vad jag vet på en mack i Norrköping.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tittar man i säkerhetsdatabladet så verkar det vara snarlikt Biltemas saneringsvätska.

Den aktiva ingrediensen är kalciumnitrat, i de flesta sådana här produkter, den äter upp allt svavelväte, som är en giftig gas,
kalciumnitrat måste enligt lag doseras i kommunernas spillvattensystem och reningsverk så inte personalen utsätts för giftig gas.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Många ton salt går ut i dagvattnet, även en del saker man blandar i saltet för att det inte ska klumpa ihop sej, ett antal liter olja från motorer och hydraulolja främst från lastbilar går också ut i dagvattnet. När det regnar blir bilen tvättad av regnet som går ut i dagvattnet om jag tar lite diskmedel och tvättar bilen går det mesta ut i gräsmattan men något kanske hamnar i dagvattnet. Om man diskar förvandlas vattnet till gråvatten och blir farligt och ohygeniskt om det kommer ner i dagvattnet.
På våra semesterorter vid haven på kanarieöarna och kreta och annorstädes har jag inte sett eller känt lukten av något reningsverk.
Däremot har jag sett väldigt tjocka rör gå rakt ut i havet.
Är det inte där allt hamnar till slut? Var hamnar det som blir kvar i reningsverken och hur rent är det efteråt?
Vid vårt flygfält fanns det ett illaluktande krondike där kunde man se toalettpapper och kondomer och det låg nära ett stort köpcenter.
Vid hamnbron i Norrköping har jag känt lukten och sett toalettavfall flyta förb.i Att det hände på -50talet kan man förstå men att det händer nu såg det senast för ett par år sedan är mer oförståeligt.
Någon kilometer uppströms står det folk och fiskar på speciella bryggor för det ändamålet fanns en affär som levde på att sälja fiskeutrustning i anknytning till fiskeplatserna som kommunen anordnat.
Ville bara sätta resonemanget om gråvatten i ett perspektiv på verkligheten. Att tömma kassettoan är en annan sak den får man tömma på väg hem på ställplats eller camping, sen får man som jag tömma den i mitt eget avlopp och göra rent eftersom det bara finns ett enda ställe vad jag vet på en mack i Norrköping.
Snabb kommentar till dina frågor/påståenden:
Ett normalt svenskt reningsverk renar vattnet på BOD (biologiskt nedbrytbara ämnen) till ca 98%, fosfor till ca 98% och kväve till ca 30%.
Det som renas bort hamnar huvudsakligen i slammet som (om det är certifierat och innehåller låga tungmetallhalter) hamnar som gödning på åkermark. Om det innehåller högre halter kan det t.ex. användas för sluttäckning av nedlagda soptippar eller som bränsle där rökgaserna renas.
Om du har sett orenat avloppsvatten i naturen beror det på ett haveri eller bräddning efter ett skyfall. Detta kan fortfarande hända eftersom det inte är ekonomiskt rimligt att bygga reningsverk eller förvaringsvolymer som behövs var 100:e år. (Gamla avloppsledningar i mark läcker ofta in vatten från mark och dagvattenledningar samt att det ibland finns kvar inkopplingar av dräneringar och dagvatten (kombinerade system) vilket gör att stora regn påverkar mer än man vill.
Totalt sett är det alltså fantastiskt mycket bättre att skicka gråvattnet till reningsverk än ut i naturen även om "allt ändå hamnar där"
 
F

F.d. 22252

Guest
Reningsverket där jag bor har haft problem med att bli av med rötslammet kanhända beroende på den industri vi har här med tungmetaller, så jag är nästan helt säker på att det mesta återfinns på tippen. Förr i tiden hamnade även skrotbilar där och ligger säkert under en massa annat avfall.
Fick testa litet av ett biologiskt rening istället för de vanliga gifterna i toaletten och det var en positiv erfarenhet, borde fungera även på gråvattnet som om det är varmt ute och innehåller matrester som ligger i dagar och jäser säkert kan bli otrevligt. Jag lagar ju ingen mat och diskar inte heller följaktligen så jag har inte det problemet. Ska se om jag kan få tag i lite sånt inför säsongen. Använder numera lidls toalettpapper som jag tycker har förändrats mycket på senare år löser upp sej väldigt bra och lätt att tömma.
Att man ser skit och toalett papper i motala ströms avrinning till bråviken kan bero på mycket gamla fastigheter med ett rör ut i strömmen orenat. Reningsverket ligger så långt uppströms och med fall så det borde inte kunna gå att se så tydligt om man inte var nära källan till utsläppet.
När min far var ung så fiskade man och badade i motala ström så vattnet hade en helt annan kvalitet. Till esterön ute i bråviken gick det utflyktsbåtar där man hade med sej matkorg och badade. Ligger ett stort papperbruk där nu som förstör bråviken bottnen är sen många år helt död och ingen gör något utan det är helt tyst om det.
 
Senast redigerad av en moderator:

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Reningsverket där jag bor har haft problem med att bli av med rötslammet kanhända beroende på den industri vi har här med tungmetaller, så jag är nästan helt säker på att det mesta återfinns på tippen. Förr i tiden hamnade även skrotbilar där och ligger säkert under en massa annat avfall.
Fick testa litet av ett biologiskt rening istället för de vanliga gifterna i toaletten och det var en positiv erfarenhet, borde fungera även på gråvattnet som om det är varmt ute och innehåller matrester som ligger i dagar och jäser säkert kan bli otrevligt. Jag lagar ju ingen mat och diskar inte heller följaktligen så jag har inte det problemet. Ska se om jag kan få tag i lite sånt inför säsongen. Använder numera lidls toalettpapper som jag tycker har förändrats mycket på senare år löser upp sej väldigt bra och lätt att tömma.
Att man ser skit och toalett papper i motala ströms avrinning till bråviken kan bero på mycket gamla fastigheter med ett rör ut i strömmen orenat. Reningsverket ligger så långt uppströms och med fall så det borde inte kunna gå att se så tydligt om man inte var nära källan till utsläppet.
När min far var ung så fiskade man och badade i motala ström så vattnet hade en helt annan kvalitet. Till esterön ute i bråviken gick det utflyktsbåtar där man hade med sej matkorg och badade. Ligger ett stort papperbruk där nu som förstör bråviken bottnen är sen många år helt död och ingen gör något utan det är helt tyst om det.

Du ger dig inte om att "det var bättre förr"? :D
Tipsar om denna skrift från Motala Ströms Vattenvårdsförbund för lite fakta istället för bara tyckande...
http://motalastrom.se/download/resultat/sammanställningar/MSV_50_140527_NY_lågupplöst.pdf

Det är ju i verkligheten så att orsaken till de största problemen med föroreningar i bl.a. Motala ström är ju synder från just 50, 60 och 70-talen!

I texten skriver man bland annat att:
På 1950-talet tog Motala ström emot orenat avloppsvatten från alla tätorter längs med strömmen, samtidigt som den användes som vattentäkt för samma orter. Behovet av renare vatten blev allt tydligare och därför bjöd Landshövdingen i Östergötlands län, Carl Hamilton, in representanter för kommuner och industrier för att diskutera lämpliga åtgärder. Resultatet av mötet blev att Motala Ströms Vattenvårdsförbund bildades med syfte att verka för vattenvård inom avrinningsområdet. Förbundet bedrev kampanjer för bättre vattenrening och vattnet blev också renare.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Reningsverket där jag bor har haft problem med att bli av med rötslammet kanhända beroende på den industri vi har här med tungmetaller, så jag är nästan helt säker på att det mesta återfinns på tippen. Förr i tiden hamnade även skrotbilar där och ligger säkert under en massa annat avfall.
Fick testa litet av ett biologiskt rening istället för de vanliga gifterna i toaletten och det var en positiv erfarenhet, borde fungera även på gråvattnet som om det är varmt ute och innehåller matrester som ligger i dagar och jäser säkert kan bli otrevligt. Jag lagar ju ingen mat och diskar inte heller följaktligen så jag har inte det problemet. Ska se om jag kan få tag i lite sånt inför säsongen. Använder numera lidls toalettpapper som jag tycker har förändrats mycket på senare år löser upp sej väldigt bra och lätt att tömma.
Att man ser skit och toalett papper i motala ströms avrinning till bråviken kan bero på mycket gamla fastigheter med ett rör ut i strömmen orenat. Reningsverket ligger så långt uppströms och med fall så det borde inte kunna gå att se så tydligt om man inte var nära källan till utsläppet.
När min far var ung så fiskade man och badade i motala ström så vattnet hade en helt annan kvalitet. Till esterön ute i bråviken gick det utflyktsbåtar där man hade med sej matkorg och badade. Ligger ett stort papperbruk där nu som förstör bråviken bottnen är sen många år helt död och ingen gör något utan det är helt tyst om det.

håller med dig om att Motala ströms utlopp i Bråviken är och har varit ett stort problem för Bråviken. Mycket beroende på industrialiseringen utmed strömmen. Jag har gjort mycket vatten- och bottenundersökningar runt Esterön och ute i Bråviken sedan Lindökanalen byggdes. Tyvärr blev Lindökanalen ett dråpslag för Loddbyviken pga av att strömmen ändrade riktning och ännu värre blev det när bron byggdes ut till pappersbruket, syrebrist i princip i hela den delan av Motala ström. Utanför pappersbruket har mycket muddermassor tippats från Lindökanalen och muddring av farleden som bidragit till försämrade bottnar. För Bråvikens bästa så skall man nog inte börja att ta hand om dessa muddermassor då de innehåller mycket giftiga ämnen, organiskt material och närsalter. Det är inte pappersbruket som orsakat ev försämring av bottenlivet i viken utan andra gamla synder. Koncessionen för pappersbruket ställer höga villkor på vattenutsläppen.

Vad jag kan förstå så finns idag inga fastigheter med bosatta som inte är anslutna till kommunalt reningsverk i Norrköping. Däremot så sker det säkert bräddning av avloppsvatten i samband med kraftiga regn. I stort kan man säga att Bråviken har blivit mycket bättre sedan de stora utsläppen från industrier och bebyggelse under 50- och 60-talet upphörde.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Du ger dig inte om att "det var bättre förr"? :D
Tipsar om denna skrift från Motala Ströms Vattenvårdsförbund för lite fakta istället för bara tyckande...
http://motalastrom.se/download/resultat/sammanställningar/MSV_50_140527_NY_lågupplöst.pdf

Det är ju i verkligheten så att orsaken till de största problemen med föroreningar i bl.a. Motala ström är ju synder från just 50, 60 och 70-talen!

I texten skriver man bland annat att:
På 1950-talet tog Motala ström emot orenat avloppsvatten från alla tätorter längs med strömmen, samtidigt som den användes som vattentäkt för samma orter. Behovet av renare vatten blev allt tydligare och därför bjöd Landshövdingen i Östergötlands län, Carl Hamilton, in representanter för kommuner och industrier för att diskutera lämpliga åtgärder. Resultatet av mötet blev att Motala Ströms Vattenvårdsförbund bildades med syfte att verka för vattenvård inom avrinningsområdet. Förbundet bedrev kampanjer för bättre vattenrening och vattnet blev också renare.

intressant att läsa om Motala ströms vattenvårdsförbund, i början av 70-talet var jag med och gjorde mycket vattenundersökningar för MSVs räkning i Motala ström, Svartån och stångån och håller med om att det skett stora förbättringar. Under den perioden bildades det vattenvårdsförbund i i de flesta större recipienter i Sverige då det ställdes krav att alla verksamheter som hade utsläpp skulle utföra recipientundersökningar för att bevisa att det inta uppstod några negativa konsekvenser. Man kan säga att det var Miljöskyddslagens förtjänst, som tillkom 68-69, som bidrog till de stora förändringar samt att stora belopp i statsbidrag betalades ut av staten.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Har ingen garage så är det enklare att bara öppna kranen över en gatu avlopp :)
Har funderat på detta sedan denna tråden rullade i februari, vad du vill uppnå och vad du har för syfte med dina inlägg som är provocerande. Skriver då det är inte bara denna tråden du härjar i. Inläggen hjälper ju inga medlemmar, och i synnerhet inte nya medlemmar som inte haft husbil tidigare.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Nej, någon häxjakt är det inte frågan om. Man bara reagerar på alla de besynnerliga åsikter du framfört. Orsaken till dessa kan bara vara provokation, okunnighet eller "jag skiter i allt & alla"-mentalitet. Som skrivits ovan, forumet skall ju vara en källa för kunskap & inspiration för alla medlemmar & intresserade, inte sprida felaktigheter & desinformation.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Staten har försett oss med tömningplatser för svartvatten efter vårt vägnät. Varför slog man då inte två flugor i en smäll och installerade tömning för gråvatten på samma platser ? Problemet med gråvattnet är stt det är svårt att hantera för den enskilde som står där med full tank efter några dagar ute. Använda gärna Hbk:s karta över tömnjngplatser när ni är ute så slipper vi ha pajkastning mot enskilda medlemmar här på forumet. Behandla varandra så som ni själva vill bli behandlade. Om Zlatko har en annan åsikt så ger det er ingen rätt att utöva penalism. Det är det närmsta mobbing man kan komma
 
Senast ändrad:

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Ni som funderar pa gravatten i Havet...

Ett kryssnings fartyg pumpar ungefar 1000 kubik gravatten I havet per dag, samt 80 kubik bio sludge (Utanfor 12Nm) vilket ar den massa som ar kvar pa svartvatten sidan efter reningsverket som finns ombord.

Det satter era 100 liters tankar i perspektiv...

Sunt fornuft, ar det enda som kravs for gravatten.


//Freddy
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Nej, någon häxjakt är det inte frågan om. Man bara reagerar på alla de besynnerliga åsikter du framfört. Orsaken till dessa kan bara vara provokation, okunnighet eller "jag skiter i allt & alla"-mentalitet. Som skrivits ovan, forumet skall ju vara en källa för kunskap & inspiration för alla medlemmar & intresserade, inte sprida felaktigheter & desinformation.
Alla har vi väl åsikter eller ?? Eller får man inte ha det ??
 
F

Fd.47585

Guest
Ni som funderar pa gravatten i Havet...

Ett kryssnings fartyg pumpar ungefar 1000 kubik gravatten I havet per dag, samt 80 kubik bio sludge (Utanfor 12Nm) vilket ar den massa som ar kvar pa svartvatten sidan efter reningsverket som finns ombord.

Det satter era 100 liters tankar i perspektiv...

Sunt fornuft, ar det enda som kravs for gravatten.


//Freddy
Så du menar att så länge det finns värre miljösvin så är allt tillåtet?!?
 
F

Fd.47585

Guest
Fast i gråvatten finns väl inga kemikalier eller har jag fel?
Jo tyvärr har du nog fel, vi diskar ju i husbilen och på våran flaska (ett av de vanligaste diskmedlen) står "Orsakar allvarlig ögonirritation. Skadliga långtidseffekter för vattenlevande organismer. Förvaras oåtkomligt för barn". Tror inte dessa effekter blir utan kemikalier. Bara som ett exempel.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Fast i gråvatten finns väl inga kemikalier eller har jag fel?
Ja du har fel. Det finns kemikalier i ett gråvatten( närsalter) som är miljöpåverkande och dessutom innehåller det en hel del organisk substans som vid nedbrytning orsakar syrebrist i våra sjöar och hav. T ex är det syrebrist i stora delar av Östersjön där det inte finns något liv längre. Dessutom är det en av huvudorsakerna till att torsken minskar i Östersjön, det behövs en viss salthalt i vattnet för att det skall bildas yngel och den salthalten finns i Östersjöns djuphålor där det råder syrebrist.
Och ja, det finns värre miljösvin men det legaliserar inte att vi åker och släpper ut gråvatten från våra husbilar på ett felaktigt sätt. Det ger oss också ett dåligt rykte och strider mot HBKs miljöpolicy.
 
Senast ändrad:
Toppen