• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Idéer om hur gråvattnet kan hanteras

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Vi har en veteranare en Kennil Campero från -83. Där går gråvattnet ner i slang under bilen. sedan ställer man en behållare under. hur ser det ut på nyare bilar?
Det jag hittar är en massa slangar anslutningar och tankar fasta eller med flyttbara med hjul hos återförsäljare av camping utrustning. Har inte sett någon skiss med olika förslag på lösningar.
Finns det någon bra tråd så länka gärna till den.
Göran i Björnarbo
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
grundregel är ju att gråvattnet skall tömmas på avsedd plats sen finns det ju olika tömmningsanordningar samt att som du säger det finns olika behållare och tankar osv ! men det ska ju helst vara slutet system för att undvika odörer av olika slag för grannar ! på lite nyare bilar finns ju fasta tankar som du sen åker och tömmer på avsedd plats eller om du har ett kärl under men ska ju helst vara slutet och att du sen tömmer på avsedd plats ! du lär få många uppslag om detta det är ju en samvetsfråga och hur god miljöbov man är ?
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Var jag ska tömma vattnet, är inget problem,har inga problem med att följa regler. Vi har tagit tanken som vi ställt under bilen och tömt på anvisat ställe. Det var hur det ska vara vid bilen för att bli bra.
Vi köpte den förra sommaren har 3 nätter hittills nybörjare. Vi tror inte att vi kommer att stå så länge på samma ställe. Men en god idé är ett slutet system.
Göran i Björnarbo
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag blev nyfiken på modellen och googlade den. Snubblade direkt på en broschyr som jag bifogar. Kan ju vara kul att ha om du inte redan har den.
Tyvärr inga ideer om gråvattnet mer än att kolla om det kanske kan gå att hänga upp en fast tank. Dom finns ju i alla möjliga former och storlekar om man kollar runt lite.
 

Bilagor

  • 1983 Husbil Kennil Campero.pdf
    637,8 KB · Visningar: 347

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Bilmodellen där har vi nog nördat det mesta. Har koll på 6 eller 7st .
Funderat lite skulle det vara vettigt med en fast tank på bilen samt en lös tank som man ställer under bilen där man tömmar vattnet från bilens tank för att frakta iväg det till lämplig ställe. Och lite kopplingar och kranar. ( rörmokeri är lite kul.
Något helt annat, under vilken rubrik blir det bäst att skriva om bilen ( tyckte att jag såg något om renoveringar ) vi är trettonde ägaren och vi kan väl säga som så att den har ett visst uppdämt behov av kärlek.
Göran i Björnarbo
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Var under bilen och kollade ,under golvet mellan ramen mellan bakaxeln och reservhjulet finns det plats 40X40X 100cm blir 160 liter.
Har kollat lite i någon broschyr på nya bilar , hur gråvattnen hanteringen är har jag inte hittat.
Så frågan är hur är det byggt på nya bilar?
Göran i Björnarbo
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Enkelt beskrivet så sitter det ofta en tank i plast antingen under bilen eller i ett mellangolv. Rör eller slangar in med vatten i överdelen sen ett rör eller slang ut med någon form av öppningskran antingen direkt vid tanken eller där röret/slangen mynnar ut.. Väldigt enkelt.
Inspektionslucka och nivågivare finns normalt också.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Den bilen ble levert med en gråvatnlunga på 20 liter i følge brosjyren. Om du klarer å henge en tank under bilen og fører gråvatnet inn i denne så blir det en mer moderne løsning. Problemet med en slik enkel løsning er når det er frost. Isolasjon og oppvarming krever endel mer plass. Det er en fordel om en kan finne plass foran bakakselen for en bedre lastfordeling.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Var man gör av sitt grå vatten, är upp till var och en . Min fundering var hur det hanteras på nyare husbilar.
Det jag tror mig förstått är att på nyare bilar så har man en gråvatten tank som man tömmer där det är lämpligt.
När det gäller dokumentation på våran veteran är det enda som finns är två broschyrer 83 och 85 på 85an finns det spillvatten tankar 2X67 liter rostfria isolerade och uppvärmda . Men någon sådan har vi inte hittat i registret. Det fanns åtminstone en byggd som syns i broschyren , vi har inte hittat någon 85a i något register. Söker man Campero husbil på nätet hittar man båda broschyrerna. Har kontakt med några av herrarna som byggde bilarna på SMV i Örebro , var där ,frågade efter ett kopplings schema till elen då skrattade dom åt mig ”det fanns i huvudet på elektrikern” all el är dragen med grå kabel.
På mitt hemman ( jag är bonde) så kan man släppa ut det på bevuxen mark.
Knuts tankar är förnuftiga, som det ser ut idag är inte tanken att använda bilen på vintern, (känns inte som att en Transit från 83 är någon lämplig vinterbil) tankar om vikt fördelning är vettig. Men livet är fullt av kompromisser . Platsen bakom bakaxeln är väldigt enkel att använda befintligt avlopp ligger i den ändan . Kök och badrum ligger längst bak i bilen. Har hittat en platt fyrkantig tank på 60liter som skulle vara väldigt lätt att montera.
Göran i Björnarbo
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Läste broschyren till 85an verkar som att det var en tank för gråvatten och en för svartvatten skulle vara en vatten toa på den (tror jag när jag ser den) har sedan en stund tillbaka koll på 8st SMV byggda Campero och dessa är 2 st 82or och 6 st 83or.
Det finns en bild på en Transit 84 eller nyare i broschyren från 85. Men den saknar reg nummer. Den har en annan dekor samt är radikalt mycket mer strömlinjeformad.
Jag brukar ibland påstå att inget ämne är för litet för att nördas sönder.
Göran i Björnarbo
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
OK, er dagens utløp gak bakakselen så monter tank der, med bakhjulsdrift så betyr vektarm og vektreduksjon på forakselen mindre enn på en forhjulsdriven. Putt en tank av omlag samme kapasitet som ferskvatn tanken. Plast eller plåt spiller mindre rolle, Enklere å skreddersy en plåttank om en behersker sveising.. En utløpskran som en kommer til uten å kype under bilen er viktig. Vatn inn på toppen og et lite overløps hull like under toppen - på nye biler sitter overløpet oppe på tanken, det trengs et hull for å slippe ut luft.
 
Toppen