• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Ibland undrar man om man är som man ska

På 70-talet köpte jag en ganska risig Alfa Romeo Guiletta Sprint -59:a. Jag tänkte göra iordning den när jag var klar med studierna. Jag veckopendlade då mellan Göteborg och Jönköping och hade inte råd med en ytterligare bil, så Alfan fick ställa upp. Men det ställde den inte upp på!
Ideliga problem med el-systemet. Generator, relä, startmotor, instrument You name it.
Gissa vad det var för tillverkare på elprylarna. Rätt, LUCAS.
Det gick ju inte att lita på fanskapet så jag fick byta bort den. Upprustad och klar hade man nog fått en bra slant för den i dag. Den hade en härlig motor och växellåda.
LUCAS, mannen som uppfann mörkret!

På 70-talet köpte jag en ganska risig Alfa Romeo Guiletta Sprint -59:a. Jag tänkte göra iordning den när jag var klar med studierna. Jag veckopendlade då mellan Göteborg och Jönköping och hade inte råd med en ytterligare bil, så Alfan fick ställa upp. Men det ställde den inte upp på!
Ideliga problem med el-systemet. Generator, relä, startmotor, instrument You name it.
Det gick ju inte att lita på fanskapet så jag fick byta bort den. Upprustad och klar hade man nog fått en bra slant för den i dag. Den hade en härlig motor och växellåda.
Han som uppfann mörkret

Hej på er, måste lägga till min "lilla" sport bil som jag hade i några år, efter åkt MC i alla år. Fick inte in den i garaget (6M) så det blev bryggeri där istället och sålde Caddyn och köpte husbil, NU! är frugan med på allt. Vilken tur man har i kärlek.

När jag skulle köpa min Cheva ringde jag säljaren och frågade hur lång bilen var då svarade han ca 6m.
Han tyckte jag var knasig när jag bad honom ställa bilen mot en vägg och mäta exakt hur lång bilen var.
Efter några timmar ringde han tillbaka, då hade han ställt sig mot väggen och hållt ett vattenpass lodrätt bakom och mäter upp den till exakt 5m och 98,5cm.
Bra sa jag då tar jag den.
När jag hämtade den undrade han lite över varför jag behövde exakt mått.
Jo, se mitt garage är lasermätt och är exakt 6m och 0,5cm.
Det är mm passning när man ska parkera, står man det minsta snett går inte garageporten att stänga.....FB_IMG_1559888306742.webp

Det känns som jag också platsar under ovanstående rubrik på tråden.
Denna Volvo 480 från 1988 köptes jan 99.Visa bilaga 243205Visa bilaga 243206Visa bilaga 243207Det var sex månader innan jag träffade Ursula, min nuvarande hustru.
Jag har inte behövt välja, bilen finns också kvar
Men skall säljas till våren.

Krister
De där har jag vart påväg att köpa flera gånger. Snygg kaross och en blivande klassiker. Man ser dem aldrig längre. Å andra sidan var det flera år sedan jag såg en 343 eller 440 också ...

Idag hände det!

En överraskning närmast i stil med bästa julklappen
:)

Under mattan på golvet i baksätet stack det ut en blå plastbit som jag förstås drog i.
Det visade sig vara en liten plastficka med......bilens instruktionsbok.

Nu har jag skummat igenom alla 92 sidorna och det är väldigt fina illustrationer om hur bilen ska startas, köras i djupt vatten mm.

Sist ligger bilnördens favoritsidor "specifikationer".

Här kan man läsa att bilen är 4,55m lång, 1,65m bred och en lägsta markfrigång på hyfsade 24,5cm.
Vändradien är smått otroliga 5,3m (vet att den är väldigt smidig i skogen).
Vidare är max totalvikt 2 230kg och den får dra 2ton.

Motorn är en förkammardiesel på 2,24l med turbo (och eftermonterad laddluftkylare) på hela 82hk (med laddluftkylare vet jag inte men någon nytta måste den väl göra).

Utväxlingar för växellåda, fördelningslåda och axlar tillsammans med olje-kvalitet och mängder samt det viktigaste, att bakaxeln har diffbroms som ska ha specialolja.

Fantastiskt.

Nu lite lunch och sedan ut och svetsa vidare....

Ja bakaxeln skall ha "differentialbromsolja" ett ord som nästan verkar som ett skämt.
Men lärde mig av Volvo Valpen att så är det.
Jag körde på halkigt underlag och bad någon titta om bakhjulen drev båda två, och så skedde.

Roysan

Ja bakaxeln skall ha "differentialbromsolja" ett ord som nästan verkar som ett skämt.
Men lärde mig av Volvo Valpen att så är det.
Jag körde på halkigt underlag och bad någon titta om bakhjulen drev båda två, och så skedde.

Roysan
På gamla GM-bilar kallade vi det för "knäppolja" en liiiten flaska med en tillsats som blandades med den vanliga bakaxeloljan, glömde/struntade man i den tillsatsen så "knäppte" det kraftigt i diffen vid fullt rattutslag och hjulen började rulla, lamellerna höll i alldeles för hårt, men greppet mot asfalten ökade med 100% :cool:

Erik Karlsson på taket myntade en gång utrycket att det var Lucas som uppfan mörket.

På min husbil är det LUCAS frambromsar, oken.
De har sått sig sedan bilden föddes 1996 och är än i bra skick.
Förra årets besiktning var besiktningsman mkt nöjd med bromsarna, dagens bästa menade han.
Jag kommenterade att det är ju LUCAS bromsar. Han såg mer ut som ett frågetecken, tydligen är LUCAS inte känt numera.
Sen har ju bilen luftbroms oxo, menade jag, dvs alkovbil bromsar ju av sig själv.

Roysan

På gamla GM-bilar kallade vi det för "knäppolja" en liiiten flaska med en tillsats som blandades med den vanliga bakaxeloljan, glömde/struntade man i den tillsatsen så "knäppte" det kraftigt i diffen vid fullt rattutslag och hjulen började rulla, lamellerna höll i alldeles för hårt, men greppet mot asfalten ökade med 100% :cool:
Det skulle kunna förklara varför det knäpper när jag kör fullt rattutslag på asfalt. På grus märks det genom att det "sprutar" upp grus från ena bakhjulet. Trodde i min enfald att det skulle vara så....

Har inte bytt axelolja än, å andra sidan finns fler saker jag inte bytt under min ägo.
Bromsolja bytte jag när jag luftade bromsarna för 4-5år sedan (de tog ojämt).
Det märkliga här är att trots att bilen stått ute i ur & skur de åren jag ägt den är det inte en rostprick på bromsskivorna, grym kvalitet.
Luftfilter, oljefilter, motorolja och bränslefilter har jag aldrig bytt (köpte hem när jag köpte bilen men "glömde" byta).
Kamrem (som iof bara driver mellan vevaxel och bränslepump) ska bytas var 4:e år, ska nog snart bytas....

Det blev inget mer jobbande igår, det hände en sak.....

Min kompressor (större maskin med 270l tank) står ute i ett eget isolerat hus och det är sedan draget ett kopparrör från den och till garaget.
Dock finns det ett ställe i en bod där det inte gick att gå med rör så det skarvades i en bit slang.

Plötsligt small det ute och började pysa. Givetvis hade slangen hoppat av kopparröret (antagligen pga kylan). Den slangen sitter längst in i boden, bakom tre cyklar, en mc, en stor hundbur, en gummibåt, en snowracer och en massa annat.
Dvs den nås inte i en handvändning.

Nu funderar jag på, tanken har varit uppe tidigare för att slippa slangen, om man skulle dra ett nytt rör från kompressorn till garaget utvändigt under/bakom hängrännan. Sedan avstick på lämpliga ställen in i garaget samt två uttag ute på garageväggen.
Snyggt, nja.
Funktionellt, ja.
Lätt draget, absolut.
Dyrt, mycket.

Tror jag dragit 15mm så var inne på att gå upp till 18 eller 22, men det kostar typ 250kr m för 22mm och har nog 20m totalt att dra.
Men efter lite övervägande blir det nog "gör om, gör rätt" så tillvida att jag får städa ur boden (kanske hittar något att kasta/sälja), köper 2-4m 15rör och skarvar på det där slangen satt och bockar röret där slangen satt så det passar, sedan hårdlöda ihop rören samt löda in riktiga T-stycken i garaget med gängade ändar där man kan gänga på tryckluftsuttag (så som jag skulle gjort från början).
Testade lite igår att köra min lilla kompressor (som används när jag kör spikpistolen) men den blev fort tom när man körde slipen.

Har även byggt en specialare för till och frånslag av stora kompressorn. En strömbrytare via ett kopplingsur (om jag skulle glömma slå av den så hoppar den inte igång på kvällar och nätter och skrämmer slag på grannarna) som bryter en av faserna i trefaskabeln ut till kompressorn.
Den brytbara fasen är ansluten till ena polen på en kapslad kontaktor ute. Då slipper man omaket att krypa in i kompressorlådan för start och stopp. Tyvärr har kontaktorn börjat brumma (blir lätt så när man bygger av begagnade grejer), så den måste också bytas (hörs mer än kompressorn).

Det blev ny dragning delvis bakom hängrännan innan röret gick in i garaget.
Passade på att fixa ett tryckluftsuttag vid cykel skjulet så man slipper dra slang från garaget var gång en cykel ska pumpas.
Sedan blev det, tillsvidare, bara ett uttag (i mitten) av garaget (där jag ändå har en slangupprullare som täcker hela garaget).
När jag provtryckte systemet pös det givetvis på två ställen, dock inte rören jag hårdlött utan på vattenavskiljaren och en koppling på kompressorn.
Efter tätning höll systemet trycket. Kanske slipper otyget att kompressorn hoppar igång på natten om jag glömt att slå av den på dagen.

Blev även invigning av systemet med lite slipning på Izun.

Bilen var ju tänkt att säljas för att inbringa en liten slant, men....
Har alltid velat ha en "äventyrsbil", ett fordon som jag kan ta när jag åker och fiskar i ur och skur och som klarar en icke plogad vinterväg i full snöstorm.
Vi är ju även på g att sälja husbilen då vi nyttjar den för lite.
Samtidigt har vi upptäckt att det faktiskt går att sova, med hyfsad komfort, bak i våra kombibilar.
Något som vi iof gjorde i yngre dagar på en resa genom Europa då i en gammal 245:a.

Så nu är skissandet igång....

Trots sin relativa litenhet, 4,5m lång och 1,6m bred så är lastutrymmet stort (ser extra stort ut när man plockat ut baksäte och framstolar).
Men själva lastrums golvet är 1,8m långt, 1m brett mellan och 1,4m brett över hjulhusen.
Så det blir nog en konstruktion med förhöjt lastrumsgolv (ca 20cm) och långa utdragslådor bakåt.
Vidare två L-formade stolar som är tippbara i framkant, sittbara i uppfällt läge och en förlängning av golvet i nedfällt läge.
Då får vi ett bäddmått på 210*140cm vilket även räcker för en långskånk som mig.
Även takhöjden får godkänt med kvarvarande 90cm trots det förhöjda golvet.

Mellan framstolarna sitter idag ett prylfack med exakt samma mått som min kompressor kyl/frys box vars lock då kan förses med ett litet bord.

På taket sitter ett takräcke med två xenonstrålkastare (eg arbetsljus) dessa ersätts av två ljusramper på ena sidan fram och bak så man får plats med takbox, har även två sandstegar som kan ligga där.

Elsystemet har jag delvis redan byggt om då original generatorn hade havererat när bilen köptes.
Uppepå motorn satt ett löphjul för den ena fläktremmen, det demonterade jag och ersatte med en ny generator (eller en gammal jag hade på hyllan). När winchen monterades så orkade generatorn inte hålla spänningen så lyset slocknade när man winchade vilket löstes med ett extra batteri.
Nu har jag fixat den gamla generatorn med en ny diodbrygga men kom då på den briljanta iden att låta generatorerna ladda ett batteri var med en strömställare mellan batterierna. Då kan det ena användas för camping och det andra för bilen. Packar en generator ihop så går det fortfarande att ladda och köra.

Värmen är också delvis löst då det satt en trasig dieselvärmare i när jag köpte (som jag lagat) och som värmer kylvattnet.
Kupefläkten har,troligen, ett trasigt förkopplingsmotstånd så den har någon kopplat på en separat knapp direkt till batteriet.
En lösning som kanske får vara kvar men kompletteras med bättre styrning.

Jag körde, ibörjan av 2000-talet med en likadan bil i jobbet (veckopendlade och körde en hel del i jobbet som resemontör så det blev mycket mil (6 500 på ett år)) och maken till slitstark bil får man leta efter.
Även hyfsat snål, mellan 0,65 och 0,75 liter/mil under de åren jag hade den, trots att den ibland gick med ett 1 500kg släp efter.

Nackdelen är väl att den är något högljudd men det går ju att peta i mer isolering nu när bilen ändå är strippad.

Att den är skattebefriad och veteran försäkrad gör den också billig att köra.

Ja man kunde göra en del som yngre. 1981 körde en kamrat och jag med en Volvo PV från 1961, som inköptes för 500 SEK, från Göteborg till Marseille och sen färja till Alger och därifrån genom Sahara öknen till Mali och Benin, mitt i sommaren. 800 mil på 3 månader. Sålde bilen i Agadez för 1000:- och fortsatte vidare till Timbuktu och Dakar på lastbilsflak, sittande på vetesäckar. Låg sjuk en vecka i Dakar innan fortsatt färd med minibuss till Gambia och ner till gränsen mot Guinea Bissau. Vi lyckades ta oss över Gambia floden tidigt på morgonen med sista färjan innan gränsen stängdes pga statskupp.

Svårslaget.... vi var två med fyra övernattningar i en Suzuki Swift 1988 års modell... när jag var ung, bara 55 år gammal då. Men jag överlevde. Däremot har jag haft en hel del andra övernattningar i andra fordon som saknat hydraliska stödben. Detta har gett mig allvarliga psykologiska problem. Som jag inte har blivit av med trots ett flertal olika terapiformer! Tänk er själva, vilken skräck det ger att vända sig i sängen och nästan känna hur hela fordonet gungar till.
PS för övrigt Suzuki Swift...särskilt sent 80 tal var den billigaste bilen att äga ... jag hade flera.. en hade gått 49000 mil när den skrotades...samma motor och koppling...och inte en rostfläck. Nåja det sista är kanske inte helt sant. Men den mesta rosten fanns under..så inte så mycket som man såg...

Ja... En del kan man göra som lite lite äldre också. 3 dagar före avresa till Mumbai och Kochi och 14 dagars motorcykelresa till Kerala, Tamil Nadu, Karnataka och Goa för ett år sen halkade jag på altanen hemma, på en förrädisk isfläck och slog i ryggen i en terrakottakruka och fick 4 revbensfrakturer. Gjorde fruktansvärt ont hela tiden, men efter 210 mil på Royal Enfield Himalayan 211cc, kunde jag anlända hem till Göteborg 3 mars 2025 efter att efter Mc-turen vilat ut under 1 vecka i norra Goa. Jag fyller 74 år i augusti.

Du..torsbybosse... 2031 blir det ju femtioårs-jubileum.... gör om resan vet jag...Det fixar du lätt...Hur är det med din kompis? Kan han ställa upp eller fick han nog? Ditt största problem blir nog att få tag i en PV för 500 kronor?
Statskupp hittar du lätt, för de är tyvärr inte ovanliga.
PS lite lite äldre..det är rätt tänkt.
PS 2 tyvärr..jag kom på att även en statskupp kan bli svår att hitta! Donald... ska ju fixa evig fred i hela världen... o då tillåts nog inte några statskupper ? Möjligtvis gör han undag för sina egna o några till... men sånt vet man inte säkert, han ändrar sig ibland!

Tillbaka
Toppen